Nej, 20x9 ( e-primacy 245/40-20)
Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Moderator: Redaktion
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Körde till stan och hämtade pizza, 9km t.o.r 4km 60km/h totalt + inne i stan.
Och en vända samma väg genom stan där det är 70-80km/h bortom stan, totalt 21km t.o.r, samt ett par korta körningar på 1km styck ”där borta”.
Så mest stad + stads ytterrområden. Men samma resor brukar dra betydligt mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 189
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....AAKEE skrev: ↑12 maj 2024 19:03Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
IMG_8826.jpeg
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor

Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jobbar de dagarna, annars hade jag ställt upp såklartRobin_j skrev: ↑12 maj 2024 19:21Så hög förbrukning hade jag inte en gång under SECC 2023 med en 9 år gammal bil....AAKEE skrev: ↑12 maj 2024 19:03Körde en testrunda t.o.r på landsväg med AP på 100 km/h. Bara under 100 en kort stund vid väldning i en rondell.
Snitttemp ca 15 grader, och ingen trafik som varken hindrade eller hjälpte förbrukningen.
Det var lite medvind åt ena hållet och motvind tebaxx, så aningen högre förbrukning än i nollvind.
Hamnar sannolikt på ca 170 Wh/km i 100 konstant i +20C och ingen vind.
IMG_8826.jpeg
Trodde du skulle ligga lägre faktiskt så börjar bli dags för dig att vara med istället för sitta och räkna massor![]()


Total förbrukning på den körningen, från hem till hem 162Wh/km, rätt nöjd = Tom något under WLTP-förbeukningen trots 100km/h hela tiden (utom till/från RV97).
174 Wh/km är alltså med förlust av motvind på halva sträckan samt inte speciellt varmt ute.
Skulle tro jag legat närmare 200Wh/km med 21” i det här vädret, i vart fall inte en milliwatt under 190Wh/km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag kör som sagt med nya F1 Eagle 18" nu (tidigare pilot sport 4 under de två senaste tävlingarna).
Körde 78km på E4 hem från Höga kusten till Sundsvall och fick 149 Wh/km. En ganska kuperad sträcka som inte är optimal för att få låg förbrukning. Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.
Råkade dock ut för ett haveri för ett par dagar sedan då kompressorn till värmepumpen tackade för sig. Den höll ändå i 3 vintrar och nästan 11.000 mil, men ska få en ny inom ett par veckor så slipper man åka bastu i sommar.
Körde 78km på E4 hem från Höga kusten till Sundsvall och fick 149 Wh/km. En ganska kuperad sträcka som inte är optimal för att få låg förbrukning. Kör även utan aerokåpor som annars sänker förbrukningen med ytterligare 8-10 Wh/km. De åker dock på lagom till den 8 juli.
Råkade dock ut för ett haveri för ett par dagar sedan då kompressorn till värmepumpen tackade för sig. Den höll ändå i 3 vintrar och nästan 11.000 mil, men ska få en ny inom ett par veckor så slipper man åka bastu i sommar.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Aerokåpor minskar förbrukningen ~ 3-4 % så 5-6Wh/km i 100km/h.
Både Teslas egna siffror säger det (om jag inte minns fel) och oberoende tester.
I högre fart blir det mer, såklart.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag körde E4 söderut från Uppsala i går. Satte farthållaren på 123 km/h (120 km/h verklig fart). Ingen vind, drygt 20 grader och gles trafik så det gick att köra på farthållaren hela vägen. Mycket låg förbrukning med aerokåpor och Hankook Ion Evo.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
3an är svårslagen. Men att åka söderut är ju alltid nedförsbacke, bara att titta på på jordgloben i skolan

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).
Tesla Model Y Performance
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Så känns det faktiskt, men enligt wikipedia ligger Uppsala 15 meter över havet och Märsta 19 meter över havet (bilden togs mellan Märsta och Upplands-Väsby). I och för sig är större delen av Uppland tämligen platt, så några stora höjdskillnader bör man inte förvänta sig.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ja, det är så bra att jag själv är förvånad. Nog för att bilen brukar vara strömsnål, men det där är ovanligt bra.Arctic Drifter skrev: ↑13 maj 2024 09:10Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?
Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Går du från 40- till 45-profil ökar diametern 25.5 mm på hjulet och bilen blir 12 mm högre.Arctic Drifter skrev: ↑13 maj 2024 09:10Ja, det där är ju sanslöst bra.
Ytterst tveksamt om jag klarat mig under 200 Wh/km under samma förutsättningar (MYP med original 21").
Noterar dock att det är dåligt med A-klassade däck om jag ska rulla vidare på 21orna, 20" om man går på 255/45 i stället för 255/40 (Teslas val) så får man väldigt många alternativ på däck med A-klass på rullmotstånd och bra lastindex (105).
Att höja bilen ökar luftmotståndet mätbart. Troligen vinner du på det om du byter till lättrullande hjul, men en bit av vinsten äta upp av att luftmotståndet ökar.
Jag hade inte gått den vägen i ett effektivitetshänseende. Ska man ändå byta och [extrem effektivitet] inte står skrivet under ögonlocken så fungerar det säkert bra.
Från ett ”mitten” C-klassat däck till e-primacy skiljer det ~ 2.6kg/ton rullmotstånd.
Det blir översatt 14 Wh/km på en 2 tons bil.
Går du från ett däck som är lågt i C till ett som precis klarar A-kravet sparar du ~ 7 Wh/km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag minns att jag hade 142 Wh/km i total förbrukning från Ystad fram till den punkten där 120 km/h begränsningen upphörde strax söder om Jönköping. Visserligen inkluderar det den långsamma sträckan Ystad – Markaryd, men å andra sidan är det netto uppförsbacke från Ystad till Jönköping.Jojje167 skrev: ↑13 maj 2024 10:12Snyggt! Jag fick snarlik förbrukning under SECC 2022 på 120-sträckan innan Jönköping när vi körde norrut. Det är du som ligger framför så minns du vad du hade för förbrukning då?
Enligt protokollet så hade jag 142Wh/km vid första laddstoppet i Linköping, men i 120 km/h så låg jag på 152Wh/km.
20220730_155152.jpg
Efter Jönköping steg min förbrukning, eftersom jag först satt i kön och sedan körde ganska vilt på småvägarna öster om E4, med mycket gas och broms i samband med omkörningar och slutligen förvärmde batteriet inför SuC Mantorp. Därför landade min totalförbrukning fram till Mantorp på 149 Wh/km.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Lämnade Boden 0530, ca 5C och körde till Gällivare, runt 8C huvuddelen av sträckan.
Körde ibland aningen plus på tillåtet (mest 100-väg) för att matcha en tid att vara framme.
180Wh/km, inklusive +300höjdmeter ( =8Wh/km extra lägesenergi).
Hemresa mest på autopilot, exakt laglig fart förutom ~6-8 försiktiga omkörningar.
Annan väg hem, mest 100 men några mil 110km/h och lite 80/90 också.
155Wh/km på hemvägen (dock fick jag igen 8Wh/km), och totalt 169Wh/km.
Total ”räckvidd” ca 580km, eller väldigt nära WLTP (600km)
Hemresan 20 mil i cirka 20C samt ~ 5 mil i ~ 13-14C. Ps. Funderar man på totala tiden så stod jag ~ 15 min och väntade på en lotsbil vid ett vägarbete.
Körde ibland aningen plus på tillåtet (mest 100-väg) för att matcha en tid att vara framme.
180Wh/km, inklusive +300höjdmeter ( =8Wh/km extra lägesenergi).
Hemresa mest på autopilot, exakt laglig fart förutom ~6-8 försiktiga omkörningar.
Annan väg hem, mest 100 men några mil 110km/h och lite 80/90 också.
155Wh/km på hemvägen (dock fick jag igen 8Wh/km), och totalt 169Wh/km.
Total ”räckvidd” ca 580km, eller väldigt nära WLTP (600km)
Hemresan 20 mil i cirka 20C samt ~ 5 mil i ~ 13-14C. Ps. Funderar man på totala tiden så stod jag ~ 15 min och väntade på en lotsbil vid ett vägarbete.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Aerokåpor klara.
Körde precis samma testresa (6 mil t.o.r 100-väg) som när jag monterade e-Primacy men på blött väglag/duggregn med samma förbrukning som utan kåporna.
Blött borde vara någon Wh/km. Ny test imorrn, på torr väg.
l
Körde precis samma testresa (6 mil t.o.r 100-väg) som när jag monterade e-Primacy men på blött väglag/duggregn med samma förbrukning som utan kåporna.
Blött borde vara någon Wh/km. Ny test imorrn, på torr väg.
l
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Nu har jag monterat aerokåporna.
Fälgarna är helt släta på insidan då kåporna anpassats så att de fyller ut ekrarnas tjocklek.
På utsidan hade jag i grunden tänkt göra det så slätt det gick vilket hade gått ut över designen. Min polare MadMek® som är begreppet 3D Artist personifierad snajjsade till dem lite. Det blev rätt bra för att vara snål-lösning vad effektivitet beträffar.
Jag har utgått från forskningsresultatet i tre olika forskningsrapporter avseende luftmotståndet i bilens hjul. Därav har jag luftutsläppen i centrum på hjulet och inte långt ut.
Jag körde en test med e-primacy i våras,
då drog bilen 174Wh, skillnad i temp blev ca 6 grader mot idag.
Idag låg vinden tvärtom och var aningen starkare så lite mer vind-loss idag.
Slutresultatet blev 161Wh/km vilket gissningsvis är runt 10Wh/km mindre än utan aerodynamik-kåpor. Betydligt större skillnad än jag hade trott, jag bettade 5Wh/km.
Fortfarande gjorde bytet till smalare däck med låg rullmotstånd betydligt mer. Skillnaden är ~ 15Wh i rullmotstånd men totalen ligger runt 20Wh/km på bara hjulbytet. Nu är skillnaden minst 30Wh/km i 100km/h.
Helt galet låg verbrauchnuhng för en 2.3ton raket!
Snittfart 96km/h med ronellvändningen.
Förbrukningen är nollad vid en specifik punkt i 100km/h så hela körningen är gjord i 100 exklusive precis innan rondellvändningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Ok, siktar nog in mig på 255/40-20 så blir det samma höjd på bilen. Skippar man Michelin E-primacy så finns det en hel del A-klassade (rullmotstånd) i den dimensionen.
Var hittar man hur många kg/ton respektive däck drar? Finns det någon officiell info från t.ex. något godkännande eller liknande?
Tesla Model Y Performance
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Det finns specat för de däck som sitter på Teslor i EU-/WLTP-godkännandet. Egentligen kommer man inte åt den informationen men @eivissa ordnar det åt oss.Arctic Drifter skrev: ↑22 jul 2024 15:53Ok, siktar nog in mig på 255/40-20 så blir det samma höjd på bilen. Skippar man Michelin E-primacy så finns det en hel del A-klassade (rullmotstånd) i den dimensionen.
Var hittar man hur många kg/ton respektive däck drar? Finns det någon officiell info från t.ex. något godkännande eller liknande?
Här, 3 och Y:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... 00784/1330
Det finns flera däcktester på nätet som testar detta, det är oftare med i tyska tester.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Här är RR för model S:
Breda hjul har lägre rullmotstånd vid samma däckstryck. Men luftmotståndet ökar såklart.
e-primacy ligger cirka 15% lägre än gränsen mellan A och B så det kan bli tydlig skillnad mellan ett A som precis klarar gränsen och ett e-Primacy. (Bara som info, inte för att tvimga på någon det
)
Breda hjul har lägre rullmotstånd vid samma däckstryck. Men luftmotståndet ökar såklart.
e-primacy ligger cirka 15% lägre än gränsen mellan A och B så det kan bli tydlig skillnad mellan ett A som precis klarar gränsen och ett e-Primacy. (Bara som info, inte för att tvimga på någon det

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Däckstester:
https://www.tyrereviews.com/Article/20 ... e-Test.htm
https://alltyretests.com/michelin-e-pr ... st-review/
https://www.tyrereviews.com/Article/20 ... e-Test.htm
https://alltyretests.com/michelin-e-pr ... st-review/
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Finns det något bättre däck än Michelin e-primacy gällande buller? Jag struntar lite i ekonomin, ljudnivå är viktigare.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 495
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Hmm, verkar som att e-primacy vinner även på buller.AAKEE skrev: ↑22 jul 2024 17:56Däckstester:
https://www.tyrereviews.com/Article/20 ... e-Test.htm
https://alltyretests.com/michelin-e-pr ... st-review/
IMG_9745.jpeg
Ok, nästa inköp klart!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Rullmotstånd i hjul (Hur man vinner SECC)
Jag har inte kollat i superdetalj på det men det finns e-Primacy med och utan sånt ljudisolerande skumgummi inuti. Man vill nog ha det skumma gummit i ditt fall.enoch85 skrev: ↑22 jul 2024 18:43Hmm, verkar som att e-primacy vinner även på buller.AAKEE skrev: ↑22 jul 2024 17:56Däckstester:
https://www.tyrereviews.com/Article/20 ... e-Test.htm
https://alltyretests.com/michelin-e-pr ... st-review/
IMG_9745.jpeg
Ok, nästa inköp klart!
Jag som bara var ute efter galet låg förbrukning tog med flit den versionen utan skum och det hörs (bilen har ANR så det tar bort lite av det).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5