Det här med glastak...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Det här med glastak...

Inlägg av Jerker »

Det verkar ju som att de allra flesta på det här forumet är helt sålda på glastak medan jag bara känner tveksamhet. Så jag skulle vilja ha lite belysande diskussioner om det.

Sånt som jag tycker är nackdelar:
Solinstrålningen. Det här är min huvudinvändning. Jag är generellt väldigt "ljusskygg". Jag gillar inte att sitta i solsken. Om jag sitter utomhus vill jag helst sitta i skugga, iaf sommartid när det är varmt ändå. Att då ha ett helt glastak som släpper in solljus på mig känns inte särskilt lockande. Jag har ju problem att avskärma mig från oönskat solljus i en vanlig bil med helt plåttak. Det är inte uppvärmningen av kupén jag oroar mig för eftersom man kan använda AC utan den direkta solstrålningen, den är plågsam trots AC. Men visst, även ökad solinstrålning är ett problem eftersom det kräver mer användning av AC vilket minskar räckvidden.

Känslig yta. Det här är en mer osäker invändning. Kanske är det inget problem alls. Glas är trots allt känsligare än plåt. Man kan rubba och vaxa plåt men inte göra nåt åt repor i glas. Och hur gör man på vintern när man inte har haft igång förvärmningen? Snö och is som ligger kvar på taken kommer att smälta snabbare på ett oisolerat glastak och ha lättare att rinna ner på fram- och bakrutan. Det blir mer arbete med torkarna och man kommer att hamna i en konflikt mellan smältvatten och minusgrader som jag föreställer mig kan ställa till det mer än på bilar med konventionellt plåttak.

Dyrare skadereglering. Hur funkar det med glastak i försäkringen? Räknas det som som en vanlig vindruta? Är väl inget problem när man har nybilsgarantier men om man vill äga bilen längre? Kanske måste man skaffa extraförsäkringar för att slippa stora kostnader om man måste byta glastaket?

Insyn. OK, jag är kanske nojjig, men ökad utsikt ger ökad insyn. Bilderna på hur man ser ner i kupén ovanifrån är inte så lockande för mig.

Vi som har invändningar av den sorten kanske bara helt enkelt ska foliera takdelen av glaset så vi får som vi vill? ;)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Re: Det här med glastak...

Inlägg av drakbane »

Yes! Vi är 2 som står enade i kampen :D

Edit: för att inte nämna kallras.

/Glad ägare till en S med solitt tak!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nej, det här anser jag vara en helt annan diskussion!
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

ok såhär då..

Glastaket är snyggt tycker jag, hoppas den kunde vara 'dimbar' i alla 3 steg, separat.
För det finns väl glas som kan tonas, kanske även mörkt, genom att lägga på lite spänning.

Edit: Men det måste de redan ha tänkt på , kommer ju ha den featuren, #reveal 2
Finns ju bilder där taket är mörkt och andra där det är genomskinligt. Eller är det en synvilla?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Tror du oroar dig i onödan.

1. Min Panorama ansöker jag är alldeles för mörk - ljusinsläppet är minimalt.

2. Aldrig märkt något slitage på något av de 10-tal panoramaglas jag har haft.

3. Kan jag ej svara på, men vill minnas att jag hört att det ej täcks av försäkringen på samma sätt som tex framrutan.
- men sen är ju inte taket lika utsatt heller för stenskott osv.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:
ok såhär då..

Glastaket är snyggt tycker jag, hoppas den kunde vara 'dimbar' i alla 3 steg, separat.
För det finns väl glas som kan tonas, kanske även mörkt, genom att lägga på lite spänning.

Edit: Men det måste de redan ha tänkt på , kommer ju ha den featuren, #reveal 2
Finns ju bilder där taket är mörkt och andra där det är genomskinligt. Eller är det en synvilla?
Ja, det vore ju en bra funktion om den nu finns!
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Jag hade hoppats på en model 3 cab, för har man väl börjat åka cab är det svårt att byta bort den underbara känslan av öppenhet ovanför huvudet. Nackdelen är barn som klagar på att dom fryser i baksätet :D

Det jag gillar bäst med model 3 är att man tycks kunna få cab-känslan, fast slippa frysa!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mistafrizz skrev:
Tror du oroar dig i onödan.

