Tänker jag rätt? Beställt min första Tesla!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

JAH81

Tänker jag rätt? Beställt min första Tesla!

Inlägg av JAH81 »

Hej på er,

Jag beställde min första Tesla i fredags:

Model Y Long Range Dual Motor 4-hjulsdrift
Quicksilver-lack
19" Gemini-fälgar
19" Nokian Vinterdäck
Helvsvart premiuminteriör
Dragkrok
Total självkörningsförmåga

Finansiering: Privat avbetalning på 5 år genom DNB, ränta 0,74%
Pris 768 859 kr
Att betala vid leverans 153 772 kr
Månadsbelopp 5 035 kr
Slutbetalning 330 609 kr

Jag försökte ha andrahandsvärdet i åtanke när jag gjorde mina tillval, jag resonerade enligt följande:

Quicksilver -mer lättsåld om 3-5 år än alla vita och svarta Model Y på marknaden?
5 års avbetalning till 0,74% ränta - En klar fördel att kunna erbjuda potentiella köpare att överta ett förmånligt lån?
Total självkörningsförmåga - En värdehöjande egenskap? Givet vart FSD är idag är det väl rimligt att tänka sig att det kommit till Sverige inom 5 år? Om inte fullt ut så borde fler funktioner vara tillgängliga än idag?

Vad tror ni om ovan tankar, vettigt, eller har jag kastat pengar i sjön genom att lägga totalt 107 k på quicksilver och FSD?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Tänker jag rätt? Beställt min första Tesla!

Inlägg av frippe »

Färgvalet kan jag förstå men inte FSD. Det är totalt meningslöst och om det är så att FSD är implementerat om fem år lär hårdvaran i din bil vara för klen, för gammal.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

FSD går ju också att lägga till senare om det mot all förmodan skulle börja fungera.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
fredrik_wendt
Kontakt:

Inlägg av fredrik_wendt »

Färg, visst! FSD är lurigare.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

MYLR 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Begagnatvärdet för FSD är nära noll idag. Välj bort det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Jag skulle ta bort FSD som ändå inte är aktuellt här. Det du får är att kunna byta fil med AP på.

Kanske ta vit interiör istället?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Frunken skrev: 16 jun 2024 12:56
...] Kanske ta vit interiör istället?
Har inte Teslor med vit interiör sämre andrahandsvärde – särskilt när det gäller familjebilar som Y?...

Tror inte det är så många tusenlappar i och för sig, men några har jag för mig att det är.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
JAH81

Inlägg av JAH81 »

frippe skrev: 16 jun 2024 12:48
Färgvalet kan jag förstå men inte FSD. Det är totalt meningslöst och om det är så att FSD är implementerat om fem år lär hårdvaran i din bil vara för klen, för gammal.
Är det en allmänt vedertagen sanning, att nuvarande modeller inte har den hårdvara som kommer krävas för att klara FSD? Om det är fallet så är det ju dumt att betala 77k för FSD. Är det möjligt att "justera" sin beställning genom att plocka bort FSD, eller måste jag göra en avbeställning av hela bilen då? Det står att min bil väntas levereras om 2-4 veckor, så jag har inte fått någon tilldelad ännu.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

SwedishAdvocate skrev: 16 jun 2024 13:02
Frunken skrev: 16 jun 2024 12:56
...] Kanske ta vit interiör istället?
Har inte Teslor med vit interiör sämre andrahandsvärde – särskilt när det gäller familjebilar som Y?...

Tror inte det är så många tusenlappar i och för sig, men några har jag för mig att det är.
Ingen aning. Jag valde det och ångrar det inte. Lyfter hela interiören i Y. Så länge man vet om att smuts syns mera än på svarta (värre enligt mig att inte se smutsen som fortfarande finns där).

Det jag läst mig till och sett på YT så är det enkelt att hålla rent. Men tiden får väl utvisa om det var bra/dåligt.
SwedishAdvocate

Men kommer man kunna få igen de 30K som Quicksilver kostar?...

Om du JAH81 vill ha den färgen och är beredd att lägga de pengarna så är det ju en sak, men jag undrar ifall man kommer kunna få så mkt mer pengar för den färgen när bilen är 3-5 år gammal...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Vill man maximera andrahandsvärde så ska man inte välja vare sig färg på bilen eller vita säten.

Bilen är säkert mera lättsåld som silvermetallic men jag tror inte du får igen hela kostnaden ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

@Legato lär kunna berätta exakt hur mycket extra du får för tillvalen på en 3 år gammal Model 3, borde ha lite bäring på Model Y också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
JAH81

Inlägg av JAH81 »

Vad gäller färgen: det är min favorit av de tillgängliga alternativen, så jag får väl leva med att inte få igen 30k för det valet.

Vad gäller FSD, vad säger ni om påståendet ovan, att min bil inte kommer ha hårdvara nog att driva FSD, skulle det bli tillgängligt inom 5 år?
Det var nyheter för mig iaf. Om min bil tillverkas nu i juni, ingår inte hardware 4 då?
fredrik_wendt
Kontakt:

Inlägg av fredrik_wendt »

Jag satte PPF över hela bilen. Lacken bör vara som ny när den tas bort.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

MYLR 2023
SwedishAdvocate

JAH81 skrev: 16 jun 2024 13:29
Vad gäller färgen: det är min favorit av de tillgängliga alternativen, så jag får väl leva med att inte få igen 30k för det valet.

Vad gäller FSD, vad säger ni om påståendet ovan, att min bil inte kommer ha hårdvara nog att driva FSD, skulle det bli tillgängligt inom 5 år?
Det var nyheter för mig iaf. Om min bil tillverkas nu i juni, ingår inte hardware 4 då?
Som jag förstått det så är det inte säkert att du får en bil som är tillverkad nu i juni. Och även om du får en bil som skulle vara tillverkad nu i juni så vet jag inte ifall det är säkert att den har Hardware 4. Se t.ex. den här tråden:

viewtopic.php?p=801745#p801745
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JAH81 skrev: 16 jun 2024 13:07
Är det en allmänt vedertagen sanning, att nuvarande modeller inte har den hårdvara som kommer krävas för att klara FSD? Om det är fallet så är det ju dumt att betala 77k för FSD. Är det möjligt att "justera" sin beställning genom att plocka bort FSD, eller måste jag göra en avbeställning av hela bilen då? Det står att min bil väntas levereras om 2-4 veckor, så jag har inte fått någon tilldelad ännu.
Ja att betala 77.000:- för ett löfte från Elon om framtida funktioner är nog det det dummaste man kan göra. Det är väl snart 8 år sedan HW 2.0 kom och han började sälja denna framtida funktion. Sedan kom HW 2.5 som skulle lösa alla problen, sedan kom 3.0. Nu har vi HW 4.0 utan att han har levererat någonting alls. Undertiden har även HW-sensorer plockats bort så som USS och radar, vilket inte kommer att underlätta för FSD.

Som det ser ut nu höjer tillvalet FSD andrahandsvärde bara marginellt, eftersom det inte ger någon funktionalitet.

Skulle det mot förmodan bli någon FSD i framtiden på nuvarande HW så går det att köpa till i efterhand, så det finns faktiskt ingen som helst anledning att betala för detta nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det saknas lagstöd för system-initierade filbyten så ingen idé att köpa FSD. Att bilen skulle bil autonom tror jag är helt uteslutet med befintlig hw (och avsaknad av lagstiftning).

Prova att konktakta Tesla och ta bort FSD.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Förr fick man ju bilen uppdaterad till aktuell HW om man valt till FSD, alltid något. Men så vitt jag förstått är det inte så längre.

Jag skulle säga att det är pengar i sjön.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

FSD är pengar i sjön. Inressant att folk fortfarande faller för den... Undra hur många miljarder Tesla fått in utan att leverera någonting.
JAH81

Inlägg av JAH81 »

Jag ändrade min beställning och tog bort FSD. Tack för input!
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

JAH81 skrev: 16 jun 2024 17:20
Jag ändrade min beställning och tog bort FSD. Tack för input!
Smart, om det kommer hit så kommer det ändå som prenumeration.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Piggelin skrev: 16 jun 2024 16:14
FSD är pengar i sjön. Inressant att folk fortfarande faller för den... Undra hur många miljarder Tesla fått in utan att leverera någonting.
Fast det funkar i USA och där säljs flest Teslas i världen. I EU har regelverk satt stopp….
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Oscar11 skrev: 16 jun 2024 17:29
Piggelin skrev: 16 jun 2024 16:14
Fast det funkar i USA och där säljs flest Teslas i världen. I EU har regelverk satt stopp….
Nej, det funkar inte i USA. Tesla tar inget ansvar för körningen vilket krävs för att det ska vara självkörning. Nuvarande FSD beta i USA är enbart ett förarstöd som hela tiden måste övervakas och föraren är ansvarig för allt bilen gör eller inte gör.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Ja, en allmänt vedertagen sanning, så bra val att välja bort fsd. Det är ändå bara mjukvara så vill du lägga till det går det bra när som.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev: 16 jun 2024 13:08
Men kommer man kunna få igen de 30K som Quicksilver kostar?...

Om du JAH81 vill ha den färgen och är beredd att lägga de pengarna så är det ju en sak, men jag undrar ifall man kommer kunna få så mkt mer pengar för den färgen när bilen är 3-5 år gammal...
Nej det är väl alltid en avvägning och en subjektiv fundering om de pengar du betalar extra för en annan färg lättare säljer bilen efter fem år.

Men, min personliga tanke är nog att det kanske gör att den begagnade bilen sticker ut lite mer än alla vita/svarta. Och tror absolut inte på att välja vit interiör för begagnat försäljningen.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar