Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av -AG- »

AAKEE skrev: 24 feb 2024 21:47
Bilden visar de vanligaste batterikemierna och calendar aging:
Man vill hålla batteriet under den branten, så på eller under 55% för NCA, på eller under 60% för NMC och på eller under 70% för LFP.
(justerat så att det är det värde vi avläser på skärmen och det vi ställer in på laddningsslidern).
IMG_1548.jpeg
Kurvan är från 2016, möjligen med batterier något år gamla. Brukar ta en stund innan en artikel är publicerad från det att man har samlat in data. Vet man hur det ser ut för de som produceras idag? Bortsett från att många elbilar har bättre temperaturreglering av batteri nu. Är kemin densamma eller har man med modifieringar av kemin eller fysikaliska egenskaper hos ytstrukturer förändrat calendar aging? Hur ser calendar aging ut i temperaturer under +10 grader?

Har pratat med en som jobbar med fordonsbatterier i tillämpningar och han menade att dagens batterier är bättre än de som gjordes för 10 år sedan, map degradering. Men då vet jag inte om han menade hela paketet, med kylning bms, etc… eller om själva battericellerna är bättre. Han menade också att degraderingen under +10 grader är försumbar. Men jag har inte sett några data.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av nogren »

AAKEE skrev: 24 feb 2024 22:11
Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
Tack Åke!
Utan dig hade världen varit mycket dummare!
Screenshot 2024-02-27 at 18.15.22.png
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av fth »

nogren skrev: 27 feb 2024 19:17
AAKEE skrev: 24 feb 2024 22:11
Här är en liten quiz om batterier:

Har man åkt dit på myterna är det risk att man får några fel. Några av frågorna är lite extra tillspetsade, men i sak korrekta.
Sannolikt kommer någon att nästan bli irriterad pga flera fel på testet, men det är meningen att make a statement för att väcka frågan om myterna:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... Q/viewform
Tack Åke!
Utan dig hade världen varit mycket dummare!

Screenshot 2024-02-27 at 18.15.22.png
Vi kanske skall nominera AAKEE till "Årets folkbildare"? :D

https://www.vof.se/utmarkelser/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av AAKEE »

-AG- skrev: 27 feb 2024 17:26

Kurvan är från 2016, möjligen med batterier något år gamla. Brukar ta en stund innan en artikel är publicerad från det att man har samlat in data. Vet man hur det ser ut för de som produceras idag?
Det finns det nyare data, men den skiljer sig inte så mycket (alls) från den äldre.

Det är i stort så att de flesta batterikemier med lithiumbatterier beter sig ungefär likadant.

För Panasonic NCA som på bilderna så har man överlag inte ändrat kemin jättemycket.
Det har vart ungefär samma.
Model 3 fick en uppgraderad cell med ökad kapacitet som jag hade i min förra bil.
De batterierna degraderar överlag mer/fortare än tidigare då man tex minskat andelen Kobolt till förmån för lithium för att öka kapaciteten.

Man skulle kunna tänka sig att man hittar tex ett ämne som man kan addera som minskar takten på degraderingen men själva anledningen till tex calendar aging kommer finnas kvar och de mekanismerna kommer fungera på samma sätt för samma kemi.

-AG- skrev: 27 feb 2024 17:26
Bortsett från att många elbilar har bättre temperaturreglering av batteri nu. Är kemin densamma eller har man med modifieringar av kemin eller fysikaliska egenskaper hos ytstrukturer förändrat calendar aging? Hur ser calendar aging ut i temperaturer under +10 grader?
Det är calendar aging som degraderar batteriet absolut mest de fem-åtta första åren.
Eftersom bilen inte alls används huvuddelen av tiden blir det omgivingens temp som styr batteriets temperatur för en väldigt stor del av dygnet. Batteriets snitttemp kommer vara högre än omgivningens eftersom det blir varmt av laddning, och av körning.

Calendar aging minskar med minskad temperatur. Vid -20C är den rättså låg.
Vid 10C, lite lägre än vid 25C, säg 75%.
IMG_7592.jpeg
-AG- skrev: 27 feb 2024 17:26
Har pratat med en som jobbar med fordonsbatterier i tillämpningar och han menade att dagens batterier är bättre än de som gjordes för 10 år sedan, map degradering. Men då vet jag inte om han menade hela paketet, med kylning bms, etc… eller om själva battericellerna är bättre. Han menade också att degraderingen under +10 grader är försumbar. Men jag har inte sett några data.
Forskning tar alltid tid, först ska de komma över cellerna, sedan testa ett år eller så och sedan skriva rapporten och få den godkänd.

Men vi kan se närapå live hur tex teslor degraderas på tid och per mil.
Dels via minskad displayad range, beräkning av kapacitet eller med tex teslafi eller Scan My Tesla som jag använder.

Det finns även insamlad data, tex teslalogger (jag använder den med) eller det som finns på vissa forum.

Här är eivissas survey:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-8023904

Teslaloggers data är tydlig.
IMG_7672.jpeg
Sammantaget kan vi se ganska väl att även dagens lithiumbatterier degraderar ungefär som för några år sedan. Det är inga markanta skillnader.

Jag sammanställde data från ganska mycket forskning 2021 ungefär och gjorde en beräkning på hur min M3P 2021 skulle degraderas, detta stämde väldigt bra.

Knappar jag in min Plaid ska den ligga kring 97.5kWh idag ( av 99.4 kWh nykapacitet), och det är exakt det som BMS visar just nu.

LG’s NMCA-batteri verkar degraderas lite mindre än de Panasonic som tidigare suttit i model 3 LR/P, men det är inte jättestora skillnader.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
PLA
elbilist
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: Resa till Branäs - ladda till 100% vid ankomst och låta stå?

Inlägg av PLA »

Riktigt intressant och lärorika inlägg från AAKEE. Här kan man lära sig något.
Tack för allt jobb bakom detta.

Men om några dagar försvinner tråden långt ner och vem söker svar om calender aging i en tråd som handlar om en skidresa?
Idealisk vore det att flytta relevanta inlägg i en egen tråd med relevant titel och helst "sticky" så att det ligger alltid högt upp.
Kanske någon admin kan ordna det? Bara som förslag.
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Skriv svar