påverkan av effektavgift

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

JonasH skrev: 04 jun 2024 12:14
Fredrik j skrev: 04 jun 2024 10:38
JonasH skrev: 04 jun 2024 09:33
Fredrik j skrev: 03 jun 2024 22:58
JonasH skrev: 03 jun 2024 22:52

Problemet är att din lösning är långt ifrån ”standardiserad” och långt över vad de flesta klarar av att hantera. Ska du sen blanda in solceller, tvättmaskin och andra högförbrukare så faller korthuset fort.

Ska detta ha en minsta chans att fungera så behövs standarder finnas på plats och alla (helst i hela EU) behöver använda samma system så finns det åtminstone en liten chans att tillverkarna visar något intresse att bygga lösningar för den stora massan.
Finns det pengar att spara kommer lösningarna.
Självklart är det så men vi kan nog inte förvänta oss att hårdvaruleverantörerna skall ta fram unika lösningar på kommunnivå eller för varje nätägare. Då kommer pengarna som finns att spara snabbt ätas upp av kostnader för att ta fram och underhålla lösningarna.
Senast 1jan 2025 ska alla elmätare ha en så kallad HAN-anslutning för att kunna mäta elförbrukning i realtid. Väldigt många nätägare har redan bytt.
Så hårdvaran finns redan på väggen hemma hos många kunder.
För att registrera och presentera behövs det någon form av app som dom flesta nätägare redan har.
Har haft P1-port ett antal år nu men det hjälper inte. Att få ut data från elmätaren hjälper inte utan att det finns integration med resterande större förbrukare i fastigheten. Dessutom så kan vi inte räkna med att flertalet skall bygga lösningar baserat på Home Assistant, Homey eller liknande. Det är för entusiaster.

Och jag betvivlar starkt att Nibe, Siemens eller Cylinda mm tänker bygga integrationer i sina produkter som är anpassade för samtliga olika prismodeller som kommer i enbart Sverige.

Det behövs en standardiserad lösning om detta skall ha en chans att fungera.
Ja det behövs standardiserade lösningar som kan fungera på olika konfigurationer. Vilket saknas. Bara att försöka programmera solcellernas batteri, hur de ska laddas och laddas ur är inte det enklaste direkt. Inte heller när det läggs på möjlighet att styra effektuttaget på huset med batteriets urladdning. Många parametrar att beakta och få rätt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag hörde att den nya kvällskursen på universitetet ”kraftingenjör för hemmabruk, en introduktion på 20p” har blivit fullsatt på LU, SU och UU.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

thebishop skrev: 04 jun 2024 18:26
Jag hörde att den nya kvällskursen på universitetet ”kraftingenjör för hemmabruk, en introduktion på 20p” har blivit fullsatt på LU, SU och UU.
Det exakt detta som är problemet med effekttaxa och det visade sig tydligt när Ellevio gjorde sitt test som jag fick ”förmånen” att delta i.

Detta är så pass komplicerat att normalkonsumenten inte fattar hur de ska bete sig och det finns inget på marknaden som kan hjälpa till. Till råga på allt så hittar varenda nätägare och deras brorsa på egna unika lösningar för hur man ska ta betalt för detta.

Man ska inte behöva vara ”kraftingenjör” för att vara elkonsument.

Det enda detta system bidrar till är att fylla kassan ytterligare på nätägarna.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Nä precis. (Om någon nu missförstod så finns det ingen sådan kurs såklart… Ännu. )
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

thebishop skrev: 04 jun 2024 22:31
Nä precis. (Om någon nu missförstod så finns det ingen sådan kurs såklart… Ännu. )
:lol: :lol: :lol: Och du som fick mig att hoppas...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 03 jun 2024 18:29
Tror det skulle gå enklare att styra effektuttaget med ännu mera differentierade momentana priser per kWh, där även den normala effekten under den tiden påverkar priset. Att styra på två parametrar blir för komplicerat för de allra flesta.
Exakt.

Som du kommer det bli en jäkla vilda västern med alla nätägares olika lösningar, som ibland tom. är kontraproduktiva. Klart clusterfuck av myndigheterna och nätbolagen.
Letade efter ansökan. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 06 jun 2024 17:42
jonasl skrev: 03 jun 2024 18:29
Tror det skulle gå enklare att styra effektuttaget med ännu mera differentierade momentana priser per kWh, där även den normala effekten under den tiden påverkar priset. Att styra på två parametrar blir för komplicerat för de allra flesta.
Exakt.

Som du kommer det bli en jäkla vilda västern med alla nätägares olika lösningar, som ibland tom. är kontraproduktiva. Klart clusterfuck av myndigheterna och nätbolagen.
Letade efter ansökan. :D
Det räcker att du fokuserar på villkoren hos din nätägare.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

Hum, laddförlusterna kommer att skena iväg till vintern om jag förstår det rätt, kallabatteri och en effektavgift som tvingar fram lägre uttag... Undrar om någon kommer att räkna ut var brytpunkten är ... ;)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Här kan ni få några råd och tips om vad som kan vara bra att hålla koll på kring effekttariffer.

https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Aida

Inlägg av Aida »

Alltså nu för jag inte diskussionen framåt men vad är det här för trams… Varför blir allting sämre för konsumenten när det gäller el… Det är väl de stora strömförbrukarna i samhället (fabriker och serverhallar) som ska ta smällen och inte konsumenter som även ska byta till elbil… Jag börjar bli trött nu faktiskt… Var är Odenbergs upprustning av elnätet? Var är Buschs nya kärnkraftverk?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Ja, det hela är mycket, mycket märkligt och helt tvärsom det som spotpriserna försöker uppnå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

jonasl skrev: 09 aug 2024 19:57
Ja, det hela är mycket, mycket märkligt och helt tvärsom det som spotpriserna försöker uppnå.
Tvärtom, elpriset går hand i hand med effektbehoven, dvs en spik på fm och en spik på em.
Miljoner arbetare och tusentals företag kör igång på morgonen och på em när vi kommer hem så kör igång laddning, spis, tvättmaskinen, TV, lampor osv.

Kan vi smeta ut mångas förbrukning under dygnet så kan fler nyttja befintlig infrastruktur, dvs sänka vår abonnerade maxeffekt så kan vi öka nyttjandegrafen på nät och produktion = Högre effektuttag på dygnsbasis men inte högre effektuttag på timbasis, det som dätter gränserna för nät och produktion.
Produktionen går jämnare, kan undvika bygga ny elproduktion för att täcka korta "spikar" och vi kan undvika att ersätta eller bygga nya elnät.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Lerumsexpressen skrev: 09 aug 2024 20:32
Tvärtom, elpriset går hand i hand med effektbehoven, dvs en spik på fm och en spik på em.
Miljoner arbetare och tusentals företag kör igång på morgonen och på em när vi kommer hem så kör igång laddning, spis, tvättmaskinen, TV, lampor osv.

Kan vi smeta ut mångas förbrukning under dygnet så kan fler nyttja befintlig infrastruktur, dvs sänka vår abonnerade maxeffekt så kan vi öka nyttjandegrafen på nät och produktion = Högre effektuttag på dygnsbasis men inte högre effektuttag på timbasis, det som dätter gränserna för nät och produktion.
Produktionen går jämnare, kan undvika bygga ny elproduktion för att täcka korta "spikar" och vi kan undvika att ersätta eller bygga nya elnät.
Håller inte med här.

Spotpriset indikerar när det finns överproduktion i vårt elprisområde medans effektbehovet enbart bryr sig om lokal konsumtion. Dessa två faktorer vill oftast helt olika saker.

T.ex imorgon så är spotpriset negativt på grund av överproduktion men jag som konsument straffas av mitt lokala elnätbolag om jag laddar bilen under denna tid för att hjälpa till med nätstabilitet samtidigt som jag belönas av mitt elhandelsbolag/spotpriset. Alltså helt motsatta signaler för hur jag som konsument ska agera.

Den stora frågan är vad som är viktigast. Stabiliteten i Sveriges elnät eller att Ellevio slipper investera i infrastruktur.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

JonasH skrev: 09 aug 2024 21:55
Lerumsexpressen skrev: 09 aug 2024 20:32

Håller inte med här.

Spotpriset indikerar när det finns överproduktion i vårt elprisområde medans effektbehovet enbart bryr sig om lokal konsumtion. Dessa två faktorer vill oftast helt olika saker.

T.ex imorgon så är spotpriset negativt på grund av överproduktion men jag som konsument straffas av mitt lokala elnätbolag om jag laddar bilen under denna tid för att hjälpa till med nätstabilitet samtidigt som jag belönas av mitt elhandelsbolag/spotpriset. Alltså helt motsatta signaler för hur jag som konsument ska agera.

Den stora frågan är vad som är viktigast. Stabiliteten i Sveriges elnät eller att Ellevio slipper investera i infrastruktur.
Nu vet jag inte vilket elnätbolag du har och vilka avtal de har men principiellt så är resonemanget om elpris och effektavgifterna mer giltigt under vardagarna när det kan bli jobbigt och trångt i näten, både transmission, region och lokalnäten.
Så en helgdag under vår, sommar och höst är inte speciellt kritiska för någon part.
Och om du är ledig så borde du absolut kunna sprida ut din elförbrukning över hela dagen och kunna sänka ditt högsta momentana effektuttag.

På din sista fråga, bägge lika viktiga då de hänger ihop.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror inte effekt avgiften kommer påverka mer än på marginalen. Kolla dessa två grafer. Den ena idag och den andra 21 december. Typ samma våg sommar som vinter. ganska jämna grafer dessutom så jag förstår inte hur man tror de ska jämnas ut ännu mer.

Ovanpå detta så kommer man i allmänhet inte förstå hur man ska påverka sin avgift utan de kommer bara skapa frustation hos människor. De finns annat och tänka på i livet, detta blir bara en stress faktor till. (Ja undantaget är mindre än 1% av befolkningen som sitter på forum som tex detta)

Att jag betalar för 16, 20 eller 25 ampere säkring redan gör de bara helt sjukt. Nu får man tydligen inte använda de man redan betalar för utan att betala mer, bisarrt.

Får säga att nät bolagen har verkligen lyckats med sin lobbying verksamhet, grattis..
Screenshot_20240809-223848.png
Screenshot_20240809-223932.png
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 09 aug 2024 22:48
Jag tror inte effekt avgiften kommer påverka mer än på marginalen. Kolla dessa två grafer. Den ena idag och den andra 21 december. Typ samma våg sommar som vinter. ganska jämna grafer dessutom så jag förstår inte hur man tror de ska jämnas ut ännu mer.

Ovanpå detta så kommer man i allmänhet inte förstå hur man ska påverka sin avgift utan de kommer bara skapa frustation hos människor. De finns annat och tänka på i livet, detta blir bara en stress faktor till. (Ja undantaget är mindre än 1% av befolkningen som sitter på forum som tex detta)

Att jag betalar för 16, 20 eller 25 ampere säkring redan gör de bara helt sjukt. Nu får man tydligen inte använda de man redan betalar för utan att betala mer, bisarrt.

Får säga att nät bolagen har verkligen lyckats med sin lobbying verksamhet, grattis..
Man kommer kunna använda en ställbar effektvakt på stora förbrukare som värmepump och laddbox. Det är inget nytt utan precis samma teknik som idag används för att skydda huvudsäkringarna.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 09 aug 2024 22:51

Man kommer kunna använda en ställbar effektvakt på stora förbrukare som värmepump och laddbox. Det är inget nytt utan precis samma teknik som idag används för att skydda huvudsäkringarna.
Absolut de läser den där 1% av befolkningen som jag nämnde, resten har inte koll på den typen av prylar. De har ju i bästa fall börjat förstå tim pris nu men jag fält avgift är ju ännu mer abstrakt och sen dessa två i kombination. Nej jag är övertygad om de inte kommer påverka och jag är inte ens säker på om de behöver finnas. Vi styr ju redan baserat på tillgången på el, dvs tim pris.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 09 aug 2024 23:01

Absolut de läser den där 1% av befolkningen som jag nämnde, resten har inte koll på den typen av prylar. De har ju i bästa fall börjat förstå tim pris nu men jag fält avgift är ju ännu mer abstrakt och sen dessa två i kombination. Nej jag är övertygad om de inte kommer påverka och jag är inte ens säker på om de behöver finnas. Vi styr ju redan baserat på tillgången på el, dvs tim pris.
Det är inte kunden som behöver ha koll på det lika lite som kunden själv egentligen behöver förstå hur effektvakten på laddboxen gör att det går att köra både värmepump och elbilsladdning på 20A säkring.
Kunden behöver inte konstruera det själv. Tekniken finns redan i en laddbox och modern värmepump.
På något sätt har ju folk lärt sig köpa el på timpris när den är billig. Varför skulle man inte kunna lära sig att belasta nätet när det är billigt?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Vår brf undrar hur effektavgiften påverkas av husets elbilsladdare i vårt garage.
Det är inte rikgtit lätt att räkna på... ?
Största förbrukarna vi har är 7-8 tvättmaskiner, 2 stora tumlare, 2 torkskåp som kan gå samtidigt fram till 22.

vi har ca 25 laddare enfas 32A (alla bilar tar ej 32A). Det är aldrig mer än 5 som går samtidigt som jag sett. Vi har då som max 35kw som dras av bilarna samtidigt men de bromsas av lastbalansering tror jag ibland. Huset har trefas 63A säkringar sedan tiden innan elstolparna redan.

De vill ju veta hur mkt effektavgiften påverkas av elbilsladdarna då de vill att vi elbilister skall betala för oss själva. Men hur räknar man?
Skulle man stänga av alla laddare så kvarstår väl en effektavgift ändå för övrig konsumtion? Isåfall måste man räkna av hur mkt den skulle förväntas vara?

Vad bör man göra? Begränsa laddningen till nattetid och ge mindre effekt dagtid? (sthlm har också högre överföringsavgifter dagtid från november och under vintern)
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Jag skulle kolla med nätägaren hur brf belastning ser ut över dygnet och sedan göra samma grej direkt via laddboxarnas webbgränssnitt. Förhoppningsvis går det senare också att läsa ut.

När det väl är utrett borde ha beslutsunderlag att se om det är läge att begränsa totaleffekt från era laddboxar men ju bra med aktiv styrning så man kan utnyttja det ni betalar för så mycket som möjligt. Ingen vits att dra ner en enstaka box om ändå alla andra inte används och huset i övrigt har låg belastning den timmen
M3 LR 2023
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 09 aug 2024 23:09
chaffis75 skrev: 09 aug 2024 23:01

Det är inte kunden som behöver ha koll på det lika lite som kunden själv egentligen behöver förstå hur effektvakten på laddboxen gör att det går att köra både värmepump och elbilsladdning på 20A säkring.
Kunden behöver inte konstruera det själv. Tekniken finns redan i en laddbox och modern värmepump.
På något sätt har ju folk lärt sig köpa el på timpris när den är billig. Varför skulle man inte kunna lära sig att belasta nätet när det är billigt?
Jo precis.. först betalar man för effekt avgiften. Sen får man betala för all teknik. Sen ska man betala för att tekniken inte fungerar.
En sak är säker,de blir dyrt, vad har hänt som gör de så dyrt?

Kiss, keep it simple stupid.. dessa system följer inte den lagen.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag läste om effekttariffer. Det är ju hål i huvudet på de som bestämmer! Regeringen vill att alla ska köpa elbil. EUs effekttariffer gör att elbilar blir en dålig investering. De jobbar ju tvärt emot varandra!
I Karlskoga har de infört att den högsta effekt man använder under minst en timma tre gånger per månad, ska gälla för hela månadens debitering. Så har jag laddat tre gånger kan jag lika gärna ösa på med lika mycket effekt resten av månadens alla timmar!
Det hade varit bättre med ett lågt kWh-timpris om man tar ut max 5 kW, ett högre om man tar ut >5-10 kW, ännu högre om man tar ut >10-15 kW. Då finns det incitament för att spara på effekten. Nu blir det tvärtom.
Som jag förstår det kan jag ladda min elbil med max effekt under 59 minuter, och sedan göra ett uppehåll i en timma, för att ladda igen i 59 minuter med full effekt igen. Det gör inte elnätet bättre, dessutom kommer förlusterna att öka. Det gäller även de som ställer ner laddningen till låga nivåer, det ger mer förluster vilket förbrukar ännu mer el.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

kenjon skrev: 10 aug 2024 09:37
Jag läste om effekttariffer. Det är ju hål i huvudet på de som bestämmer! Regeringen vill att alla ska köpa elbil. EUs effekttariffer gör att elbilar blir en dålig investering. De jobbar ju tvärt emot varandra!
I Karlskoga har de infört att den högsta effekt man använder under minst en timma tre gånger per månad, ska gälla för hela månadens debitering. Så har jag laddat tre gånger kan jag lika gärna ösa på med lika mycket effekt resten av månadens alla timmar!
Det hade varit bättre med ett lågt kWh-timpris om man tar ut max 5 kW, ett högre om man tar ut >5-10 kW, ännu högre om man tar ut >10-15 kW. Då finns det incitament för att spara på effekten. Nu blir det tvärtom.
Som jag förstår det kan jag ladda min elbil med max effekt under 59 minuter, och sedan göra ett uppehåll i en timma, för att ladda igen i 59 minuter med full effekt igen. Det gör inte elnätet bättre, dessutom kommer förlusterna att öka. Det gäller även de som ställer ner laddningen till låga nivåer, det ger mer förluster vilket förbrukar ännu mer el.
Din kwh-förbrukning är ju ändå hög om du laddar i 59 minuter.

Det vettigaste är de som kör 06-20. Då har man chans att ladda bilen nattetid. Problemet blir när det som idag är minuspriser, då hade man fått ställa ner effekten till tidigare Max för månaden och ladda bara med det 🤷
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Visst får jag betala för kWh jag förbrukar, men vill inte ha straffavgift (effekttariffen) som en extra pålaga!
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

I en grannkommun här så ligger effektavgiften på ca 100 kr per KW och månad under nov-mars. Men enbart kl 06-22. Dvs man vill styra höga effekter till låglast-tid i näten -> nattetid.

Eftersom man räknar på den högsta timmen per månad, kan det i praktiken kosta 1200 spänn att av misstag sätta på laddaren en timme vid fel tidpunkt. Blir till att programmera laddboxen så den laddar långsammare dagtid.

Så klart nätbolaget vill ha incitament att vi kapar effekttoppar, men ändå….

Dock tror jag att man med denna prispolitik kan få gemene man att styra sina effekttoppar till natten.
M3 LR 2023
Skriv svar