Exempelvis ryggproblem och hjärtfel kan vara svåra att diagnosticera på tio meters avstånd under så kort tid som en halv minut.
Hur hamnade kärran på bilen från första början? Eller uppstod rygg- och hjärtproblem på vägen till laddaren?
Har man för högt kultryck alternativt baktung kärra har man gjort fel från början. Lasta som man ska göra och det är hur enkelt som helst att lossa kärran, dessutom trafiksäkert.
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.
Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.
Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.
Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
Den största risken vore om hästen rör sig och det blir negativt kulttryck och släpet tippar bakåt. Jag vet inte om det är möjligt. Det skulle förstås vara farligt om det sker under färd också.
Det finns inga stödben bak, endast stödhjul fram på de hästtrailers som jag känner till.
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.
Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
Den största risken vore om hästen rör sig och det blir negativt kulttryck och släpet tippar bakåt. Jag vet inte om det är möjligt. Det skulle förstås vara farligt om det sker under färd också.
Det finns inga stödben bak, endast stödhjul fram på de hästtrailers som jag känner till.
De hästtransporter jag har kört har haft stödben bak. Utan stödben bak skulle jag absolut inte koppla av transporten med en häst i.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.
Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
Den största risken vore om hästen rör sig och det blir negativt kulttryck och släpet tippar bakåt. Jag vet inte om det är möjligt. Det skulle förstås vara farligt om det sker under färd också.
Det finns inga stödben bak, endast stödhjul fram på de hästtrailers som jag känner till.
De hästtransporter jag har kört har haft stödben bak. Utan stödben bak skulle jag absolut inte koppla av transporten med en häst i.
Jag tycker att det låter osäkert. Bra att få risken bekräftad. Jag pratade även med en tant i stallet om detta och hon sa att hon sett en olycka där en frånkopplad transport med häst i tippade bakåt och sedan välte. De fick skära ut hästen.
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Tvivlar på att det är en liten ponny i IKEA-släpet i trådstarten?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Tvivlar på att det är en liten ponny i IKEA-släpet i trådstarten?
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Beror också på hur länge man tänkt stå. Ska man ladda fullt så får man väl vara lite mer hänsynsfull kanske.
Men ska man bara toppa upp 10min eller ngt sånt är det väl knappast hela världen.
Förnuftsmässigt undrar jag om det är så klokt med elbil om man har en släpvagnsfetisch. Men det kanske bara är jag.
Hooja ringar in fenomenet i flera texter om att backa med kåpsläp, vilket tydligen är någon slags manlighetsrit. ”Ta hit ett släp så ska jag visa vad jag går för”
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Det kommer finnas folk/tillfällen där släpet inte kan kopplas bort. Då kan man kanske stanna kvar på platsen å förklara.
Sen går det ju parkera så man inte stjäl alla åtta platser.
Kom vid ett tillfälle till Övertorneå SuC med bara tre stolpar i hörnet på ICA-parkeringen. Det stod en X med husvagn dubbelvikt och han tog egentligen bara platsen han använde, de två kvarvarande var fria. Snyggt!
Det hade ju varit bra om laddplatserna tillät att släpet sticker ut bakom. Det är lite samma problem som med bilar som har ladduttaget på ”fel plats”. Naturligtvis vill man ta upp så lite plats som möjligt.
Det hade ju varit bra om laddplatserna tillät att släpet sticker ut bakom. Det är lite samma problem som med bilar som har ladduttaget på ”fel plats”. Naturligtvis vill man ta upp så lite plats som möjligt.
Det finns enstaka ”släp-platser” på vissa stationer, men oddsen att just dom är lediga när det är trångt är förstås inte så bra.
Vissa platser, t.ex Gävle SuC, tillåter ju släp på många platser, men dom flesta stationer är tyvärr rätt dåligt anpassade, och vissa, t.ex Uppsala, är i praktiken omöjliga att ladda på utan att haka av släpet.
Nyare SuC där man ”kör igenom” laddaren är förstås bättre, där behöver man ju ”bara” blockera en stolpe.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det hade ju varit bra om laddplatserna tillät att släpet sticker ut bakom. Det är lite samma problem som med bilar som har ladduttaget på ”fel plats”. Naturligtvis vill man ta upp så lite plats som möjligt.
Det finns enstaka ”släp-platser” på vissa stationer, men oddsen att just dom är lediga när det är trångt är förstås inte så bra.
Vissa platser, t.ex Gävle SuC, tillåter ju släp på många platser, men dom flesta stationer är tyvärr rätt dåligt anpassade, och vissa, t.ex Uppsala, är i praktiken omöjliga att ladda på utan att haka av släpet.
Nyare SuC där man ”kör igenom” laddaren är förstås bättre, där behöver man ju ”bara” blockera en stolpe.
/fth
Man får göra så gott det går helt enkelt. Står jag där med hästen så kommer jag definitivt stanna kvar medans jag laddar.
Förnuftsmässigt undrar jag om det är så klokt med elbil om man har en släpvagnsfetisch. Men det kanske bara är jag.
Hooja ringar in fenomenet i flera texter om att backa med kåpsläp, vilket tydligen är någon slags manlighetsrit. ”Ta hit ett släp så ska jag visa vad jag går för”
”Ta hit ett släp ska jag visa vad jag kan” om jag får be
Inga ’roplem med släp och att ela.
Vinter+inre fjällvärlden, då kanske fossilt passar bättre.
Jag kunde inte låta bli…
Denna ”godbit” stod och tog upp 3 av 8 platser i Evenes Norge. Egentligen var det 4 av 8 men jag lyckades slinka förbi med 10-20 cm tillgodo. Efter en stund var alla tillgängliga platser tagna. Dock hann det inte bli kö och otrevligt innan ekipaget åkte.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Alla laddplatser som byggs i klassisk parkeingsplats-style på rad borde byggas som Gävlebro. Dvs bredvid varandra med stolpen på sidan.
Då kan vi som ibland kör med släp ladda klart enklast. Bara köra in och backa ut och slippa kroka av släpet.
När jag kör med släp gör jag vad jag kan för att inte blocka andra laddstolpar. Ibland blir det att parkera på snedden, eller backa upp släpet på nån refug. Det gör att jag får blickar på mig eftersom jag parkerar konstigt och stör alla som parkerar "rakt" men jag blockar ingen extra plats
Jag gör vad jag kan för att inte blockera mer än en stolpe. Men om det inte går, och det finns fler lediga stolpar kommer jag välja att blockera en stolpe. Då sitter jag alltid kvar i bilen redo att flytta den om det behövs. Kör jag långt är det plågsamt att behöva koppla av/på släpet vid varje stopp.
Ja, det är märkligt att laddplatser byggs som klassiska parkeringsplatser som förebild.
Visst, det går åt lite mer plats men varför inte bygga dom som bensinstationer alltid sett ut. Tanklock fram, bak, höger eller vänster spelar ingen roll.
Tyskar kan de också. SuC Holdorf. Finns fyra tillgängliga just nu enligt appen, men det stämmer inte riktigt …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.