Luckan öppnas med någon enkel 433 MHz(?) signal som jag fattat de.. de är inte nfc åtminstone. Vad jag förstått så är de 0 säkerhet i signalen för luckan och kan kopieras lätt med rätt kunskap.Strebern skrev: ↑12 jan 2024 19:19Bilen har inbyggd 4G anslutning. Den pratar med Tesla när den vill.wannabee skrev: ↑12 jan 2024 17:32Vet inte exakt vad du tänker på, men jag har avstått från att betala månadsavgift för att min Tesla ska kunna tex spela musik från Spotify medan man åker. Ett sätt att komma runt detta är väl att ens mobil används som hotspot men jag har valt begränsad data på min mobil med.
Nu är väl bilen uppkopplad ändå till tex Tesla om jag fattat saken rätt?
Bilen kopplas upp automatiskt till wifi när den står i garaget där den kan ladda ner uppdateringar av programvara.
Var väl gratis uppkoppling i början när man köpt bilen men var ju ganska längesedan nu, men då kunde jag köra Spotify och ha terrängkartan i bakgrunden på navigationsskärmen.
Uppdateringar kräver dock wifi eller annan extern anslutning till internet
När man ansluter till en laddkabel på en SUC á la tesla är det väl typ en slags canbus som det hette för i tiden, medan det säkert finns NFC för att klicka på laddkabeln för att öppna laddluckan
Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Moderator: Redaktion
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Simpel 433 MHz radio eller IR (minns inte vilket). Fungerar som på din TV-fjärr ungefär.mikebike skrev: ↑12 jan 2024 13:16Fast laddluckan öppnas när man trycker på knappen på kontaktdonet, så någon form av trådlös kommunikation är det.martinot skrev: ↑12 jan 2024 12:06Ja. När du laddar på SuC så går all information över CAN-buskablarna i Typ2/CCS-kontakten mellan Teslan och SuC-laddarna. Mobildata används inte för detta. Fungerar utmärkt att ladda utan mobiltäckning. Som är en sak som gör det så underbart med Tesla SuC när man slipper använda en app som är beroende av mobildata. Mycket tillförlitligare.
Troligen direkt, och inte omvägen över nätet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..FStaake skrev: ↑14 jan 2024 10:47Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Vi kanske missförstår varandra. Jag pratar om hur det funkar på SuC och 3:e parts kablar med Teslaknapp, inte hos andra laddoperatörer.chaffis75 skrev: ↑14 jan 2024 11:18Inget jag sagt heller.. jag pratar om styrningen av laddningen på teknisk nivå, inte vem som har rättighet att säga till systemet att avsluta laddningen..FStaake skrev: ↑14 jan 2024 10:47Riktigt så enkelt är det inte.chaffis75 skrev: ↑13 jan 2024 09:07Styrningen av laddningen dvs släppa/låsa kabel och vilka effekter den ska ha går över de två signalpinnarna som kör signaleringen.agehall skrev: ↑12 jan 2024 20:54Ja, laddluckan är inte någon form av säkerhet på. Den går att öppna med en enkel replay av en inspelad signal. Finns videos på YT där folk åker längs gator och öppnar laddluckor på skoj.
Det jag är lite mer osäker på är om det är exakt samma radiosignal som säger åt bilen att sluta ladda och låsa upp laddporten när man trycker på knappen för att avsluta en laddning, eller om det går via andra vägar.
Metron som har knapp på sina laddsladdar har visat hur det funkar i en YT video.
Själva signalen till bilen är 433MHz men har du inte en mobil som är kopplad till bilen som nyckel går inte luckan upp/laddning avslutas.
Jag skulle tro, utan att veta, att de laddluckor som öppnas med hjälp av en inspelad radiosignal är på äldre Teslor med gamla key-fob.
På 3/Y och nya S/X är jag inte orolig för att någon obehörigt ska låsa upp laddsladden.
När man trycker på knappen på laddhandsken på SuC är det, som jag förstått det, en 433MHz signal till bilen som i sin tur kontrollerar om en nyckel finns i närheten innan den öppnar/låser upp. Alltså inte de två signalpinnarna som används för den kommunikationen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
-
- Inlägg: 523
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Apropå uppkopplade bilar med bara 2G/3G:
https://sverigesradio.se/artikel/tusent ... nat-slacks
Lär väl inte hända, men bara hotet av att kunna få problem med besiktningen kommer nog inte bättra på andrahandsvärdet för alla dessa bilar.
https://sverigesradio.se/artikel/tusent ... nat-slacks
Lär väl inte hända, men bara hotet av att kunna få problem med besiktningen kommer nog inte bättra på andrahandsvärdet för alla dessa bilar.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
3G-nätet släcks – så slogs Jan-Everts bil ut
https://carup.se/3g-nedslackning-slar-u ... a-2500-kr/
"Nyheter 2 maj 2024, 16:09
av Maths Nilsson
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "
https://carup.se/3g-nedslackning-slar-u ... a-2500-kr/
"Nyheter 2 maj 2024, 16:09
av Maths Nilsson
Nedsläckningen av 2G- och 3G-näten har redan börjat i Sverige och 100 000-tals svenska bilägare får problem. Jan-Evert Perssons Skoda från 2020 har redan tappat kontakten med SOS-systemet E-Call. Verkstaden vill ha 2500 kronor i felsökning för ett fel som inte går att laga – nu vill han varna andra.
– Det kommer upp varningslarm vid hastighetsmätaren, men det är meningslöst att åka till verkstaden, säger Jan-Evert. "
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 756
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Stod det inte i nån tidning för inte allt för länge sedan att regeringen satt in ett snabbspår för att ändra lagen så att SOS funktionen i bilarna inte är ett krav? (För att inte de gamla bilarna ska stoppas vid besiktningen)
Dock kommer ju bilarna fortfarande ge felkoder om inte verkstäderna kan programmera bort det.
Dock kommer ju bilarna fortfarande ge felkoder om inte verkstäderna kan programmera bort det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- Inlägg: 523
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
FYI, Stellantis återförsäljare säljer fortfarande bilar tillverkade till och med 2023 som bara har 2G/3G stöd.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Det handlar (i detta fall) inte om driftskostnader, utan för att frekvensutrymmet behövs för annan ny kommunikation.Dinsdale skrev: ↑10 maj 2024 17:09Om det som artikeln insinuerar finns miljoner klienter (bilar) uppkopplade mot 3G-masterna borde det också finnas en ekonomi i att behålla utrustningen. Nån betalar ju på något sätt för uppkopplingen. Eftersom man lägger ner näten kan man på goda grunder anta att man passerat punkten då man inte längre får tillbaka sin investering.
Jämför med att Telia monterar ner fast telefoni. Allt har en ekonomisk och en teknisk livslängd, ingen skaffar fast telefon idag så en investering i att dra om en massa telefonsladdar för ytterligare 40-50 års drift får man aldrig igen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
Japp.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilka elbilar tappar sin uppkoppling nu när 3G avvecklas?
I det läget borde man ganska enkelt kunna hävda reklamation om man köpt bilen privat.martinot skrev: ↑13 maj 2024 19:44Japp.SIR N skrev: ↑10 maj 2024 16:33När jag läser Carup-artiklarna om det här slår det mig, vilken j-la attityd de personerna som uttalar sig om VAG-bilarna verkar ha. Inte ett dugg ödmjuka och tar inte på sig nånting att det på nått sätt skulle vara deras fel att det här inträffar. 4G hade funnits i tio år när de fortsatte att stoppa in gammal teknik i bilarna. Nej, nej, allt är telebolagens fel...
Detta är internationella beslut som fattats för ca 10 år sedan, och detta har biltillverkarna känt till sedan länge och kunnat planera för.
Galet att en del skitit helt i detta, och försöker låtsas som ingenting.
Även om bilen skulle vara några år faktiskt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19