Tänker jag rätt? Beställt min första Tesla!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Tänker jag rätt? Beställt min första Tesla!

Inlägg av martinot »

JAH81 skrev: 16 jun 2024 12:31
Hej på er,

Jag beställde min första Tesla i fredags:

Model Y Long Range Dual Motor 4-hjulsdrift
Quicksilver-lack
19" Gemini-fälgar
19" Nokian Vinterdäck
Helvsvart premiuminteriör
Dragkrok
Total självkörningsförmåga

Finansiering: Privat avbetalning på 5 år genom DNB, ränta 0,74%
Pris 768 859 kr
Att betala vid leverans 153 772 kr
Månadsbelopp 5 035 kr
Slutbetalning 330 609 kr

Jag försökte ha andrahandsvärdet i åtanke när jag gjorde mina tillval, jag resonerade enligt följande:

Quicksilver -mer lättsåld om 3-5 år än alla vita och svarta Model Y på marknaden?
5 års avbetalning till 0,74% ränta - En klar fördel att kunna erbjuda potentiella köpare att överta ett förmånligt lån?
Total självkörningsförmåga - En värdehöjande egenskap? Givet vart FSD är idag är det väl rimligt att tänka sig att det kommit till Sverige inom 5 år? Om inte fullt ut så borde fler funktioner vara tillgängliga än idag?

Vad tror ni om ovan tankar, vettigt, eller har jag kastat pengar i sjön genom att lägga totalt 107 k på quicksilver och FSD?
Vill du optimera för lägst värdeminskning så skippa att lägga extra på färg på interiör eller lack.

FSD tycker jag är klart ovärt rent allmänt och pengar i sjön.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

frippe skrev: 16 jun 2024 20:04
SwedishAdvocate skrev: 16 jun 2024 13:08
frippe skrev: 16 jun 2024 12:48
Färgvalet kan jag förstå men inte FSD. Det är totalt meningslöst och om det är så att FSD är implementerat om fem år lär hårdvaran i din bil vara för klen, för gammal.
Men kommer man kunna få igen de 30K som Quicksilver kostar?...

Om du JAH81 vill ha den färgen och är beredd att lägga de pengarna så är det ju en sak, men jag undrar ifall man kommer kunna få så mkt mer pengar för den färgen när bilen är 3-5 år gammal...
Nej det är väl alltid en avvägning och en subjektiv fundering om de pengar du betalar extra för en annan färg lättare säljer bilen efter fem år.

Men, min personliga tanke är nog att det kanske gör att den begagnade bilen sticker ut lite mer än alla vita/svarta. Och tror absolut inte på att välja vit interiör för begagnat försäljningen.
Varför skulle vit interiör vara sämre begagnat menar du? Finns vad jag vet inga belägg för att det är sämre. Det handlar i så fall om att man inte gör rent, precis som man ska med den svarta.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

jonasl skrev: 16 jun 2024 13:26
@Legato lär kunna berätta exakt hur mycket extra du får för tillvalen på en 3 år gammal Model 3, borde ha lite bäring på Model Y också.
Japp :)

Så här ser det ut enligt den data jag samlat:

Dragkrok: +3200:-
FSD: +5000:-
Vit interiör: -2700:-

Vit och svart lack står sig bäst i pris (oväntat för mig, "gratislacken" samt den sämsta lacken imo).

Så ja, sett till andrahansvärde är det solklart bäst att helt skippa tillval!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare

Inlägg av Liqwid78 »

Man får nog inte dra några större slutsatser genom att stirra sig blind i priset efter 3 år.
Det finns historisk fakta att efter +3år så är tillvalens värdeminskning 80-100%. En bil med tillval är enklare att sälja än en utan så länge dessa inte är negativ för dig.
Min erfarenhet är att dragkroken i en bil är bästa valet. För många är det ett måste och ökar chansen att sälja bilen sen.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Liqwid78 skrev: 17 jun 2024 07:34
Man får nog inte dra några större slutsatser genom att stirra sig blind i priset efter 3 år.
Det finns historisk fakta att efter +3år så är tillvalens värdeminskning 80-100%. En bil med tillval är enklare att sälja än en utan så länge dessa inte är negativ för dig.
Min erfarenhet är att dragkroken i en bil är bästa valet. För många är det ett måste och ökar chansen att sälja bilen sen.
Håller med. Framförallt tycker jag man ska ta det man vill ha på en bil man kanske tänkt behålla 2-5 år.
Bästa investeringen är väl att inte ens skaffa bil 😀
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

JAH81 skrev: 16 jun 2024 12:31
Hej på er,

Jag beställde min första Tesla i fredags:

Model Y Long Range Dual Motor 4-hjulsdrift
Quicksilver-lack
19" Gemini-fälgar
19" Nokian Vinterdäck
Helvsvart premiuminteriör
Dragkrok
Total självkörningsförmåga

Finansiering: Privat avbetalning på 5 år genom DNB, ränta 0,74%
Pris 768 859 kr
Att betala vid leverans 153 772 kr
Månadsbelopp 5 035 kr
Slutbetalning 330 609 kr

Jag försökte ha andrahandsvärdet i åtanke när jag gjorde mina tillval, jag resonerade enligt följande:

Quicksilver -mer lättsåld om 3-5 år än alla vita och svarta Model Y på marknaden?
5 års avbetalning till 0,74% ränta - En klar fördel att kunna erbjuda potentiella köpare att överta ett förmånligt lån?
Total självkörningsförmåga - En värdehöjande egenskap? Givet vart FSD är idag är det väl rimligt att tänka sig att det kommit till Sverige inom 5 år? Om inte fullt ut så borde fler funktioner vara tillgängliga än idag?

Vad tror ni om ovan tankar, vettigt, eller har jag kastat pengar i sjön genom att lägga totalt 107 k på quicksilver och FSD?
Vill du pimpa bilen hade jag i första hand val 20" Induction-fälgar. Quicksilver absolut. FSD är lite mer tveksamt som många redan skrivit innan.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Man kan inte nog poängtera hur meningslös FSD är. Konstigt att Tesla får ta betalt för något de inte levererar. Jag har tillvalet på min 2018, men inte på min 2023 Palladium. Trodde i min enfald att det skulle komma något mervärde öht med FSD efterhand, men det gör det tyvärr inte. Man säljer 100% luft och utnyttjar kunders okunnighet. Det är djupt omoraliskt.
Annars gör Tesla onekligen mycket bra bilar!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Är det säkert att man kan överta lånet från DNB med samma låga ränta?

Tänker att det är tesla som sponsrar den räntan och de gör det för att man ska locka till bilköp.. DNB har ju inte samma intresse att låta folk ta över ett billigt ränteavtal..

Men jag kan ha fel. De kanske är väldigt behjälpliga.. 😃
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Legato skrev: 17 jun 2024 00:33
@Legato lär kunna berätta exakt hur mycket extra du får för tillvalen på en 3 år gammal Model 3, borde ha lite bäring på Model Y också.

Vit och svart lack står sig bäst i pris (oväntat för mig, "gratislacken" samt den sämsta lacken imo).

Nån, jag minns inte längre vem, sa till mig när jag var ung att extra utrustning och paket etc får man ur en strikt ekonomisk synvinkel aldrig igen. Klart coolt att det syns så tydligt på de data du har.

Sen hindrar inte det att jag ändå ville ha en röd M3 med drag. Förlustaffär men ändå värt 😎
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare

Inlägg av OscarA »

Ilduce77 skrev: 17 jun 2024 20:47
Är det säkert att man kan överta lånet från DNB med samma låga ränta?

Tänker att det är tesla som sponsrar den räntan och de gör det för att man ska locka till bilköp.. DNB har ju inte samma intresse att låta folk ta över ett billigt ränteavtal..

