EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:
”Han bör inte anse att han står över lagen.”
Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.
”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.
”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”
I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.
Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.
”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.
Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.
”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”
”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”
Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”
Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”
Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.
”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.
”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”
https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/