Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi_ »

Sabbe skrev: 17 jun 2024 16:43
Men herregud. Det funkar ju inte.

ps. Jag trodde den där rymdgubben var nåt högerextremt? Vad betyder den?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

JAH81 skrev: 17 jun 2024 12:58
Men låt oss leka med tanken att du har rätt - Elon Musk är egentligen bara en girig, elak och självisk person som drivs av kontroll- och maktbegär. I så fall har mänskligheten haft otroligt flyt, med tanke på att konsekvenserna av detta beteende har lett till:

Tesla -han har drivit världens elbilsutveckling och därmed minskat vårt beroende av fossila bränslen
SpaceX - han har revolutionerat rymdindustrin och öppnat upp möjligheten kolonisera andra planeter
Starlink - snart har jordens alla hörn tillgång till stabilt internet vilket innebär ett stort steg mot en mer jämlik värld
Neuralink -skapar möjligheter för människor att återfå självständighet vid allvarliga medicinska tillstånd och öppnar upp nya vägar för att förbättra mänsklig kognition och potential.
Twitter - genom sitt köp har Musk säkrat yttrandefriheten på världens viktigaste sociala plattform.
Övrigt -Musk har även engagerat sig i filantropiska insatser genom att donera betydande belopp till utbildning, forskning, miljöprojekt och humanitär hjälp. Hans stiftelse har bidragit till allt från att bekämpa klimatförändringar till att stödja barnsjukhus och forskning inom förnybar energi.

Om detta är resultatet av att vara girig och självisk, då borde vi kanske omvärdera våra definitioner. Vad vi ser är en man som, trots sina brister, har haft en enorm positiv inverkan på världen.
Ursäkta, men det här ju i stort rent nonsens och marknadsföring. Lyssna på dig själv?

Internet via satelliter: "ett stort steg mot en mer jämlik värld" *rolls eyes*
Neuralink: har långt kvar att visa at de är lika bra som deas schweitziska konkurrenter och föregångare.
Twitter: "genom sitt köp har Musk säkrat yttrandefriheten" Hahahaha. Hahahaaha. ha. Banna och shadowbanna motståndare är Elons modus operadi. Har noll med yttrandefrihet att göra. Handlar bara om makt.

"Musk har även engagerat sig i filantropiska insatser".
Elon Musk har fan inte gett bort en spänn. Musk Foundation verkar vara en ren skatteplaneringskonstuktion som har sitt säte på Cayman och saknar revisor. Jämför det med Gates Foundation, Melinda Gates eller McKenzie Scott Bezos, Warren Buffett et.c.

Hur gick det med de där respiratorerna som Elon skulle uppfinna för att rädda alla som drabbats av Covid? Miniubåten som skulle rädda barnen i grottan? Pengar till FN?

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

iAkita skrev: 16 jun 2024 16:58
TiborBlomhall skrev: 16 jun 2024 10:18
Och angående världssvälten svarade Elon visst, att planen de visade upp löste problemet för ett år, inte permanent såsom FN först påstod.
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Såhär skrev David Beasley ordagrant:
1/6 of your one-day increase [alltså sex miljarder dollar] would save 42 million lives that are knocking on famine's door
Musk misstolkade medvetet eller omedvetet detta och påstod att UN hade sagt något helt annat än vad de faktiskt sagt, men jag ska ge honom ”the benefit of the doubt” då CNN satte en missvisander rubrik.

I vilket fall, när Cindy McCain förtydligade med denna tweet:
$6B will not solve world hunger, but it WILL prevent geopolitical instability, mass migration and save 42 million people on the brink of starvation. An unprecedented crisis and a perfect storm due to Covid/conflict/climate crises.
Och sen fortsatte med denna oförargliga tweet:
@elonmusk With your help we can bring hope, build stability and change the future.
Let’s talk: It isn’t as complicated as Falcon Heavy, but too much at stake to not at least have a conversation. I can be on the next flight to you. Throw me out if you don’t like what you hear!
Vad gjorde Musk då? Jo, han svarade på McCain´s tweet ovan med en länk till denna gamla artikel från 2015, i ett försök att få FN att se dåliga ut och kunna behålla sina pengar:

https://www.express.co.uk/news/world/62 ... t-food/amp

I mina ögon är detta ett ganska sjukt beteende. Att han skulle drivas av altruism är en befängd åsikt, med tanke på ovanstående och hur han betett sig i många andra sammanhang (det var inte första gången han hänvisat till pedofili för att försöka misskreditera människor som inte stryker honom medhårs).

Så kravet för att Elon ska räknas som altruistisk i din bok är att han skänker 6 miljarder dollar till en plan han inte tror på? Om det vore så enkelt att lösa världssvälten eller andra stora problem i världen så hade västvärldens regeringar pytsat in pengarna för länge sedan. Musk har dåliga sidor som alla andra människor, det gör honom inte ond.

Men låt oss leka med tanken att du har rätt - Elon Musk är egentligen bara en girig, elak och självisk person som drivs av kontroll- och maktbegär. I så fall har mänskligheten haft otroligt flyt, med tanke på att konsekvenserna av detta beteende har lett till:

Tesla -han har drivit världens elbilsutveckling och därmed minskat vårt beroende av fossila bränslen
SpaceX - han har revolutionerat rymdindustrin och öppnat upp möjligheten kolonisera andra planeter
Starlink - snart har jordens alla hörn tillgång till stabilt internet vilket innebär ett stort steg mot en mer jämlik värld
Neuralink -skapar möjligheter för människor att återfå självständighet vid allvarliga medicinska tillstånd och öppnar upp nya vägar för att förbättra mänsklig kognition och potential.
Twitter - genom sitt köp har Musk säkrat yttrandefriheten på världens viktigaste sociala plattform.
Övrigt -Musk har även engagerat sig i filantropiska insatser genom att donera betydande belopp till utbildning, forskning, miljöprojekt och humanitär hjälp. Hans stiftelse har bidragit till allt från att bekämpa klimatförändringar till att stödja barnsjukhus och forskning inom förnybar energi.

Om detta är resultatet av att vara girig och självisk, då borde vi kanske omvärdera våra definitioner. Vad vi ser är en man som, trots sina brister, har haft en enorm positiv inverkan på världen.
Och Elons agerande när det gäller Ukraina då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Är du inne på X ofta? Sedan Musks köp är Twitter helt oanvändbart om du inte gillar konspirationsteorier, killgissningar och okritiskt tänkande. Jag skojar inte. En filterbubbla för alla som inte orkar tänka.

Sedan är yttrandefrihet något som reglerar relationen mellan stat och medborgare, inte mellan privata företag och deras kunder.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

d3marcus skrev: 17 jun 2024 21:41
Är du inne på X ofta? Sedan Musks köp är Twitter helt oanvändbart om du inte gillar konspirationsteorier, killgissningar och okritiskt tänkande. Jag skojar inte. En filterbubbla för alla som inte orkar tänka.

Sedan är yttrandefrihet något som reglerar relationen mellan stat och medborgare, inte mellan privata företag och deras kunder.

Även privata företag har ett ansvar om deras plattform blir dominerande i den offentliga debatten.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Verdi_ skrev: 17 jun 2024 21:42

Även privata företag har ett ansvar om deras plattform blir dominerande i den offentliga debatten.
Det är en åsikt, inte definitionen av yttrandefrihet.
JAH81

Inlägg av JAH81 »

SwedishAdvocate skrev: 17 jun 2024 18:17
iAkita skrev: 16 jun 2024 16:58
TiborBlomhall skrev: 16 jun 2024 10:18
Och angående världssvälten svarade Elon visst, att planen de visade upp löste problemet för ett år, inte permanent såsom FN först påstod.
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Såhär skrev David Beasley ordagrant:
1/6 of your one-day increase [alltså sex miljarder dollar] would save 42 million lives that are knocking on famine's door
Musk misstolkade medvetet eller omedvetet detta och påstod att UN hade sagt något helt annat än vad de faktiskt sagt, men jag ska ge honom ”the benefit of the doubt” då CNN satte en missvisander rubrik.

I vilket fall, när Cindy McCain förtydligade med denna tweet:
$6B will not solve world hunger, but it WILL prevent geopolitical instability, mass migration and save 42 million people on the brink of starvation. An unprecedented crisis and a perfect storm due to Covid/conflict/climate crises.
Och sen fortsatte med denna oförargliga tweet:
@elonmusk With your help we can bring hope, build stability and change the future.
Let’s talk: It isn’t as complicated as Falcon Heavy, but too much at stake to not at least have a conversation. I can be on the next flight to you. Throw me out if you don’t like what you hear!
Vad gjorde Musk då? Jo, han svarade på McCain´s tweet ovan med en länk till denna gamla artikel från 2015, i ett försök att få FN att se dåliga ut och kunna behålla sina pengar:

https://www.express.co.uk/news/world/62 ... t-food/amp

I mina ögon är detta ett ganska sjukt beteende. Att han skulle drivas av altruism är en befängd åsikt, med tanke på ovanstående och hur han betett sig i många andra sammanhang (det var inte första gången han hänvisat till pedofili för att försöka misskreditera människor som inte stryker honom medhårs).

Så kravet för att Elon ska räknas som altruistisk i din bok är att han skänker 6 miljarder dollar till en plan han inte tror på? Om det vore så enkelt att lösa världssvälten eller andra stora problem i världen så hade västvärldens regeringar pytsat in pengarna för länge sedan. Musk har dåliga sidor som alla andra människor, det gör honom inte ond.

Och Elons agerande när det gäller Ukraina då?
Det kan man självklart ha olika uppfattningar om. Jag vet inte vad du syftar på specifikt, Elons fredslösning eller att han inte ville att de skulle använda hans donerade Starlink-lösning till anfall på Krim? Oavsett så tror jag inte något av det diskvalificerar honom som en människa som vill mänskligheten gott eller gör honom till en ond person.
JAH81

Inlägg av JAH81 »

Jag är inne på X varje dag. Ett tips till dig är att använda "Following" då ser du bara inlägg från dem du följer och slipper därmed allt du nämner ovan. Personligen tycker jag det är bättre nu än när en hord blå & rosahåriga kvinnor modererade plattformen.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Lootskin
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin104147

Inlägg av Lootskin »

Verdi_ skrev: 17 jun 2024 16:48
ps. Jag trodde den där rymdgubben var nåt högerextremt? Vad betyder den?
Wojak, som denna karaktär kallas, är en så kallas "reaktionsbild" och har egentligen ingen anknytning till ideologi per se. Den används även av vänsterextremister. Den finns i olika avbildningar för att för att visa olika känslomässiga reaktioner, lite grann som en emoji :)
Tesla Model 3 Long Range -21
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Sabbe skrev: 18 jun 2024 13:41
Snälla rara nån. Vilken jävla pumpare.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

JAH81 skrev: 18 jun 2024 11:25

Jag är inne på X varje dag. Ett tips till dig är att använda "Following" då ser du bara inlägg från dem du följer och slipper därmed allt du nämner ovan. Personligen tycker jag det är bättre nu än när en hord blå & rosahåriga kvinnor modererade plattformen.
Håller helt med dig om att Elon förstört huvudflödet - bara en massa lågutbildade konspirationstroll som sprider antivaxx- och Putinpropaganda. Lägg till stort antal ökade bottar och hatiska kommentarer i Följer-flödet. Trist.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 25 jun 2024 13:56
Ytterligare en person som uppenbarligen inte förstår att det tar minst fem år mellan "den kan köra" och autonom körning.

När någon av de här pumparna skickar iväg sina barn i sina egna bilar utan säkerhetsförare så vet vi att det är 1-2 år kvar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag tror att aktien kommer att gå ned i samband med Q2 rapporten på sjunkande marginaler, så jag köpte bears i går efter uppgången.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 27 jun 2024 09:01
Jag tror att aktien kommer att gå ned i samband med Q2 rapporten på sjunkande marginaler, så jag köpte bears i går efter uppgången.
Vågat med tanke på hur oförutsägbar aktien är 😅

Men den borde komma ner en hel del, lycka till 😊
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 27 jun 2024 10:58

Det var bara ett mindre belopp och ingen hävstång, så det ska nog gå bra (oavsett) ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 27 jun 2024 11:22

Det var bara ett mindre belopp och ingen hävstång, så det ska nog gå bra (oavsett) ;)
Vilket instrument använder du?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag har aldrig riktigt fattat poängen med certifikat utan hävstång, varför köper man inte bara aktien direkt då? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 27 jun 2024 12:40

Jag har aldrig riktigt fattat poängen med certifikat utan hävstång, varför köper man inte bara aktien direkt då? :?

/fth
Finns inget annat sätt att korta en USA-aktie
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 27 jun 2024 12:34

Vilket instrument använder du?
Bear Tesla x1 Nordnet heter det. Nordea är utfördare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 27 jun 2024 13:27
fth skrev: 27 jun 2024 12:40

/fth
Finns inget annat sätt att korta en USA-aktie
Haha, sorry, nej, såklart! :oops:

Jag tänker som bekant mest i andra riktningen, men bull-certifikat utan hävstång finns det väl ingen egentlig poäng med iaf?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar