Panik hos Teslas konkurrenter
Moderator: Redaktion
Panik hos Teslas konkurrenter
Kan tänka mig att panik råder hos Teslas konkurrenter efter modell 3 succen.
Även om Toyota, Volkswagen, GM mm har stora muskler och vill ta fram Tesladödare så snart
som möjligt, kan det falla på batterierna...
Vart ska man få tag på batterier i stor skala, på kort tid, med bästa tekniken och till bra pris???
Tesla kommer mycket snart ha över 50% av världsmarknaden för litiumbatterier, så även om tex Toyota
skulle lägga 50 miljarder på att bygga en egen litiumbatterifabrik så skulle det ta minst 5 år innan de kan allvarligt
konkurrera med Tesla.
Litium tar dock inte slut, om allt känt litium används till fordon räcker det till ungefär 2 miljarder bilar.
De stora ICE tillverkarna känner att de har en produkt som mycket snart är lika kalla som en etanolbil
nådens år 2016...
"Tesla Model 3: Existential Crisis For The Auto Industry"
"The sales of the Model 3 will easily surpass all the competition. A few days ago even Audi admitted that Tesla has done everything right. Let's assume reservations slow down and they just double from the current number by the time the Model 3 launches. And let's say that Tesla takes two years to deliver these 400,000 orders. That's an average rate of 200,000/year in 2018 and 2019. And if this is split 50/50 US/International, we have 100,000/year in the US, which represents a 16% market share of the small luxury sedan market. Bigger than any of the competitors and essentially a repeat of the Model S success."
http://seekingalpha.com/article/3962809 ... of=75&dr=1
Tesla 3 bokningar kan nå 1 miljon inom 3 månader!
Still receiving 1300 orders an hour, into the 65th hour of ordering.
Även om Toyota, Volkswagen, GM mm har stora muskler och vill ta fram Tesladödare så snart
som möjligt, kan det falla på batterierna...
Vart ska man få tag på batterier i stor skala, på kort tid, med bästa tekniken och till bra pris???
Tesla kommer mycket snart ha över 50% av världsmarknaden för litiumbatterier, så även om tex Toyota
skulle lägga 50 miljarder på att bygga en egen litiumbatterifabrik så skulle det ta minst 5 år innan de kan allvarligt
konkurrera med Tesla.
Litium tar dock inte slut, om allt känt litium används till fordon räcker det till ungefär 2 miljarder bilar.
De stora ICE tillverkarna känner att de har en produkt som mycket snart är lika kalla som en etanolbil
nådens år 2016...
"Tesla Model 3: Existential Crisis For The Auto Industry"
"The sales of the Model 3 will easily surpass all the competition. A few days ago even Audi admitted that Tesla has done everything right. Let's assume reservations slow down and they just double from the current number by the time the Model 3 launches. And let's say that Tesla takes two years to deliver these 400,000 orders. That's an average rate of 200,000/year in 2018 and 2019. And if this is split 50/50 US/International, we have 100,000/year in the US, which represents a 16% market share of the small luxury sedan market. Bigger than any of the competitors and essentially a repeat of the Model S success."
http://seekingalpha.com/article/3962809 ... of=75&dr=1
Tesla 3 bokningar kan nå 1 miljon inom 3 månader!
Still receiving 1300 orders an hour, into the 65th hour of ordering.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Panik hos Teslas konkurrenter
Ja, det kommer verkligen att bli intressant att se i vilken takt reservationerna strömmar in i fortsättningen!
På längre sikt så kommer det verkligen spännande vara att se vilka biltillverkare som slås ut, vilka som hänger med och vilka nya som tillkommer. En brittisk dammsugartillverkare ska tydligen börja tillverka elbilar med stöd av den brittiska staten...
På längre sikt så kommer det verkligen spännande vara att se vilka biltillverkare som slås ut, vilka som hänger med och vilka nya som tillkommer. En brittisk dammsugartillverkare ska tydligen börja tillverka elbilar med stöd av den brittiska staten...

Även om Gigafactory innebär en fördubbling jämfört med idag så byggs det faktiskt andra batterifabriker också. När den är färdig kommer det alltså inte vara hälften av världens batterier som kommer därifrån. Men andra kommer fortfarande ha stora problem med att få tillräckligt med batterier.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Angående utslagning så poppar Nokia upp i huvudet.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Eller svenska Facit som var världsledande tillverkare av mekaniska räknemaskiner och slogs ut av de elektroniska miniräknarna. Exemplen är många och det slående är att många av de här som slagits ut inte har varit omedvetna om teknikutvecklingen, de har bara varit oförmögna att ställa om och anpassa sig. De har gått i graven med öppna ögon.SR-71-BlackBird skrev:Angående utslagning så poppar Nokia upp i huvudet.
Jag tycker att man ofta ser att etablerade biltillverkare inte tar det här med elbilar på allvar. OK, det finns flera som tillverkar elbilar och som de säljer med viss framgång, Leaf, Zoe, E-golf etc. men inte heller de har fattat vad de kan göra med konceptet. Eller så hindras den utvecklingsavdelningen av interna intriger. Avdelningar som utvecklar fossilbilarna bevakar sina intressen så att elbilsdivisionen inte får tillräckligt med pengar och tvingas släppa ut mer eller mindre genomtänkta produkter på marknaden mest som ett miljöalibi för tillverkarna. Men sånt straffar sig i längden. När Teslas model 3 blir allt vanligare på gatorna och allt fler har en bekant som kör en Tesla och de får möjlighet att provköra en och kan se på nära håll hur bra en elbil kan vara kommer kunderna inte längre att låta sig nöja med vare sig fossilbilar eller plågsamma elbilsförsök från de etablerade märkena. Utslagningen kommer att vara hård, snabb och hänsynslös när väl fossilparadigmet faller.
Den konspirationsteorin tror jag inte på. Jag såg en dokumentär med några chefer på Nissan som berättade att de verkligen tror på elbilen och att Leaf för dem är en mega-satsning som kostar dem så mycket att de i stort sett går i konkurs om det visar sig att de har satsat på fel häst. När Tesla Model S släpptes insåg de dock att de hade tänkt fel kring bilens design; de trodde att marknaden efterfrågade wierd och futuristisk design på sådana bilar eftersom alla andra hade det. De sa rakt ut i dokumentären att de inte går i den fällan igen, utan att deras nästa elbil ska se ut som en helt vanlig, men attraktiv, bil.Jerker skrev:Eller så hindras den utvecklingsavdelningen av interna intriger. Avdelningar som utvecklar fossilbilarna bevakar sina intressen så att elbilsdivisionen inte får tillräckligt med pengar och tvingas släppa ut mer eller mindre genomtänkta produkter på marknaden mest som ett miljöalibi för tillverkarna.
När det gäller andra biltillverkares elbilsdivisioner, så tror jag att de är mer toppstyrda. För att en fossilbilstillverkare ska få sälja fossilbilar i Kalifornien och ett tiotal? andra amerikanska delstater, så måste de också sälja nollutsläppsbilar. Därför har de flesta biltillverkarna så kallade "compliancebilar" som de tagit fram bara för att uppfylla dessa krav. Dessa bilarna görs enkla och små och biltillverkarna vill egentligen inte ha dem alls. Fiat Chryslers VD sa att de inte ville att folk skulle köpa deras Fiat 500e (elbilsvarianten), eftersom de förlorade pengar på varje såld bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Ja, hur som helst kan vi nog ska ett nytt begrepp: Miljöailibil!Herr X skrev:Den konspirationsteorin tror jag inte på. Jag såg en dokumentär med några chefer på Nissan som berättade att de verkligen tror på elbilen och att Leaf för dem är en mega-satsning som kostar dem så mycket att de i stort sett går i konkurs om det visar sig att de har satsat på fel häst. När Tesla Model S släpptes insåg de dock att de hade tänkt fel kring bilens design; de trodde att marknaden efterfrågade wierd och futuristisk design på sådana bilar eftersom alla andra hade det. De sa rakt ut i dokumentären att de inte går i den fällan igen, utan att deras nästa elbil ska se ut som en helt vanlig, men attraktiv, bil.Jerker skrev:Eller så hindras den utvecklingsavdelningen av interna intriger. Avdelningar som utvecklar fossilbilarna bevakar sina intressen så att elbilsdivisionen inte får tillräckligt med pengar och tvingas släppa ut mer eller mindre genomtänkta produkter på marknaden mest som ett miljöalibi för tillverkarna.
När det gäller andra biltillverkares elbilsdivisioner, så tror jag att de är mer toppstyrda. För att en fossilbilstillverkare ska få sälja fossilbilar i Kalifornien och ett tiotal? andra amerikanska delstater, så måste de också sälja nollutsläppsbilar. Därför har de flesta biltillverkarna så kallade "compliancebilar" som de tagit fram bara för att uppfylla dessa krav. Dessa bilarna görs enkla och små och biltillverkarna vill egentligen inte ha dem alls. Fiat Chryslers VD sa att de inte ville att folk skulle köpa deras Fiat 500e (elbilsvarianten), eftersom de förlorade pengar på varje såld bil.

