Hur många Model 3 reservationer blir det?
Moderator: Redaktion
Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?
Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Kanske, men jag tror att de kommer kunna öka produktionstakten av batterier snabbare än bilar vilket gör att de ändå kommer få batterier över. Om de har funnits några planerade leveranstider så kan de däremot skjutas på framtiden då mer batterier än planerat kommer gå till bilar.LarsL skrev:Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Tänk också på alla model s batterier som bytts på garanti dessa plockad om och stoppas nog in i powerwallsLarsL skrev:Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag tror inte de sätter in begagnade batterier i Powerwall.e5m1r skrev:Tänk också på alla model s batterier som bytts på garanti dessa plockad om och stoppas nog in i powerwallsLarsL skrev:Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Tror med ganska stor säkerhet att batterier kommer vara den begränande faktorn för elbilar under de närmaste 10åren. Den som har batterier kan leverera batterier de utan får undersöka kk möjligheterna.vigge50 skrev:Kanske, men jag tror att de kommer kunna öka produktionstakten av batterier snabbare än bilar vilket gör att de ändå kommer få batterier över. Om de har funnits några planerade leveranstider så kan de däremot skjutas på framtiden då mer batterier än planerat kommer gå till bilar.LarsL skrev:Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Knappast. Med två års framförhållning bör det inte vara ett problem. Tror snarare det är tvärtom.LarsL skrev:Undrar om Elon ångrar PowerWall nu när han kommer ha avsättning för alla batterier han kan få tag i.
Nu har han avsättning för alla batterier som Tesla snart har kapacitet att tillverka.
Finns det något konkret belägg för att Tesla någonsin bromsats av batteritillgång?
(Jag hävdar att det är en myt tills jag sett belägg för motsatsen

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
198' 24 tim, sen 55' till 253', sen 23' till 276'. Halverar ca antal beställda var 24tim? (Eller nåt?). 12+6+3+2+1...HM. 25 tusen då ca... totalt ca 300 000. Mm som analytikerna sa, efterfrågan var de säkra på finns. Teslas förmåga att leverera i tid och till utsatt pris är de mer skeptiska till... Tuffa jobbet här är att vara snål/billig på komponenterna. Elon behöver nog hjälp av Ingvar Kamprad eller folk som jobbat på IKEA.
- lator
- Teslaägare
Någon som har sett några uppdateringar av reservationssiffrorna?
Visst var det på onsdag som det skulle komma en rapport? Vågar man tro på 400`+?
Visst var det på onsdag som det skulle komma en rapport? Vågar man tro på 400`+?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ja, när en vecka gått, alltså torsdag-onsdag.lator skrev:Någon som har sett några uppdateringar av reservationssiffrorna?
- lator
- Teslaägare
Besvärligt med alla tidszoner. Vilken tid (GMT) startade egentligen de första reservationerna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Det blir väl när sista tidszonens dygn gått ut, vilken den nu är, som han rapporterar.
Han gjorde 3-dygnstweeten kl 11:28 svensk tid på dag 4, så räkna med lunchtid på torsdag.
Han gjorde 3-dygnstweeten kl 11:28 svensk tid på dag 4, så räkna med lunchtid på torsdag.
Sydney, Australien, UTC+11, och de öppnar kl 8 lokal tid, så det torde vara 2016-03-30 21:00 UTC.lator skrev:Besvärligt med alla tidszoner. Vilken tid (GMT) startade egentligen de första reservationerna?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
OK. Vilken tur för oss att de kör högerstyrt...
Vilken marknad öster om oss är den första vänsterstyrda? De har ju aviserat att bokningarna registreras regionvis men var går egentligen gränserna?

Fasen vad de flesta gissade fel. Jag trodde på halvmillen men vette sjutton om det räcker...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Asien och Australien är ju helt annan marknad även ifall det skulle vara högertrafik. Vill man kolla vilka som var först i Europa så var det Finland som öppnade 10:00 lokal tid, dvs 9:00 svensk tid samt butikerna i Norge, Tyskland och Österrike som öppnade 9:00. Tror dock att några av dessa öppnade lite före normala öppningstiden.lator skrev:OK. Vilken tur för oss att de kör högerstyrt...Vilken marknad öster om oss är den första vänsterstyrda? De har ju aviserat att bokningarna registreras regionvis men var går egentligen gränserna?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det var ju Helectric som var först med 08:55 Svensk tidSvenssons skrev:Asien och Australien är ju helt annan marknad även ifall det skulle vara högertrafik. Vill man kolla vilka som var först i Europa så var det Finland som öppnade 10:00 lokal tid, dvs 9:00 svensk tid samt butikerna i Norge, Tyskland och Österrike som öppnade 9:00. Tror dock att några av dessa öppnade lite före normala öppningstiden.lator skrev:OK. Vilken tur för oss att de kör högerstyrt...Vilken marknad öster om oss är den första vänsterstyrda? De har ju aviserat att bokningarna registreras regionvis men var går egentligen gränserna?

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- lator
- Teslaägare
Sen är ju frågan hur de gör för det står bara att inbjudan till konfigurering baseras på reservationsdatum, inget om tidpunkt... 

Det reservationsnummer vi fått är helt klart kopplat till ett serienummer i deras databas.lator skrev:Sen är ju frågan hur de gör för det står bara att inbjudan till konfigurering baseras på reservationsdatum, inget om tidpunkt...
- lator
- Teslaägare
Har du lyckats avkoda siffrorna? 107, 108? Fortsättningen på 213xxx (mitt)...
Känns inte som löpnummer direkt.

- lator
- Teslaägare
Skulle vara kul att se reservationsdata baserat på varje land. Någon som har hört/sett något?

Detta är inget som Tesla har släppt och antagligen kommer de inte släppa det då de inte släpper leveranser uppdelat per land i vanliga fall heller.lator skrev:Skulle vara kul att se reservationsdata baserat på varje land. Någon som har hört/sett något?
Denna sidan har skapats för att ha lite koll på var reservationer är gjorda men nackdelen är ju att långt ifrån alla kommer registrera sig så det blir inte någon data du kan dra särskilt mycket slutsatser ifrån.
https://model3tracker.info
Det är säkert många som reserverar sig i USA eftersom de har bidrag som är beroende av hur många bilar företaget leverat. Det är alltså en stor vinst 70-140kkr på att få bilen tidigt.
- lator
- Teslaägare
Elon tweetade att "imorgon bitti" kommer vi att få siffror på första veckans reservationer. Antar att det blir kväll här... 

Snarare lunchtid om det blir motsvarande som när han tweetade 3-dagarsreservationerna. Då tweetade han 11:28 svensk tid.lator skrev:Elon tweetade att "imorgon bitti" kommer vi att få siffror på första veckans reservationer. Antar att det blir kväll här...