Hur många Model 3 reservationer blir det?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Antal reservationer första månaden Model 3.

Omröstningen slutade 31 mar 2016 23:21

0 - 10.000
2
2%
10.001 - 25.000
6
6%
25.001 - 50.000
17
16%
50.001 - 100.000
21
19%
100.001 - 200.000
31
28%
200.001 - 300.000
14
13%
300.001 - 400.000
6
6%
400.001 - 500.000
2
2%
500.001 - 600.000
2
2%
600.001 - 700.000
0
Inga röster
700.001 - 800.000
1
1%
800.001 - 900.000
0
Inga röster
900.001 - 1.000.000
0
Inga röster
Mer än 1 miljon.
7
6%
 
Antal röster: 109

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av lator »

Hur många i hela världen tror ni kommer att lägga en reservation (och därmed skicka $1000 till Tesla) under den första månaden? Om det blir möjligt från den 1 april så löper det under april månad, om det försenas så gäller det 30 dagar från dag 1. Röstningen stängs den 31/3. Du kan ändra ditt val fram tills det att omröstningen stängs.
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av danni »

Oj, det var optimistiska svarsalternativ!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av lator »

Tesla har överraskat förr... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av leiflodde »

Vilket område bara SE
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Daoops »

danni skrev:
Oj, det var optimistiska svarsalternativ!
Ja jävlarimej.. :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av lator »

leiflodde skrev:
Vilket område bara SE
Worldwide!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av lator »

Daoops skrev:
danni skrev:
Oj, det var optimistiska svarsalternativ!
Ja jävlarimej.. :)
Hur var det nu igen med omröstningen avseende sålda Tesla i Sverige 2015? Tog det inte slut på högre alternativ där? Jag tänker inte riskera detsamma här... ;)

Om ni vill så är det ju bara att bocka för 0 - 10.000... men kom inte och skyll på mig sen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av leiflodde »

lator skrev:
leiflodde skrev:
Vilket område bara SE
Worldwide!
ok då tänkte jag rätt med min röst på 200.001-300.000
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 893
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Delta »

Det blir riktigt många. Problemet är att alla bilar ska byggas och utrustas och att det tar tid. Man kommer att kunna dra paraller till hur länge man i DDR fick vänta på sin älskade Trabant. Jag vill minnas att väntetiden var en bra bit över 5 år. Det blir väntetid även här särskild om man har kryssat för basmodellen. Miljömässigt är dock Tesla Model 3 vida överlägsen östtyskarnas trabi :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Svenssons »

Kring 10k skulle jag gissa på. Mycket mer än det är mycket optimistiskt gissande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av chpaulin »

Tror faktiskt att Tesla kommer stoppa fler förhandsbokningar när de väl har nått en gräns. Känns som sjukt dålig PR om en reservation som görs juni 2016 inte kan levereras innan 2020 för att kapaciteten är maxad.

Tror alltså att den öppnar 1/4 och där mäter de initialt intresse. Efter det stänger de nog innan det når ens 100000. My bet!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av vigge50 »

chpaulin skrev:
Tror faktiskt att Tesla kommer stoppa fler förhandsbokningar när de väl har nått en gräns. Känns som sjukt dålig PR om en reservation som görs juni 2016 inte kan levereras innan 2020 för att kapaciteten är maxad.

Tror alltså att den öppnar 1/4 och där mäter de initialt intresse. Efter det stänger de nog innan det når ens 100000. My bet!
Jag tror det är bättre att de har lång kö än att det inte går att beställa. Om någon som blir intresserad efter att de har börjat levereras och sen upptäcker att det inte går att beställa så är det sämre än att det är väldigt lång leveranstid.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av chpaulin »

vigge50 skrev:
Jag tror det är bättre att de har lång kö än att det inte går att beställa. Om någon som blir intresserad efter att de har börjat levereras och sen upptäcker att det inte går att beställa så är det sämre än att det är väldigt lång leveranstid.
Inte säker på det faktiskt. Det jag menar är att de stoppar förbeställningar när de nått x antal. När bilen väl är i produktion kommer man kunna beställa igen.

Tycker att de gör ett misstag som inte har en signature line faktiskt. Var redo att punga ut 50000+ för att få vara med på det tåget och då hade volymerna inte blivit likna galna som de har potential till nu.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av LarsL »

Hmm, hur länge måste man vänta efter första leverans tills man får sin bil om man inte bokar under första månaden... Känns som det kan bli årsproduktioner, åtminstone om starten är lika seg som för Model X.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Jorma »

Det blir inga nakna bilar till grundpris i den första serien, den som förbeställer nu kommer att få räkna med en lite dyrare bil med en del extrautrustning i den.

Jag tror knappast att dom stoppar beställningarna efter ett visst antal, isåfall hade dom nog sagt så redan nu.
Och jag tror att dom första 2 årens produktion säljs i April, och jag vill ha en som andrabil istället för min nuvarande Merca, vill inte vänta 2 år och lägger därför en order så snart det går.
Jag har tom. lagt om en resa för att vara hemma när den ska beställas.

Vissa bilmärken, modeller har det varit standard med 1 till 2 års väntetid, tex. Ferrari, det har inte skämt det märket, tvärtom, begagnatpriserna har leget högt, då efterfrågan har varit större än tillgången.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av bylund »

Det är nog möjligt, av PR-skäl, att man levererar billiga bilar också ganska tidigt, för att få fram budskapet att Model 3 är en överkomlig bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Jorma »

bylund skrev:
Det är nog möjligt, av PR-skäl, att man levererar billiga bilar också ganska tidigt, för att få fram budskapet att Model 3 är en överkomlig bil.
Given past history, we had assumed that Tesla might prioritize the more heavier optioned/higher priced Model 3 orders, pushing back those looking for the entry level model…as it had done with both the Model S and Model X.

http://insideevs.com/tesla-model-3-debu ... ade-first/
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av chpaulin »

Jorma skrev:
bylund skrev:
Det är nog möjligt, av PR-skäl, att man levererar billiga bilar också ganska tidigt, för att få fram budskapet att Model 3 är en överkomlig bil.
Given past history, we had assumed that Tesla might prioritize the more heavier optioned/higher priced Model 3 orders, pushing back those looking for the entry level model…as it had done with both the Model S and Model X.

http://insideevs.com/tesla-model-3-debu ... ade-first/
Då handlade det visserligen om signature och där kan man förstå att de inte vill ha några grundutförandebilar med plåtfälg som sånna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av bylund »

Jorma skrev:
bylund skrev:
Det är nog möjligt, av PR-skäl, att man levererar billiga bilar också ganska tidigt, för att få fram budskapet att Model 3 är en överkomlig bil.
Given past history, we had assumed that Tesla might prioritize the more heavier optioned/higher priced Model 3 orders, pushing back those looking for the entry level model…as it had done with both the Model S and Model X.

http://insideevs.com/tesla-model-3-debu ... ade-first/
Fast citatet efter är ännu mer relevant
Our default plan as we have done in the past is that the initial sales are relatively highly optioned versions of the car, because we’ve got to pay back the investment of the tooling and everything, so it makes sense to have the higher optioned versions first. That’s what we did with the S and obviously again with the X.
Fast det är oklart vem det skulle komma ifrån, även om det låter som något Musk skulle sagt. Så då ser det ju ut som att det tar ett tag innan de billigaste kommer ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av AGCF »

Jag kryssade i 500k-600k. Optimistiskt självklart. Men i många kretsar i USA är det målet "to own a Tesla". Det handlar om status. De har också en helt annan avbetalningskultur och de tjänar i allmänhet ganska mycket mer än den genomsnittlige européen. För oss i Europa finns det ett stort argument som inte finns i USA och det är ekonomin. Med de bränslepriser vi har så är det väldigt intressant med model 3. Ett stort problem är dock att vi har så mycket tjänstebilar och det kan måhända behöva bearbetas lite mer i de leden. Det ska bli spännande att se antal reservationer.

Som en parentes. 2013 hade BMW i3 100 000 reservationer (snarare intresseanmälan/köplatser) 2013. Jag var en av dem, som fyllde i en kölapp utan köptvång och utan handpenning.
http://cleantechnica.com/2013/06/14/bmw ... ar-100000/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bate
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 24 apr 2014 10:37

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Bate »

Jag kryssade för över en miljon, helt galet men det har ju på sätt och vis redan lagts en order på 500 000 bilar av ubers vd. :) Han vill ha leveransen först 2020 men om det visar sig att model 3 har kamerasensorer för att klara full autonomitet så är det ju inte omöjligt att de verkligen kommer lägga en jätteorder.

http://www.computerworld.com/article/29 ... -2020.html
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av chpaulin »

Nu var det under första månaden :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av vigge50 »

chpaulin skrev:
Jorma skrev:
bylund skrev:
Det är nog möjligt, av PR-skäl, att man levererar billiga bilar också ganska tidigt, för att få fram budskapet att Model 3 är en överkomlig bil.
Given past history, we had assumed that Tesla might prioritize the more heavier optioned/higher priced Model 3 orders, pushing back those looking for the entry level model…as it had done with both the Model S and Model X.

http://insideevs.com/tesla-model-3-debu ... ade-first/
Då handlade det visserligen om signature och där kan man förstå att de inte vill ha några grundutförandebilar med plåtfälg som sånna.
Inte bara signature, när de första ur production kön blev inbjudna så stod det att om du beställde en P90D så var det leverans i början av 2016, 90D andra kvartalet 2016 och 70D skulle va till hösten. De kan mycket väl går likadant för Model III och på de uttalande Elon Musk har gjort så låter det som att de ska göra samma igen.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Jorma »

Nu var ju frågan hur många som kommer att beställas den första månaden, och i den beställningen tror jag inte att det ligger någon specifikation av bilen, den kommer nog senare när det börjar närma sig produktionsstart i slutet på nästa år.

Jag gissade på mellan 100 000 och 200 000 beställningar i april.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Svenssons »

Jorma skrev:
Nu var ju frågan hur många som kommer att beställas den första månaden, och i den beställningen tror jag inte att det ligger någon specifikation av bilen, den kommer nog senare när det börjar närma sig produktionsstart i slutet på nästa år.

Jag gissade på mellan 100 000 och 200 000 beställningar i april.
Inte beställning, reservation. Inga beställningar av Model 3 kommer kunna göras under 2016 och för Europa är det även tveksamt om några kommer kunna göras ens under 2017...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar