Prissänkning på Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Prissänkning på Model Y
Tullarna, om de lyckas bevisa att de är prisdumpade genom statliga subventioner, ska väl gälla Kinesiska bilar? Ser ljust ut för Tesla i Europa framöver som kan sänka priserna och behålla god marginal.MY_piraya skrev: ↑17 jan 2024 10:17Andra bilmärken = Västerländska (Eur)Freez skrev: ↑17 jan 2024 10:10"Teslas nya priskrig kan knäcka andra bilmärken"
https://carup.se/teslas-nya-priskrig-ka ... bilmarken/
Med tanke på hur mycket Kina subventionerar elbilsmärken/tillverkning är det bara en tidfråga när de europeiska märkena går omkull om inte det blir arbetsmarknadsåtgärder i EU för att få ner arbetarkostnaden eller strafftullar mot kinatillverkade bilar ... För inte tänker "Svensson" med geopolitiska insikter när dom väljer bil... då är det plånboken som bestämmer ...
- maxhallden
- Teslaägare
Tycker också att begagnade Teslor står för högt. Hade gärna köpt en begagnad relativt ny 3:a men det skiljer alldeles för lite mot en ny så en sådan fick det bli istället.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
TM3 RWD Vit/svart 2024
Tesla sänker priserna men samtidigt, enligt Di, uppger Volvo Cars vd Jim Rowan för Reuters att bolaget ser en ”enorm tillväxt” i sitt elbilssortiment. Låter lite som Bagdad Bob...
Notera: Under vd Jim Rowans regim är bolaget den sämsta bilaktien i världen, enligt en Di-kartläggning i förra veckan.
Notera: Under vd Jim Rowans regim är bolaget den sämsta bilaktien i världen, enligt en Di-kartläggning i förra veckan.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
60 månader ger väldigt låg månadskostnad, men försäkringen blir dyr efter 36 månader och man kan väl inte sälja den heller innan tiden gått ut? Rätta mig gärna om jag har fel... Jag står i valet mellan att ta en på 36 månader eller 60 månader. Det skiljer dock bara 1000 kr i månaden.
Varför skulle du inte få avyttra den när som helst? Är ju bara att du har ett visst restvärde efter 60 mån som du måste hosta upp. Inte direkt privatleasing.Bebitz skrev: ↑17 jan 2024 16:3960 månader ger väldigt låg månadskostnad, men försäkringen blir dyr efter 36 månader och man kan väl inte sälja den heller innan tiden gått ut? Rätta mig gärna om jag har fel... Jag står i valet mellan att ta en på 36 månader eller 60 månader. Det skiljer dock bara 1000 kr i månaden.
-
Jodå inga problem att sälja innan de 60 månaderna. Många som tagit långa lån med fördelaktig ränta för att sen köpa en annan tesla.Bebitz skrev: ↑17 jan 2024 16:3960 månader ger väldigt låg månadskostnad, men försäkringen blir dyr efter 36 månader och man kan väl inte sälja den heller innan tiden gått ut? Rätta mig gärna om jag har fel... Jag står i valet mellan att ta en på 36 månader eller 60 månader. Det skiljer dock bara 1000 kr i månaden.
-
Visst det är lågkonjuktur och tesla har fått upp produktionen. Men det handlar nog lika mycket om att pressa de andra tillverkarna både de etablerade och alla kinesiska som Zeekr mfl. Polestar behöver pumpa in 14 miljarder..
Jag tror de gör en analys mot konkurrenterna och Tesla har marginal att sänka , hoppas det blir detsamma på Model S
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Fast räntan är väl inte fast i tre år utan rörlig ränta som går upp och ner beroende på referensräntan som finansbolaget följer?
Dvs går räntan upp 0,5% så blir räntan 1,99+0,5 = 2,49%.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Är det någon som tror att räntan går upp härifrån? Om det är en ränterabatt och inte en fast ränta så är det troligen 0.99% inom 18 månader. Kanske bättre inom 24 mån.
Jag frågade Tesla i deras chatt och den startar på 1,99% och följer sen styrräntan upp och ned till maximalt 0% nedåt.
Med tanke på att vi ligger rätt högt i styrräntan nu och den spås sjunka framöver så finns det en bra edge.
Om vi hämtade precis ut vår Y alltså i måndags har man rätt till någon sänkning?
Nu var det inte direkt det handlade om utan att räntan inte är fast på 1,99% utan rörlig både upp och nerspacecoin skrev: ↑17 jan 2024 18:06Är det någon som tror att räntan går upp härifrån? Om det är en ränterabatt och inte en fast ränta så är det troligen 0.99% inom 18 månader. Kanske bättre inom 24 mån.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Detta följer samma mönster som när Model 3 Highland kom.
Den gamla modellen sänks med ca 10% för att sälja ut lagret.
Jag slog själv till på en prissänkt M3P.
Nån månad senare kom faceliften och priset gick upp igen.
Jag ser ingen anledning att tro något annat denna gång.
Det borde ju isf innebära att den nya versionen av MY inte är långt borta nu.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you.
Then you win.”
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Om man väljer samma mil och tid så får du precis samma månadssumma på lagerbilar så som nybeställning. Så verkar gälla även lagerbilar.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Jag har för mig att det står något om att SKV uppdaterar listan en gång per år och rimligtvis i slutet av året. I så fall är det nog redan satt för detta år.
Polestar 2 Launch Edition svart
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
Skoda Enyaq Coupe RS 2024 - Beställd
Model Y LR Quicksilver - avbeställd
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Skatteverket kommer med en lista runt den 20:e december som gäller från och med 1:a januari. I slutet av maj brukar det komma en uppdatering som avser 1:a juli och framåt. I slutet av oktober publiceras sista uppdateringen för året. Det kan vara korrigeringar ifall de är stora eller helt nya fordon som inte fanns vid årsskiftet.
Driver sajten Car.info
-
I Sverige är väl i princip alla dagspress korrupt högermedia – eller?... Och TV4?... Är TV4 vänster?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Å andra sidan så knep du ju en bra privatleasingdeal som inte erbjuds längre.
Model Y LR AWD 2022
Men hur i hela friden kan de i praktiken erbjuda en ränta på 1,99 i dagens ränteklimat? Nu lär (troligtvis) inte styrräntan stiga något mer. Men säg om alla prognosmakare har rätt, att styrräntan gått ner 1% inom 18 månader å man med billånet ligger på 0,99% då? Eller om styrräntan inom 36 månader gått ner 2%. Då är billånets ränta på 0%?!! *gratislån* efter kanske 48 månader? Hmmm…Bebitz skrev: ↑17 jan 2024 18:06Jag frågade Tesla i deras chatt och den startar på 1,99% och följer sen styrräntan upp och ned till maximalt 0% nedåt.
Med tanke på att vi ligger rätt högt i styrräntan nu och den spås sjunka framöver så finns det en bra edge.
Det är en rabatt. Precis som när någon annan tillverkare har kampanjpris på bilarna.Bergand skrev: ↑17 jan 2024 20:05Men hur i hela friden kan de i praktiken erbjuda en ränta på 1,99 i dagens ränteklimat? Nu lär (troligtvis) inte styrräntan stiga något mer. Men säg om alla prognosmakare har rätt, att styrräntan gått ner 1% inom 18 månader å man med billånet ligger på 0,99% då? Eller om styrräntan inom 36 månader gått ner 2%. Då är billånets ränta på 0%?!! *gratislån* efter kanske 48 månader? Hmmm…Bebitz skrev: ↑17 jan 2024 18:06Jag frågade Tesla i deras chatt och den startar på 1,99% och följer sen styrräntan upp och ned till maximalt 0% nedåt.
Vad motsvarar ränterabatten? 50-60’ kr?
Intressant. Har du möjligen en länk till den artikeln?P_EL skrev: ↑17 jan 2024 16:33Tesla sänker priserna men samtidigt, enligt Di, uppger Volvo Cars vd Jim Rowan för Reuters att bolaget ser en ”enorm tillväxt” i sitt elbilssortiment. Låter lite som Bagdad Bob...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kan ju vara så att Jim Rowan tror sig ha mer information angående Volvos kommande elbilssortiment än vad allmänheten har?martinot skrev: ↑17 jan 2024 20:46Intressant. Har du möjligen en länk till den artikeln?P_EL skrev: ↑17 jan 2024 16:33Tesla sänker priserna men samtidigt, enligt Di, uppger Volvo Cars vd Jim Rowan för Reuters att bolaget ser en ”enorm tillväxt” i sitt elbilssortiment. Låter lite som Bagdad Bob...
Kan nog bli en juniper till sommaren. Lagomt till mitt avtal går ut på min M3
Model 3 LR -21