Nu ja, men tidigare när den var Teslas levebröd så behövde de ju få iväg bilarna.Verdi_ skrev: ↑07 apr 2024 10:00taliz skrev: ↑07 apr 2024 09:49Vad är det som skulle göra det svårare denna gång än alla andra gånger de justerat priserna senaste decenniet?Fredrik j skrev: ↑07 apr 2024 09:47Ja, det går åt det hållet tror jag. Inte att tesla på något vis skulle likna Dacia som ju faktiskt inte kan ses som speciellt prisvärd. Om man tvunget måste ha en ny bil kanske. Jag hade valt en begagnad Renault framför en Dacia.Verdi_ skrev: ↑07 apr 2024 09:35Fredrik j skrev: ↑07 apr 2024 09:15
Ja, apples nya telefoner är ju absurt dyra men när dom väl sjunker, vanligtvis när nästa kommer, så stiger dom inte igen.
Image? Nu pratade vi ju om prisstrategi.
Jag har några ungar här hemma. Dom förknippar tesla med tekniknördar i 50-årsåldern.
Inte nödvändigtvis fel. Många som köper nya bilar är ju just ur den gruppen.
Har inte tesla varit billigast med prissänkning och ränterabatter?
Det där beror nog på vad de har för pappa.
Här i grannskapet har min Tesla alltid stått högt i kurs hos mina barn och deras kompisar. Nu är det ju inget speciellt alls men för 5-6 år sen så var det ju relativt ovanligt. Då kunde det stå ungar på skolgården och glo och vinka.
Själv har jag aldrig gjort nån hemlighet av att jag gillar BMW. Men där är min 12-årige son helt obarmhärtig. "Då är Volvo bättre." Det ska helst vara Porsche, Mercedes eller Tesla.
Min 8-åriga dotter är inte så bilintresserad men fick ur sig i vintras hur fula hon tycker Polestar 2 är och så har hon stenkoll på alla Teslor vi ser... När jag försöker visa bilder på andra bilar, EQE SUV, iX, E-Tron osv så säger hon bara att de är fula.
Tesla säljer ju på pris men än så länge skulle jag inte säga att de ses som ett lågprismärke typ Dacia. Men vem vet, det kanske går åt det hållet?
Däremot förväntar sig nog kunderna att tesla är billigast (eller att dom strax blir det).
Skulle tesla försöka höja priserna och plötsligt vara bland dom dyrare skulle kunderna bli förvånade och troligtvis vänta på nästa sänkning.
Men vi får väl se hur 5,99% påverkar försäljningen av model Y.
Jag kan ha fel och att kunderna glömmer vad bilen nyss kostade. Nya kunder strömmar ju till hela tiden.
Här hemma är det chiptrimmade subarus och BMWs M-modeller som gäller.
Pappan är ingen förebild när det alltid brukar bli minsta motorn när jag köper bil.
Model S har tex växlat från billigaste för 600k till billigaste för 1,2m, sen tillbaka till 700k, upp till över 1 mille igen etc etc etc.
Model 3 har gått från under 500k till över 600k tillbaka till 500k i massa olika steg.
Model S säljer väl väldigt lite?
Därmed frekventa prisjusteringar. Nu är det 3 och särskilt Y man gör det med istället.