påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
Re: påverkan av effektavgift
Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
Som jag ser det är deras intressen totalt motstridiga och någon kommer få backa i denna fråga.
Antigen stabiliserar vi tillsammans det svenska elnätet eller optimerar det lokala elnätet för att minimera elnätsägarnas investeringsbehov.
Som jag ser det är deras intressen totalt motstridiga och någon kommer få backa i denna fråga.
Antigen stabiliserar vi tillsammans det svenska elnätet eller optimerar det lokala elnätet för att minimera elnätsägarnas investeringsbehov.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
SvK betalar för balanstjänster som kräver momentan hög effekt.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:53På vilket sätt är SvK:s intresse det motsatta när det gäller effektavgifter jämfört med nätägare längre ut i nätet?JonasH skrev: ↑31 maj 2024 07:42Det intressanta i denna fråga är väl vem av SvK och de lokala elnätsägarna som är starkast.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Från EIFS 2022:1
"5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras."
"5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras."
Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Alltså att du betalar en effektavgift för nyttjad medeleffekt per timme, och att detta alltså gäller månadens samtliga timmar. Inte som idag med schablon och upplägg som "medel värder av de fem högsta topparna på en månad..."
Vad skulle skillnaden mot idag bli? Nu betalar du ju också nätavgift för den effekt du utnyttjar.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 13:18Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Alltså att du betalar en effektavgift för nyttjad medeleffekt per timme, och att detta alltså gäller månadens samtliga timmar. Inte som idag med schablon och upplägg som "medel värder av de fem högsta topparna på en månad..."
Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 14:06Vad skulle skillnaden mot idag bli? Nu betalar du ju också nätavgift för den effekt du utnyttjar.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 13:18Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Föreslaget schablon-system = Råkar jag förbruka mycket vid enstaka tillfällen har jag inget incitament att snåla resten av månaden.
Helt dynamisk timme-per-timme effekt-avgift= Jag kan själv reglera och "ta smällen" när jag vill => Incitament att faktiskt hålla igen med effekten.
Nätavgiften brukar bestå av en fast och en rörlig del baserat på förbrukning. Har inte du det idag?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:04Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 14:06Vad skulle skillnaden mot idag bli? Nu betalar du ju också nätavgift för den effekt du utnyttjar.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 13:18Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Föreslaget schablon-system = Råkar jag förbruka mycket vid enstaka tillfällen har jag inget incitament att snåla resten av månaden.
Helt dynamisk timme-per-timme effekt-avgift= Jag kan själv reglera och "ta smällen" när jag vill => Incitament att faktiskt hålla igen med effekten.
Jo, men känns som det är dumt med generella effektavgifter så länge det är låg total last och god kapacitet i det lokala villaområdets elnät. Då motverkar man ju just det man vill åstadkomma (en jämnare last över hela dygnet).Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 06:49Det beror ju på hur du belastar.martinot skrev: ↑31 maj 2024 00:10Fast är det verkligen så stora kapacitetsproblem mitt på natten mellan 01-04?MY_piraya skrev: ↑30 maj 2024 23:13Effektaxan är för att trycka ner topparna.Felixen skrev: ↑30 maj 2024 22:28Borde det inte vara så att effektavgiften bara läggs på abb som inte har timpris. Poängen är väl att ge incitament för att flytta last till tid när nätet har lägre belastning.
Timpris väljer man ju (iallafall jag) om man ser att man kan flytta laster till lågpristider för att spara lite pengar. Har man rörligt och betalar snittpris så spelar det ju tiden på dygnet ingen roll och det är väl då effektavgiften blir ett sätt att försöka få dessa brukare att styra sin förbrukning till tider där nätet inte är lika hårt lastat?
Timpris med effektavgift blir ju lite cookie on a cookie eller tänker jag fel?
Skulle misstänka att det är då som det är minst belastningen på elnäten.
Det verkar som du tänker högspänning mellan städer. Det handlar ju lika mycket om ett enskilt villaområde.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ja, det är mycket märkligt upplägg. Känns klart kontraproduktivt att man då inte längre har några som helst incitament att anpassa sig resten av månaden/perioden. Korkat.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:23Men har man väl laddat en gång kan man upprepa laddningen fler gånger under samma period utan att avgiften ökar.Dinsdale skrev: ↑31 maj 2024 07:14Du tänker rätt. Ut ett konsumentperspektiv för nån som förbrukar relativt lite är det väldigt enkelt. 11 kW (Maxladdning 16A trefas) som går i en timme kan hos tekniska verken kosta hela 70*11 = 770 kr. För en (1) laddning! Då är inte ens själva elkostnaden inräknad.Felixen skrev: ↑30 maj 2024 22:28Borde det inte vara så att effektavgiften bara läggs på abb som inte har timpris. Poängen är väl att ge incitament för att flytta last till tid när nätet har lägre belastning.
Timpris väljer man ju (iallafall jag) om man ser att man kan flytta laster till lågpristider för att spara lite pengar. Har man rörligt och betalar snittpris så spelar det ju tiden på dygnet ingen roll och det är väl då effektavgiften blir ett sätt att försöka få dessa brukare att styra sin förbrukning till tider där nätet inte är lika hårt lastat?
Laddar man säg 50 kWh (det tar 5h så då blir det snittet den månaden oavsett prisplan) när det kostar 20 öre istället för 80 öre sparar man 30 spänn. Även om skillnaden så är 20 öre vs 2 kr så sparar man ändå bara 90 kr på en sådan laddning.
Effektavgiften handlar om hundralappar, timprisoptimering handlar om tior. Utöver det kräver timprisoptimering betydligt mer komplicerad teknik med internetuppkoppling osv osv. Att istället bara försöka förbruka mindre el (att ha fast eller snittpris) är betydligt enklare.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Incitamentet är att inte plötsligt maxa huvudsäkringarna en natt för att du kan köpa el gratis.martinot skrev: ↑31 maj 2024 15:42Ja, det är mycket märkligt upplägg. Känns klart kontraproduktivt att man då inte längre har några som helst incitament att anpassa sig resten av månaden/perioden. Korkat.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:23Men har man väl laddat en gång kan man upprepa laddningen fler gånger under samma period utan att avgiften ökar.Dinsdale skrev: ↑31 maj 2024 07:14Du tänker rätt. Ut ett konsumentperspektiv för nån som förbrukar relativt lite är det väldigt enkelt. 11 kW (Maxladdning 16A trefas) som går i en timme kan hos tekniska verken kosta hela 70*11 = 770 kr. För en (1) laddning! Då är inte ens själva elkostnaden inräknad.Felixen skrev: ↑30 maj 2024 22:28Borde det inte vara så att effektavgiften bara läggs på abb som inte har timpris. Poängen är väl att ge incitament för att flytta last till tid när nätet har lägre belastning.
Laddar man säg 50 kWh (det tar 5h så då blir det snittet den månaden oavsett prisplan) när det kostar 20 öre istället för 80 öre sparar man 30 spänn. Även om skillnaden så är 20 öre vs 2 kr så sparar man ändå bara 90 kr på en sådan laddning.
Effektavgiften handlar om hundralappar, timprisoptimering handlar om tior. Utöver det kräver timprisoptimering betydligt mer komplicerad teknik med internetuppkoppling osv osv. Att istället bara försöka förbruka mindre el (att ha fast eller snittpris) är betydligt enklare.
Är inte vad jag föreslår ovan.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:38Nätavgiften brukar bestå av en fast och en rörlig del baserat på förbrukning. Har inte du det idag?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:04Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 14:06Vad skulle skillnaden mot idag bli? Nu betalar du ju också nätavgift för den effekt du utnyttjar.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 13:18Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.
Idag är det fast effektavgift med storleken på säkringen och sedan avgift för energin som överförts under hela månaden.
Mitt förslag är: effektavgift i X kr per kW medeleffekt förbrukat per timme och sedan summerar du ihop avgiften för månadens alla timmar. Detta för att dynamiskt styra mot effekten. Kan med fördel kombineras med dag och natt tariffer för att ge ytterligare incitament att förbruka lite effekt samt förskjuta till låglasttimmar i elsystemet.
Och i min mening så bör systemet utformas så det incitamentet finns konstant och inte enbart vid enstaka tillfällen.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:54Incitamentet är att inte plötsligt maxa huvudsäkringarna en natt för att du kan köpa el gratis.martinot skrev: ↑31 maj 2024 15:42Ja, det är mycket märkligt upplägg. Känns klart kontraproduktivt att man då inte längre har några som helst incitament att anpassa sig resten av månaden/perioden. Korkat.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:23Men har man väl laddat en gång kan man upprepa laddningen fler gånger under samma period utan att avgiften ökar.Dinsdale skrev: ↑31 maj 2024 07:14Du tänker rätt. Ut ett konsumentperspektiv för nån som förbrukar relativt lite är det väldigt enkelt. 11 kW (Maxladdning 16A trefas) som går i en timme kan hos tekniska verken kosta hela 70*11 = 770 kr. För en (1) laddning! Då är inte ens själva elkostnaden inräknad.Felixen skrev: ↑30 maj 2024 22:28Borde det inte vara så att effektavgiften bara läggs på abb som inte har timpris. Poängen är väl att ge incitament för att flytta last till tid när nätet har lägre belastning.
Ja, detta hade varit ett mycket bättre och smartare sätt att styra än med dessa märkliga "straffsystem".Knix skrev: ↑31 maj 2024 12:51Om bara nätbolagen kunde följa EI:s föreskrifter och tidsdifferentiera tror jag inte att det hade varit något större problem. Vid korrekt tidsdifferentiering borde effektavgifterna och timpriserna vara hyfsat synkade.

Hela poängen är att det blivit svårt att förutspå vad som är låglasttimmen. Ju längre ut i systemet, ju mer bestämmer du ju själv när den infaller.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58Är inte vad jag föreslår ovan.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:38Nätavgiften brukar bestå av en fast och en rörlig del baserat på förbrukning. Har inte du det idag?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:04Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 14:06Vad skulle skillnaden mot idag bli? Nu betalar du ju också nätavgift för den effekt du utnyttjar.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 13:18
Tycker det skulle bli ett mycket bättre system om man på riktigt fick betala för effekten per timme och inte dessa schablon upplägg som nu. Det hade ju gett mycket tydligare sätt att reglera och förutsägbarhet som kund.
Idag är det fast effektavgift med storleken på säkringen och sedan avgift för energin som överförts under hela månaden.
Mitt förslag är: effektavgift i X kr per kW medeleffekt förbrukat per timme och sedan summerar du ihop avgiften för månadens alla timmar. Detta för att dynamiskt styra mot effekten. Kan med fördel kombineras med dag och natt tariffer för att ge ytterligare incitament att förbruka lite effekt samt förskjuta till låglasttimmar i elsystemet.
Enligt ditt förslag kan du ju maxa huvudsäkringen i 30min och sen inte förbruka något alls dom andra 30min utan att det blir någon skillnad mot en kund som har en konstant förbrukning.
Traditionellt var ju nätterna låglasttimmar ute i villakvarteren. Så är det ju inte självklart längre.
Och hur skulle du vilja utforma systemet för att ge incitament för en jämt fördelad belastning?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 16:06Och i min mening så bör systemet utformas så det incitamentet finns konstant och inte enbart vid enstaka tillfällen.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:54Incitamentet är att inte plötsligt maxa huvudsäkringarna en natt för att du kan köpa el gratis.martinot skrev: ↑31 maj 2024 15:42Ja, det är mycket märkligt upplägg. Känns klart kontraproduktivt att man då inte längre har några som helst incitament att anpassa sig resten av månaden/perioden. Korkat.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 07:23Men har man väl laddat en gång kan man upprepa laddningen fler gånger under samma period utan att avgiften ökar.Dinsdale skrev: ↑31 maj 2024 07:14
Du tänker rätt. Ut ett konsumentperspektiv för nån som förbrukar relativt lite är det väldigt enkelt. 11 kW (Maxladdning 16A trefas) som går i en timme kan hos tekniska verken kosta hela 70*11 = 770 kr. För en (1) laddning! Då är inte ens själva elkostnaden inräknad.
Om du tar medeleffekten varje timme och summerar över hela månaden så får du totala energin uttryckt i kWh, och det blir också precis samma antal kWh som du nu ser på mätaren. Eftersom det är det elmätaren gör. (Förutom att den gör det momentant och inte per timme, förstås.)Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58Mitt förslag är: effektavgift i X kr per kW medeleffekt förbrukat per timme och sedan summerar du ihop avgiften för månadens alla timmar. Detta för att dynamiskt styra mot effekten. Kan med fördel kombineras med dag och natt tariffer för att ge ytterligare incitament att förbruka lite effekt samt förskjuta till låglasttimmar i elsystemet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Exakt, och jag tror det är en tillräcklig upplösning för att uppnå syftet med en effektavgift.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:13Hela poängen är att det blivit svårt att förutspå vad som är låglasttimmen. Ju längre ut i systemet, ju mer bestämmer du ju själv när den infaller.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58Är inte vad jag föreslår ovan.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:38Nätavgiften brukar bestå av en fast och en rörlig del baserat på förbrukning. Har inte du det idag?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:04Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.
Enligt ditt förslag kan du ju maxa huvudsäkringen i 30min och sen inte förbruka något alls dom andra 30min utan att det blir någon skillnad mot en kund som har en konstant förbrukning.
Traditionellt var ju nätterna låglasttimmar ute i villakvarteren. Så är det ju inte självklart längre.
Absolut kan man öka granuliteten ännu mer och även börja kolla på median istället för medel osv. Men att köra mot månadens alla timmar är otroligt mycket bättre än att styra mot medelvärdet på det fem timmarna med högst förbrukning på en månad.
Syftet är att göra det dyrt med stora momentana effektuttag. Om du kan kompensera ett stort uttag genom att belasta lite under resten av veckan är ju inte syftet med effektavgift uppfyllt.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 16:23Exakt, och jag tror det är en tillräcklig upplösning för att uppnå syftet med en effektavgift.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:13Hela poängen är att det blivit svårt att förutspå vad som är låglasttimmen. Ju längre ut i systemet, ju mer bestämmer du ju själv när den infaller.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58Är inte vad jag föreslår ovan.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 15:38Nätavgiften brukar bestå av en fast och en rörlig del baserat på förbrukning. Har inte du det idag?Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:04
Idag = En avgift som gäller en viss säkringsstorlek => Jag kan bara reglera avgiften genom val av huvudsäkring => Inget incitament att snåla inom angiven max.effekt.
Absolut kan man öka granuliteten ännu mer och även börja kolla på median istället för medel osv. Men att köra mot månadens alla timmar är otroligt mycket bättre än att styra mot medelvärdet på det fem timmarna med högst förbrukning på en månad.
Vilket system tycker du uppnår det syftet under en månads alla timmar?Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:30Syftet är att göra det dyrt med stora momentana effektuttag. Om du kan kompensera ett stort uttag genom att belasta lite under resten av veckan är ju inte syftet med effektavgift uppfyllt.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 16:23Exakt, och jag tror det är en tillräcklig upplösning för att uppnå syftet med en effektavgift.Fredrik j skrev: ↑31 maj 2024 16:13Hela poängen är att det blivit svårt att förutspå vad som är låglasttimmen. Ju längre ut i systemet, ju mer bestämmer du ju själv när den infaller.Kevork skrev: ↑31 maj 2024 15:58Är inte vad jag föreslår ovan.
T.ex. att ta ett pris per kWh upp till 5 kW, sen ett högre pris för de kWh som förbrukas ovan 5 kW till 10 kW, sen mer igen. Lite som progressiv skatteskala.
Ursäkta otydlighet i mitt exempel tidigare, det jag avsåg med X var att den var dynamisk baserat på medeleffekten. Försökt illustrera med ett exempel nedan.
Något liknande som som du tänkt?
Får man reda på vilken effektskatt man för tillfället har? Eller blir det en överraskning när räkningen kommer?
Model Y LR AWD -24
Kanske. Jag vet inte. Min hjärna gick i en loop med tabellerna.
För vår förbrukning på elnätet kan vi gå och titta på sidorna och lösa av medeleffekt och se de tre med högst effekt. Men kräver ett aktivt arbete att göra det, det är inget som meddelas automatiskt före räkningen kommer.
Model Y LR.
Model S70D