Men jag kan ha fel. De kanske är väldigt behjälpliga.. 😃
Är det den låga Y-räntan du menar?
Tyckte jag läste när jag beställde att räntan gäller endast första ”ägaren”

Deras ”vanliga” ränta under 6% tror jag hänger med
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

airdrive skrev: 18 jun 2024 06:00
Legato skrev: 17 jun 2024 00:33

Nån, jag minns inte längre vem, sa till mig när jag var ung att extra utrustning och paket etc får man ur en strikt ekonomisk synvinkel aldrig igen. Klart coolt att det syns så tydligt på de data du har.

Sen hindrar inte det att jag ändå ville ha en röd M3 med drag. Förlustaffär men ändå värt 😎
Ja, gällande M3 kan man iaf konstatera att "nån" hade helt rätt... Alltid farligt med "aldrig"-påståenden, men det är nog iaf extremt ovanligt.

Svårsålt kan det dock bli, jag hade tex en e-tron utan backkamera som var en utmaning, men rent ekonomiskt definitivt bättre.

Också ofta väldigt prisvärt att köpa "fullutrustat" när man köper begagnat!

Ska man ha sin bil ett tag kan ju dock den egna njutningen ändå överträffa pengarna. Hämtar själv en röd 3P i övermorgon :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

JAH81 skrev: 16 jun 2024 13:29
Vad gäller färgen: det är min favorit av de tillgängliga alternativen, så jag får väl leva med att inte få igen 30k för det valet.

Vad gäller FSD, vad säger ni om påståendet ovan, att min bil inte kommer ha hårdvara nog att driva FSD, skulle det bli tillgängligt inom 5 år?
Det var nyheter för mig iaf. Om min bil tillverkas nu i juni, ingår inte hardware 4 då?
Den bilen kommer absolut ha hårdvara för det som händer i USA idag och även inom något eller några år. Den kommer lösa rubbet på motorväg och den mesta körningen. Folk som använder FSD dagligen tycker redan att det är netto plus i bilkörningen.

Vi behöver inte gå in på huruvida Tesla löser L3,L4 eller L5 med nuvarande hårdvara. Jag beskriver endast hur mycket bilen löser av bilkörningen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 18 jun 2024 07:33
Folk som använder FSD dagligen tycker redan att det är netto plus i bilkörningen.
Vem tänker du på här? Ingen i Europa i alla fall...
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

FSD och AP är inte samma sak.
Vi är många som uppskattar AP och alltid använder det. Ingen gör bättre AP än Tesla. FSD är mera "coming soon" i Europa.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Delta skrev: 18 jun 2024 12:28
Vi är många som uppskattar AP och alltid använder det. Ingen gör bättre AP än Tesla. FSD är mera "coming soon" i Europa.
Ja, Autopiloten är bra, men inte så bra som många tror jämfört med andras system (längre). FSD är snarare "coming maybe in 2026".
Unia

Inlägg av Unia »

Delta

BMW:s AP med senaste Highway Assistant lär vara vassare än Teslas AP

" BMW Highway Assistant is a Level 2 system, which means it provides partial driving automation but is still far from fully autonomous Level 5 "

https://www.jdpower.com/cars/shopping-g ... -assistant

Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Unia skrev: 18 jun 2024 14:59
Delta

BMW:s AP med senaste Highway Assistant lär vara vassare än Teslas AP

" BMW Highway Assistant is a Level 2 system, which means it provides partial driving automation but is still far from fully autonomous Level 5 "

https://www.jdpower.com/cars/shopping-g ... -assistant

Problemet med det systemet är att det kräver en BMW 😂
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Bra att ta bort FSD. Då är det bara en ändring kvar, vit interör :)
- mycket snyggare
- mycket svalare på sommaren, acn får jobba mindre. Inte skönt att sitta på solvarm svart "skinn"
- mycket lätt att göra ren, behövs inte ofta
- man ser som sagt smutsen, vilket är bra om man inte vill sitta i kleten

På svart ser man damm, pollen och mjäll :D mycket mer, så man behöver rengöra svart oftare jämfört med vit om man vill att det ska vara snyggt

Är man byggarbetare eller har skitiga kläder ofta så är dock svart att föredra.
Eller förstås om man tycker svart är snyggare.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 18 jun 2024 12:35
Delta skrev: 18 jun 2024 12:28
Ja, Autopiloten är bra, men inte så bra som många tror jämfört med andras system (längre). FSD är snarare "coming maybe in 2026".
Skulle inte hoppas på, eller än mindre räkna med, 2026. Skippa FSD tills det decenniet som något riktigt är släppt och som bevisligen fungerar är mitt råd.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 18 jun 2024 11:54
Folk som använder FSD dagligen tycker redan att det är netto plus i bilkörningen.
FSD supervised i USA. Det är ju det minsta man kommer få med dagens hårdvara.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 19 jun 2024 08:24
Hur kan du vara säker på det? Varför har vi inte det idag? Det finns andra hinder än teknik för ”självkörande” bilar med eller utan övervakning av föraren.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 19 jun 2024 09:46
Hur kan du vara säker på det? Varför har vi inte det idag? Det finns andra hinder än teknik för ”självkörande” bilar med eller utan övervakning av föraren.
Hårdvaran är ju tämligen beprövad på just det den faktiskt gör i USA. Frågan var om OP skulle vänta eller inte. Jag tror inte Tesla planerar ett omfattande sensorbyte i dagens läge direkt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 19 jun 2024 10:43
Hårdvaran är ju tämligen beprövad på just det den faktiskt gör i USA. Frågan var om OP skulle vänta eller inte. Jag tror inte Tesla planerar ett omfattande sensorbyte i dagens läge direkt.
Vad snackar du om? TS har ju beställt bilen (hårdvaran). Frågan var om TS skulle vänta med att köpa mjukvaran (tillvalet FSD) eller ej, och konsensus är "ja", eftersom det inte finns några garantier om Tesla kan leverera funktionen FSDS till Sverige överhuvudtaget med gällande lagstiftning och regler.

Generell regel: köp det som kan levereras idag, inte det som kanske kan levereras flera år framåt i tiden. De flesta företag har ju moral och säljer inte saker som är olagliga, men Tesla saknar denna moraliska spärr.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 19 jun 2024 13:48

Vad snackar du om? TS har ju beställt bilen (hårdvaran). Frågan var om TS skulle vänta med att köpa mjukvaran (tillvalet FSD) eller ej, och konsensus är "ja", eftersom det inte finns några garantier om Tesla kan leverera funktionen FSDS till Sverige överhuvudtaget med gällande lagstiftning och regler.

Generell regel: köp det som kan levereras idag, inte det som kanske kan levereras flera år framåt i tiden. De flesta företag har ju moral och säljer inte saker som är olagliga, men Tesla saknar denna moraliska spärr.
Ja TS frågade först om han/hon skulle lägga till FSD. Det var inte det jag svarade på.

Jag svarade på detta.
Vad gäller FSD, vad säger ni om påståendet ovan, att min bil inte kommer ha hårdvara nog att driva FSD, skulle det bli tillgängligt inom 5 år?
Det var nyheter för mig iaf. Om min bil tillverkas nu i juni, ingår inte hardware 4 då?
Så jag pratade strikt om hårdvaran och huruvida den klarar att "köra själv". Vilket är ja, om lagen tillåter, då bilar i USA redan gör detta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 20 jun 2024 09:11
spacecoin skrev: 19 jun 2024 13:48

Ja TS frågade först om han/hon skulle lägga till FSD. Det var inte det jag svarade på.

Jag svarade på detta.
Så jag pratade strikt om hårdvaran och huruvida den klarar att "köra själv". Vilket är ja, om lagen tillåter, då bilar i USA redan gör detta.
Aha, då fattar jag, Man kan dock vara 100% säker att all hårdvara är helt obsolete om fem år. Hw4 saknar ju både kamerarengöring på de flesta kameror och man kommer att behöva hd-radar eller lidar för högsta säkerhet.
Skriv svar