Prissänkning på Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Prissänkning på Model Y
Hmm intressant analys. Såtillvida inte risken är på uppsidan med prishöjningar, kanske tiden är ens vän i detta fall
Och? Om Tesla tillverkar fler bilar än de säljer så behöver dom säja ännu fler. Därför sänker man priserna i hela EU med 4-9%,
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Inte Q4 väl....Freez skrev: ↑17 jan 2024 11:21I Sverige är Model Y den mest sålda bilen 2023. Trots strejk..spacecoin skrev: ↑17 jan 2024 11:07Nej, dom sänker priser för att de inte säljer tillräckligt bra. Fabriken i Berlin hade stängt 10 dagar i december och ska ha stängt två veckor till i januari... Och nej, det beror inte på Röda havet/Suezkanalen oavsett vad Tesla säger.
Det är troligare ännu billigare till sommaren om inte detta förändrar trenden.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... mulative=0
Det handlar inte om det egentligen. Det handlar om att Tesla har räknat med att efterfrågan på Teslas bilar i praktiken är obegränsat och det enda som sätter stopp för expansion är tillverkningskapacitet. Så därför har man byggt en jävla massa fabriker och höjt tillgången på Teslor till en nivå där efterfrågan faktiskt viker. Det som inte kunde hända enligt alla fanboy-youtubers som räknat hem aktiekursen genom en abnorm exponentiell tillväxt utan att ta hänsyn till om efterfrågan faktiskt finns där på de nya nivåerna.Freez skrev: ↑17 jan 2024 11:21I Sverige är Model Y den mest sålda bilen 2023. Trots strejk..spacecoin skrev: ↑17 jan 2024 11:07Nej, dom sänker priser för att de inte säljer tillräckligt bra. Fabriken i Berlin hade stängt 10 dagar i december och ska ha stängt två veckor till i januari... Och nej, det beror inte på Röda havet/Suezkanalen oavsett vad Tesla säger.
Det betyder inte att efterfrågan är dålig i absoluta tal, bara att den är dålig jämfört med tillgången. Vanliga tillverkare stänger hellre fabriken än att dumpa priserna men Teslas strategi har varit att offra vinstmarginalen och till och med sälja med förlust för att kapa åt sig större marknadsandel och hålla momentum i expansionen.
Nu verkar det dock som att de ändå dragit i nödbromsen och pausat fabriken i Berlin i några veckor.
- chess_norris
- Teslaägare
Om någon undrar över priserna innan sänkningen, så tog jag denna skärmbild förra veckan.
Tesla Model 3 Highland LR. Stealth Grey.
Måste vara besvärligt för journalistkåren när man lagt så mycket energi på att dagligen dissa Tesla i allmänhet och Musk i synnerhet att bilarna ändå säljer bra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
-
- Referralkod: ts.la/stefan86899
539 var väl ex leveransavgift som nu är inkluderad?
Tesla MYLR Vit/Svart - Lev 31 maj 2023
- Freez
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias525177
Strejken började 27/10 2023. Senaste 24 månaderna har Tesla i snitt nyregistrerat 1231 bilar i månaden (Sverige). I Nobember-23 nyreggade man 1514 bilar och i December-23, 1829 bilar. Säger väl en del om strejkens "effekter".Fredrik j skrev: ↑17 jan 2024 12:07Inte Q4 väl....Freez skrev: ↑17 jan 2024 11:21I Sverige är Model Y den mest sålda bilen 2023. Trots strejk..spacecoin skrev: ↑17 jan 2024 11:07Nej, dom sänker priser för att de inte säljer tillräckligt bra. Fabriken i Berlin hade stängt 10 dagar i december och ska ha stängt två veckor till i januari... Och nej, det beror inte på Röda havet/Suezkanalen oavsett vad Tesla säger.
MY RWD Vit 2023
-
Och om jag kommer ihåg rätt så då ingick inte leveransavgift vilket det gör nu så runt 15000 billigare nu.
Sen får man inte glömma inflationen som varit på ett år, det blir ”några” kronor ytterligare på 550’Terlmeister skrev: ↑17 jan 2024 13:44Och om jag kommer ihåg rätt så då ingick inte leveransavgift vilket det gör nu så runt 15000 billigare nu.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Augusti -23 registrerade man 1720 bilar och i September -23 registrerade man 3363 bilar.Freez skrev: ↑17 jan 2024 13:28Strejken började 27/10 2023. Senaste 24 månaderna har Tesla i snitt nyregistrerat 1231 bilar i månaden (Sverige). I Nobember-23 nyreggade man 1514 bilar och i December-23, 1829 bilar. Säger väl en del om strejkens "effekter".Fredrik j skrev: ↑17 jan 2024 12:07Inte Q4 väl....Freez skrev: ↑17 jan 2024 11:21I Sverige är Model Y den mest sålda bilen 2023. Trots strejk..spacecoin skrev: ↑17 jan 2024 11:07Nej, dom sänker priser för att de inte säljer tillräckligt bra. Fabriken i Berlin hade stängt 10 dagar i december och ska ha stängt två veckor till i januari... Och nej, det beror inte på Röda havet/Suezkanalen oavsett vad Tesla säger.
Visst ser man en liten förändring i kurvan när man kommer till december?
Hur påverkar detta andrahandsvärdet? Faller begagnade lika mycket?
Hur känns det att betala Arval 10% för mycket? Fick första fakturan på 17 papp och precis öppnat upp bankkontot så de kan gå och hämta (=autogiro)! Känns som jag skulle väntat…
Hur känns det att betala Arval 10% för mycket? Fick första fakturan på 17 papp och precis öppnat upp bankkontot så de kan gå och hämta (=autogiro)! Känns som jag skulle väntat…
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Vart ser du ang räntan ?Teslasemitruck skrev: ↑17 jan 2024 10:52Snarare prisökningar. När MY juniper kommer om några månader/ halvår så höjer de säkert priset något som de brukar.
Vad i hela friden. 1.99 i ränta till 31 mars!
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Framförallt lär väl Carla/Riddermarks m.fl. bli tveksamma till att köpa in begagnade Model Y.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Var inne på Riddermark å surrade. De sa att Tesla va deras största förlustaffär någonsin. Har över 100 bilar som bara är ståendes å inte går å sälja
Du får välja privat avbetalning och sen scrolla ned för detaljerna.pitemacc skrev: ↑17 jan 2024 14:31Vart ser du ang räntan ?Teslasemitruck skrev: ↑17 jan 2024 10:52Snarare prisökningar. När MY juniper kommer om några månader/ halvår så höjer de säkert priset något som de brukar.
Någon som vet om kampanjräntan gäller en viss tid efter köpet eller om den gäller hela perioden jag har valt för finansiering?
Exempelvis att efter 12 månader räknas den upp enligt STIBOR eller jag har räntan i 60 månader om jag har valt den avbetalningstiden?
-
Finansieringsalternativ.pitemacc skrev: ↑17 jan 2024 14:31Vart ser du ang räntan ?Teslasemitruck skrev: ↑17 jan 2024 10:52Snarare prisökningar. När MY juniper kommer om några månader/ halvår så höjer de säkert priset något som de brukar.
”Dumpa” är väl en definitionsfråga, liksom ”måste”. Den svenska marknaden är en fotnot i marginalen men går ju fint trots jantelag och korrupt vänstermedia.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Såg det nu, det var inte på förmidagen nämligen.Teslasemitruck skrev: ↑17 jan 2024 14:51Finansieringsalternativ.pitemacc skrev: ↑17 jan 2024 14:31Vart ser du ang räntan ?Teslasemitruck skrev: ↑17 jan 2024 10:52Snarare prisökningar. När MY juniper kommer om några månader/ halvår så höjer de säkert priset något som de brukar.
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
Klart de måste. Annars blir de inte av med alla bilar som tillverkas. Svenska marknaden är en bisak.
-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Grym kampanj om de har en ränta på 1,99 i tre år. Då är det ju en nobrainer. Verkar inte gälla lagerbilar vad jag kan se?
-
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Vad jag se gäller 1,99 % även för en avbetalning på 60 månader. Det hade jag valt om jag köpt idag...
Tesla Model Y Performance