Precis. Till och med det...
Är det riktigt, riktigt dåligt att 2-3(?) bolag tar ockerofferter? Såklart att det är. Men än så länge gör ju långt ifrån alla bolag det...
Moderator: Redaktion
Precis. Till och med det...
Intressant att han skriver "Volvo XC60 diesel från samma år kostar bara 1500 kronor i månaden". Bara jag tycker det är hutlöst, just det priset jag får för en Model 3 numera.Dinsdale skrev: ↑17 apr 2024 08:01Det kan vara det här som är källan till de 48000: https://carup.se/chocken-48-000-kr-for- ... min-elbil/SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 20:37Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare...
Vet inte så mkt om försäkringar till E-tron, men till Tesla kan det variera rätt hej vilt beroende på massor olika faktorer. En del verkar få rimliga offerter från ett eller flera bolag, men kan samtidigt även få hutlösa den-här-bilen-vill-vi-absolut-inte-försäkra-offerter från andra bolag...
Som nämnts tidigare så verkar TH, LF, ICA och Gjensidige/Motormännen (eller vad det heter nuförtiden)? vara vanligast bland folket på forumet. Samt ett bolag till som jag inte kommer ihåg namnet på. Vet dock inte ifall det finns påtagliga skillnader i villkoren.
Tidigare verkade en hel del ha WaterCircles, men sen ett tag tillbaka har det uttryckts en del missnöje med det bolaget. Är dock inte mer insatt än så, så vet inte ifall det är befogat eller ej...
När jag kollat runt tycker jag det verkar stämma, vagnskada kostar jättemycket för elbilar nästan oavsett märke. Men man får tänka på vad man jämför, om jag tex tar en elbil från en traditionell tillverkare så får jag ju betala både årlig service och svindyr vagnskadeförsäkring om jag ska helförsäkra efter tre år. Tesla kräver inte regelbunden service för att garantier ska gälla (ej att förväxla med att Teslor skulle vara underhållsfria). Om jag behållit min bensinvolvo hade den kostat samma i helförsäkring + service som min model 3 strax kommer kosta bara i försäkring. Så för mig går det på ett ut, under förutsättning att Teslan inte börjar kräva massor av kostsamma reparationer.
Värdefallet blir större på Teslan men det hade det blivit på en dyrare bensinbil också nu när marknaden för begagnade elbilar blivit mer normal.
Stora skillnaden för mig är att elbilen sliter mer däck. Det finns även ett stort frågetecken för andrahandsvärdet när garantin för batteriet går ut.
Ja, det verkar vara en dealbreaker med försäkringskostnaden...
Jag tror det alltid varit så att försäkringsbolagen kört statistik, både på individ - dvs om du som individ genererar mer olyckor än medelsvensson... Men även på kön, ålder, bostadstyp, bostadsort... Samt bilmärket, effekt, modell osv. Finns det olika "modellkoder" så kan försäkringen för "samma bil" vara totalt olika. Tex Saab Cab har jag haft och den hette lite olika saker (tror vissa hette typ CX7 och andra CONVERT i regbeviset) och försäkringen var väldigt olika på de olika modellerna på olika bolag.
Ska ju mycket till för att själv vara vållande, när man kör en tesla
Ja det är märkligt!
Med tanke på att absoluta majoriteten sägs låna till sina bilar får man förmoda att majoriteten inte har råd att lösa lånet om olyckan skulle vara framme och bilen kräver kostsamma reparationer för att undvika skroten. En vagnskadeförsäkring erbjuder vanligtvis ett bra skydd till en rimlig kostnad mot plötsliga stora utgifter, vilket värdesätts av många. Jag tror inte man ser det som en självklarhet till vilket pris som helst, däremot tror jag de flesta väger in det i kalkylen inför ett bilköp. Svindyr helförsäkring gör att man väljer en annan bil helt enkelt.
Som en kärring om man ska tro min fru Skyltad hastighet är kanske det mer politiskt korrekta uttrycket. Har även kört chill mode från start i tron att det kanske ger mindre däckslitage.SwedishAdvocate skrev: ↑17 apr 2024 10:05Vad har du för däck? Och hur kör du?
Minns att jag läst om andra som inte tycker att deras Tesla drar mer däck än andra bilar som de har haft. M3 SR+ är ju den Tesla som väger minst... Sliter den verkligen mer däck ifall man t.ex. mestadels kör den på samma sätt som man skulle kört en bensingolf med 115-140 hk ifall man tagit det lugnt med den golfen dvs...
Jämförelsen med bilbältet är imo usel. Bilbältet har ett gigantiskt positivt väntevärde att använda. Försäkringen den exakta motsatsen. Håller inte alls med om att priset på försäkringen är rimligt för den som är försiktig enligt ovanstående, då är den som sagt ännu sämre än spel på Lotto (som de allra flesta förstår är uselt).Dinsdale skrev: ↑18 apr 2024 07:45Med tanke på att absoluta majoriteten sägs låna till sina bilar får man förmoda att majoriteten inte har råd att lösa lånet om olyckan skulle vara framme och bilen kräver kostsamma reparationer för att undvika skroten. En vagnskadeförsäkring erbjuder vanligtvis ett bra skydd till en rimlig kostnad mot plötsliga stora utgifter, vilket värdesätts av många. Jag tror inte man ser det som en självklarhet till vilket pris som helst, däremot tror jag de flesta väger in det i kalkylen inför ett bilköp. Svindyr helförsäkring gör att man väljer en annan bil helt enkelt.
Att inte teckna försäkring om man inte har råd att vaska bilen är lite som att strunta i bilbältet för man har ändå inte tänkt krocka. Konsekvenserna om man har otur kan bli fatala, även om risken kanske inte är jättehög. Har man däremot råd att vaska bilen är det en annan sak, men den situationen är få förunnat tyvärr.
Fick för övrigt fakturan för helförsäkringen på min SR+ inför treårsdagen precis, 6000 kr extra/år för vagnskada vilket som nämnts tidigare motsvarar den årliga servicekostnaden på bensin-Volvon jag hade förut. Så Teslan kostar lika mycket som Volvon, under förutsättning att den då inte kräver kostsamma reparationer. Jag tycker det är ok, men hade givetvis helst sett ett lägre pris.
Ja det håller jag med omLegato skrev: ↑18 apr 2024 08:35...
Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om
Alla försäkringar är såklart "dåliga investeringar" om man räknar på det (om försäkringsbolagen räknat rätt). Du kör bara trafikförsäkring på dina vagnar?
Försäkringsbolagen räknar inte rätt då de har alldeles för lite information. Den asymmetriska informationen är det som gör detta så intressant. Det är alltså stor spridning på allt ifrån bra investeringar till hopplöst usla (med ett medelvärde som såklart är dåligt ).
SwedishAdvocate skrev: ↑17 apr 2024 10:43Dinsdale skrev: ↑17 apr 2024 08:01SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 20:37Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare.................
Skriv gärna till Maths (carup) och kolla, inga problem att få kontakt med honom.....
Allmän info: Citatet ovan stämmer inte. Jag har inte skrivit den sista meningen.ducce916m skrev: ↑18 apr 2024 13:35SwedishAdvocate skrev: ↑17 apr 2024 10:43Dinsdale skrev: ↑17 apr 2024 08:01SwedishAdvocate skrev: ↑16 apr 2024 20:37Vet vi att de inte bara tog den dyraste försäkringen de kunde hitta? De kanske dessutom valde ett ofördelaktigt geografiskt boendeområde just när gäller bilförsäkringar. Kanske dessutom valde en 'aningen yngre' manlig försäkringstagare.................
Skriv gärna till Maths (carup) och kolla, inga problem att få kontakt med honom.....
Jag har fått prisförslag på 7000 till 27000 för halvförsäkring och flera bolag har svarat att de inte försäkrar Teslor över huvud taget, Moderna t.ex.-AG- skrev: ↑18 apr 2024 15:25De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Att det finns överpriser råder det ingen tvekan om. Det ser man lätt på den extrema prisspridning som finns på ett enskilt objekt. Det är inte ovanligt att priset på en helförsäkring kostar 10 kkr hos det billigaste bolaget och 50 kkr hos det dyraste.-AG- skrev: ↑18 apr 2024 15:25De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.
Med tanke på att du verkar ha flera dyra bilar så tillhör du nog undantaget om du är oberörd om en hyfsat ny bil för 500.000-1MSEK inte påverkar ekonomin... Sen kanske man kan tolka det som att man inte går under om man skulle "förlora" bilens värde.Legato skrev: ↑18 apr 2024 08:35Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om
Jag har en gammal Volvo som väl är värd ~20.000. Har ändå helförsäkring, kostar mig under 4.000 då jag kör ca 500 mil om året med den. Halv skulle kosta 2.500 tror jag... Så det lilla tillägget spelar ingen roll... Det är ju skillnad om försäkringen kostar 30.000 på ett år. Men en sån bil skulle jag inte köpa.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:41Jag anpassar som sagt min täckning utifrån pris i relation till risk. Skulle tex aldrig komma på tanken att betala 10%+ av bilens totala värde i årspremie som vissa verkar anse är helt självklart att göra. Likaså skulle jag aldrig ha mer än trafik (eventuellt trafik+) på en bil som körs extremt lite.
