Det här med glastak...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: Det här med glastak...

Inlägg av Kilowatt »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Hade varit trevligt om de kunde leverera bilarna med en rullgardin. Det kan ju vara skönt att få dra för lite när solen ligger på för mycket. Den största fördelen med glastak ser jag när man sitter i baksätet det blir betydligt luftigare och roligare i baksätet.
Jag vet inte hur de har löst det men solen stör inte alls i en tesla
+1

Funkar grymt bra!
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Schnitzler skrev:
Vi i ornitologiska klubben tycker att glastak och autostyrning skapar helt nya möjligheter för rovfågelskådande!
Slut med hård blåst, blöta stövlar, myggor och flugor. Vi slipper åka till Ölands Södra, Falsterbo och Stångehuvud för att se örnar, ryttlande tornfalkar och glador, fjällvråkar och en och annan förbiilande pilgrimsfalk.
Bara att söka av Östra Vätternbranterna i 200 knyck med siktet inställt rakt uppåt utan händer på ratten. Ljuvliga tider!
Kallras, bah, oroar oss mycket mer för nackspärr.
Autopilot och fällda säten borde väl motverka nackspärr... Autobromsning är nödvändigt för oss som inte skådar fåglar när vi kör på Öland. Skådare kan ju få syn på en fågel som de bara måste se direkt med kikaren...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

LarsL skrev:
Hade varit trevligt om de kunde leverera bilarna med en rullgardin. Det kan ju vara skönt att få dra för lite när solen ligger på för mycket. Den största fördelen med glastak ser jag när man sitter i baksätet det blir betydligt luftigare och roligare i baksätet.
Hade det i min förra bil. Rullade ut det exakt en gång under tre år, mest av nyfikenhet. Solinstrålningen i Teslan har aldrig besvärat och då har jag ändå sommarbilsemestrat i Sydeuropa med den.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
robert
Teslaägare

Inlägg av robert »

Är det någon som flugit nya Dreamlinern exvis med Norwegian? Deras nya fönster är elektronsikt dimbara med hjälp av någon film med flytande kristaller som ger denna effekt när man lägger på en spänning. Vi lekte lite med de där och det kan bli i det närmaste kolsvart. Gardinner låter lite 1900-tal och inte i Elons anda. :) Jag skulle gissa att denna feature kommer komma på alla modellerna.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

chpaulin skrev:
Jerker skrev:
chpaulin skrev:
Om jag inte missminner mig så sa Elon att en av de största anledningarna till glastaket är för att få mer huvudutrymme bak. Vad är det som gör att ett plåttak tar sån plats? Jag förstår att balken som bakluckan på S sitter i tar huvudrum men om man skulle ersätta glasrutan i 3 mot en plåtskiva, inte skulle man då få mindre huvudutrymme?
Jag har också funderat på det, men är inte ett plåttak ett par centimeter med innertak osv? Ett glastak är ju tunnare än det, men jag vet inte om den extra höjden är så viktig?
Om det hade funnits nån form av gardin man kan dra för likt denna Q7:a

Hade det fungerat för dig Jerker?
+1 På den! :) bra ide, behöver inte vara elektrisk heller utan en manuell "rullgardin" som man kan dra för om de blir för kallt på vintern. Som jag förstod så va planen att man kunde ha metall istället för den lilla delen glas i mitten på taket, men jag tar nog glastak hela vägen om de inte blir tillägg för de. Finns bra skydd för stenskott som jag folierat fronten på GTIn med, tror de vore en kanonide o dra de på glasrutan på taket som extra sten o skrapskydd. Det är helt transparent och skyddar jättebra motstenskott i lyktorna så borde funka lika bra på glastak.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Eximos skrev:
+1 På den! :) bra ide, behöver inte vara elektrisk heller utan en manuell "rullgardin" som man kan dra för om de blir för kallt på vintern. Som jag förstod så va planen att man kunde ha metall istället för den lilla delen glas i mitten på taket, men jag tar nog glastak hela vägen om de inte blir tillägg för de. Finns bra skydd för stenskott som jag folierat fronten på GTIn med, tror de vore en kanonide o dra de på glasrutan på taket som extra sten o skrapskydd. Det är helt transparent och skyddar jättebra motstenskott i lyktorna så borde funka lika bra på glastak.
Varsågod: http://shop.teslamotors.com/products/mo ... -sunshades

Den är väldigt manuell, men du kan ju montera när du sätter på vinterdäcken och ta bort igen sen på våren.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

http://www.smartglass.com/products/#Automotive

Jag tror att detta är bästa lösningen till M3, fast 'quanto costa', kanske för mycket.
Vidare undrar om MB har tjingat detta helt och hållet?

Se 0:10 - 0:35
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
http://www.smartglass.com/products/#Automotive

Jag tror att detta är bästa lösningen till M3, fast 'quanto costa', kanske för mycket.
Vidare undrar om MB har tjingat detta helt och hållet?

Se 0:10 - 0:35
Kanon! Fast det kan nog vara dyrt...
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

danni skrev:
Eximos skrev:

Den är väldigt manuell, men du kan ju montera när du sätter på vinterdäcken och ta bort igen sen på våren.
Ja de där ser ju riktigt bra ut, en vinterversion av den med lite tjockare isolering så skulle de nog sälja bra här uppe.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Det är bara att provköra en Peugeot ..dom har haft det länge i Norden. Har inte hört folk klaga om för mycket sol eller kallras vad jag vet.

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Eximos skrev:
danni skrev:
Eximos skrev:

Ja de där ser ju riktigt bra ut, en vinterversion av den med lite tjockare isolering så skulle de nog sälja bra här uppe.
Kör hårt. Själv har jag inte upplevt några problem med att köra utan. Inte en enda gång har jag önskat att jag hade en sån där gardin, faktiskt.
JohannesO

Inlägg av JohannesO »

Smartglas finns från rätt många tillverkare och bygger på att halvledarna är oordnade (ej genomsläppliga) när det inte ligger någon spänning på, men vid spänning ordnar de upp sig och blir upp till 85% transparenta (vanligt glas är ca 97%).
Jag såg något krocktest tidigare som konstaterade att glastak var minst lika bra som vanliga plåttak. Det laminerade säkerhetsglaset blir oerhört motståndskraftigt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ett sånt smartglas är givetvis mycket bättre än en gardin om man bara snackar solskydd. Frågan är ju bara vilken yta som då skulle omfattas av det.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har på 2 senaste bilarna + fruns nuvarande haft/har panorama tak och då med elektroniskt solskydd och tror aldrig vi använt detta förutom när man tryckt fel, tror bilarnas kyl och värmesystem klarar våra normala krav.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har läst flera artiklar detta solskydd, som tydligen inte är så elegant. Alla är inte så glada åt panoramataket på X:

http://www.greencarreports.com/news/110 ... -block-sun
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jag var tveksam till glastak innan jag beställde bil. Vid provkörning hösten -15, var jag kritiskt observant och tyckte jag hörde visst vindbrus från taket. Jag hade två "ungdomar" med i bilen som inte hörde något brus. Jag stängde då av mina hörapparater och då försvann bruset ! :D
Nu har jag haft min S ett halvår. Inga problem med instrålning, kallras, läckage eller oljud. Däremot nöje och nytta av ventilation (som jag kan reglera från appen!), luftig känsla, bättre takhöjd bak (påstås det), och njutning av att köra nercabbat i lugnt tempo heta dagar. Då måste jag ha keps mot solen. Aldrig när luckan är stängd!
Min erfarenhet av glastak är alltså enbart positiv! Jag hade grämt mig hela tiden om jag inte beställt glastak och fått veta vad jag vet nu efter 6 månaders ägande!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Jag var tveksam till glastak innan jag beställde bil. Vid provkörning hösten -15, var jag kritiskt observant och tyckte jag hörde visst vindbrus från taket. Jag hade två "ungdomar" med i bilen som inte hörde något brus. Jag stängde då av mina hörapparater och då försvann bruset ! :D
Nu har jag haft min S ett halvår. Inga problem med instrålning, kallras, läckage eller oljud. Däremot nöje och nytta av ventilation (som jag kan reglera från appen!), luftig känsla, bättre takhöjd bak (påstås det), och njutning av att köra nercabbat i lugnt tempo heta dagar. Då måste jag ha keps mot solen. Aldrig när luckan är stängd!
Min erfarenhet av glastak är alltså enbart positiv! Jag hade grämt mig hela tiden om jag inte beställt glastak och fått veta vad jag vet nu efter 6 månaders ägande!
Jag delar de här erfarenheterna! Jag är skitnöjd med pano - öppnar det så fort det är fint väder och njuter av att känna sol, värme, och alla somriga dofter.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
Foluke skrev:
Jag delar de här erfarenheterna! Jag är skitnöjd med pano - öppnar det så fort det är fint väder och njuter av att känna sol, värme, och alla somriga dofter.
Jag förstår de som känner tveksamhet. M3´s panno blir inte öppningsbart, så som MS är. Som tillval kommer det finnas en "vanlig" taklucka över första raden. Men där bak blir det lite som att sitta i en glasbubbla. :-) på gott och ont. Jag hoppas det blir mest på gott.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Ursäkta om jag upprepar mig....
http://www.smartglass.com/
Lösningen enligt mig, tja kanske inte för ev kallras, men det tror jag inte på
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

_TonyV skrev:
Ursäkta om jag upprepar mig....
http://www.smartglass.com/
Lösningen enligt mig, tja kanske inte för ev kallras, men det tror jag inte på
Folk kallar det kallras men det handlar mycket om att det strålar kallt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Vad är skillnaden på "kallras" och "kylstrålning"?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Fler poäng i Alfapet? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Det ska väl vara samma sak, men kylstrålning låter för mig lika fel som när man säger att vakuum suger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
lator skrev:
Det ska väl vara samma sak, men kylstrålning låter för mig lika fel som när man säger att vakuum suger.
Hur mycket vakuum har du??? Eller är undertrycket maximerat?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

lator skrev:
Hur mycket vakuum har du??? Eller är undertrycket maximerat?
För många är det vakuum när trycket är längre än i omgivningen. Och en del kan ha permanent vakuum mellan öronen. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar