Sånt som jag tycker är nackdelar:
Solinstrålningen. Det här är min huvudinvändning. Jag är generellt väldigt "ljusskygg". Jag gillar inte att sitta i solsken. Om jag sitter utomhus vill jag helst sitta i skugga, iaf sommartid när det är varmt ändå. Att då ha ett helt glastak som släpper in solljus på mig känns inte särskilt lockande. Jag har ju problem att avskärma mig från oönskat solljus i en vanlig bil med helt plåttak. Det är inte uppvärmningen av kupén jag oroar mig för eftersom man kan använda AC utan den direkta solstrålningen, den är plågsam trots AC. Men visst, även ökad solinstrålning är ett problem eftersom det kräver mer användning av AC vilket minskar räckvidden.
Känslig yta. Det här är en mer osäker invändning. Kanske är det inget problem alls. Glas är trots allt känsligare än plåt. Man kan rubba och vaxa plåt men inte göra nåt åt repor i glas. Och hur gör man på vintern när man inte har haft igång förvärmningen? Snö och is som ligger kvar på taken kommer att smälta snabbare på ett oisolerat glastak och ha lättare att rinna ner på fram- och bakrutan. Det blir mer arbete med torkarna och man kommer att hamna i en konflikt mellan smältvatten och minusgrader som jag föreställer mig kan ställa till det mer än på bilar med konventionellt plåttak.
Dyrare skadereglering. Hur funkar det med glastak i försäkringen? Räknas det som som en vanlig vindruta? Är väl inget problem när man har nybilsgarantier men om man vill äga bilen längre? Kanske måste man skaffa extraförsäkringar för att slippa stora kostnader om man måste byta glastaket?
Insyn. OK, jag är kanske nojjig, men ökad utsikt ger ökad insyn. Bilderna på hur man ser ner i kupén ovanifrån är inte så lockande för mig.
Vi som har invändningar av den sorten kanske bara helt enkelt ska foliera takdelen av glaset så vi får som vi vill?