Det var många X för att vara lager i Sverige.
Man har ju sålt 25 under Q1. Måste ju vara för fler marknader.
Moderator: Redaktion
Vet ej, använder verktyget som någon här knåpade ihop. Så det ska stämma.
Troligtvis har man lager som går att styra till hela Europa.backe skrev: ↑02 apr 2024 22:35Vet ej, använder verktyget som någon här knåpade ihop. Så det ska stämma.
Men Tesla kan nog allokera om vid behov.
https://milodata1.weebly.com/tesla-inve ... gures.html
Har kommit och gått, kommer i slutet på kvartal när man vill pusha lite extra normalt sett, så i slutet på juni och september så finns det möjlighet.Electron skrev: ↑03 apr 2024 14:29Ni som har koll, räntekampanjen 1,99%: har Tesla haft sådan tidigare? Vill minnas när mitt leasingavtal för min M3 så var det en liten ränterabbat. Men inte så kraftig som denna var.
Längtar efter att byta upp mej i slutet av sommaren
Mycket som ska stämma på nya MY men vill minst ha HW4.
Ja får bli så som du säger. Jag låter avtalet löpa på. Även om det blir dyrare med allt vad det innebär. Jag är inte missnöjd med det jag har Tvärtom.backe skrev: ↑03 apr 2024 14:42Har kommit och gått, kommer i slutet på kvartal när man vill pusha lite extra normalt sett, så i slutet på juni och september så finns det möjlighet.Electron skrev: ↑03 apr 2024 14:29Ni som har koll, räntekampanjen 1,99%: har Tesla haft sådan tidigare? Vill minnas när mitt leasingavtal för min M3 så var det en liten ränterabbat. Men inte så kraftig som denna var.
Längtar efter att byta upp mej i slutet av sommaren
Mycket som ska stämma på nya MY men vill minst ha HW4.
Du kommer troligen aldrig få det officiellt bekräftat från Tesla att du får HW4, men när dom slutar tillverka HW3 och alla lager är tömda så kan du väl börja fundera på en beställning, det är så jag tror åtminstone.
Det är nog en bra strategi, för så mycket pengar vill man ha det man vill ha.Electron skrev: ↑03 apr 2024 17:20Ja får bli så som du säger. Jag låter avtalet löpa på. Även om det blir dyrare med allt vad det innebär. Jag är inte missnöjd med det jag har Tvärtom.backe skrev: ↑03 apr 2024 14:42Har kommit och gått, kommer i slutet på kvartal när man vill pusha lite extra normalt sett, så i slutet på juni och september så finns det möjlighet.Electron skrev: ↑03 apr 2024 14:29Ni som har koll, räntekampanjen 1,99%: har Tesla haft sådan tidigare? Vill minnas när mitt leasingavtal för min M3 så var det en liten ränterabbat. Men inte så kraftig som denna var.
Längtar efter att byta upp mej i slutet av sommaren
Mycket som ska stämma på nya MY men vill minst ha HW4.
Du kommer troligen aldrig få det officiellt bekräftat från Tesla att du får HW4, men när dom slutar tillverka HW3 och alla lager är tömda så kan du väl börja fundera på en beställning, det är så jag tror åtminstone.
Kan säga att när jag köpte bilen -21 så var Tesla väldigt tillmötesgående då jag absolut ville ha en refresh med det större batteriet (kommer inte ihåg nu på rak hand vad förkortningen är).
Därför är detta forum guld värt. Ju mer tid man tillbringar här, desto mer lär man sej.backe skrev: ↑03 apr 2024 20:04Det är nog en bra strategi, för så mycket pengar vill man ha det man vill ha.Electron skrev: ↑03 apr 2024 17:20Ja får bli så som du säger. Jag låter avtalet löpa på. Även om det blir dyrare med allt vad det innebär. Jag är inte missnöjd med det jag har Tvärtom.backe skrev: ↑03 apr 2024 14:42Har kommit och gått, kommer i slutet på kvartal när man vill pusha lite extra normalt sett, så i slutet på juni och september så finns det möjlighet.Electron skrev: ↑03 apr 2024 14:29Ni som har koll, räntekampanjen 1,99%: har Tesla haft sådan tidigare? Vill minnas när mitt leasingavtal för min M3 så var det en liten ränterabbat. Men inte så kraftig som denna var.
Längtar efter att byta upp mej i slutet av sommaren
Mycket som ska stämma på nya MY men vill minst ha HW4.
Du kommer troligen aldrig få det officiellt bekräftat från Tesla att du får HW4, men när dom slutar tillverka HW3 och alla lager är tömda så kan du väl börja fundera på en beställning, det är så jag tror åtminstone.
Kan säga att när jag köpte bilen -21 så var Tesla väldigt tillmötesgående då jag absolut ville ha en refresh med det större batteriet (kommer inte ihåg nu på rak hand vad förkortningen är).
Min upplevelse med Teslas säljare är att dom kan vara tillmötesgående, men när man vill ha det svart på vitt i ett mail eller liknande så blir det lite svårare.
Man kör rea i USA också i början på ett kvartal och lagren växer. Man kör fortfarande rabatter på lagerbilar här i Sverige också, gissar att man sänker ordinarie priser här inom 2 veckor. Var nog FOMO när man höjde precis innan kvartalsskiftet och dessutom började informera om det i förväg.
Enig i detta. Varför ska man någonsin köpa till ord pris när det är konstanta kampanjer på både pris och ränta. Kanske ändrar man strategi när Juniper kommer, men innan dess kommer man inte sälja utan mer kampanjerFredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
Som lök på laxen har Tesla osborne-effekten. Man vill ju ha det ”senaste”Geesy skrev: ↑05 apr 2024 08:52Enig i detta. Varför ska man någonsin köpa till ord pris när det är konstanta kampanjer på både pris och ränta. Kanske ändrar man strategi när Juniper kommer, men innan dess kommer man inte sälja utan mer kampanjerFredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
Blir extra svårt när vi alla känner till de högt satta tillväxtmålen för att hålla aktiekursen uppe. Tesla kan inte minska produktionen för att hålla tillgången i paritet med efterfrågan så då är prissänkning nästan ett måste.Geesy skrev: ↑05 apr 2024 08:52Enig i detta. Varför ska man någonsin köpa till ord pris när det är konstanta kampanjer på både pris och ränta. Kanske ändrar man strategi när Juniper kommer, men innan dess kommer man inte sälja utan mer kampanjerFredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
Haha precis. Men HW4 ska ju vara så nära nu. Sedan har vi Juniper….Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 10:48Vänta lite till såär snart HW5 här....
...och sedan HW 6 ,och HW 7 och ...
Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:30Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
Problemet för Tesla är att tillgången är större än efterfrågan och man måste fortsätta höja produktionen för att nå tillväxtmålen som alla analytiker baserat aktiekursen på.taliz skrev: ↑05 apr 2024 11:34Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:30Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.taliz skrev: ↑05 apr 2024 11:34Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:30Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Det är snarare en fördel, såväl för Tesla som för kunderna.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:43Jag tror problemet för tesla att man gör det helt öppet. Andra tillverkare maskerar sina tillfälliga prissänkningar mer. Vanligt är ju att t.ex. betala mer för inbyte och erbjuda ett bra mellanpris.taliz skrev: ↑05 apr 2024 11:34Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:30Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
Teslas variant är ju bättre för kunderna som enklare kan bedöma vad man betalar.
Nackdelen för tesla är att det blir svårare att höja priset utan att kunderna avvaktar.
Det är ju därför andra biltillverkare ofta inte använder metoden med fast priser.
Det är inget nytt, och inget unikt för Tesla vs övriga.backe skrev: ↑05 apr 2024 11:38Problemet för Tesla är att tillgången är större än efterfrågan och man måste fortsätta höja produktionen för att nå tillväxtmålen som alla analytiker baserat aktiekursen på.taliz skrev: ↑05 apr 2024 11:34Ja och de höjer när efterfrågan är stark. Vad är problemet? Återigen, de har gjort detta hundratals ggr senaste decenniet.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:30Det är ju precis det jag menar. Man öppet justerat priserna och har visat att man sänker när det går trögt. Nu går det trögt och kunderna väntar då på lägre pris eller nästa räntekampanj.taliz skrev: ↑05 apr 2024 09:12Uhm va? Tesla har höjt och sänkt priserna, beroende på efterfrågan, hundratals ggr senaste 10 åren.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 07:54Anledningen till varför bilbranschen normalt jobbar med rabatter som bara kommuniceras till kunder som verkligen ska köpa är ju att man sömlöst kan röra sig mellan ordinarie pris och rabatterat pris.
Tesla kommer ju få svårt att höja priset tror jag. Marknaden har vant sig vid att model y är billig och att räntan är låg.
De har ju höjt Y 3ggr på raken nu tex.
Jag ser räntekampanjerna som en prissänkning.
Kunderna förväntar sig att tesla är billigast.
De som behöver en bil köper när de behöver den och priset är rimligt. De som sitter och väntar/hoppas på bästa möjliga pris långa perioder kan nog räknas på ena handens fingrar typ.
För oss kunder är det bra då vi kan räkna med fortsatt låga priser och räntekampanjer m.m.