Volvon är ett typexempel på en försäkring jag verkligen inte kan förstå. Du betalar alltså 20% av bilens värde varje år. Då dessutom med självrisk på försäkringen. Så för att det ska gå jämnt upp ska bilen totalförstöras ungefär var fjärde år... 2500:- för halv är såklart lika vansinnigt. Enbart trafikförsäkring, samt ställa av bilen när den inte används blir garanterat överlägset rent ekonomiskt.luftkyld skrev: ↑18 apr 2024 18:50Med tanke på att du verkar ha flera dyra bilar så tillhör du nog undantaget om du är oberörd om en hyfsat ny bil för 500.000-1MSEK inte påverkar ekonomin... Sen kanske man kan tolka det som att man inte går under om man skulle "förlora" bilens värde.Legato skrev: ↑18 apr 2024 08:35Personligen tycker jag det är orimligt att äga en bil som är så dyr att ens ekonomi står och faller med den. Men har man tagit det dåliga beslutet så blir man så illa tvungen att även ta ett dåligt beslut gällande en överdrivet dyr försäkring, den lilla delen kan vi iaf vara ense om
Jag har mer lån på huset än pengar på banken, så hur jag än vänder på det så kommer en bil att kosta lån, även om jag även har ett sparkapital. Men jag vill behålla ett sparande och då hellre ta ett billån jag amorterar av drägligt fort. Även om jag kanske förlorar på detta...
Jag har en gammal Volvo som väl är värd ~20.000. Har ändå helförsäkring, kostar mig under 4.000 då jag kör ca 500 mil om året med den. Halv skulle kosta 2.500 tror jag... Så det lilla tillägget spelar ingen roll... Det är ju skillnad om försäkringen kostar 30.000 på ett år. Men en sån bil skulle jag inte köpa.Legato skrev: ↑18 apr 2024 10:41Jag anpassar som sagt min täckning utifrån pris i relation till risk. Skulle tex aldrig komma på tanken att betala 10%+ av bilens totala värde i årspremie som vissa verkar anse är helt självklart att göra. Likaså skulle jag aldrig ha mer än trafik (eventuellt trafik+) på en bil som körs extremt lite.
Jag kan hålla med logiken. Men i halvförsäkring ingår tex stöld av saker i bilen, brand - som jag förstår så kan tex en kupevärmare som tar eld i en bil och skadar andra bilar eller anna egendom kräva att du själv ersätter andra vid skada om du inte har halvförsäkring. Om din bil blir stulen och används i ett rån och dumpas så står du med ett problem om du inte har försäkring - en bil stående dumpad med 10.000 i parkeringsböter utan fälgar i fittja...Legato skrev: ↑18 apr 2024 19:42Volvon är ett typexempel på en försäkring jag verkligen inte kan förstå. Du betalar alltså 20% av bilens värde varje år. Då dessutom med självrisk på försäkringen. Så för att det ska gå jämnt upp ska bilen totalförstöras ungefär var fjärde år... 2500:- för halv är såklart lika vansinnigt. Enbart trafikförsäkring, samt ställa av bilen när den inte används blir garanterat överlägset rent ekonomiskt.
Att i värsta fall förlora 17000:- eller vad nu diffen är efter självrisk klarar du ju uppenbarligen. Varför då kasta alla dessa pengar i sjön?
Jag blev uppringd av Folksam och de ville sälja en bilförsäkring till mig. Hel försäkring till min Seat som är 3 år gammal 1140kr/månad. Samma bil fast hos Länsförsäkringar kostar mig 390kr/månad. Har samma rabatt hos både Folksam och Länsförsäkringar.-AG- skrev: ↑18 apr 2024 15:25De flesta lånebolag kräver helförsäkring vid billån. Är relativt säker på att försäkringsbranschen är så pass konkurrensutsatt att det inte finns några överpriser att prata om. En bil som är dyr att försäkra är en problembil, i försäkringsbolagens ögon, på ett eller annat sätt.