Kaffekatten skrev: ↑21 feb 2024 19:08
Jag har god lust att ladda upp elendet till 100.0%. Sen köra köra och köra tills den stannar. Man kan ju dock bara ställa den med 0% på parkeringen hemma och låta värmen vara på några timmar. Samt se hur mkt energi som gått åt.
Energivisningen för parkerad bil verkar inte stämma speciellt bra. Så den delen blir nog fel.
Du kan köra ned till nästan 0% indikerat, och välja km på slutet (eller hela tiden om du vill).
Varje displayad km är ju ~180Wh eller så, så du kör ned till tex att det är 5-10km kvar, detta för att kunna se om BMS har överskattat energin i batteriet.
När du stannar noterar du levererad energi sedan sista laddning /körningen samt km-räckvidden vid batterisymbolen, sedan får bilen stå helt orörd/låst utan sentry eller annat i 30-60min. Då kommer BMS få mäta riktig SOC och uppdatera SOC, energi ombord och räckvidden vid batterisymbolen.
(Km-visningen måste vara ställd på att visa rätt räckvidd, borde vara rated om jag minns rätt. Det går att räkna fram hur mycket energi varje km är värd med hjälp av energigrafen.)
När du kollar bilen efter 30-60 minuter är det km-visningen vid batterisymbolen som är intressant. Km-visningen översätts till SOC i procent med högre upplösning, tex att varje km är cirka 0.2%.
Förbrukad energi / förbrukad SOC = nettokapaciteten. Till det får vi lägga cirka 5kWh för buffern.
Vi kommer kunna se om BMS under- eller överskattar batterikapaciteten.
Om SOC/km-räckvidd minskar under de 30-60 minuterna överskattar BMS kapaciteten och om SOC/km ökar underskattar BMS kapaciteten.
Kaffekatten skrev: ↑21 feb 2024 19:08 Sen ladda upp den till 100.0% igen. Mäta då hur mkt energi man laddat i. De två skall också stämma. Det är nog det enda riktiga settet att veta till 100%
När du laddar har du minst 10-12% förluster från elmätaren till levererad energi. Det är bevisat via EPA-tester, WLTP-tester och en massa egna tester som är gjorda.
På en ny bil i en EPA-test är det minst 12%, en äldre bil med äldre batteri har större förluster i form av intern resistans.
När man läser av hur mycket bilen fyllt på på skärmen eller appen så överdriver bilen energin med bufferns storlek, i vart fall alla teslor med 4.5% relativ buffer.
När man laddar från 0% till 100% resonerar bilen så att det var 0% riktig SOC, dvs att buffern också laddas.
Varje kWh man laddar kommer se ut som 1/0.955 = 1.047 kWh.
Det är lätt att se med Scan my tesla i form av nominal remaining energi. Den ökar bara 0.955 av det det står på skärmen/appen.
Exakt hur det fungerar med fast 5kWh buffer vet jag inte, jag har sett beskrivningar från folk med scan my tesla men eftersom det finns så många felaktiga rykten/myter i elbilsvärlden tänker jag inte sprida ngt som skulle kunna vara fel.
Kaffekatten skrev: ↑21 feb 2024 19:08 Dock sliter det på batteriet. Så är inte sugen att göra det på riktigt. Så viktigt är detta inte.
Det sliter inte speciellt mycket. Lite sluter det men med normal användning efterkommer batteriet återhämta sig så att nettoslitaget från en sån gång är försumbart.
Jag gjorde flera 100-0% displayat med min förra M3P, och efter 2.5 år och 6600 mil fanns det i princip ingen M3P 2021 med lika lite degradering. Jag gjorde bra en sån körning för att mäta kapaciteten när BMS var way off.
Kör du massor med 100-0% så bilen stannar, tappar batteriet kanske 0.03% per sån cykel,
(25% på ca 800 cykler).
0.03% är 0.03kWh så du behöver inte oroa dig.
Kör du bara till ca 0% indikerat sliter det mindre, och kör du vanligt efteråt med normala cykler återhämtar dig batteriet av det.
Kom hem med 1% med Plaiden efter skoterköp/slöpdragning häromdagen.
Hittar du en model S regresh med mindre slutet batteri, säg till
