Självklart är det vansinne att lägga lika mycket på att utveckla en ny motor som kanske ger 1% förbättring, om ens, när det finns en teknik som är 10ggr bättre. Det är lite som att lägga miljarder på utveckling av en tjock tv runt år 2000, den blev säkert jätte jätte bra... men ändå chanslös mot en platt-tv.
Frågan är om inte elmotorn kan förbättras ytterligare.
Den MS / MX har, är det en inköpt off the shelf produkt, eller egenutvecklad av Tesla?
Elmotorer är enkla att räkna på och har likt förbränningsmotorer funnits väldigt länge. Tror inte man kan göra mängder där, precis som med en bensinmotor. Upp till en viss punkt är det lönsamt att höja kvaliteten på ingående komponenter, sen slår man i taket. Ett par procent här och där kan dock ge en märkbar skillnad på olika sätt.
Frågan är om inte elmotorn kan förbättras ytterligare.
Den MS / MX har, är det en inköpt off the shelf produkt, eller egenutvecklad av Tesla?
Nä strunta i elmotorn den är som den är och väldigt effektiv. Den är inte alls lika komplicerad som en fossilmotor och det ger nästan ingenting att utveckla den. Det här går säkert många fossiltillverkare på eftersom de är så vana att arbeta med motorn och växellådan. Fast det är batteriet som är den nya kärnan i bilen.
- Över 500 bilar är sålda och det utan att köparna haft möjlighet att ens provsitta bilen.
Fniss.. missade dom 3 nollor där eller?
Rimligtvis är dessa helger inte sålda utan reserverade. Annars har de ju ett litet övertag eftersom m3 inte sås i ett enda ex ännu.
Nej, det handlar nog om faktiska beställningar, inte reservationer. De öppnar orderböckerna så fort de kan, och jag har tidigare beställt tyska bilar osett när det kommit en ny version. De första leveranserna till kund börjar ofta ungefär samtidigt som demobilarna börjar komma in.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För mig handlar "Teslas konkurrenter" om vad jag kan få för samma pengar som en M3. Det finns många fina bilar för runt 400 000kr.
Nä, den där kostar inte 425kkr eller 4495kr/månad. Du glömmer att man måste hälla i en giftig vätska för ytterligare 2500-4000kr/månad i den. Kostnaden för den där blir alltså 600-800kkr beroende på hur mycket du kör. Dessutom tillkommer service minst engång per år där de ska byta ut ytterligare en giftig och dyr vätska. De här dyra pengarna skickas dessutom inte till Elon Musk utan till diverse skurkstater styrda av äckliga typer som Putin... Men du gör ju naturligtvis som du vill
Jo, jag vet att bensin kostar. Det var inte meningen att svära i kyrkan...
Jag får be tio Pater Noster och späka min rygg med en piska för att jag kände begär när jag provsatt den BMW:n häromdagen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Nu säger Fiats VD att de inte tror Tesla kommer kunna tillverka Model III med vinst och kommer inte försöka göra en konkurrerande bil förrän de kan ser att Tesla kan visa att de gör vinst. Om Tesla gör vinst så kommer de kunna ta fram en konkurrerande bil på 12 månader....
1år att få ihop fungerande grejor att sälja inom biltillverkning är ren och skär utopi skulle jag säga!
Tittar man historiskt så tar det ofta 1år eller mer från det att produkten/bilen är helt 100% klar tills första kunden kan få den levererad. Efter alla sluttester ska underleverantörer förhandlas, verktyg framställas, produktionen startas upp och allt detta koordineras osv
Så kvalificerat svammel i nattmössan av en som verkligen blundar för vad som är på väg att hända.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Låter som en lysande plan att vänta med att ta fram en egen bil tills Tesla går med vinst. Personligen tror jag inte Tesla kommer visa vinst förrän de antingen dominerar bilmarknaden eller när åtminstone eldriften dominerar. Fram tills dess kommer Tesla investera i fortsatt utbyggnad.
Så när Fiat ska börja bygga sin bil så har de inga pengar från sin fossildel, utom möjligen Ferrari. Och då tar det minst 3-4 år innan de kan få upp något på banan som är värt att köpa. God natt Fiat...
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Låter sonen lysande plan att vänta med att ta fram en egen bil tills Tesla går med vinst. Personligen tror jag inte Tesla kommer visa vinst förrän de antingen dominerar bilmarknaden eller när åtminstone eldriften dominerar. Fram tills dess kommer Tesla investera i fortsatt utbyggnad.
Så när Fiat ska börja bygga sin bil så har de inga pengar från sin fossildel, utom möjligen Ferrari. Och då tar det minst 3-4 år innan de kan få upp något på banan som är värt att köpa. God natt Fiat...
Tesla räknar med att gå med vinst i år... Tror att utvecklingen av Model 3 inte kommer kosta enorma belopp i år utan det är nästa år som de stora kostnaderna kommer när man ska bygga upp produktionslinje för Model 3 och bygga många fler prototyper och testbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter sonen lysande plan att vänta med att ta fram en egen bil tills Tesla går med vinst. Personligen tror jag inte Tesla kommer visa vinst förrän de antingen dominerar bilmarknaden eller när åtminstone eldriften dominerar. Fram tills dess kommer Tesla investera i fortsatt utbyggnad.
Tesla räknar med att gå med vinst i år... Tror att utvecklingen av Model 3 inte kommer kosta enorma belopp i år utan det är nästa år som de stora kostnaderna kommer när man ska bygga upp produktionslinje för Model 3 och bygga många fler prototyper och testbilar.
Skulle inte förvåna mig om Tesla säger på nästa kvartalsrapport att de kommer snabba på utvecklingen och kanske redan i år börja på produktionslinjen bara för att försöka möta efterfrågan på Model 3 och därmed skrotar chanserna att gå med vinst i år. Men detta är ju ren spekulation som vanligt på detta forum