Tuta låg volym
Moderator: Redaktion
Tuta låg volym
Hej!
Har en ny Model Y som jag upplever att tutan är väldigt låg jämfört mot tidigare bilar. Har ingen annan tesla att jämföra mot så undrar om detta som jag behöver lägga ett serviceärende på eller finns inställningar på detta? Sitter jag i bilen så får man sänka volymen ordentligt eller köra i låg hastiget för att ens höra tutan innifrån.
/Andreas
Har en ny Model Y som jag upplever att tutan är väldigt låg jämfört mot tidigare bilar. Har ingen annan tesla att jämföra mot så undrar om detta som jag behöver lägga ett serviceärende på eller finns inställningar på detta? Sitter jag i bilen så får man sänka volymen ordentligt eller köra i låg hastiget för att ens höra tutan innifrån.
/Andreas
MYLR - 2024
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tuta låg volym
Hur ofta tutar du?AndOst skrev: ↑25 jan 2024 13:12Hej!
/Andreas
Jag kommer inte ihåg när jag tutade senast.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lite som säkerhetsbältet, som nytt, aldrig krockatmikebike skrev: ↑25 jan 2024 13:15Hur ofta tutar du?AndOst skrev: ↑25 jan 2024 13:12Hej!
/Andreas
Jag kommer inte ihåg när jag tutade senast.
Jag tutade på en bilist som körde mot rött och höll på att smälla men hörde inget ljud och knappast idioten heller... därav min undran.
MYLR - 2024
Har samma sak på min 3:a. När det är blöt och slaskigt väder eller efter att jag spolat av bilen så är ljudet knappt hörbart
Är den verkligen tyst? Jag trodde detsamma med min nya Model Y, men när jag rullade ner rutan och testade igen så lät det som bara den... det var bara välisolerat.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Jag har precis köpt en Y och testade tutan. Kunde knappt höra den inne i kupén när jag körde i 50. Går det att sälla in? För så välisolerad är väl inte bilen?
Model Y LR AWD -24
Den låter inte särskilt högt, beror väl på att det är en högtalare som agerar tuta.
Jag skulle backa ut från parkeringsruta häromdagen men hade en bil som blockade mig bakom, han reagerade inte överhuvdtaget när jag tutade, fick kliva ur bilen till slut (då reagerade han och drog)
Hittade denna lösning i annat forum: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.243522/
Jag skulle backa ut från parkeringsruta häromdagen men hade en bil som blockade mig bakom, han reagerade inte överhuvdtaget när jag tutade, fick kliva ur bilen till slut (då reagerade han och drog)

Hittade denna lösning i annat forum: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.243522/
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag eftermonterade farthållare 1980, utan radar, och den var helt konsekvent och förutsägbar till skillnad mot Teslas.Maw skrev: ↑28 jan 2024 12:14Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?
Volvo PV 544 Special 1963
Ja man skall nog vara glad för man ens fick köpa en Tesla... att saker fungerar kan man ju inte förvänta sigMaw skrev: ↑28 jan 2024 12:14Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?

MYLR - 2024
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är naturligt bara trams.AndOst skrev: ↑28 jan 2024 16:13Ja man skall nog vara glad för man ens fick köpa en Tesla... att saker fungerar kan man ju inte förvänta sigMaw skrev: ↑28 jan 2024 12:14Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?![]()
Lägg ett ärende i appen. Givetvis ska tutan fungera som en vanlig tuta. Det behövs inga inställningar för det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
Du har rätt. Dubbelglaset och annan isolering gör sitt. Man hör knappt tutan själv inne i bilen, men ute låter den högt och fint som den ska.
Model Y Performance Quicksilver -23