Nej ok. Borde förstått att det enbart var ett par skyfflar oprecist snömos du levererade igen. Du refererade alltså till?erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 16:13Det finns fler än Foodora. Eller?Cantona skrev: ↑01 dec 2023 16:11Det har ju visst bemötts. Exempelvis foodora har ju kollektivavtal.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 15:56Matutkörarna är en jättebra parallell tycker jag. Hittills har ingen kommenterat om dem.Lembritt skrev: ↑01 dec 2023 15:09Du svarar fortfarande inte på vad som är oschysst med Teslas villkor om dom inte tecknar KA?erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 14:59
Ja du, vad är oschysst?
Istället. Vad anser du om matutkörarnas villkor? Se många ovan inlägg. De kanske inte heller sabbar marknaden enligt dig?
Utkörarna är kanske nöjda och klagar inte. De kanske inte ens är med i facket? Ändå funkar det?
Ska vi ha det så? Vill du det?
Vad matutkörare och asfaltsläggare har med denna tråden att göra, vet jag inte. Du byter bara fot när du får motargument och vänder på frågan.
Jag har nog skrivit 10-20 gånger om varför. Svar på din fråga. Läs i tidigare inlägg. Återkom sedan. Orkar inte skriva det igen.
De 10-20 gånger högarna med snömos du har framställt besvarar ju ingenting. Ska vi enas om att snus är snus och strunt är strunt? Ett klassiskt citat som torde falla dig på (under) läppen och göra det mer begripligt för dig och lämna det där?
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ok. Jag har letat i alla dina inlägg från idag. Ingenstans hittar jag det du påstår. Endera är ni två eller fler som rattar detta detta kontot eller så har du misslyckats med att trycka på skicka-knappen.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 16:12Nyheterna om matutkörarna läste jag om igår kväll. Därför först skrev jag om dem idag.Airlift skrev: ↑01 dec 2023 16:08Du skrev om matutkörarna första gången den 01Dec kl 09:22.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 14:59Ja du, vad är oschysst?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 14:35Hur sabbar det marknaden? För vem? Tydligen går det alldeles utmärkt att ha bra lön och schyssta villkor utan KA. Eller frivilligt KA för den delen.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 14:24
Jag vill inte ha hit företag som sabbar marknaden med oschyssta villkor, som tex aktier istället för annat enligt KA. Aktier kan de ha ändå, även med KA.
Ingen har lyckats beskriva i endera procent eller kronor vad nyttan med den svenska modellen kontra de direktiv EU vill införa (och som Sverige för tillfället har undantag från..). Vore ju utmärkt för den inre marknaden med lika villkor oavsett land, både för företag och anställda.
Men, vad är oschysst? Förutom att fackförbund älskar ”vi och dem” - jargongen. Det är arbetare, knegare, tjänstemän, herrefolk och tjänstefolk.
-Detta anser Tesla är oschysst.
Istället. Vad anser du om matutkörarnas villkor? Se många ovan inlägg. De kanske inte heller sabbar marknaden enligt dig?
Utkörarna är kanske nöjda och klagar inte. De kanske inte ens är med i facket? Ändå funkar det?
Ska vi ha det så? Vill du det?
Du upprepar ungefär samma text i tretton inlägg därefter; ” Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå?”
Vad menar du med detta? Är du en bot?
Matutkörarna? Vilka är det? Inget svar.
Vad har det med teslas villkor att göra? Inget svar
Slut på argument?
Läs noga mina tidigare inlägg. Har skrivit precis om det som du frågar om.
” .
Se tex gårdagens nyheter om matleveransutkörarna många fick ingen övertidsersättning. Men de kanske var nöjda ändå? Vem vill ha en sådan arbetsmarknad? Strejkbrytarna kanske? Eller inte?”
Är det teslas matleveranser? Vad håller du/ni på med? Är detta en chat-bot? Ordvalen är iaf ovanliga.
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
För er som vill nörda ner er i Postnords svar idag till Solna tingsrätt:
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är dags att facket skärper sig.
Är KA frivilligt så är det frivilligt.
Det är dags för facket att bli lite kundorienterade.
Se till att KA är något som Företagen vill ha, jag är övertygad om att de altra flesta känner sig tvingade till det.
Det rä dags att förstå vad som är bra för företagen och de anställda. Inte bara vad som är bra för facket.
Facket har säkert gjort mycket bra saker genom åren.
Men ni har totalt stelnat till.
Dags att förstå är nu är marknaden helt olik den var förr.
Alla måste anpassa sig till den tid vi lever i så och facket.
Komma med alla ska ha KA och så har det varit sen 1938 (eller vilket år det nu var), Ni snyltar på andra mm duger inte som orsak till varför företagen ska ha KA.
Är KA frivilligt så är det frivilligt.
Det är dags för facket att bli lite kundorienterade.
Se till att KA är något som Företagen vill ha, jag är övertygad om att de altra flesta känner sig tvingade till det.
Det rä dags att förstå vad som är bra för företagen och de anställda. Inte bara vad som är bra för facket.
Facket har säkert gjort mycket bra saker genom åren.
Men ni har totalt stelnat till.
Dags att förstå är nu är marknaden helt olik den var förr.
Alla måste anpassa sig till den tid vi lever i så och facket.
Komma med alla ska ha KA och så har det varit sen 1938 (eller vilket år det nu var), Ni snyltar på andra mm duger inte som orsak till varför företagen ska ha KA.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Till skillnad mot Teslas ganska konfrontatoriska och smått otrevliga argumentation ter sig PostNords svar som 17gånger högre i nivå. Lite lagom skillnad på sätt att argumentera i text så att säga.
Blir intressant att se vad tingsrätten kommer fram till.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ett par? Tjäna!Cantona skrev: ↑01 dec 2023 16:29Nej ok. Borde förstått att det enbart var ett par skyfflar oprecist snömos du levererade igen. Du refererade alltså till?erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 16:13Det finns fler än Foodora. Eller?Cantona skrev: ↑01 dec 2023 16:11Det har ju visst bemötts. Exempelvis foodora har ju kollektivavtal.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 15:56Matutkörarna är en jättebra parallell tycker jag. Hittills har ingen kommenterat om dem.
Jag har nog skrivit 10-20 gånger om varför. Svar på din fråga. Läs i tidigare inlägg. Återkom sedan. Orkar inte skriva det igen.
De 10-20 gånger högarna med snömos du har framställt besvarar ju ingenting. Ska vi enas om att snus är snus och strunt är strunt? Ett klassiskt citat som torde falla dig på (under) läppen och göra det mer begripligt för dig och lämna det där?
74/90 om jag minns rätt.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tycker faktiskt lite synd om Tesla. Men med deras Epa-jurister blir det inte bättre än så här.
Helt ofattbart att de inte är bättre pålästa.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du får går längre bak i tiden.Airlift skrev: ↑01 dec 2023 16:40Ok. Jag har letat i alla dina inlägg från idag. Ingenstans hittar jag det du påstår. Endera är ni två eller fler som rattar detta detta kontot eller så har du misslyckats med att trycka på skicka-knappen.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 16:12Nyheterna om matutkörarna läste jag om igår kväll. Därför först skrev jag om dem idag.Airlift skrev: ↑01 dec 2023 16:08Du skrev om matutkörarna första gången den 01Dec kl 09:22.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 14:59Ja du, vad är oschysst?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 14:35
Hur sabbar det marknaden? För vem? Tydligen går det alldeles utmärkt att ha bra lön och schyssta villkor utan KA. Eller frivilligt KA för den delen.
Ingen har lyckats beskriva i endera procent eller kronor vad nyttan med den svenska modellen kontra de direktiv EU vill införa (och som Sverige för tillfället har undantag från..). Vore ju utmärkt för den inre marknaden med lika villkor oavsett land, både för företag och anställda.
Men, vad är oschysst? Förutom att fackförbund älskar ”vi och dem” - jargongen. Det är arbetare, knegare, tjänstemän, herrefolk och tjänstefolk.
-Detta anser Tesla är oschysst.
Istället. Vad anser du om matutkörarnas villkor? Se många ovan inlägg. De kanske inte heller sabbar marknaden enligt dig?
Utkörarna är kanske nöjda och klagar inte. De kanske inte ens är med i facket? Ändå funkar det?
Ska vi ha det så? Vill du det?
Du upprepar ungefär samma text i tretton inlägg därefter; ” Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå?”
Vad menar du med detta? Är du en bot?
Matutkörarna? Vilka är det? Inget svar.
Vad har det med teslas villkor att göra? Inget svar
Slut på argument?
Läs noga mina tidigare inlägg. Har skrivit precis om det som du frågar om.
” .
Se tex gårdagens nyheter om matleveransutkörarna många fick ingen övertidsersättning. Men de kanske var nöjda ändå? Vem vill ha en sådan arbetsmarknad? Strejkbrytarna kanske? Eller inte?”
Är det teslas matleveranser? Vad håller du/ni på med? Är detta en chat-bot? Ordvalen är iaf ovanliga.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Och oavsett är det ingen som tvingas ta ansvar om det skulle visa sig att man gjort fel och det blir konsekvenser, det blir väl som vanligt inom det offentliga att man “misslyckas uppåt”.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26
Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Eller då börjar du bara hålla dig till ämnet.
Vad är oschysst med tesla?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hoppas det blir fler och fler som är galenskapen hos IF Metall.
https://timbro.se/smedjan/dags-att-stop ... sarkagang/
https://timbro.se/smedjan/dags-att-stop ... sarkagang/
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, det är din åsikt. Å andra sidan tror du själv fortfarande att Teslas anställda får optioner, så värdet för oss andra i den åsikten är nog högst tveksam.
Snälla alla, kan vi inte försöka hålla diskussionen på en fakta-nivå istället för en massa onödigt tyckande som inte för samtalet framåt?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tycker du?
För det första, hur var det med att skylla på force majeure när man själv är indragen i konflikten, enligt tidigare EU-domslut, ang SAS?
För det andra, kan någon förklara vad de menar med: ”kan Tesla inte grunda en rätt att utfå försändelser på PostNords uppdrag till att tillhandahålla samhällsomfattande posttjänsten”. Det känns ju inte klockrent att man håller med. Är det bra formulerat?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Grundargumentet som PostNord använder är dock att en lagenlig strejk utgör force majeure, vilket som tidigare beskrivits EU-domstolen redan 2018 fattat beslut om att det inte är (EU-domstolen mål C-195/17).
Det har tvistats ovan om den domen är applicerbar utanför resenärers rätt till ersättning av flygbolag, men vad jag har sett så verkar dom flesta jurister som kommenterat domen ense om att det faktiskt är så man ska tolka domen, dvs en lagenlig (eller tom vild) strejk är inte att betrakta som "extraordinära omständigheter" och uppfyller alltså inte kraven för att åberopa force majeure.
Jag håller med om att det ska bli mycket intressant att se domen, målet kan nog komma att drivas ända upp till EU-domstolen om man inte redan i lägre instanser beslutar att domen ovan är applicerbar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ni som påstår att den ena eller andra juridiska partsinlagan är pinsam med mera, har ni en juridisk bakgrund/kunskap att bedöma detta?
Är fullständigt ointresserad av sådana påståenden som bara baseras på vem man hejar på, men tar gärna del av analys från de med kunskaper om hur den juridiska processen kan tänkas fortlöpa.
Fast den här tråden känns rätt urspårad just nu, mest bara påhopp.
Är fullständigt ointresserad av sådana påståenden som bara baseras på vem man hejar på, men tar gärna del av analys från de med kunskaper om hur den juridiska processen kan tänkas fortlöpa.
Fast den här tråden känns rätt urspårad just nu, mest bara påhopp.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Men är inte punkt 7 lite märklig? Varför kan inte oorganiserad personal beordras att arbeta om man som i punkten innan ser sig som neutral i konflikten?
Eller egentligen borde ingen order behövas, det borde ligga inom ordinarie arbetsuppgifter som inte behöver påtalas (det är klart.. Tesla kan ju ha otur och det är ingen utanför facket som skulle hantera detta). Det vill säga.. Postgången kommer visserligen bli väldigt godtycklig, men en order som förbjuder alla att hantera posten borde vara lika orimlig som motsatsen. Det stämmer att man inte skall veta vilka som är organiserade, men i frånvaro av instruktioner borde normalt arbete efterlevas (av de som inte är i blockad)
Men om det är så att man ser sig helt bunden och hela arbetsstyrkan är förbjuden att befatta sig med post adresserad till Tesla så borde det ju gälla inkommande också.
Troligtvis är större delen av inkommande post till Tesla inte klassisk frimärkspost utan modern variant där man digitalt anger mottagare. Registreringsskyltar borde ju skickas rekommenderat t.ex.
Man borde ju då inte acceptera post med Tesla som mottagare alls så att endast frimärkspost som läggs i brevlådor hamnar i förvar för annars agerar man ju illvilligt eftersom man vet att man inte kommer att fullfölja åtagandet.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tror du missförstår den tidigare redovisade domen från EU. Där var SAS en direkt part i konflikten då de strejkande var anställda av SAS och ville påverka SAS. På så sätt var SAS en part i konflikten och därmed hade del i konflikten. I postnords fall är de inte part i konflikten utan har blivit indragna pga sympatiåtgärder och en grundkonflikt som inte berör postnord. På så sätt kan inte de beskyllas för att vara part i konflikten som SAS var i den domen.WilleTesla skrev: ↑01 dec 2023 17:40Tycker du?
För det första, hur var det med att skylla på force majeure när man själv är indragen i konflikten, enligt tidigare EU-domslut, ang SAS?
För det andra, kan någon förklara vad de menar med: ”kan Tesla inte grunda en rätt att utfå försändelser på PostNords uppdrag till att tillhandahålla samhällsomfattande posttjänsten”. Det känns ju inte klockrent att man håller med. Är det bra formulerat?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svar på din fråga finns i punkt 25 och 26.jonsalgerier skrev: ↑01 dec 2023 17:43Men är inte punkt 7 lite märklig?
Skärmavbild 2023-12-01 kl. 17.25.47.png
Varför kan inte oorganiserad personal beordras att arbeta om man som i punkten innan ser sig som neutral i konflikten?
Eller egentligen borde ingen order behövas, det borde ligga inom ordinarie arbetsuppgifter som inte behöver påtalas (det är klart.. Tesla kan ju ha otur och det är ingen utanför facket som skulle hantera detta). Det vill säga.. Postgången kommer visserligen bli väldigt godtycklig, men en order som förbjuder alla att hantera posten borde vara lika orimlig som motsatsen. Det stämmer att man inte skall veta vilka som är organiserade, men i frånvaro av instruktioner borde normalt arbete efterlevas (av de som inte är i blockad)
Men om det är så att man ser sig helt bunden och hela arbetsstyrkan är förbjuden att befatta sig med post adresserad till Tesla så borde det ju gälla inkommande också.
Troligtvis är större delen av inkommande post till Tesla inte klassisk frimärkspost utan modern variant där man digitalt anger mottagare. Registreringsskyltar borde ju skickas rekommenderat t.ex.
Man borde ju då inte acceptera post med Tesla som mottagare alls så att endast frimärkspost som läggs i brevlådor hamnar i förvar för annars agerar man ju illvilligt eftersom man vet att man inte kommer att fullfölja åtagandet.
Där de bl.a. för fram att de inte i en arbetsledningsfunktion kan veta vilka som är eller inte är organiserade i SEKO och ST samt att en oorganiserad medarbetare har en rätt att själv välja att vara neutral eller delta i konflikten.
Enligt deras svar samlas heller inte försändelser in som är adresserade till tesla men att det kan finns försändelser till tesla i större burar som kommer till postnord.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor.frippe skrev: ↑01 dec 2023 17:35Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Svårt att hänga med på vad du menar eller syftar till. Konstaterar att likt Vesa-Pekka så saknar dina inlägg såväl substans, sans och mycket lite relevans. Återgår till att enbart läsa och häpnaserfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 17:25Ett par? Tjäna!Cantona skrev: ↑01 dec 2023 16:29Nej ok. Borde förstått att det enbart var ett par skyfflar oprecist snömos du levererade igen. Du refererade alltså till?erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 16:13Det finns fler än Foodora. Eller?Cantona skrev: ↑01 dec 2023 16:11Det har ju visst bemötts. Exempelvis foodora har ju kollektivavtal.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 15:56
Matutkörarna är en jättebra parallell tycker jag. Hittills har ingen kommenterat om dem.
Jag har nog skrivit 10-20 gånger om varför. Svar på din fråga. Läs i tidigare inlägg. Återkom sedan. Orkar inte skriva det igen.
De 10-20 gånger högarna med snömos du har framställt besvarar ju ingenting. Ska vi enas om att snus är snus och strunt är strunt? Ett klassiskt citat som torde falla dig på (under) läppen och göra det mer begripligt för dig och lämna det där?
74/90 om jag minns rätt.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 14 nov 2023 14:44
Re: Strejk på Tesla i Sverige
En väl tanke.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:53Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor.frippe skrev: ↑01 dec 2023 17:35Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.![]()
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 18:08En väl tanke.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:53Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor.frippe skrev: ↑01 dec 2023 17:35Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.![]()
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ganska säker på att tesla har anlitat en svensk advokatfirma för den här processen.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 18:12Att vara beroende av kollektivet är aldrig optimalt. Det finns alltid någon som inte gör vad den ska och bara glider med på andras bekostnad.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 18:08En väl tanke.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:53Tesla vill ju göra allt in-house så tänkte att det var Teslas egna jurister som skrivit och sedan kört det genom Google-translate som så mycket annat vi sett genom åren i diverse avtal och villkor.frippe skrev: ↑01 dec 2023 17:35Fast de jurister som skrivit teslas stämning är inte anställda på tesla utan sitter på en extern byrå. Så de är inte direkt drabbade av konflikten utan tar jävligt bra betalt. Med tanke på vad en advokat tar i timmen är den text som de producerat för teslas räkning rent ut sagt pinsam.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 17:26
Kan ju också bero på att man sitter i ganska olika situationer. Teslas är den utsatta parten i målet, medan PostNort kan självbelåtet luta sig tillbaka. Det påverkar dem inte över huvud taget. Skulle det visa sig att de gör fel och det blir några ekonomiska konsekvenser så kan de bara gå till pappa staten för att få lite mer skattepengar. De behöver helt enkelt inte bry sig. Då är det enkelt att hålla sig på en högre nivå.
Så din argumentation att de sitter i olika situationer stämmer alltså inte.![]()
Men tillsammans är man starkare. In-house är ofta inte optimalt