Optimus stämmer jag mig också rätt tveksam till potentialen för, iaf just nu, vi är helt enkelt inte ännu vid en punkt rent tekniskt där en sådan kan bli särskilt användbar.
Vad gäller "tramset om Mars" så tror jag dock tvärtom inte det finns någon fråga som är lika viktig för mänsklighetens
överlevnad än just denna.
Orsakerna är två:
1. På lång sikt är mänskligheten dödsdömd så länge vi väljer att stanna på en planet, oavsett hur väl vi förvaltar befintliga resurser, något som vi som bekant redan nu är extremt dåliga på.
2. På både medellång och lång sikt behöver det finnas ett gränsland, en "frontier", med potential och risk, en katalysator för utveckling, annars kommer mänskligheten garanterat stagnera och kollapsa, långt innan resurserna tar slut enligt 1 ovan.
Rymdkapplöpningen knuffade oss under 50/60-talet en bra bit framåt i den här helt centrala utvecklingen, visserligen kanske av "fel" skäl, att besegra Sovjetunionen socialt, militärt och ekonomiskt, men ändå.
För närvarande finns det dock ingen drivkraft i "rätt" riktning inom det här området utöver just Elon Musks visioner, dvs precis det som många så nedlåtande beskriver som "pojkrumsdrömmar", dessa "pojkrumsdrömmar" som för övrigt redan har revolutionerat hela rymdindustrin, SpaceX levererade t.ex. under 2023 mer än 4ggr mer "payload to orbit" än hela resten av världen sammanlagt.
Det hela är egentligen väldigt enkelt: tror man att mänskligheten för all framtid kommer att klara sig bra på den här lilla planeten, ingen ytterligare större utveckling eller expansion är nödvändig, det är bara att tuffa på i samma hjulspår, allt kommer nog att lösa sig, "funkade det för farfar så funkar det för mig", då är det helt rätt att beskriva det som Elon Musk och SpaceX pysslar med som "trams". Har man dock det minsta tvivel om något i denna tes, så finns det i dagsläget ingen annan aktör globalt än SpaceX som agerar i någon annan riktning.
Svårare än så är det faktiskt inte.
/fth