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vet ni vad det mest tragiska är:
Att det inte är panik hos Teslas konkurrenter!

Att det inte är panik hos Teslas konkurrenter!

Varför skulle de va panik? Media säger elbil är dåligt. Hybrid eller vätgas är bäst. Elbilar är dåligt för miljön... Etc... Detta får jag ofta höra.
Folk förstår inte. Därmed efterfrågar dom inte elbilar utan bensin. Dom köper tom dieselbilar efter skandal på skandal.
Se bara hur folk röstar
Elbilar är för folk som e mer insatta, inkopplade
Folk förstår inte. Därmed efterfrågar dom inte elbilar utan bensin. Dom köper tom dieselbilar efter skandal på skandal.
Se bara hur folk röstar

Elbilar är för folk som e mer insatta, inkopplade
Nej, de tycks tuffa på som vanligt. Fick precis en inbjudan i mailen... Nya Merca E-klass känns som en riktig Tesla-killerTiborBlomhall skrev:Vet ni vad det mest tragiska är:
Att det inte är panik hos Teslas konkurrenter!![]()

Edit: ... eller kopia... förutom att de missat poängen med hur en bra bil ska tankas... och se ut...

Senast redigerad av Ferro94, redigerad totalt 2 gång.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Nu får vi vara noggrannare men nomenklaturen.
Elbilar innefattar är hybrid och vätgas bilar.
Tesla bygger batteri bilar.
Elbilar innefattar är hybrid och vätgas bilar.
Tesla bygger batteri bilar.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
- TiborBlomhall
Bilden på inbjudan ger mig budskapet: "Mercedes håller jämna steg med ditt växande midjemått"

Ferro94 skrev:
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men Mercedes har ändå fattat något, att döma av rubriken.TiborBlomhall skrev:Bilden på inbjudan ger mig budskapet: "Mercedes håller jämna steg med ditt växande midjemått"
Ferro94 skrev:
Dock glömmer dom att skriva att det stavas T E S L A

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Why bother? Let them die!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det här är så kul så att jag dör. Bilden betyder: alla biltillverkare är fårskallar som ovetandes går till slakt för att dö.TiborBlomhall skrev:Vet ni vad det mest tragiska är:
Haha
apkungen skrev:Det här är så kul så att jag dör. Bilden betyder: alla biltillverkare är fårskallar som ovetandes går till slakt för att dö.TiborBlomhall skrev:Vet ni vad det mest tragiska är:
Haha

Fattade inte riktigt vad Tibor menade men tack för förklaringen

- TiborBlomhall
Ibland är jag tydligen för subtilvigge50 skrev:apkungen skrev:Det här är så kul så att jag dör. Bilden betyder: alla biltillverkare är fårskallar som ovetandes går till slakt för att dö.TiborBlomhall skrev:Vet ni vad det mest tragiska är:
Haha![]()
Fattade inte riktigt vad Tibor menade men tack för förklaringen

Var tydligen inte så glada miner på Daimlers möte för aktieägarna....
http://electrek.co/2016/04/07/tesla-mod ... areholder/
http://electrek.co/2016/04/07/tesla-mod ... areholder/
- Gustafsson
- Teslaägare
Dessa förbokningssiffror måste ju totalt bedöva de andra bolagen. Jag skulle inte sova gott om jag ägde en ICE-fabrik...Tesla dominerar redan efter ett par år i lyxbilssegmentet och med alla förbokningar för model 3 är de ju redan på väg att bli dominerande i mellanprissegmentet. Nu kommer det nog att hända grejer ! Skulle inte heller förvåna mig om Tesla kommer till skott tidigare än planerat nu.
Frågan är vilket bilföretag som först på allvar kommer att satsa stenhårt på en bra elbil av typen "Riktig Bil v 2.0" som ju Tesla är. WW, Nissan och Renault borde ha sett ljuset.
Enligt Marc Tarpenning (medgrundare Tesla) finns INGEN beredskap i den övriga bilindustrin att på allvar konkurrera med Tesla ännu (2014 visserligen). Detta då de sedan länge outsourcat all expertis, sköter elbilstillverkningen via PR-avdelningsbudgetar, och inte tror på idén en gång.
Jag känner mig privilegierad som får sitta på första parkett och se vad som händer härnäst
.
Frågan är vilket bilföretag som först på allvar kommer att satsa stenhårt på en bra elbil av typen "Riktig Bil v 2.0" som ju Tesla är. WW, Nissan och Renault borde ha sett ljuset.
Enligt Marc Tarpenning (medgrundare Tesla) finns INGEN beredskap i den övriga bilindustrin att på allvar konkurrera med Tesla ännu (2014 visserligen). Detta då de sedan länge outsourcat all expertis, sköter elbilstillverkningen via PR-avdelningsbudgetar, och inte tror på idén en gång.
Jag känner mig privilegierad som får sitta på första parkett och se vad som händer härnäst

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- PoloPrinsen
Ja det blir intressant att se vilken som först kommer att satsa ordentligt på en elbil (eller flera). I detta inkluderar iaf jag någon form av långkörningslösning så att man inte bara kan köra tex de utlovade 500km och sen måste man stanna i 6-14 timmar och ladda upp batteriet igen. smärtgränsen för mig går nog vid 30 minuter om jag kan köra minst 25 mil sen., längre än så vill jag inte vänta på laddningen. Jag anar dock att det för många går en gräns vid 10-15 minuter för laddning.Gustafsson skrev:Dessa förbokningssiffror måste ju totalt bedöva de andra bolagen. Jag skulle inte sova gott om jag ägde en ICE-fabrik...Tesla dominerar redan efter ett par år i lyxbilssegmentet och med alla förbokningar för model 3 är de ju redan på väg att bli dominerande i mellanprissegmentet. Nu kommer det nog att hända grejer ! Skulle inte heller förvåna mig om Tesla kommer till skott tidigare än planerat nu.
Jag känner mig privilegierad som får sitta på första parkett och se vad som händer härnäst.
Förutom kapaciteten att KUNNA laddas snabbt så anser jag att det numera (tack vare Teslas egna nät), krävs tillgång till ett iaf relativt väl utbyggt naddningsnät som bilen kan utnyttja utan en massa krångel.
Med andra ord är det flera steg att ta "i ett enda kliv" för att bli intressant som konkurrent till Tesla.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Känns som övriga tillverkare ligger lite för mycket efter. Tesla behövde ju bygga världens största batterifabrik för att klara av att leverera tillräckligt med batteripack när Model 3 börjar byggas. Kommer bli otroligt intressant att se vad som händer närmaste 2 åren.
AB skriver om nya MB E-klass...
- Mercedes: Vår bil mer intelligent än Volvos
- Över 500 bilar är sålda och det utan att köparna haft möjlighet att ens provsitta bilen.
-
Nya E-Klass – tre exempel på tekniska Finesser
Remote Parking Pilot: Är det tight med plats i garaget – parkera bilen med hjälp av en mobil-app.
Drive Pilot: Semi-automatisk körassistent. Bilen klarar av att köra utan förarassistans i upp till 60 sekunder (sedan krävs det att föraren visar att hen lever). Bilen justerar hastigheten efter övriga trafiken och hastighetsbestämelser. Kan byta fil om man slår på blinkersen.
Car-to-X: Bilen ”pratar med omgivningen”. Är det halt på ett visst ställe varnar den andra Mercedesar. Kan i framtiden ge information om exempelvis var lediga parkeringsplatser finns och dylikt.
- Över 500 bilar är sålda och det utan att köparna haft möjlighet att ens provsitta bilen.
-
Nya E-Klass – tre exempel på tekniska Finesser
Remote Parking Pilot: Är det tight med plats i garaget – parkera bilen med hjälp av en mobil-app.
Drive Pilot: Semi-automatisk körassistent. Bilen klarar av att köra utan förarassistans i upp till 60 sekunder (sedan krävs det att föraren visar att hen lever). Bilen justerar hastigheten efter övriga trafiken och hastighetsbestämelser. Kan byta fil om man slår på blinkersen.
Car-to-X: Bilen ”pratar med omgivningen”. Är det halt på ett visst ställe varnar den andra Mercedesar. Kan i framtiden ge information om exempelvis var lediga parkeringsplatser finns och dylikt.
MYLR-24
Å andra sidan så har väl Mercedes lagt ut lika mycket på att utveckla sin senaste dieselmotor som gigafactoryn kostar. De skulle alltså ansöka lätt kunna göra samma sak själva, just nu. Men det är klart kan de inte sälja sin E-klass och C-klass... Då går det fort utför.
Ja just det, läste om nån helt galet med utvecklingskostnad för en motor, kan vart denna då.LarsL skrev:Å andra sidan så har väl Mercedes lagt ut lika mycket på att utveckla sin senaste dieselmotor som gigafactoryn kostar. De skulle alltså ansöka lätt kunna göra samma sak själva, just nu. Men det är klart kan de inte sälja sin E-klass och C-klass... Då går det fort utför.
Nåja, framtiden får utvisa vilka som gjorde fel val och inte. Och vi alla här vet ju redan

MYLR-24
Awwwe, thats cute_TonyV skrev:AB skriver om nya MB E-klass...