Tesla ger 8 års garanti på motorer och batteri, men batteripaketet är tänkt att hålla hela bilens livslängd. Därefter ska det kunna användas till energilagring inom andra områden innan det slutligen återvinns och blir till ett nytt.Swede1 skrev:Håller det 8 år 20 000 mil minst? 5 kr per mil om batteribyte kostar 100 000, ungefär samma milkostnad, men jag slapp göda obehagliga oljenationer, istället får Elon pengarna och gör något vettigt med dem, otroligt mycket bättre)
Kanske håller batterierna mycket längre än 20000 mil?
Bjørn Nyland i Norge har kört 22 000 mil med sitt batteri och det går alldeles strålande fortfarande.

Det ser alltså ut som att teslorna kommer rulla långt efter att deras fossila kusiner skurit ihop och sagt adjö, men för ett batteri är också ålder en viktig variabel, och därför kommer vi inte se hur länge batterierna faktiskt håller förrän de äldsta teslorna börjar komma rejält upp i åren.
Tar det verkligen längre tid att ladda bilen vintertid än sommartid? Det är inget jag reagerat på. 30 minuter för 20 mil låter länge om man kommer från ett tomt batteri - de sista procenten däremot tar tid att fylla.Swede1 skrev:30 minuter är alltså laddtid för ca 20-30 mil vintertid. Men visst, inget tidsproblem om man ändå ska stanna och rasta/äta etc.
Jag borde hyra en Tesla och testa hur det funkar.
Känslan bör vara att bilen är där och jag kan när som helst åka var jag vill. Jätteviktig frihetskänsla med att äga en bil.
Bilen är en jätteviktig frihetskänsla även för mig och min familj, och vi åker obehindrat land och rike runt. Körde till Polen en vecka i höstas och tog en avstickare till Tyskland för en tid sedan. Som fossilbilist sitter du i knäna på oljebolagen, medan jag kan ladda min bil på ström som producerats precis hur som helst. I händelse av en ny oljekris mister du möjligheten att använda din bil medan jag och min familj skulle kunna producera vår egen ström och vara oberoende och fria oavsett vad som händer.