Tack för mig Tesla.

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

Hertsh skrev: 23 feb 2024 16:50
Ämne: TACK FÖR MIG TESLA
Inlägg: KINA ÄR HEMSKT. SOCIALA MEDIER, NEJ TACK

Lämnar tråden för detta är ju absurt. Ni debatterar helt orelaterade ämnen i evighet för att "vinna" en diskussion mot okända människor som likt er är fullständigt ointresserade av att lyssna och bara är intresserade av att basunera ut sin egen åsikt. Bild
Mmm, och dessutom klappa varandra om ryggen i den egentliga ”Kina-tråden” för att man kidnappat ännu en tråd i akt och mening att agitera samt predika sitt evangelium och sin mission ;)

Jaja, livet går vidare och våra elbilar, oavsett fabrikat och tillverkningsland, fortsätter rulla. Själv gläds jag åt att helgen är här, att den meteorologiska våren nått till Hufvudstaden och kanske så småningom hittar ända upp till våra breddgrader. Ha en trevlig, fredlig och fin helg, allihopa :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 23 feb 2024 13:49
1. Imponerande, den skulle jag tänka mig att läsa. Titel/länk?
Tack. Nu vill jag inte outa min verkliga identitet här, och boken är drygt 20 år gammal så jag vet inte hur aktuell du skulle uppfatta den idag. ;)
Freez skrev: 23 feb 2024 13:49
2. USA och många andra länder har förbjudit både techbolag och appar från Kina. Många myndigheter runt om i världen förbjuder TikTok. Experter avråder från att prata hemligheter i bilar från Kina, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prof ... i-en-volvo. Det är ingen skräckpropagande utan en verklighet. I dagsläget säkert inga problem för en enskild individ men ingen kan veta hur datat skulle kunna användas i framtiden tex i påverkanskampanjer, massövervakning osv.
Det är klart att det är skräckpropaganda. När jag jobbade som IT-säkerhetskonsult åt kunder som FMV, Hägglunds, Kockums submarine och Bofors en period i mitt liv fanns det fog för att vara noga med vad man pratar om, med vem och var.

Från SVT-artikeln:
"– Om man planerar väldigt hemliga samtal under sina transporter, då kanske man inte ska köra en omodifierad kinesisk bil, säger cybersäkerhetsforskaren Pontus Johnson."

Du kan byta ut "kinesisk bil" i SVT-citatet mot vad som helst. Man ska inte ska ha "väldigt hemliga samtal" i närheten av elektronik över huvud taget. Det diskvalificerar alla omodifierade moderna bilar. Inte bara de från Kina.
Freez skrev: 23 feb 2024 13:49
Vi går snart med i Nato och i den alliansen har vi våra vänner.
Definiera vänner. USA spionerade på Merkel, och andra ledande tyska, franska, svenska och norska politiker med hjälp av Danmark...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nsa- ... setjansten
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
Too late, de vet redan allt om våra klädstorlekar, mest intima familjerelationer och ett och annat obskyrt industriprojekt. Deras servrar måste vid detta laget vara fullmatade med all denna lika väsentliga som strategiskt oumbärliga information, dessutom med obskyra GPS-rutter i norra landsändans mest fördolda och obskyra avkrokar 8-)

Grattis, kul med ett datum att se fram emot. När första OTA-uppdateringen kommer ut lär det bli fart och fläkt på alla möjliga forum och trådar både här och där!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

roffe_s skrev: 23 feb 2024 22:38
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
Too late, de vet redan allt om våra klädstorlekar, mest intima familjerelationer och ett och annat obskyrt industriprojekt. Deras servrar måste vid detta laget vara fullmatade med all denna lika väsentliga som strategiskt oumbärliga information, dessutom med obskyra GPS-rutter i norra landsändans mest fördolda och obskyra avkrokar 8-)

Grattis, kul med ett datum att se fram emot. När första OTA-uppdateringen kommer ut lär det bli fart och fläkt på alla möjliga forum och trådar både här och där!
Aj fan. Hate to be late :-)
Ja det är trevligt med ett datum. Hade inte förväntat mig en så snabb leverans så det var positivt.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

Det är okej att starta trådar och skriva spaltmeter om varför man lämnar Tesla för en Kinabil men ingen får sedan framföra någon nackdel med en Kinabil. Intressant🤔.

Oavsett detta önskar jag er alla en trevlig helg!
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 24 feb 2024 09:17
Det är okej att starta trådar och skriva spaltmeter om varför man lämnar Tesla för en Kinabil men ingen får sedan framföra någon nackdel med en Kinabil. Intressant🤔.

Oavsett detta önskar jag er alla en trevlig helg!
Problemet i alla de här trådarna är ju att det aldrig eller sällan handlar om nackdelar med själva Kinabilen, utan bara en massa foiiehattsteorier om övervakning och andra halmgubbar.

Vad finns det för garantier förresten att inte Kineserna i Shanghaifabriken är inflitrerade av CCP och smyger in modifierade chip i Kinabilen Model 3? 60% av komponenterna är sourcade i Kina. Han som är chef för bilfabriken i Texas är kines. Kanske är han en agent? ;)

Det finns geopolitiska utmaningar mellan EU och Kina man även mellan USA och EU. So what? Det är en utmaning för systemet i en demokrati/marknadsekonomi, och inte för konsumenter.

Som sagt går det inte att få min Model X lagad på grund av strejken så jag önskar jag hade ett en bil av ett märke där man i alla fall accepterade de lokala sederna.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Freez »

Finns ingen anledning att svara på dina förolämpningar och egenpåhittade teorier.

Gällande kollektivavtal är det en frivillig överenskommelse som långt ifrån alla privata företag har tecknat. Men det står dig fritt att byta bil om du inte är nöjd.

Trevlig helg!
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinot »

martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)
Helt OT för tråden.

Tråden skall handla om varför man inte gillar eller lämnar Tesla. Finns andra trådar om Zeekr.

Sorry. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6494
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 24 feb 2024 16:27
Finns ingen anledning att svara på dina förolämpningar och egenpåhittade teorier.
Kan du utveckla vad jag har använt för "förolämpningar eller egenpåhittade teorier"? Jag strävar efter att vara en god forum-medlem har inte fått några inlägg borttagna på flera månader.

Menar du att det är 100% garanterat att en Tesla från Shanghai är 100% säker från avlyssning och är 100% moraliskt rätt, medan en BYD från Ungern eller Mexiko eller Kina är 100% garanterat full av avlyssningsfunktioner och är 100% moraliskt förkastlig?

Kan du inte förklara hur du vet detta, för oss som inte förstår?
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Verdi_ »

Problemet med Kina är inte övervakning eller dålig kvalitet utan att vi skeppar pengar och välstånd till Kina på vår egen bekostnad. Att köpa billigt från Kina är som att kissa i byxorna. Varmt och skönt i början men...

Ja sen är det ju vi i Europa som står där med nedlagda industrier och massarbetslöshet. Pengarna vi hade har vi skänkt till kinesiska företag och kinesiska vinster. Vi blir fattigare och Kina blir rikare.

Visst finns det andra jobb än industrijobb men det är ju ändå exportindustrin som är navet allt snurrar kring. Det är ju inte en slump att det är exporterande länder som blir rika och importerande som blir fattiga. Är man en snofsig Art Director eller nåt annat i storstan så vill man ju ha kunder som kan betala för ens tjänster också.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2268
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av frippe »

Verdi_ skrev: 25 feb 2024 10:34
Problemet med Kina är inte övervakning eller dålig kvalitet utan att vi skeppar pengar och välstånd till Kina på vår egen bekostnad. Att köpa billigt från Kina är som att kissa i byxorna. Varmt och skönt i början men...

Ja sen är det ju vi i Europa som står där med nedlagda industrier och massarbetslöshet. Pengarna vi hade har vi skänkt till kinesiska företag och kinesiska vinster. Vi blir fattigare och Kina blir rikare.

Visst finns det andra jobb än industrijobb men det är ju ändå exportindustrin som är navet allt snurrar kring. Det är ju inte en slump att det är exporterande länder som blir rika och importerande som blir fattiga. Är man en snofsig Art Director eller nåt annat i storstan så vill man ju ha kunder som kan betala för ens tjänster också.
Plus att vi tycker det är ok med arbetsförhållanden och miljöförstöring som aldrig gått att få till i Europa, bara för att vi ska kunna handla billigt kinatillverkat. Samt att kommunistdiktaturen i Kina mer eller mindre styr alla företag, eller åtminstone har möjlighet till det om de skulle vilja.

Personligen hoppades jag på att pandemins problem med globala försörjningskedjor skulle få till en ökad hemtagning av produktion, men den verkar stannat av. Det glöms fort.
Model Y LR.
Model S70D
roffe_s
elbilist
Inlägg: 658
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av roffe_s »

Verdi_ skrev: 25 feb 2024 10:34
Problemet med Kina är inte övervakning eller dålig kvalitet utan att vi skeppar pengar och välstånd till Kina på vår egen bekostnad. Att köpa billigt från Kina är som att kissa i byxorna. Varmt och skönt i början men...

Ja sen är det ju vi i Europa som står där med nedlagda industrier och massarbetslöshet. Pengarna vi hade har vi skänkt till kinesiska företag och kinesiska vinster. Vi blir fattigare och Kina blir rikare.

Visst finns det andra jobb än industrijobb men det är ju ändå exportindustrin som är navet allt snurrar kring. Det är ju inte en slump att det är exporterande länder som blir rika och importerande som blir fattiga. Är man en snofsig Art Director eller nåt annat i storstan så vill man ju ha kunder som kan betala för ens tjänster också.
Mmm, men problemet ÄR djupare än så. Kina hade inte utvecklats på det sätt man gjort om inte våra västerländska multinationella företag kastat sig över möjligheten att producera billigt tack vare extremt låga lönekostnader sett till den internationella växlingskursen. Hur många västerländska industrijobb försvann inte till Asien under nittiotalet och kring millenieskiftet?

Allt dravel om att spetskompetens, forskning och kunnande finns i hemländerna är naturligtvis bara floskler, när jag pluggade på universitetet tidigt nittiotal fanns det hur många gästforskare som helst där från de asiatiska tigrarna.

Så i viss mån gäller fortfarande det gamla talesättet att ”som man bäddar får man ligga”. Som skattebetalare är jag luttrad av alla tillfällen när vi kratsat kastanjerna ur elden för t ex banker som spekulerat vilt i lukrativa affärer där vinsterna hamnat hos aktieägarna, kostnaderna på skattsedeln.

Så i min värld är det inte min uppgift att som individ och konsument reda ut även denna röra inom bilindustrin. Företagen har inte tänkt ett dugg långsiktigt rent strategiskt när de beslutat i ett i sammanhanget väldigt kortsiktigt perspektiv.

Mina 2p
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

martinot skrev: 24 feb 2024 22:49
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)
Helt OT för tråden.

Tråden skall handla om varför man inte gillar eller lämnar Tesla. Finns andra trådar om Zeekr.

Sorry. :D
Tråden handlar om varför jag lämnat Tesla och avslutas med mitt val av nästa bil som är en Zeekr 001. Jag tolkar ditt inlägg som att du inte läst mitt inlägg ordentligt hela vägen utan förmodligen tröttnat efter du läst hälften :lol:
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Oj vad förvånad jag blir över att det här är din egen personliga åsikt...

Men ja – en sak har du rätt i, och det är att det forumet kommer jag aldrig att besöka.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av taliz »

martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Varför fortsätta skriva massa inlägg på Teslaforumet om du nu sagt adjö till Tesla? Är det inte dags att migrera helt till Zeekr-forumet?

Eller kanske vi som gillar Tesla skall passa på och göra samma sak där som ni gör här, dvs förpesta det med inlägg om hur mkt vi ogillar Zeekr. ;) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Kubi »

mussla skrev: 03 feb 2024 22:47
Det är intressant att Elon släppte alla patententen fria. Undrar hur mycket av de sakerna som anänds i andra bilar. Kanske ångrar han detta också om den kinesiska staten pumpar in pengar i sina bilbolag och slår undan konkurrensen.
Har nu inte läst någon annan sida. Men är det någon som har tagit användning av Teslas patent?

Man var väl tvungen att öppna sina egna till Tesla om man ville använda Teslas, även om dom var ”öppna”. Eller minns jag fel?
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

SwedishAdvocate skrev: 25 feb 2024 12:12
martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Oj vad förvånad jag blir över att det här är din egen personliga åsikt...

Men ja – en sak har du rätt i, och det är att det forumet kommer jag aldrig att besöka.
Tack!
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinsson skrev: 25 feb 2024 12:30
SwedishAdvocate skrev: 25 feb 2024 12:12
martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Oj vad förvånad jag blir över att det här är din egen personliga åsikt...

Men ja – en sak har du rätt i, och det är att det forumet kommer jag aldrig att besöka.
Tack!
Varsågod! Det var så lite så!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinsson
elbilist
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 mar 2014 11:58
Ort: Göteborg

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av martinsson »

taliz skrev: 25 feb 2024 12:21
martinsson skrev: 25 feb 2024 11:50
SwedishAdvocate skrev: 23 feb 2024 22:10
martinsson skrev: 23 feb 2024 22:00
Nu till lite roligare saker.
Får leverans av min Kinabil 6/3 :)

Den skall jag ha till att ge kineserna full insyn i mitt och min familjs liv. Känner mig som att få var med i Trumans Show :)

Önskar att man som trådskapare kunde porta vissa personer från att posta i sin tråd för att slippa allt skräp som vissa inte kan låta bli att skriva.

Trevlig helg.
På Zeekr Club Sweden verkar det vara 'kliniskt rent'.

Tips.

Trevlig helg på dig med. :)
Ja där slipper vi inlägg, typ dina, som inte tillför någonting till ämnet.
Varför fortsätta skriva massa inlägg på Teslaforumet om du nu sagt adjö till Tesla? Är det inte dags att migrera helt till Zeekr-forumet?

Eller kanske vi som gillar Tesla skall passa på och göra samma sak där som ni gör här, dvs förpesta det med inlägg om hur mkt vi ogillar Zeekr. ;) :lol:
När du ägt en Zeekr i 10 år så är du välkommen. :D

Jag har varit medlem här i 10 år och aldrig sagt någonting illa om Tesla
förrän år 10 :)
Anser mig vara hyfsat berättigad att säga vad jag tycker om Tesla.
______________________________________
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 18 feb 2024 00:59
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Jag tycker EQE ser helt ok ut. Absolut inte ful på ngt sätt. EQS är kanske en annan femma, men nu var det så länge sedan jag såg en EQS ute i verkligheten så jag blir faktiskt lite osäker på vad jag egentligen tycker om den.

Tycker även att alla modeller av Model 3 ser helt ok ut exteriört förutom vid bakrutans nederkant. Där är det något som inte riktigt harmonierar. Rutan slutar liksom för högt upp. Men hade de dragit ner den ytterligare hade det väl blivit problem med öppningen till bagageutrymmet.

ID.7 ser också ok ut, men bakljusena tycker jag inte blev så lyckade. Gillar inte heller de här fälgarna som bilen på bilden har, men den finns med ett par andra som är snyggare.

Bild

Annars är Model S och e-tron GT snygga. Nya Taycan är snygg. Gamla Taycan ser också ok ut. Cupra Born är rätt snygg – men lite för hög kanske. Den hade nog varit riktigt fräsig ifall den hade haft samma dimensioner som t.ex. en Golf. Och personligen gillar jag eldrivna Opel Astra – både hatchbacken och Touringmodellen. Den helt eldrivna Touringversionen verkar dock fortf. inte ha kommit till Sverige...

Och det finns så klart fler snygga elbilar.

Edit: Glömde BMW i5. Den tycker jag också blev rätt lyckad.

Edit2: Missade visst BMW i4 också. Även den tycker jag ser rätt bra ut.
Ja i4 och i5 är fina, EQS bättre än EQE som ser avkortad ut vilket den även är!
Taycan är fin.
Gillar inte SUV som synes... :D
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinsson skrev: 17 feb 2024 22:34
Sportbilsentusiasten skrev: 17 feb 2024 07:59
tesla newbie skrev: 08 feb 2024 09:48
martinsson skrev: 07 feb 2024 18:00

Konstigt ändå hur dem tyska bilarna känts som stenåldern i jämförelse innan. Jag fick en nästan ny BMW som lånebil en gång och det var ingen rolig upplevelse :) Visst var det sköna säten och så men det var ju dieselmotorn som gjorde att hela upplevelsen blev verkligen fossil :)
Hade det varit en elbil så vore det säkerligen en trevligare upplevelse.
Så nu förtiden när det finns tyska elbilar då är Tesla inte bäst längre.
Men jag vill hävda att BMW:s och Mercedes större sedaner alltid har haft bättre ljudkomfort och fjädring än Tesla. Hyrde en S-klass diesel i Spanien en gång och det hördes knappt att motorn var igång. Så det som har hänt är att de nu har satt in en elmotor i en redan tyst och bekväm bil. Jag tycker inte att drivlinan i BMW och Mercedes elbilar är lika bra kalibrerad som Tesla och de ligger långt efter när det gäller mjukvara. Bilarna är också sämre utrymmesutnyttjade. De har t.ex ingen frunk utan istället ett virrvarr av slangar under huven. Bilarna är också tyngre. En BMW i4 M50 väger mer än en Tesla Model S Plaid, trots att Model S är en mycket större bil.
Så jag skulle hävda att de områden där de slår Tesla på fingrarna är områden där de alltid varit bättre. Alltså upplevd kvalitet, fjädring och ljudkomfort.
Du talar om lyxkänslan, det som i bilvärlden kallas premium.
Kan lägga till design.
Jag o hustrun vill ha en snygg elbil som känns lyxig, även inne.
Man ska njuta av att se bilen o njuta av resan.
De flesta elbilar är dock skitfula.
i4 är ganska ok men de har verkligt fina fossilbilar…
Nya E-klass är snygg men EQE??? Varför göra en ful bil…
Då skall du titta på Zeekr 001. Snygg elbil som känns lyxig och bra byggd på insidan som utsidan.
Kolla vad snygg den är: https://www.zeekr.eu/sv-se/models/001
Jepp, snygg
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 393
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Tack för mig Tesla.

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 19 feb 2024 22:17
martinsson skrev: 19 feb 2024 22:09
martinot skrev: 19 feb 2024 21:46
martinsson skrev: 19 feb 2024 18:20
Legato skrev: 19 feb 2024 15:45


Det var ett extremt förenklat sätt att se det på.

Bolaget är amerikanskt. Majoriteten av de anställda är utanför Kina. Majoriteten av omsättningen genereras utanför Kina.

Tittar man enbart på produktionen så skulle en väldigt lång rad av europeiska och amerikanska bolag enligt ditt sätt att se det bara "mestadels kinesiska".

Din sista mening är en ren halmgubbe. Jag har aldrig påstått att inte Kina ska bli dominerande inom elbilar, tvärtom.
Ok, jag fattar givetvis att ni hänger upp er på detta. Ni gillar inte att jag kallar Tesla för kinesiskt. Jag fattar det med.
Jag kan ändra mig till att säga att företaget Tesla är amerikanskt men bilarna är mest kinesiska. Det är min åsikt att det som byggs i Kina är kinesiskt även fast bolaget har sitt säte i annat land.
Det finns amerikanska Teslor, det finns tyska Teslor men majoriteten är Kinesiska Teslor.
det må vara ett enkelt sätt att se på det men varför krångla till det :-)

Halmgubbe :-)
Sa jag att du har påstått någonting över huvud taget? Då får du nog läsa igen. Vad fick du det ifrån?
Tesla är precis lika amerikanskt som Apple.

Volvo skulle man dock kunna argumentera för att det är kinesiskt (där håller jag med dig).
Apple som företag är ju precis lika amerikanskt som Tesla som företag. Apple bygger dock nästan alla sina mobiler i Kina (vissa byggs i Indien). Enligt mig blir dem ju då kinesiska och indiska mobiler sålda av ett amerikansk bolag.
Det är en enormt stor skillnad mellan att köpa en kinesisk pure-player-telefon som tex. en Huawei, eller en amerikansk telefon som iPhone, som enbart monteras samman i Kina (eller Indien).

(Förstår du inte den skillnaden så är jag osäker på hur någon skall förklara det på ett bra sätt.)
Medhåll, stor skillnad
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar