Tuta låg volym

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

AndOst

Tuta låg volym

Inlägg av AndOst »

Hej!

Har en ny Model Y som jag upplever att tutan är väldigt låg jämfört mot tidigare bilar. Har ingen annan tesla att jämföra mot så undrar om detta som jag behöver lägga ett serviceärende på eller finns inställningar på detta? Sitter jag i bilen så får man sänka volymen ordentligt eller köra i låg hastiget för att ens höra tutan innifrån.

/Andreas
MYLR - 2024
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tuta låg volym

Inlägg av mikebike »

AndOst skrev: 25 jan 2024 13:12
Hej!

Har en ny Model Y som jag upplever att tutan är väldigt låg jämfört mot tidigare bilar. Har ingen annan tesla att jämföra mot så undrar om detta som jag behöver lägga ett serviceärende på eller finns inställningar på detta? Sitter jag i bilen så får man sänka volymen ordentligt eller köra i låg hastiget för att ens höra tutan innifrån.

/Andreas
Hur ofta tutar du?
Jag kommer inte ihåg när jag tutade senast.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
expat

Inlägg av expat »

mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15
AndOst skrev: 25 jan 2024 13:12
Hej!

/Andreas
Hur ofta tutar du?
Jag kommer inte ihåg när jag tutade senast.
Lite som säkerhetsbältet, som nytt, aldrig krockat
AndOst

Inlägg av AndOst »

Jag tutade på en bilist som körde mot rött och höll på att smälla men hörde inget ljud och knappast idioten heller... därav min undran.
MYLR - 2024
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare

Inlägg av Pladda12 »

Har samma sak på min 3:a. När det är blöt och slaskigt väder eller efter att jag spolat av bilen så är ljudet knappt hörbart
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Är den verkligen tyst? Jag trodde detsamma med min nya Model Y, men när jag rullade ner rutan och testade igen så lät det som bara den... det var bara välisolerat.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Teslarob
Teslaägare

Inlägg av Teslarob »

Tut tut
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Jag har precis köpt en Y och testade tutan. Kunde knappt höra den inne i kupén när jag körde i 50. Går det att sälla in? För så välisolerad är väl inte bilen?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare

Inlägg av mykie »

Den låter inte särskilt högt, beror väl på att det är en högtalare som agerar tuta.
Jag skulle backa ut från parkeringsruta häromdagen men hade en bil som blockade mig bakom, han reagerade inte överhuvdtaget när jag tutade, fick kliva ur bilen till slut (då reagerade han och drog) :lol:

Hittade denna lösning i annat forum: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.243522/
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?
IMG_1909.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 28 jan 2024 12:14
Man får se sin nya Tesla lite som en grundplåt som man kan bygga vidare på. Lite knappar från sexy buttons, en tuta från Biltema https://www.biltema.se/cykel-elcykel/c ... 2000051178 parkeingssensorer kan man väl också köpa på Biltema. Frågan är vart man får tag på en radar som passar ihop med farthållaren för att få den att fungera när det inte är vackert väder (utan solsken förstås)?
Jag eftermonterade farthållare 1980, utan radar, och den var helt konsekvent och förutsägbar till skillnad mot Teslas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
AndOst

Inlägg av AndOst »

Ja man skall nog vara glad för man ens fick köpa en Tesla... att saker fungerar kan man ju inte förvänta sig :roll:
MYLR - 2024
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AndOst skrev: 28 jan 2024 16:13
Ja man skall nog vara glad för man ens fick köpa en Tesla... att saker fungerar kan man ju inte förvänta sig :roll:
Det är naturligt bara trams.
Lägg ett ärende i appen. Givetvis ska tutan fungera som en vanlig tuta. Det behövs inga inställningar för det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
VanillaSkyRocks

Inlägg av VanillaSkyRocks »

Nyren skrev: 25 jan 2024 15:27
Är den verkligen tyst? Jag trodde detsamma med min nya Model Y, men när jag rullade ner rutan och testade igen så lät det som bara den... det var bara välisolerat.
Du har rätt. Dubbelglaset och annan isolering gör sitt. Man hör knappt tutan själv inne i bilen, men ute låter den högt och fint som den ska.
Model Y Performance Quicksilver -23
Skriv svar