1. Min Panorama ansöker jag är alldeles för mörk - ljusinsläppet är minimalt.

2. Aldrig märkt något slitage på något av de 10-tal panoramaglas jag har haft.

3. Kan jag ej svara på, men vill minnas att jag hört att det ej täcks av försäkringen på samma sätt som tex framrutan.
- men sen är ju inte taket lika utsatt heller för stenskott osv.
ansöker=anser? ;)

3. Nej, men om man (som jag vill använda den) har takräcke så ökar risken markant för repor. På en bilplåt åtgärdas dessa lätt med lite bilvård. Och risken att man tappar nåt på glaset som spräcker det när man använder takräcke ökar ju också.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
Jag hade hoppats på en model 3 cab, för har man väl börjat åka cab är det svårt att byta bort den underbara känslan av öppenhet ovanför huvudet. Nackdelen är barn som klagar på att dom fryser i baksätet :D

Det jag gillar bäst med model 3 är att man tycks kunna få cab-känslan, fast slippa frysa!
OK *L* Cab har jag aldrig haft nån längtan efter...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag är också anti glastak.

Solinstrålningen och ingen möjlighet att dra för en gardin.
Kallraset vintertid.
Ökad ljudnivå/vindbrus i kupén.
Sämre ljudupplevelse från bilstereon.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:

Kallraset vintertid.
Ja, där har du fler vettiga invändningar!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

+ att solitt tak e snabbare! :D
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerker skrev:
Det verkar ju som att de allra flesta på det här forumet är helt sålda på glastak medan jag bara känner tveksamhet. Så jag skulle vilja ha lite belysande diskussioner om det.

Sånt som jag tycker är nackdelar:
Solinstrålningen. Det här är min huvudinvändning. Jag är generellt väldigt "ljusskygg". Jag gillar inte att sitta i solsken. Om jag sitter utomhus vill jag helst sitta i skugga, iaf sommartid när det är varmt ändå. Att då ha ett helt glastak som släpper in solljus på mig känns inte särskilt lockande. Jag har ju problem att avskärma mig från oönskat solljus i en vanlig bil med helt plåttak. Det är inte uppvärmningen av kupén jag oroar mig för eftersom man kan använda AC utan den direkta solstrålningen, den är plågsam trots AC. Men visst, även ökad solinstrålning är ett problem eftersom det kräver mer användning av AC vilket minskar räckvidden.
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Känslig yta. Det här är en mer osäker invändning. Kanske är det inget problem alls. Glas är trots allt känsligare än plåt. Man kan rubba och vaxa plåt men inte göra nåt åt repor i glas. Och hur gör man på vintern när man inte har haft igång förvärmningen? Snö och is som ligger kvar på taken kommer att smälta snabbare på ett oisolerat glastak och ha lättare att rinna ner på fram- och bakrutan. Det blir mer arbete med torkarna och man kommer att hamna i en konflikt mellan smältvatten och minusgrader som jag föreställer mig kan ställa till det mer än på bilar med konventionellt plåttak.
Jag har haft bilar med glastak och inte haft sådana problem.
Dyrare skadereglering. Hur funkar det med glastak i försäkringen? Räknas det som som en vanlig vindruta? Är väl inget problem när man har nybilsgarantier men om man vill äga bilen längre? Kanske måste man skaffa extraförsäkringar för att slippa stora kostnader om man måste byta glastaket?
Panoramatak (som glastak brukar heta) brukar inte täckas av glasförsäkringen utan räknas som en del av bilens kaross :o
Det är inte ofta man lyckas få stenskott på ett sånt tak, men då gäller inte glasförsäkringen.
Hagel är inte kul.
Insyn. OK, jag är kanske nojjig, men ökad utsikt ger ökad insyn. Bilderna på hur man ser ner i kupén ovanifrån är inte så lockande för mig.
Åter igen - glaset är så kraftigt rökfärgat så det är inga problem. För att kunna se ner ovanifrån ska bilen stå med strålkastare in från sidan som på eventet.
Titta snarare på de officiella bilderna på Model 3 - där är taket så svart så vissa har helt missat att det är glastak.

Mitt enda egentliga invändning mot glastak är kallras. Dvs vinterisolering. Ett plåttak är lättare att få bra isolering i än glas. Jag har haft glastak förut på min bil och inte haft problem med kallras över framstolarna. Men över bakstolarna kunde det bli i stränga minusgrader då kupévärmen inte riktigt nådde fram bak dit. Det sägs att Model 3 ska få specialdesignad ventillation och det kanske är pga glastaket över baksätena.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Taket och bakrutan på prototypbilarna var kraftigt rökfärgade, vilket inte syns så bra på min ovanifrån-bild. Så solstrålarna filtreras rejält, det blir inte gassande sol i nacken. Glas utestänger även UV-strålarna. (Bilarna designas i Kalifornien = blir inga sådana problem)
Nja, just det där tror jag inte är en tillräcklig solavskärmare. Andra bilar idag har ju väldigt mörka sidorutor och det hjälper som skydd mot solstrålningen. Så jag tror nog inte på att det skulle hjälpa just mig iaf. Men jag är ju lite eljest... :?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Kallraset vintertid.
Ja, där har du fler vettiga invändningar!
Jag hade tillgång till två Model S samtidigt och kunde då direkt jämföra skillnaden mellan plåt och glas, och kom fram till de sakerna jag nämnde ovan. Jag skulle inte välja glastak om det så var ett gratis tillval.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:
Nja, just det där tror jag inte är en tillräcklig solavskärmare. Andra bilar idag har ju väldigt mörka sidorutor och det hjälper som skydd mot solstrålningen. Så jag tror nog inte på att det skulle hjälpa just mig iaf. Men jag är ju lite eljest... :?
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.

Jag har bara haft "glastak" på Corvetten och jag älskade det. Det blir glastak för mig. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

bjelkeman skrev:
Fungerar det i Kafilornien så fungerar det här, det blir inte lika varmt här som där. Kallras däremot. Som tur var så kan man väl välja bort glastaket om man inte vill ha det.
Nja, anledningen till att jag är skeptisk är just att det kallras jag har upplevt med glastak kom alltid vid baksätena, dit kupévärmaren inte "nådde" lika bra som till ovanför framsätena. Och Model 3 verkar få glastak ovanför baksätena även om man väljer plåttak-optionen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Jerker skrev:
TiborBlomhall skrev:

Jag har bara haft "glastak" på Corvetten och jag älskade det. Det blir glastak för mig. :)
Nu ska man nog inte jämföra Kalifornienacklimatiserade inbyggare med en extrem nordbo som jag! :mrgreen: Jag lider bokstavligen av solsken (trots att jag har lite mörkare hy och lätt får solbränna, jag är alltså ingen rödhårig blekfis ;) ) och får närmast panik av värme i solsken, så jag börjar nog redan idag leta efter en riktigt mörk folie...
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Jerker skrev:
Nu ska man nog inte jämföra Kalifornienacklimatiserade inbyggare med en extrem nordbo som jag! :mrgreen: Jag lider bokstavligen av solsken (trots att jag har lite mörkare hy och lätt får solbränna, jag är alltså ingen rödhårig blekfis ;) ) och får närmast panik av värme i solsken, så jag börjar nog redan idag leta efter en riktigt mörk folie...
TeslaBjörn hade likadana funderingar om den stora framrutan på den Model-X han lånade efter Model-3-eventet. Han ville foliera bort 30cm av rutan högst upp och sen ytterligare 30cm längre ner med lite ljusinsläpp. Han upplevde det som besvärligt med solen skinande in över huvudet.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vår förra och förrförra hade om inte glastak så rejält stor glastaklucka, med möjlighet att dra för.

Sommartid var det oftast fördraget för att slippa bli allt för varm om flinten, dessutom får AC:n klart tuffare om det är öppet när solen gassar.

Vår, vinter och höst är det väldigt trevligt att få in mer ljus i bilen. Kallras upplevde jag endast när det var riktigt kallt, typ -20 och kallare men då kändes det definitivt.

Det spekulerades väl tidigare i om X skulle få elektroniskt "dimbar" vindruta på något vis, men det verkar det inte ha blivit något av.

Försäkring - en skada på glastaket går inte på glasförsäkringen utan på vanliga vagnskadeförsäkringen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

TiborBlomhall skrev:
bjelkeman skrev:
Nja, anledningen till att jag är skeptisk är just att det kallras jag har upplevt med glastak kom alltid vid baksätena, dit kupévärmaren inte "nådde" lika bra som till ovanför framsätena. Och Model 3 verkar få glastak ovanför baksätena även om man väljer plåttak-optionen.
Aha, då förstår jag bättre. Tack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att acn kommer att dra mer, det kommer nog inte bli så mycket kallras, jag tror att det är stråling som man kan uppleva som kallras. I varje fall, det blir kallt från taket och varmt på sommaren och låter nog en del mer.

Trots detta vill jag ha glastaket :D
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Förstår inte hur det kan vara så populärt. Snickarn säger nej.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

znak3 skrev:
Förstår inte hur det kan vara så populärt. Snickarn säger nej.
Trätak? ;)
Skriv svar