Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Raptor »

Jag har en polare som kör en E-niro som Taxi och han lider ordentligt när det är super kallt, alltså -10 till -20, eftersom det går så trögt att snabbladda. Den bilen har inte förvärmning.

Vad kan han förvänta sig för laddningseffekter i ordentlig kyla så som -10 och kallare?
Kan man få upp laddningshastigheten till en rimlig nivå om man startar förvärmningen till batteriet i tid?
Antar att man behöver starta den 30-40 minuter innan genom att navigera till en laddningsstation.

Han kollar även på Skoda Enyaq. Jag har avrått honom från att köpa Enyaq 80 eftersom den saknar förvärmning. Den nya 85 har det dock.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av MarkusL »

Raptor skrev: 02 feb 2024 08:37
Jag har en polare som kör en E-niro som Taxi och han lider ordentligt när det är super kallt, alltså -10 till -20, eftersom det går så trögt att snabbladda. Den bilen har inte förvärmning.

Vad kan han förvänta sig för laddningseffekter i ordentlig kyla så som -10 och kallare?
Kan man få upp laddningshastigheten till en rimlig nivå om man startar förvärmningen till batteriet i tid?
Antar att man behöver starta den 30-40 minuter innan genom att navigera till en laddningsstation.

Han kollar även på Skoda Enyaq. Jag har avrått honom från att köpa Enyaq 80 eftersom den saknar förvärmning. Den nya 85 har det dock.
Du kan förvänta dig full hastighet vid 30-40 min förvärmning vid 20-30 minusgrader.
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Azap »

Har du förvärmt innan laddning så är det inget problem. Har laddat i -28 och ändå haft 250kw

Men bilar utan förvärmning för problem. Stod vid en Skoda för ett tag sedan som hade ca 20% batteri och laddade med 29kw. Då var det ändå bara kring -20
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Klingspor »

Med S3XY Buttons slipper han navigera till en laddningsstation - då kan han genom ett knapptryck starta förvärmning.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

Raptor skrev: 02 feb 2024 08:37
Jag har en polare som kör en E-niro som Taxi och han lider ordentligt när det är super kallt, alltså -10 till -20, eftersom det går så trögt att snabbladda. Den bilen har inte förvärmning.

Vad kan han förvänta sig för laddningseffekter i ordentlig kyla så som -10 och kallare?
Kan man få upp laddningshastigheten till en rimlig nivå om man startar förvärmningen till batteriet i tid?
Antar att man behöver starta den 30-40 minuter innan genom att navigera till en laddningsstation.

Han kollar även på Skoda Enyaq. Jag har avrått honom från att köpa Enyaq 80 eftersom den saknar förvärmning. Den nya 85 har det dock.
Risk att folk gissar en del.

Jag vet inte något om enyaq.

Men i sträng kyla bör man se till att navigera mot laddaren i minst en timme med en Tesla.
Inte för att batterivärmningen fungerar dåligt i kyla med för att batteriet kan vara ordentligt kallt om
Bilen stått ute i sträng kyla. Teslas bilar med två motorer värmer batteriet cirka en grad per minut och ska batteriet nå 48C före laddningen tar det ofta närmare en timme.

Batteriet är relativt svalt även efter lång körning i sträng kyla då värmepumpen tar värme från batteriet för att värma kupen.
Så batteriet kan vara ~ 10C trots tre timmars körning. Är batteriet varmt från laddning sedan innan så kyls batteriet ändå till ~ 10C för att värma kupen.
Batteritemperaturen kan variera mellan ~10-18C medan batteriet bygger värme för att värmepumpen ska kunna ta värmen.

Så även här gäller en timme före.

Teslor med bara en motor behöver betydligt längre tid då värmeeffekten är halverad.


Oklart hur Enyaq är konstruerad men sannolikt inte jättestor skillnad till Tesla.
Så minst en timme gäller säkerligen där med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:01
Med S3XY Buttons slipper han navigera till en laddningsstation - då kan han genom ett knapptryck starta förvärmning.
Det var nog inte tal om några Teslor…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 01 mar 2023 22:36

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Klingspor »

AAKEE skrev: 02 feb 2024 10:15
Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:01
Med S3XY Buttons slipper han navigera till en laddningsstation - då kan han genom ett knapptryck starta förvärmning.
Det var nog inte tal om några Teslor…
Tråden är ju skapad i forumdelen "Model Y"?
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:19
AAKEE skrev: 02 feb 2024 10:15
Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:01
Med S3XY Buttons slipper han navigera till en laddningsstation - då kan han genom ett knapptryck starta förvärmning.
Det var nog inte tal om några Teslor…
Tråden är ju skapad i forumdelen "Model Y"?
Det hjälper inte, de pratar bara om eniro och Enyaq 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av MarkusL »

AAKEE skrev: 02 feb 2024 10:26
Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:19
AAKEE skrev: 02 feb 2024 10:15
Klingspor skrev: 02 feb 2024 10:01
Med S3XY Buttons slipper han navigera till en laddningsstation - då kan han genom ett knapptryck starta förvärmning.
Det var nog inte tal om några Teslor…
Tråden är ju skapad i forumdelen "Model Y"?
Det hjälper inte, de pratar bara om eniro och Enyaq 😅
Jag uppfattar inte att den handlar om eniro eller Enyaq 80 då trådstartaren konstaterar att de saknar batteriförvärmning och sedan frågar vilka laddhastigheter man kan förvänta sig i bilar med förvärmning t.ex. Tesla. Där och troligen i nya VAG bilarna kan man förvänta sig samma hastighet som på sommaren om man förvärmt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

I så fall är svaret 262kW i kallare än -30C, för det har jag haft. :D

Ställer man frågan så (jag läser den inte så riktigt) så blir det extremt abstrakt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Raptor »

Nej det handlar om Model Y!
:lol:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

Raptor skrev: 02 feb 2024 17:16
Nej det handlar om Model Y!
:lol:
Isf är svaret att det krävs en timmes förvärmning för LR/P vintertid (om man inte har nörddata för att se celltemp och kan avgöra själv).

För RWD uppåt två timmar.

Och att bilen kommer ladda exakt lika fort på vintern i smällkallt eftersom det är batteritemperaturen som avgör. Har man förvärmt i tid så är batteriet samma tenp som på sommaren.

Model Y LR/P har ett LG-batteri som laddar lite långsammare. Det klarar precis att nå 250kW innan det bär av nedåt runt 10%.

Ansluter man med högre SOC än 0-5% kommer man inte hinna se 250kW och ju högre SOC desto långsammare.

Bara hoppa in på den SOC man ansluter med, höger sida på plottarna förutsätter perfekt förvärmning.
IMG_7247.png
Den vanligaste frågan från nya ägare är ”varför laddar det sakta?”

Svaret är att man MÅSTE förvärma korrekt och att man MÅSTE ha låg SOC.
Sen brukar det gå några inlägg där ägaren inte vill inse det ”det borde räcka med 15min förvärmning” och ”nog borde det ladda bättre vid 50%”
Sen måste man nästan bli otrevlig innan det accepteras 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av Raptor »

Tack alla.
Det gick undan, det blev en Model Y till slut.

Jag ska förklara alla detaljer till honom :D

Misstänker att det inte går att se batteritemp i menyerna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3897
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur fungerar snabbladdning i ordentlig kyla?

Inlägg av AAKEE »

Raptor skrev: 02 feb 2024 20:54
Tack alla.
Det gick undan, det blev en Model Y till slut.

Jag ska förklara alla detaljer till honom :D

Misstänker att det inte går att se batteritemp i menyerna?
Nope (det går nog se i ngn servicemeny men det är inte riktigt tillämpligt).

Det är enkelt. Sätt igång navigeringen så fort man åker. Bilen okynnesvärmer inte batteriet så det finns ingen anledning att försöka ”mästra bilen” och vara smartare.
När bilen startar förvärmningen är det helt enkelt dags för det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar