Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 05 dec 2023 20:36
Helt ärligt är jag förvånad över att så många verkar inte bara acceptera hur Tesla betett sig hittills under konflikten, utan rent utav hyllar det.
Just detta tycker iaf jag inte är tveksamt, utan ett fullt normalt förfarande, det verkar också vara helt i enlighet med normalt tillvägagångssätt, se t.ex följande beskrivning från livsmedelsbranschen:
IMG_5578.jpeg
Att lämna från sig nycklar och passerkort får alltså anses vara fullt normalt, och om något är det IF Metall som bryter mot praxis enligt första stycket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 05 dec 2023 21:59
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:36
Helt ärligt är jag förvånad över att så många verkar inte bara acceptera hur Tesla betett sig hittills under konflikten, utan rent utav hyllar det.
Just detta tycker iaf jag inte är tveksamt, utan ett fullt normalt förfarande, det verkar också vara helt i enlighet med normalt tillvägagångssätt, se t.ex följande beskrivning från livsmedelsbranschen:
IMG_5578.jpeg
Att lämna från sig nycklar och passerkort får alltså anses vara fullt normalt, och om något är det IF Metall som bryter mot praxis enligt första stycket.

/fth
Tack fth, mycket bra! Jag lägger mig platt vad det gäller den biten.

Edit: Jag tycker dessutom att det är uselt av facket om de inte förklarat detta för de strejkande. Men det kanske de har, då de intervjuade inte reagerade på den delen (nycklarna och passerkort).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 jul 2023 22:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Jag har funderat på om strejken nu skulle hålla 1-2 år teoretisk? Tror inte alls det förstås men OM. En person med specialistkompetens inom teknik som lökar hemma för länge borde ju rimligtvis tappa mkt kompetens, missa utbildningar, certifikat, bli mer off från arbetet?

Om så skulle ske, blir det inte lätt för Tesla att säga upp dessa? när väl en strejken ör över, dvs om den skulle bli långvarig?
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

fth skrev: 05 dec 2023 21:59
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:36
Helt ärligt är jag förvånad över att så många verkar inte bara acceptera hur Tesla betett sig hittills under konflikten, utan rent utav hyllar det.
Just detta tycker iaf jag inte är tveksamt, utan ett fullt normalt förfarande, det verkar också vara helt i enlighet med normalt tillvägagångssätt, se t.ex följande beskrivning från livsmedelsbranschen:
IMG_5578.jpeg
Att lämna från sig nycklar och passerkort får alltså anses vara fullt normalt, och om något är det IF Metall som bryter mot praxis enligt första stycket.

/fth
Jag skulle nog säga att Teslas anställda som deltar i strejken inte får dela ut information om strejken till sina kollegor enligt första stycket, ser inte att IF Metall bryter mot något här genom sina tält. Eller det är så som jag tolkat situationen, jag kan mycket väl ha missat något som bryter mot första stycket.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del hakar upp sig på detta. Nitpicking som sagt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nicklasandersson »

lem skrev:
Min säljare som jag förhandlar med att köpa en Y säger idag att Tesla levererar som vanligt. Skriver också ”Upphämtning i Tyskland är inte heller möjligt utan bilarna fraktas och levereras till valt leveranscenter.”

Business as usual alltså! Eller?
Ja, det verkar så. Jag väntar leverans om 10 dagar och registreringsskylt är inget problem enligt min sales advisor. Jag hämtar i Norrköping.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del fastnar vid detta.
Du menar alltså om man inte tecknar kollektivavtal står man utanför samhället och då bidrar man till dess förfall?
Intressant synvinkel, det beror helt enkelt på vilken sida man står och betraktar den andra parten. Vem har ekonomiskt incitament med anledning av att denna strejk uppkom i första taget, de Tesla anställda i Sverige eller IF Metall?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

vigge50 skrev: 05 dec 2023 22:13
Jag skulle nog säga att Teslas anställda som deltar i strejken inte får dela ut information om strejken till sina kollegor enligt första stycket, ser inte att IF Metall bryter mot något här genom sina tält. Eller det är så som jag tolkat situationen, jag kan mycket väl ha missat något som bryter mot första stycket.
Jag tänkte kanske mest dom på buntband och lappar som upprepade gånger blockerade kablar och kontakter till superchargers, något som även inträffat flera gånger efter att det fördömts från centralt håll.

Tält och skyltar etc utanför Teslas lokaler är ju förstås inga problem (utom för dom stackare som måste stå och frysa i dom ;) ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Sfbones skrev: 05 dec 2023 17:24
pejvic skrev: 05 dec 2023 17:21
Ytterst spännande hur de skall leverera bilarna nu.
Utan plåtar, kunden löser själv. Hade gladeligen tagit leverans utan plåtar om jag skulle ta leverans nu.
Dra 1000kr på leveransavgiften. Löst! Så länge ägarbytet kan utföras (vilket är digitalt) kan man som ägare beställa skyltar. Kommer på någon dag
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Citatet från kommissionären "”Det är frivilligt [att teckna kollektivavtal] eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem." är ju helt befängt. Vad är det för en frivillighet? Gör som du vill - så länge du gör som jag vill.

Vad detta ytterst handlar om för mig som en frihetsälskande person är det avskyvärda i att tvinga på andra människor något de inte vill ha. Inte genom ett demokratiskt fattat majoritetsbeslut, jag är tillräckligt vuxen för att förstå att man får leva med att man inte alltid håller med majoriteten och ändå får acceptera deras beslut, utan genom en politisk elit som trycker på sina uppfattningar på dem de påstår sig värna om. Gärna med ett underförstått, nedlåtande resonemang om att de anställda inte förstår vad som är bäst för dem.
Brages
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del hakar upp sig på detta. Nitpicking som sagt.
Han säger ju upprepade gånger att Elon inte ska tro att han står över lagen. Det avser inte ”normer”. https://letmegooglethat.com/?q=st%C3%A5+%C3%B6ver+lagen
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Marjan skrev: 05 dec 2023 22:43
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del fastnar vid detta.
Du menar alltså om man inte tecknar kollektivavtal står man utanför samhället och då bidrar man till dess förfall?
Intressant synvinkel, det beror helt enkelt på vilken sida man står och betraktar den andra parten.
Ja i förlängningen blir det ju så. Iallafall ett förfall från dess nuvarande form. Det är väl ungefär det Nicolas Schmit försöker framföra i intervjun också.

Jämför det med att allt fler skriker efter att invandrare och asylsökande ska anamma svenska normer, värderingar och sociala regler. Det räcker inte att de är laglydiga och inte begår några brott. Om de inte kan bevisa att de är tillräckligt "Svenska" och har förstått och anammat svenska normer, värderingar och sociala regler (och kan bevisa detta), så ska de ändå förnekas uppehållstillstånd eller till och med kastas ut även om de har ett.

Märkligt nog verkar många av de som slåss för detta stå på Teslas sida i den här konflikten. I konsekvensens namn borde man väl ha samma syn på Tesla och andra företag som vill etablera sig eller verka i Sverige? Varför inte kräva att de gör ett test, och har de inte tillräckligt svenska värderingar så åker de ut, istället för att som nu heja på att de bryter mot de traditionella normer och värderingar som sen länge reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i Sverige, och som båda varit nöjda med?

Det skulle naturligtvis vara absurt är det bäst att tillägga, med tanke på pisa-resultat och hur mina inlägg ibland läses. Det jag vill påvisa med resonemanget är att normer och sociala lagar och regler såklart bör följas av både individer och företag för att samhället ska fungera så bra som möjligt. Att man inte gjort något olagligt är inte samma sak som att man bidrar positivt eller inte gjort något dåligt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Brages skrev: 05 dec 2023 23:49
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.
spacecoin skrev: 05 dec 2023 20:13
EU-toppen ryter ifrån mot Elon Musk: ”En skam”
Teslas vägran att ingå kollektivavtal i Sverige är helt oacceptabel. Det säger EU-toppen Nicolas Schmit i en exklusiv intervju med Di, där han går till hård attack mot ägaren Elon Musk:

”Han bör inte anse att han står över lagen.”

Det är inte EU-kommissionens sak att blanda sig i sociala konflikter mellan arbetsgivare och fackförbund. Men när det gäller Teslas tvist med de svenska fackförbunden är det inte en vanlig konflikt mellan parterna på arbetsmarknaden, säger EU:s kommissionär för jobb och sociala rättigheter Nicolas Schmit, i en intervju med Di.

”Det här specialfallet med Tesla och Musk ifrågasätter hela arbetsmarknadsmodellen i Sverige, eftersom det ifrågasätter principen om att ansluta sig till ett kollektivavtal”, säger han.

”Och eftersom den svenska arbetsmarknadsmodellen bygger på kollektivavtal är det här en allvarlig fråga.”

I dag täcks runt 60 procent av alla anställda inom EU av något sorts kollektivavtal. Men när Nicolas Schmit förra året drev igenom EU:s direktiv om minimilöner satte man ett mål om att öka den siffran till minst 80 procent.

Kommissionären, som har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg, ser således den svenska konflikten som ett hinder på vägen mot kommissionens övergripande mål för hela unionen.

”I den meningen måste jag försvara direktivet, särskilt bestämmelserna om kollektivavtal”, säger han.

Så vad är ditt budskap till Elon Musk?
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,” säger Nicolas Schmit och upprepar flera gånger att det är skamfullt att ett innovativt företag som Tesla agerar på det här sättet.

”Det är en skam, för om du är ett innovativt företag så bör du också vara socialt innovativ, du bör ha den nivå av skydd för de anställda som de har rätt att ha.”

”Jag kan förstå att det finns goda skäl på andra platser i Europa, och i USA, att visa solidaritet med de svenska fackföreningarna. Samma praxis verkar tillämpas på andra platser och det är helt enkelt oacceptabelt.”

Du säger att han inte bör ställa sig själv över lagen, men enligt lagen är det frivilligt för företag att ingå kollektivavtal?
”Det är frivilligt eftersom företag normalt sett accepterar att vara en del av dem. Det kan vara den största faran eftersom det kan skapa ett prejudikat för framtiden. Och det gör att hotet mot den svenska arbetsmarknadsmodellen så småningom blir verkligt.”

Innovatörer som Tesla måste kunna anpassa sig till förändringar snabbt. Borde fackföreningsrörelsen tillåta mer flexibilitet för arbetsgivare?
”Jag har alltid ansett att den svenska ekonomin och det svenska näringslivet består av väldigt innovativa företag som är väldigt kapabla att anpassa sig till nya omständigheter, trots att de har goda industriella relationer. Varför skulle det inte vara tillämpligt på ett företag som Tesla?”

Nicolas Schmit ser inte att det finns anledning att börja diskutera nya hårdare EU-regler kring relationerna på arbetsmarknaden. Men han menar att den svenska konflikten väcker allvarliga frågor kring hur utländska företag agerar på den europeiska marknaden, och väljer att jämföra Tesla med Volvo Cars.

”Ert stora fordonsföretag ägs av utländska intressenter. De accepterar den svenska traditionen och det finns ingen anledning till varför andra inte skulle göra det”, säger han.

”Jag har verkligen svårt att förstå och acceptera att det finns ett företag eller någon som tror att han står över alla slags regler, alla slags lagar och alla slags traditioner, bara för att han är han.”

https://www.di.se/nyheter/eu-toppen-ryt ... k-en-skam/
PhR34k skrev: 05 dec 2023 20:47
Men han gör ju inget olagligt så hur kan man då stå över lagen?
Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del hakar upp sig på detta. Nitpicking som sagt.
Han säger ju upprepade gånger att Elon inte ska tro att han står över lagen. Det avser inte ”normer”. https://letmegooglethat.com/?q=st%C3%A5+%C3%B6ver+lagen
Låt oss säga att intervjun ingick i en av frågorna i pisa-testets läsförståelsedel. Du fick läsa texten och skulle sen svara på följande fråga: Vilka lagar menar Nicolas Schmit att Elon anser sig stå över? a) arbetsmarknadslagarna, b) sociala lagar, c) grundlagen.

Vad skulle du svara, baserat på informationen du kan hitta i intervjun?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Brages
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

iAkita skrev: 06 dec 2023 00:10
Brages skrev: 05 dec 2023 23:49
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.





Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del hakar upp sig på detta. Nitpicking som sagt.
Han säger ju upprepade gånger att Elon inte ska tro att han står över lagen. Det avser inte ”normer”. https://letmegooglethat.com/?q=st%C3%A5+%C3%B6ver+lagen
Låt oss säga att intervjun ingick i en av frågorna i pisa-testets läsförståelsedel. Du fick läsa texten och skulle sen svara på följande fråga: Vilka lagar menar Nicolas Schmit att Elon anser sig stå över? a) arbetsmarknadslagarna, b) sociala lagar, c) grundlagen.

Vad skulle du svara, baserat på informationen du kan hitta i intervjun?
Alla vet vad uttrycket stå över lagen betyder, även du. Han var troligen uppjagad av sitt hat mot Elon.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Brages skrev: 06 dec 2023 00:19
iAkita skrev: 06 dec 2023 00:10
Brages skrev: 05 dec 2023 23:49
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17


På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del hakar upp sig på detta. Nitpicking som sagt.
Han säger ju upprepade gånger att Elon inte ska tro att han står över lagen. Det avser inte ”normer”. https://letmegooglethat.com/?q=st%C3%A5+%C3%B6ver+lagen
Låt oss säga att intervjun ingick i en av frågorna i pisa-testets läsförståelsedel. Du fick läsa texten och skulle sen svara på följande fråga: Vilka lagar menar Nicolas Schmit att Elon anser sig stå över? a) arbetsmarknadslagarna, b) sociala lagar, c) grundlagen.

Vad skulle du svara, baserat på informationen du kan hitta i intervjun?
Alla vet vad uttrycket stå över lagen betyder, även du. Han var troligen uppjagad av sitt hat mot Elon.
Inga poäng på den frågan alltså. Det som gör att allt sämre resultat inom läsförståelsedelen av pisa-testet är farligare än allt sämre resultat på matte-delen är att många läser en text och tror att de förstått den, fast de inte gjort det. Sen bildar de sig en åsikt baserad på feltolkningen. Man ser många exempel på det i den här tråden, inte minst vad det gäller de juridiska aspekterna.

Klarar man inte av mattedelen så är man iallafall medveten om det.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

iAkita skrev: 05 dec 2023 23:49
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:43
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.





Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del fastnar vid detta.
Du menar alltså om man inte tecknar kollektivavtal står man utanför samhället och då bidrar man till dess förfall?
Intressant synvinkel, det beror helt enkelt på vilken sida man står och betraktar den andra parten.
Ja i förlängningen blir det ju så. Iallafall ett förfall från dess nuvarande form. Det är väl ungefär det Nicolas Schmit försöker framföra i intervjun också.

Jämför det med att allt fler skriker efter att invandrare och asylsökande ska anamma svenska normer, värderingar och sociala regler. Det räcker inte att de är laglydiga och inte begår några brott. Om de inte kan bevisa att de är tillräckligt "Svenska" och har förstått och anammat svenska normer, värderingar och sociala regler (och kan bevisa detta), så ska de ändå förnekas uppehållstillstånd eller till och med kastas ut även om de har ett.

Märkligt nog verkar många av de som slåss för detta stå på Teslas sida i den här konflikten. I konsekvensens namn borde man väl ha samma syn på Tesla och andra företag som vill etablera sig eller verka i Sverige? Varför inte kräva att de gör ett test, och har de inte tillräckligt svenska värderingar så åker de ut, istället för att som nu heja på att de bryter mot de traditionella normer och värderingar som sen länge reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i Sverige, och som båda varit nöjda med?

Det skulle naturligtvis vara absurt är det bäst att tillägga, med tanke på pisa-resultat och hur mina inlägg ibland läses. Det jag vill påvisa med resonemanget är att normer och sociala lagar och regler såklart bör följas av både individer och företag för att samhället ska fungera så bra som möjligt. Att man inte gjort något olagligt är inte samma sak som att man bidrar positivt eller inte gjort något dåligt.
Förstår inte logiken och resonemanget när du försöker ge en liknelse för att motivera att man skall ingå ett kollektivavtal. Det har inget med samhällets normer och traditioner att göra. Det råder avtalafrihet och föreningsfrihet i Sverige och det skall vi vara tacksamma över.
Du glömmer belysa att kommissionären har en bakgrund inom det Socialistiska arbetarpartiet i Luxemburg och är därmed partisk i sakfrågan.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

iAkita skrev: 05 dec 2023 23:49
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:43
iAkita skrev: 05 dec 2023 22:28
Marjan skrev: 05 dec 2023 22:17
iAkita skrev: 05 dec 2023 20:53
Fortsätter diskussionen till denna tråd, då den passar bättre här.





Nitpicking. Fanns det inget annat i intervjun värt att kommentera?

Han säger för övrigt såhär:
”Han bör inte anse att han står över lagen. Han bör inte anse att han står över de sociala traditionerna och de sociala lagarna i Europa eller någon annanstans,”
På vilket sätt står han över lagen?
Är social tradition och social lag att påtvinga företag att de skall teckna kollektivavtal?
Om du jobbar i en branch som är uppstyrd enligt regelverk vet du lika väl att en social tradition och social lag är inget som man måste förhålla sig efter.
I ett samhälle finns det förväntningar och oskrivna regler för hur individer, arbetsgivare och arbetstagare bör bete sig agera. Det kallas normer, eller sociala lagar och regler om du så vill. Utan dessa skulle samhället tillslut kollapsa, även om ingen brutit mot någon lag.

Det är såklart dessa han syftar på. Det borde framstå som självklart utifrån den del jag citerade. Jag vet inte om det är för att slippa diskutera sakinnehållet en del fastnar vid detta.
Du menar alltså om man inte tecknar kollektivavtal står man utanför samhället och då bidrar man till dess förfall?
Intressant synvinkel, det beror helt enkelt på vilken sida man står och betraktar den andra parten.
Ja i förlängningen blir det ju så. Iallafall ett förfall från dess nuvarande form. Det är väl ungefär det Nicolas Schmit försöker framföra i intervjun också.

Jämför det med att allt fler skriker efter att invandrare och asylsökande ska anamma svenska normer, värderingar och sociala regler. Det räcker inte att de är laglydiga och inte begår några brott. Om de inte kan bevisa att de är tillräckligt "Svenska" och har förstått och anammat svenska normer, värderingar och sociala regler (och kan bevisa detta), så ska de ändå förnekas uppehållstillstånd eller till och med kastas ut även om de har ett.

Märkligt nog verkar många av de som slåss för detta stå på Teslas sida i den här konflikten. I konsekvensens namn borde man väl ha samma syn på Tesla och andra företag som vill etablera sig eller verka i Sverige? Varför inte kräva att de gör ett test, och har de inte tillräckligt svenska värderingar så åker de ut, istället för att som nu heja på att de bryter mot de traditionella normer och värderingar som sen länge reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i Sverige, och som båda varit nöjda med?

Det skulle naturligtvis vara absurt är det bäst att tillägga, med tanke på pisa-resultat och hur mina inlägg ibland läses. Det jag vill påvisa med resonemanget är att normer och sociala lagar och regler såklart bör följas av både individer och företag för att samhället ska fungera så bra som möjligt. Att man inte gjort något olagligt är inte samma sak som att man bidrar positivt eller inte gjort något dåligt.
Tja! Du har många kloka inlägg även om jag inte alltid håller med.

Dock bör vi nog särskilja invandring och integrationen från arbetsmarknaden.

Bortser från Teslakonflikten och tänk gärna generella termer.
När det gäller normer och regler gällande företagande så är det lite som jag frågade VP i tidigare tråd (direktkontakt via Mail).
Om ett företag nu lever upp till mini-nivåer men valt andra alternativ så är väl det bra?

Varför ska företag som lever upp till mini-nivåer tvingas på kollektivavtal för att t.ex. pensionsavsättningar inte ”passar in” i det normala?
Det är här jag blir tveksam till agerandet, oavsett om man pratar salladsbaren i GBG eller andra företag.

Kollektivavtalet är väl framtaget för att värna om att företag följer mini-nivåer och inte dumpar löner/försäkringar etcetera?
Om det nu finns ett annat syfte med KA som värnar om att ALLA ska ha det så bör väl rimligtvis det lagstadgas?

Inte för att lagstadga mini-nivåer utan att lagstadga att kollektivavtal är tvingande och inte ”frivilligt”.
Då blir det väl mer verklighetsförankrat idag?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2756
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Harry Haffa skrev: 06 dec 2023 02:02
8-)
iAkita skrev: 05 dec 2023 14:48
Det mest intressanta med Transportstyrelsens överklagande är inte att de ifrågasätter att Norrköpings tingsrätt fattat ett interimistiskt beslut utan att Transportstyrelsen först fick möjlighet att yttra sig. Det var ganska uppenbart att de skulle ta fasta på det. Att de i punkt 58 även menar att det begåtts ett grovt rättegångsfel är lite mer spännande.

Jag vidhåller att Norrköpings tingsrätt försatt sig i en jäkla röra, och att en viss rådman nog svettas en del just nu. Sen återstår det att se om jag har rätt i detta, eller om ni som dumförklarat mig för min tolkning av lagarna får rätt tillslut. I så fall är det bara att ta på mig dumstruten och krypa till korset.
Bara börja krypa redan nu… Glöm inte struten
Väl argumenterat, som vanligt :roll: Vilken strut? Jag fick ju rätt i precis allt jag skrev? Så placera struten för den hör hemma. Sen ville jag visa lite ödmjukhet inför faktumet att målet i Göta hovrätt inte är sluligt avgjort ännu. Du borde prova det någon gång.

Får jag fråga, av vilken anledning gick du med i Teslaclubsweden? För att du är intresserad av elbilar eller för att du vill skriva en massa osakliga och ganska otrevliga inlägg i den den här tråden (och enbart delta i denna tråd)?

Till sist, jag bad dig igår vänligt att sluta med att citera mina inlägg om du inte har något sakligt att komma med. En så pass enkel text borde väl inte vara så svår att förstå?
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Läst TS svar. Lite förvånad över deras bjälke i ögat;

Det är ett säkerhetsproblem att låta mottagare hämta sina skyltar.

Ok; TS skickar ut skyltar med en underleverantör som sedan stoppar dessa rakt i brevlådan. Oftast får de inte plats utan sticker ut brevlådan. Det behövs ingen legitimation eller något för att ta emot..

Vidare skriver man att distribution* måste ske med statlig myndighet eller verk.
Ok; Postnord är varken eller.

* distribuera. sprida ut; göra så att flera (identiska eller olika) föremål hamnar på flera olika ställen; dela ut till bestämda mottagare.


Kommer ju minsta paralegal kunna sticka hål på innan kaffet runnit ner.


Om det nu är ett säkerhetsproblem så är det ännu konstigare att skyltar sitter monterade med plast-clips på bilar. Är ju bara att gå och sno en skylt om man vill ”byta identitet”.

Att TS använder Front är en annan fråga men den lämnar jag därhän.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 05 dec 2023 23:49
Märkligt nog verkar många av de som slåss för detta stå på Teslas sida i den här konflikten. I konsekvensens namn borde man väl ha samma syn på Tesla och andra företag som vill etablera sig eller verka i Sverige? Varför inte kräva att de gör ett test, och har de inte tillräckligt svenska värderingar så åker de ut, istället för att som nu heja på att de bryter mot de traditionella normer och värderingar som sen länge reglerar förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i Sverige, och som båda varit nöjda med?
Eh va?

Problemet med denna konflikt är ju att den i stort saknar stöd bland de anställda. Hade detta stöd funnits hade nog få försvarat Tesla och tårtorna hade nog skickats till IF Metall istället.

Iallafall jag är för valfrihet och här är det väl rimligt att någon slags majoritet på företaget bör vara vad som avgör om man bör teckna kollektivavtal eller inte.

För övrigt är det allt som oftast inte företags värderingar som folk bryr sig om - dessa drivs ändå till stor del av opinionen och vad marknadsavdelningen anser kommer öka försäljningen mest. Om de inte sammanfaller med vad folk i Sverige tycker som mest, så blir bolaget antagligen inte långlivat oavsett.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

agehall skrev: 06 dec 2023 07:42

Eh va?

Problemet med denna konflikt är ju att den i stort saknar stöd bland de anställda. Hade detta stöd funnits hade nog få försvarat Tesla och tårtorna hade nog skickats till IF Metall istället.
Minoriteternas tyranni.

Hade man sett på religionsfrihet som en del ser på begreppet avtalsfrihet och mötesfrihet i denna kontext så hade det inte varit trevligt att vara icke-religiös i Sverige..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Skärmavbild 2023-12-06 kl. 08.20.18.png
Elon ville tala med the Manager istället för att prata direkt med facket. Lol.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3 ... n-via-mejl
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Kriper skrev: 06 dec 2023 08:12
Elon ville tala med the Manager istället för att prata direkt med facket. Lol.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3 ... n-via-mejl
Alla har en chef och Sverige lever på undantag från EU-direktiv.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
roffe_s
elbilist
Inlägg: 892
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Airlift skrev: 06 dec 2023 07:40
Läst TS svar. Lite förvånad över deras bjälke i ögat;

Det är ett säkerhetsproblem att låta mottagare hämta sina skyltar.

Ok; TS skickar ut skyltar med en underleverantör som sedan stoppar dessa rakt i brevlådan. Oftast får de inte plats utan sticker ut brevlådan. Det behövs ingen legitimation eller något för att ta emot..

Vidare skriver man att distribution* måste ske med statlig myndighet eller verk.
Ok; Postnord är varken eller.

* distribuera. sprida ut; göra så att flera (identiska eller olika) föremål hamnar på flera olika ställen; dela ut till bestämda mottagare.


Kommer ju minsta paralegal kunna sticka hål på innan kaffet runnit ner.


Om det nu är ett säkerhetsproblem så är det ännu konstigare att skyltar sitter monterade med plast-clips på bilar. Är ju bara att gå och sno en skylt om man vill ”byta identitet”.

Att TS använder Front är en annan fråga men den lämnar jag därhän.
Njae, visst har TS invändning fler grunder än dessa för sin överklagande av det interimistiska beslutet som Tingsrätten fattade? Sakfrågorna i övrigt har ju inte ens börjat prövas ännu.

I grunden handlar detta om att Tesla Swedens lösningar kräver en särbehandling av just det egna bolaget. Skulle jag via företaget eller som privatperson kräva samma lösning skulle det i princip vara fritt fram om rutinerna skulle förändras generellt. Det ser Transportstyrelsen som ett problem. Att förändra en generell rutin hos en statlig myndighet är normalt inte en quick-fix.

Hitintills i konflikten förhåller sig, som jag uppfattar det, båda direkt berörda parter inom det tillåtna. Att Tesla, genom att hårdnackat vägra ens diskutera kollektivavtal, exponerar sig för konfliktrisk på grund av avsaknad av fredsplikt kan inte ha kommit som någon överraskning. Så att gråta över den saken i en mångfald av inlägg skorrar i mina öron falskt, det är en kalkylerbar risk.

IF Metall har i vart fall tillräckligt antal medlemmar på Tesla för att anse det viktigt och befogat att gå i konflikt. De företräder per definition sina medlemmar, inte de som väljer att stå utanför. Och medlemmarna har ansett vikten av medlemskap värt avgiften. Sedan spelar det ingen roll vad vi i tråden anser om det, IF Metall försöker företräda sina medlemmar på det vis de kan. Att det fanns en anledning till konflikten vet vi väl nu, det finns ett par områden i anställningsavtalen där medlemmarna inte har fullt lika bra villkor som kollektivavtalet och Tesla själv har tydligen initierat en genomlysning för att reda ut vilka punkter som avviker.

Att Tesla väljer att gå den juridiska vägen för att försöka lösa distributionsproblemet är såväl legalt som förståeligt. Det brukar dock inte vara den snabbaste vägen, men det lär väl visa sig varefter processerna fortgår.

Detta sagt om det legala. Vad som däremot skaver hos en del är väl träffbilden på framför allt sympatiåtgärderna, det vore rimligt om de i vart fall träffar Tesla Sweden till en del. Är det enbart bolagets kunder eller externa företag som drabbas borde IF Metall se över sin strategi, här är de flesta överens. Här har ju också IF Metall, om jag förstått det rätt, reviderat vissa ställningstaganden.

Men att IF Metall försöker företräda sina medlemmar, oaktat om det är 25 eller 75 personer, kan nog många ha förståelse för.

Vissa som skriver i denna tråd försöker frenetiskt sortera in debattörerna i "för eller emot". Bekymret är att det inte fungerar, vissa av oss är intresserade av de legala aspekterna, inser komplexiteten och kan ge Tesla rätt i en del men ändå ha en grundläggande förståelse för IF Metalls agerande. Det handlar inte om vad vi gör eller vad vi kör utan helt enkelt om att det var länge sedan Sverige hade en konflikt av detta slaget på agendan.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Skriv svar