A-hole i Bredden

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

ChristofferG
elbilist

Re: A-hole i Bredden

Inlägg av ChristofferG »

Elbilisten skrev: 01 jul 2024 12:24
Exempelvis ryggproblem och hjärtfel kan vara svåra att diagnosticera på tio meters avstånd under så kort tid som en halv minut.
Hur hamnade kärran på bilen från första början? Eller uppstod rygg- och hjärtproblem på vägen till laddaren?
Har man för högt kultryck alternativt baktung kärra har man gjort fel från början. Lasta som man ska göra och det är hur enkelt som helst att lossa kärran, dessutom trafiksäkert.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.

Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 01 jul 2024 18:13
Någon som drar hästtransport? Jag funderar på om man vågar kroka av det med häst i. Boogiesläp, givetvis med fungerande handbroms, bommar fram och bak men hästen kan ju röra sig lite grann i släpet.

Än så länge har jag inte behövt ladda på resa med hästtransport men den dagen lär väl komma.
Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 01 jul 2024 23:28

Med nedfällda stödben så bör det inte vara något problem men det är förstås lite bökigare att koppla av och på än ett lätt gallersläp
Den största risken vore om hästen rör sig och det blir negativt kulttryck och släpet tippar bakåt. Jag vet inte om det är möjligt. Det skulle förstås vara farligt om det sker under färd också.

Det finns inga stödben bak, endast stödhjul fram på de hästtrailers som jag känner till.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

fth skrev: 30 jun 2024 18:04
Mötte snubben på väg ut till bilen, skällde ut efter noter, kanske tänker sig för nästa gång? :lol:

/fth
Var han ångerfull eller som vanligt med dessa personer, totalt oförstående och ”jag har rätt att göra som JAG vill”
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 02 jul 2024 15:10

Den största risken vore om hästen rör sig och det blir negativt kulttryck och släpet tippar bakåt. Jag vet inte om det är möjligt. Det skulle förstås vara farligt om det sker under färd också.

Det finns inga stödben bak, endast stödhjul fram på de hästtrailers som jag känner till.
De hästtransporter jag har kört har haft stödben bak. Utan stödben bak skulle jag absolut inte koppla av transporten med en häst i.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 02 jul 2024 15:59
mussla skrev: 02 jul 2024 15:10

De hästtransporter jag har kört har haft stödben bak. Utan stödben bak skulle jag absolut inte koppla av transporten med en häst i.
Jag tycker att det låter osäkert. Bra att få risken bekräftad. Jag pratade även med en tant i stallet om detta och hon sa att hon sett en olycka där en frånkopplad transport med häst i tippade bakåt och sedan välte. De fick skära ut hästen.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressant att debatten om dragkrok på elbilar och om att ha ett eget släp etc. lyckas blossa upp fortfarande! :D
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jerker skrev: 03 jul 2024 11:35
Kör en hel del med släp, både husvagn och lastkärra. Man får ju helt enkelt använda förnuftet och ta hänsyn. Är det många lediga platser kan man blockera ett par för komma intill med släpet kvar, men annars är det bara att koppla loss.
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mussla skrev: 03 jul 2024 12:21
Notera dock att det kanske inte går att koppla loss om man har en lastad häst i en trailer utan stödben.
Tvivlar på att det är en liten ponny i IKEA-släpet i trådstarten? ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Nicke Nyfiken skrev: 03 jul 2024 14:13
Det håller jag med om. 😁
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev: 03 jul 2024 14:13

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jovisst, men jag talar bara för mig själv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Beror också på hur länge man tänkt stå. Ska man ladda fullt så får man väl vara lite mer hänsynsfull kanske.
Men ska man bara toppa upp 10min eller ngt sånt är det väl knappast hela världen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Förnuftsmässigt undrar jag om det är så klokt med elbil om man har en släpvagnsfetisch. Men det kanske bara är jag.

Hooja ringar in fenomenet i flera texter om att backa med kåpsläp, vilket tydligen är någon slags manlighetsrit. ”Ta hit ett släp så ska jag visa vad jag går för” :D
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det kommer finnas folk/tillfällen där släpet inte kan kopplas bort. Då kan man kanske stanna kvar på platsen å förklara.

Sen går det ju parkera så man inte stjäl alla åtta platser.
Kom vid ett tillfälle till Övertorneå SuC med bara tre stolpar i hörnet på ICA-parkeringen. Det stod en X med husvagn dubbelvikt och han tog egentligen bara platsen han använde, de två kvarvarande var fria. Snyggt!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Det hade ju varit bra om laddplatserna tillät att släpet sticker ut bakom. Det är lite samma problem som med bilar som har ladduttaget på ”fel plats”. Naturligtvis vill man ta upp så lite plats som möjligt.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mussla skrev: 03 jul 2024 20:54
Det hade ju varit bra om laddplatserna tillät att släpet sticker ut bakom. Det är lite samma problem som med bilar som har ladduttaget på ”fel plats”. Naturligtvis vill man ta upp så lite plats som möjligt.
Det finns enstaka ”släp-platser” på vissa stationer, men oddsen att just dom är lediga när det är trångt är förstås inte så bra.

Vissa platser, t.ex Gävle SuC, tillåter ju släp på många platser, men dom flesta stationer är tyvärr rätt dåligt anpassade, och vissa, t.ex Uppsala, är i praktiken omöjliga att ladda på utan att haka av släpet.

Nyare SuC där man ”kör igenom” laddaren är förstås bättre, där behöver man ju ”bara” blockera en stolpe.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

fth skrev: 03 jul 2024 21:07
mussla skrev: 03 jul 2024 20:54
Det finns enstaka ”släp-platser” på vissa stationer, men oddsen att just dom är lediga när det är trångt är förstås inte så bra.

Vissa platser, t.ex Gävle SuC, tillåter ju släp på många platser, men dom flesta stationer är tyvärr rätt dåligt anpassade, och vissa, t.ex Uppsala, är i praktiken omöjliga att ladda på utan att haka av släpet.

Nyare SuC där man ”kör igenom” laddaren är förstås bättre, där behöver man ju ”bara” blockera en stolpe.

/fth
Man får göra så gott det går helt enkelt. Står jag där med hästen så kommer jag definitivt stanna kvar medans jag laddar.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 03 jul 2024 17:00
Förnuftsmässigt undrar jag om det är så klokt med elbil om man har en släpvagnsfetisch. Men det kanske bara är jag.

Hooja ringar in fenomenet i flera texter om att backa med kåpsläp, vilket tydligen är någon slags manlighetsrit. ”Ta hit ett släp så ska jag visa vad jag går för” :D
”Ta hit ett släp ska jag visa vad jag kan” om jag får be :-)

Inga ’roplem med släp och att ela.

Vinter+inre fjällvärlden, då kanske fossilt passar bättre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare

Inlägg av roder99 »

Jag kunde inte låta bli…
Denna ”godbit” stod och tog upp 3 av 8 platser i Evenes Norge. Egentligen var det 4 av 8 men jag lyckades slinka förbi med 10-20 cm tillgodo. Efter en stund var alla tillgängliga platser tagna. Dock hann det inte bli kö och otrevligt innan ekipaget åkte.
IMG_1851.jpeg
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

macksie skrev: 01 jul 2024 00:02
Alla laddplatser som byggs i klassisk parkeingsplats-style på rad borde byggas som Gävlebro. Dvs bredvid varandra med stolpen på sidan.
Då kan vi som ibland kör med släp ladda klart enklast. Bara köra in och backa ut och slippa kroka av släpet.

När jag kör med släp gör jag vad jag kan för att inte blocka andra laddstolpar. Ibland blir det att parkera på snedden, eller backa upp släpet på nån refug. Det gör att jag får blickar på mig eftersom jag parkerar konstigt och stör alla som parkerar "rakt" men jag blockar ingen extra plats
Jag gör vad jag kan för att inte blockera mer än en stolpe. Men om det inte går, och det finns fler lediga stolpar kommer jag välja att blockera en stolpe. Då sitter jag alltid kvar i bilen redo att flytta den om det behövs. Kör jag långt är det plågsamt att behöva koppla av/på släpet vid varje stopp.
Ja, det är märkligt att laddplatser byggs som klassiska parkeringsplatser som förebild.
Visst, det går åt lite mer plats men varför inte bygga dom som bensinstationer alltid sett ut. Tanklock fram, bak, höger eller vänster spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

A-hole i Bredden

Inlägg av themax »

IMG_3353.jpeg
Tyskar kan de också. SuC Holdorf. Finns fyra tillgängliga just nu enligt appen, men det stämmer inte riktigt …
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Skriv svar