Laddning och räckvidd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Laddning och räckvidd

Inlägg av Herr X »

Swede1 skrev:
Håller det 8 år 20 000 mil minst? 5 kr per mil om batteribyte kostar 100 000, ungefär samma milkostnad, men jag slapp göda obehagliga oljenationer, istället får Elon pengarna och gör något vettigt med dem, otroligt mycket bättre)
Kanske håller batterierna mycket längre än 20000 mil?
Tesla ger 8 års garanti på motorer och batteri, men batteripaketet är tänkt att hålla hela bilens livslängd. Därefter ska det kunna användas till energilagring inom andra områden innan det slutligen återvinns och blir till ett nytt.
Bjørn Nyland i Norge har kört 22 000 mil med sitt batteri och det går alldeles strålande fortfarande.

Bild

Det ser alltså ut som att teslorna kommer rulla långt efter att deras fossila kusiner skurit ihop och sagt adjö, men för ett batteri är också ålder en viktig variabel, och därför kommer vi inte se hur länge batterierna faktiskt håller förrän de äldsta teslorna börjar komma rejält upp i åren.
Swede1 skrev:
30 minuter är alltså laddtid för ca 20-30 mil vintertid. Men visst, inget tidsproblem om man ändå ska stanna och rasta/äta etc.
Jag borde hyra en Tesla och testa hur det funkar.
Känslan bör vara att bilen är där och jag kan när som helst åka var jag vill. Jätteviktig frihetskänsla med att äga en bil.
Tar det verkligen längre tid att ladda bilen vintertid än sommartid? Det är inget jag reagerat på. 30 minuter för 20 mil låter länge om man kommer från ett tomt batteri - de sista procenten däremot tar tid att fylla.

Bilen är en jätteviktig frihetskänsla även för mig och min familj, och vi åker obehindrat land och rike runt. Körde till Polen en vecka i höstas och tog en avstickare till Tyskland för en tid sedan. Som fossilbilist sitter du i knäna på oljebolagen, medan jag kan ladda min bil på ström som producerats precis hur som helst. I händelse av en ny oljekris mister du möjligheten att använda din bil medan jag och min familj skulle kunna producera vår egen ström och vara oberoende och fria oavsett vad som händer.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Herr X skrev:
Swede1 skrev:
Håller det 8 år 20 000 mil minst? 5 kr per mil om batteribyte kostar 100 000, ungefär samma milkostnad, men jag slapp göda obehagliga oljenationer, istället får Elon pengarna och gör något vettigt med dem, otroligt mycket bättre)
Kanske håller batterierna mycket längre än 20000 mil?
Tesla ger 8 års garanti på motorer och batteri, men batteripaketet är tänkt att hålla hela bilens livslängd. Därefter ska det kunna användas till energilagring inom andra områden innan det slutligen återvinns och blir till ett nytt.
Bjørn Nyland i Norge har kört 22 000 mil med sitt batteri och det går alldeles strålande fortfarande.

Bild

Det ser alltså ut som att teslorna kommer rulla långt efter att deras fossila kusiner skurit ihop och sagt adjö, men för ett batteri är också ålder en viktig variabel, och därför kommer vi inte se hur länge batterierna faktiskt håller förrän de äldsta teslorna börjar komma rejält upp i åren.
Swede1 skrev:
30 minuter är alltså laddtid för ca 20-30 mil vintertid. Men visst, inget tidsproblem om man ändå ska stanna och rasta/äta etc.
Känslan bör vara att bilen är där och jag kan när som helst åka var jag vill. Jätteviktig frihetskänsla med att äga en bil.
Tar det verkligen längre tid att ladda bilen vintertid än sommartid? Det är inget jag reagerat på. 30 minuter för 20 mil låter länge om man kommer från ett tomt batteri - de sista procenten däremot tar tid att fylla.

Bilen är en jätteviktig frihetskänsla även för mig och min familj, och vi åker obehindrat land och rike runt. Körde till Polen en vecka i höstas och tog en avstickare till Tyskland för en tid sedan. Som fossilbilist sitter du i knäna på oljebolagen, medan jag kan ladda min bil på ström som producerats precis hur som helst. I händelse av en ny oljekris mister du möjligheten att använda din bil medan jag och min familj skulle kunna producera vår egen ström och vara oberoende och fria oavsett vad som händer.
Om jag läst rätt fick Bjørn Nyland bytt sitt batteri efter ca 8000 mil eller?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Swede1 skrev:
Hallå där, ja now were talking.

Vilket ockerpris 3kr per minut , kostnaden borde vara ca 1 kr per kilowatt, eller makt mindre,

Kostnaden per mil blir ca 2 kr (2kwh), stor fördel jämfört med diesel också som är 6-7 kr för snål diesel ice.

.

debitering per minut är smart när det börjar bli många elbilar. I Norge är det såpass många att man faktiskt behöver ett incitament för att få folk att släppa laddningen när dom laddat tillräckligt. Tanken är inte att man ska stå där och slöladda 80-100% av batteriet i lång tid, man ska ladda det man behöver och sen koppla loss. Sen kan själva priset per kWh diskuteras, men med tanke på hur sällan man faktiskt använder dessa betalstolpar, så känner iaf inte jag att det är någon stor hacka i plånboken, 50 eller 70 kr nån gång ibland klarar man faktiskt av om man har köpt en Tesla. Se det som en premie för att det faktiskt finns extraladdpunkter utanför hem och superchargenätverk.

Det blir aningen haltande att jämföra kostnad per mil Tesla 2kr med en snål liten diesel. Du bör jämföra en Model S med liknande bil, en bensin-V8 eller iaf en ordentlig 3-liters diesel och dom kostar inte 6kr milen att köra om man inte har ägg på pedalen. Ska man jämföra minsta snåldieseln, så får du ta minsta elbilen, tex en Mitsubishi i-Miev, den har antagligen en förbrukning under 1.5kWh/mil

Hyr en för en helg! Mycket bra ide! dom flesta ändrar åsikt efter det!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

leiflodde skrev:
Om jag läst rätt fick Bjørn Nyland bytt sitt batteri efter ca 8000 mil eller?
Minns inte exakt mil men innan 10000 iaf. Och det var inte pga problem med själva batteriet utan en säkring.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jo det är sant. Hans senaste batteri har kört runt 14000 mil. Han testade nyligen degraderingen och kom fram till endast cirka 4% sämre räckvidd!
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

NEJ! STOPP! Hyr inte! Blir din dyraste bilhyra nånsin.
/Från en som hyrde en helg i höstas.....

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

drakbane skrev:
För mig räckte det att provköra. Kom till Teslabutiken med vår Passat-kombi och provkörde en vanlig 85:a. När provkörningen var över och jag hoppade in i vår gamla Passat så kändes det som att jag hoppade in i teknologi från 1600-talet.
Jag och min fru åkte raka vägen hem och beställde en P85D.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Herr X skrev:
drakbane skrev:
För mig räckte det att provköra. Kom till Teslabutiken med vår Passat-kombi och provkörde en vanlig 85:a. När provkörningen var över och jag hoppade in i vår gamla Passat så kändes det som att jag hoppade in i teknologi från 1600-talet.
Jag och min fru åkte raka vägen hem och beställde en P85D.
Känner igen det där... :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Swede1

Inlägg av Swede1 »

]. [/url]

Björn Nyland issues..ganska rolig tillslut. HM, tekniken uppenbarligen under utveckling, och Tesla ovan tilkverkare, går sönder hela tiden... Förstår Elons tacksamhet mot tidiga köpare. Samtidigt så har massa Krims krans så ökar risken att det går sönder. Viktigt med kvalitet också för Teslas lönsamhet/livskraft.

Kiss som Tubor skrev.

Modell 3, jag vill ha minimum extra Krims krans. Allt ska vara manuellt, bara stort batteri, supercharger och awd. Och bara funka, ingen teknisk lekstuga. Glastaket känns som problem bara.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

När det gäller frihetskänslan vill jag inflika att jag känner mycket större frihetskänsla med Teslan än med tidigare bilar. Bränslet kostar ingenting och belastar inte heller miljön. Helt plötsligt finns det inte att använda bilen "i onödan", som man kunde känna när man hade soppamonster med alldeles för stor bensinmotor. Om frugan vill dra till Uddevalla på en impuls bara för att fika med en av sina barndomsvänner, fine, eller åka till Ullared över dagen, eller vad som helst, kör på. Det kostar i stort sett ingenting. Vi har aldrig ens övervägt bilsemester tidigare, men kombinationen av gratis och miljövänligt bränsle ihop med att en Model S är en så jäkla trevlig plats att spendera hur mycket tid som helst gör att vi faktiskt tar bilen i sommar.

Vi kör dit vi vill när vi vill. Att lösa laddning är nästan aldrig ett problem. De flesta resor är kortare än att laddning behövs, och för övriga behövs bara lite extra planering och eftertanke.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Swede1 skrev:
Allt ska vara manuellt
:o
Det är nog inte riktigt vad jag uppfattat av model ≡, framför allt inte av Elons tweets.

Elbil, även Tesla med 85kW batteri kräver viss planering när man ska på längre resor till ställen man inte åkt till förut. Det blir inte bra om man plötsligt stannar och äter för att sen konstatera att man måste ladda precis när man ska åka. Det kan man ju göra med en ICE. Denna planering är varken Inget svår eller jobbig. Det är bara att tänka på lite annat sätt än med en gammal ICE. Ju mer man kör ju mindre oroar man sig för räckvidden, man bara planerar utan att tänka speciellt på det. Det absolut största problemet med bilen är att den blir skitig och måste tvättas. Det var samma problem med min förra så där är det är ingen skillnad på BEV eller ICE.

Funderar ibland hur man hade reagerat om man kört elbil i 30 år (Alltså ungefär som jag kört bensin- och dieselbilar.) och det nu hade kommit användbara bensinbilar med möjlighet att köra 3 gånger så långt utan att stanna. Förmodligen: Ja, vilken bra finess, men allt det andra då:
- Hur tankar man hemma?
- Hur startar man AC en stund innan man åker?
- Får man inte blodproppar i benen om man kör så länge utan att stanna.
- Vad händer när man kör nästan tomt och inte kan åka till en mack? Kan man inte bara koppla inte den på nåt sätt? Måste man ha tag i den där vätskan?
... Äsch det finns ju redan Tibors eminenta kåseri på detta ämnet:
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Hm, friheten inskränks lite idag. Men kan man ladda hyfsat fort på de ställen man vill stanna på så är det lugnt. Jag behöver inte åka speciellt fort, men kan gärna ta olika vägar till målet och upptäcka nya ställen. Man kanske har tröttnat på att rasta/äta på samma ställe varje gång. Den där Björn Nyland är ganska bra, han visar även nackdelarna med bilen och är petig(nerdig?) som bara den.

https://youtu.be/fsLMlozXjhk Säljvideo, 40 mil på vintern istället för 50 mil. Jo kanske runt ner mot -5, men sen då ner mot -20? Norrmännen har fler snabbladdare också, men det kommer VÄL här också...?

https://www.youtube.com/watch?v=3pQe5DLuaq0 Två års review, 21 000 mil, många lagningar... men visst, han har en tidig modell.
https://www.youtube.com/watch?v=anlYz3Mwamc Issues, major/minor. Bytt motorn två gånger bara och batteriet en gång bara... hur är det med övriga ägare? Har ni liknande problem? 1,2 eller 3 fingrar i rutan när du möter en Tesla ägare?

https://www.youtube.com/watch?v=C2uo-GH0v78 Energikonsumtion jämförelse

Känns inte helt fel att vänta lite med en modell 3. 2018,2019 så är tekniken billigare, kvaliteten högre och det finns fler laddplatser.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Swede1 skrev:
Känns inte helt fel att vänta lite med en modell 3. 2018,2019 så är tekniken billigare, kvaliteten högre och det finns fler laddplatser.
Låter nästan som en fossilbilskramare. ;)
Men det är säker så som du skriver.

Som icke Teslaägare är det nog lätt att fokusera på de negativa sakerna. Men som Teslaägare upplever man att fördelarna vida överstiger det negativa, mångfalt.

Efter några månader som Teslaägare är det nu helt uteslutet för mig att köpa en fossilbil igen. Aldrig mer.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Har en låne bil nu ICE och nej inget har gått sönder på bilen självförvållad plåtskada :)
Fy vad värdelöst den brummar börjar röra sig en sekund efter att man tryckt på gasen skärmen är så liten så det behövs förstornings glas.....
Det är ändå BMW jag har som loaner...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:

https://youtu.be/fsLMlozXjhk Säljvideo, 40 mil på vintern istället för 50 mil. Jo kanske runt ner mot -5, men sen då ner mot -20? Norrmännen har fler snabbladdare också, men det kommer VÄL här också...?
Kolla på hans tidiga klipp med Model S, t.ex. när han körde upp till Nordkap i början av 2014. Då fanns det inte så många Superchargers, särskilt inte i norra Norge. Hans tidiga filmer är mer intressanta tycker jag då det var mer äventyr för honom men det funkade ändå att köra 80% av 490 mil utan Superchargers. Det är knappast möjligt idag i Europa att köra så långt utan att stöta på Superchargers och inom kort öppnar flera nya Superchargers i t.ex. Spanien, Polen, Italien, Kroatien, Österrike och Slovakien för att bara nämna några.

Nordkap Teaser:
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

För att citera Hybris lite, sluta jiddra... :D
Jag har 10 mil till min kund och har kört Teslan varje dag dit sedan ett år, oavsett temperatur/snömängder/vind osv osv osv och aldrig
ens varit i närheten av att få tomt batteri, har alltid bra med värme i bilen och kör inte sakta som...
Jag laddar bara på ena stället och kör alltså 20 mil på varje laddning och har aldrig laddat mer än 90% heller.
Värmen är ingen big deal på denna bil, den använder överskottsvärmen från motorn smart så om man kör lite längre (som vi pratar mest om såklart)
så är alltså detta inget problem.
Punkt, end of story, enough said.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar