EKOT Fördjupning 2023-11-30:
Därför väljer Tesla-teknikern att inte strejka | Studio ett
https://sverigesradio.se/avsnitt/darfor ... studio-ett
FULLTEXT:
Reporter: Den pågående konflikten om kollektivavtal mellan Tesla och facket IF Metall fortsätter utan någon lösning i sikte. Facket har meddelat att man kommer fortsätta strejka tills dessa kollektivavtal skrivs. Tesla och sin sida säger fortsatt nej och företagets vd Elon Musk har kallat det som pågår citat "galenskap". Vi ska nu höra en av de Tesla-anställda tekniker som fortsätter att jobba och har fått byta arbetsort för att täcka upp för de som just nu strejkar. Han vill vara anonym men berättar om en vardag satt ur spel.
Anställd: Det är extremt stressigt, alltså psykiskt påfrestande, kanske det är poängen med det också. Jag i alla fall som person, jag som person, jag har varit här. Hade jag inte tyckt om mitt jobb, hade det varit så toxiskt som de beskriver det att liksom är jättedåliga villkor, då hade jag inte varit kvar.
Då hade jag bytt jobb. Jag har ju liksom familj, jag har ju fru och barn. Jag kan liksom inte ta med en sån där dålig vibe hem. Så liksom jag känner att det är jobbigt, och så speciellt nu tänker jag att det är trots allt det jobbet jag försörjer mig på. Och det betalar ändå väldigt bra liksom så. Och jag trivs med det jag gör liksom. Så det blir lite såhär, ja men då måste jag väl, jag har ju väldigt intresse då att försvara mitt ställe som betalar mig. Jag får ju pengar av det och det livnar jag mig på. Och då ser jag såhär sympatistrejkerna, då ser jag det liksom, det är ett hot mot min försörjning. Så då måste jag ju jobba mer och hjälpa till och försöka göra någonting för att det inte ska bli dåligt för oss.
Reporter: Så jag förstår det som att du trivs med de villkor och den lön du har på Tesla nu.
Anställd: Ja alltså visst såklart, man kan inte garantera oss löneförhöjning, alltså om man ska vara sådär superfyrkantig liksom. Man följer sådär som de säger, IF Metall är det liksom att det finns liksom arbetsgivaren som ändrar villkoren så. Men samtidigt om man tänker lite common sense, skulle du bara ändra villkoren sådär, du blir ju av med personal. Det är så jag har sett på det liksom. Om du säger vi ska göra bilar eller producera, fakturera timmar, whatever liksom. Låter du resultaten prata för dig? Det finns ingen som kan säga till dig att du inte gör bra jobb och du ska ändra dina villkor.
Tvärtom, man vill ju, då förbättrar man ju löner. Och sånt där. Och du kan liksom, på det här stället kan du ju, i alla fall för min erfarenhet, du kan klättra liksom, ja typ 10 000 i ökning. Alltså sådär i lön. Exempel, *otydligt* liksom 15 000 sådär, roughly liksom. Klättra i stegen på några år. Och det kanske inte du kan göra på ett ställe som har avtal, för du måste ju följa den hära... för jag, när jag hade ett jobb som hade kollektivavtal, då hade han snubben en tabell liksom. Så stod det ålder, erfarenhet och så var det en lönetabell typ. Så pek, drog han bara sitt finger och sa, men typ det här ska du få, sen ska du få det här nästa år. Men det känns ändå inte så, alltså det känns ändå, det här känns mer schysst. För det är såhär, gör du det du ska, gör du någonting bra, så får du en reward. Så får du kanske mer aktier eller mer, ja, whatever, bonusar hit och dit liksom.
Reporter: Precis, för ni har också, ni får också aktier i bolaget.
Anställd: Ja, alltså typ, som låser upp sig efter några år. Och liksom, det är också såhär motivation att du blir kvar, liksom ju längre du är desto mer får du. Och sen blir du kanske befodrad, du får det mer och liksom, så jag sitter här, jag trivs med det jag har.
Reporter: Du sa ju också till mig igår att du är själv inte medlem i facket, men du har varit det, men du gick ur. Vad beror d...
Anställd: Jag var ju medlem, jag var ju medlem i typ tio år i facket tyvärr. Och liksom, de frågade inte oss någonting hur vi mår. Alltså man tycker liksom, när du ska dra igång en sån här stor krig liksom. En stor, ja, en konflikt. Då är det i alla fall frågat, okej, hur mår ni? Hur är det här? Gör en omröstning, vill ni ha kollektivavtal? Alltså någonting liksom, någon input, någon survey. Alltså, nu pratar vi en unbiased survey som är, opartisk liksom, inte att det är Tesla i en survey eller att det är IF Metall i en survey. För det blir ändå en intressekonflikt. Om man har gjort en helt neutral, bara okej här, vi vill inte ha det och vi vill ha det. Vilka trivs, vilka vill inte ha? Vilka är glada på sitt jobb? Alltså så, nu så har det inte något sånt hänt. Och det, för mig kände jag mig liksom sviken. Så jag var så här, okej, vad får jag för pengarna typ? Och generellt, de har, de har varit hos oss flera gånger och frågat om kollektivavtal. Men det enda de har sagt så här, vart är din chef? Jag vill att ni skriver under. Ja, men där är chefen. Men så vänder de klacken när de får ett nej. Men de har aldrig sagt, hur mår du? Hur trivs det här? Är det bra? Hur är det att jobba här? Ingenting, inte ens ett ord. En gång kom de med en kort, och vilket var jävligt snällt. Ica-kort, bonus med pengar för att köpa mat. Det var jätteuppskattat, men det enda kontakten jag har haft någonsin med dem. Jag hade ju varit med i facket om jag hade varit i ett kollektivanslutet företag, lätt. Men inte kanske när det inte är anslutet, då är det ingen poäng typ. Alltså, det gör ingen skillnad.
Reporter: Och om du ska berätta också, du är ju just nu på en annan ort än vad du normalt jobbar på för att tacka upp just för personer som då strejkar. Hur känns det att du täcker upp på det sättet?
Anställd: Yes, jag hjälper till genom orta. Det är jättekul. Det är bara kallt. Men det är jättekul för du ser hur glada kunderna är när du gör någon skillnad hos dem. Och det motiverar mig ännu mer att hjälpa till.
Reporter: Men hur skulle du säga att stämningen är mellan dig och dina kollegor? Hur är det på jobbet nu? Hur går snacken?
Anställd: Alla är liksom glada, typ så. Man är bara lite kanske så här... Alltså, jag vill inte vara en sån. Det kanske kommer säga en statement nu som är väldigt provokaterande så. Men nu känns det ju som att facket ser ju av som ryssarna och de är ukrainerna. Om man ska vara så. Men i verkstaden så är stämningen som att vi är ukrainerna och skyddar oss själva. Och de är ryssarna som kommer in. Inte för att vara en sån. Men det är bara att stämningen jag får i alla fall, uppfattningen jag får, det är att det är vi mot dem. Och de kommer att försöka ta det vi trivs med ifrån oss. Sen såklart, alla jobben överallt, det finns alltid... Inget är ju en utopia. Allt är inte perfekt. Du kanske har något på ditt jobb som... Åh, det här kanske är jobbigt.
Men du kan leva med det. Det är liksom ingen... Det finns ingen utopi, liksom. Det där vore ju bizarrt att tro. Men generell uppskattning att de flesta trivs. Och vi skojar och har en rolig jargong, man kan skämta om bilarna, liksom eller om det man gör på jobbet. Alltså, som vilket jobb som helst. Det är liksom inget speciellt.
Reporter: Du vill ju intervjuas anonymt. Varför då?
Anställd: För att liksom, som jag sa till dig. Jag tekniskt sett, jag äventyrar ju min säkerhet genom att gå ut med det här. Även om det är lagligt att säga nej till kollektivavtal. Och med den psykiska påfrestningen som händer just nu. På grund av blockaderna. På grund av alla de här grejerna. Och alla rykten som går om alla hot som de får där så känner inte jag mig trygg att gå ut med min namn. Jag tror att man... Jag hoppas också att IF Metall håller sig att strejk- ovh stridsåygärderna inom lagens ramar. Men jag kan förstå också att om det är någon desperation. Man kanske råkar snudda till gråszonen lite. Och det är inte jag bekväm med, om det nu stämmer. För jag litar på mitt team liksom. Om någon säger till mig att vi har fått sådana här grejer. Då blir man rädd.
Reporter: Vad är det du menar? För du pratade igår om att de kanske har skickat sms. Eller varit lite passivt aggressiva.
Anställd: Ja, jag har fått höra från mina kollegor. Jag kan inte verifiera det. Men jag har fått höra från mina kollegor. Det kommer upp sms såhära, passivt aggressiva sms. Att ni kommer inte få något jobb på någon facklig ansluten verkstad, att ni sviker era arbetarkollegor. Typ såhär. Att försöka övertyga att gå och strejka. Och sen kan jag förstå att de höjde ju till 130%. Strejkersättningen. Vilket jag vet inte. Men man kan spekulera att det inte är folk som strejkar. De måste höja den. Den här konflikten är väldigt politiskt laddad. Och ibland har det dykt upp konstiga människor på arbetsplatsen, som kanske anser att strejkbrytarna kanske ska stoppas fysiskt. Och jag kan bara tacka företaget av vakter. Det behöver inte vara IF Metall. Men det kan vara någon som kanske är lite mer extrem. Och säger nej du. Du ska strejka. Eller vad fan gör du, du förstör vår svenska modell. Jag förstår den här svenska modellen. Jag förstår vad de har gjort för oss. Historiskt vackert så. Men jag förstod det rätt. Den här medbestämmande lagen. Den kom ju på grund av en gruvstrejk på 60-talet. Och då var det arbetarna i sig som fick den här lagen. Inte facket. Men det är skitsamma ändå. Jag låter dig ha ordet nu. Det är bara det jag känner för. Att bara helst ha mitt namn och min inkomst.
Reporter: Men är det så att du också har hört eller sett att det har varit...
Anställd: Jag har sett på Facebook. Jag har sett att det finns individer som tar sig till servicecentret och försöker mucka gräl. För att de anser att strejkbryteri inte är okej. Det kanske är äldre generationer som på den tiden. Man slogs ju med strejksbrytare och sånt där. Men då tror de att de ska göra en right thing. Men de har ingen jävla aning om hur det är på andra sidan väggen. De tror att oh shit, här är vi rädda, vi vågar inte säga upp oss. Det är inget slavdriveri. Man säger upp sig. Hitta ett nytt jobb.
Reporter: Jag ska ställa en sista fråga bara. Vad tror du att det här kommer sluta i? Kommer Elon Musk till slut gå med på kollektivavtal? Vad tror du att det kommer bli i slutet?
Anställd: Personliga spekulationen är bara att man kommer bara slåss i slutet bara. Men man ska inte, man ska inte underskatta kreativiteten i den här kulturen heller. Som *otydligt* säger till dig: Växer man upp här, då får du en bra feel. Alltså för att lösa problem. Du har en sån kultur som att står det en vägblock framför dig. Du fixar det bara. Du skiter i om du måste tänka utanför boxen liksom, du fryser inte till och sägernNej jag väntar på en facklig ombud som ska ge sitt godkännande. Du löser problemet. Såklart, du gör inte något dumt. Men du löser det med kreativitet. Så jag tror att det här kommer dra ut. Det kommer dra ut och jag vet inte, jag tror inte Tesla. Det är för mycket pengar och steg. Personliga åsikter bara, det är för mycket pengar och steg att lämna det här landet. Det är en stor marknad. Men jag hoppas bara att det är så. För det skulle vara tråkigt att byta jobb. Speciellt tvingas bort från något man tycker om.
Reporter: Ja det säger en senior tekniker på Tesla. Som vill intervjuas anonymt. Men vad svarar facket på den här kritiken? Och på de här påståendena? Veli-Pekka Säikkälä är avtalssekreterare på IF Metall.
Veli-Pekka: Nejmen vi har ju under flera års tid jobbat med att organisera de här arbetsplatserna. Och vi hade förhandlingar då i oktober förra året. Och efter det så har man dragit igång. Fortsatt med organiseringen. Och då har man ju också haft dialog med medlemmarna. Och målet har ju varit att vi ska bli så många så att vi kan kräva kollektivavtal. Och det har man blivit då. Så att vi upplever nog att det fanns ett tryck från medlemmarna när vi... innan vi la våra varsel i oktober i år. Så att för mig låter det konstigt att man inte haft någon diskussion. Utan tvärtom så har man ju pratat om det här i en lång period.
Reporter: Men nu menar du att ni har pratat med era fackliga medlemmar om det här varslet.
Veli-Pekka: Ja.
Reporter: Men har ni varit och pratat på verkstäderna med teknikerna i stort?
Veli-Pekka: Ja, ja.. alltså med *otydligt* det de har gjort de här är att prat... vi har ju värvat medlemmar. Och i den värvningen så är det ju så att där ingår ju pratet att man också ska ha kollektivavtal. Och vi har haft medlemsmöten. Och det är klart att på de här medlemsmötena dit kommer ju medlemmarna. Men min bild är att det har varit breda möten där man också har försökt värva medlemmar då. Och då har man pratat om de här... att syftet är att få ett kollektivavtal. Och det kan ju vara så att enstaka tycker att det har pratats för lite, vad vet jag.
Reporter: Precis. Men har ni också mött personer som är nöjda med sina villkor, och som inte vill ha kollektivavtal nödvändigtvis på sin arbetsplats?
Veli-Pekka: Det stora, stora kravet har ju varit, att man nu vill ha kollektivavtal. Sen är det ju alltid så att när man säger att nu kommer vi i en situation. Där man vet att motparten och arbetsgivaren inte är beredda att göra det. Att det finns en del som tycker att nejmen det här blir jobbigt. Det här blir jobbigt att ställa upp på helt enkelt.
Reporter: Och den här anställda som jag pratar med. Han menar också att man borde ha gjort en undersökning bland alla tekniker på Tesla, inte bara de fackliga, de som är medlemmar i facket om vad man tycker om sina villkor. Och om man vill ha en strejk eller inte för kollektivavtal. Och någon sån har ju inte gjorts. Varför har man inte gjort det?
Veli-Pekka: Nej det har.... därför att vi pratar med, när vi ställer frågan så gör vi ju det till våra medlemmar. Vi är ju en medlemsstyrd organisation. Och de som har rösträtt i vårt förbund, det är ju medlemmarna. Sen är det ju så här att den här frågan är ju också faktiskt mycket större än bara för medlemmarna som är på Tesla. Det här är ju, det är ju så att de här konkurrerar ju också med våra medlemmar på alla andra bilverkstäder. Så att det är mycket större frågor än så.
Reporter: Den här personen säger också att han är nöjd med de avtal han har.mHan har tidigare jobbat på verkstäder med kollektivavtal, men han tycker att de villkor han har nu, bland annat lönestegen är bättre än vad han hade då. Är inte det en åsikt som också måste respekteras?
Veli-Pekka: Jo absolut. Det måste det göras. Och det är väl bra att han är nöjd med det.
Reporter: Det kommer också anklagelser från från den här personen, om påtryckningar från fackets håll. Mot Teslaanställa som har valt då att inte strejka, som inte är medlemmar i facket. Den här personen då som jag pratar med, han ger exempel på sms där man uttrycker att man inte kommer få några jobb på någon facklig ansluten verkstad om man.... Och att man till exempel då sviker sina arbetskollegor. Har det förekommit den här typen av påtryckningar från fackets håll på anställda som inte strejkar?
Veli-Pekka: Jag skulle vilja se de där smsen i så fall. För det är ju så här att facket anställer inte någon. Så någon facklig kan ju inte säga att man inte kan få jobb någon annanstans. De sms vill jag se i så fall, då är det någon som har... Men så här, det är klart att de när vi ska gå igång en konflikt så måste vi också upplysa medlemmarna om att, om du... Medlemmarna om att... och försöka värva medlemmar och säga att nu ska vi ha den här konflikten och nu vill vi att du är med, att du ansluter, ansluter dig. Och om det är så att du väljer att arbeta istället så kommer det, kommer det innebära att du kommer att försvåra våra möjligheter att få igenom en bättre villkor för dig själv och dina arbetskamrater. Så det är klart att, det är klart att, att man har talat om det. Men att man skulle säga att man inte får jobb någon annanstans. IF Metall anställer ju inte på några arbetsplatser. Så det har jag svårt att tro på.
Reporter: Men kan det ha uttryckts på det sättet, att man till exempel sviker sina arbetarkollegor om man inte är med och strejkar?
Veli-Pekka: Det kan.. ja, eh... jag vet inte hur det har uttryckts, men men det är klart att om man inte deltar i en konflikt som man har beslutat om i demokratisk ordning. Vilket man gör, när man är i ett fackförbund. Då är det så att då försvårar man att få igenom kraven, för både sig själv, men också för sina arbetskamrater. Det gör ju den här kampen svårare.
Reporter: Ni har ju höjt strejkersättningen till 130% av lönen. I normalfallet så ligger förbundets strejkersättning på 80% av lönen. Varför har ni gjort det?
Velio-Pekka: Vi brukar göra så att.. eh, i våra stadgar så står det, i huvudläget att man har 80% av lönen. Och det har vi därför att vi ska ha en lång uthållighet när man har konflikt. Vi ska ha en kassa som i det fallet att vi hamnar i en stor strejk ska pengarna räcka länge. Det är anledningen till att vi i grunden har 80%. När vi. När vi går in i sådana här mindre konflikter när vi ska försöka få ett kollektivavtal på en enskild arbetsplats, då brukar vi alltid höja ersättningarna till 100%. I det här fallet nu, efter två veckors konflikt så höjde vi det till 130%. Och anledningen till det är helt enkelt att när man är borta så länge från jobbet som två veckor, då börjar man tappa, då förlorar man exempelvis semesterlön. Och då är det så att då kompenserar vi för semesterlönen. Det vi också gör det är att vi kompenserar för avtalspensionen. Och sen är det också så att den här ersättningen som betalas ut nu, den är generell även för de som inte är på Tesla, utan andra som vi har satt i blockad. Och på de arbetsplatserna har de en arbetstidsförkortning på åtta dagar. Och de har också en extra avsättning till deltidspensionen som överstiger det som man betalar på Tesla. Så att allt det här får man då kompensation för.
Reporter: Så ni har inte höjt den här ersättningen för att det är för få som strejkar?
Veli-Pekka: Nej det har vi inte gjort. Vi har gjort den för att man tappar, man tappar helt enkelt när konflikten blir längre. Då måste man höja helt enkelt.
Reporter: En sista fråga också. Den här personen då. Han beskriver hur strejken mot Tesla har skapat en känsla av vi och dem som inte fanns tidigare, enligt honom då. Alltså två grupper mot varandra, facket mot de anställda som har valt att inte strejka då. Och han jämför till och med - han säger själv att det här är en provokativ liknelse -men han jämför med, med Ryssland och Ukraina. Att ni på facket ser det som Ukraina som försvarar er mot Ryssland, som då hotar hela er existens, som ni menar den svenska modellen. Medan han och hans kollegor istället ser sig själva som Ukraina då, och facket som Ryssland som hotar deras frihet. Hur ser du på den kritiken att konflikten förstärker vi och dem?
Veli-Pekka: Jag är inte förvånad att det blir så här, att det blir motsättningar. Det är klart att vi har ett antal medlemmar som har gått ut i konflikt. Och när man går ut i konflikt så är det ju en jättejobbig sak. Och jag förstår också, det var... det fanns ju några som gick ur i samband med konflikten. Men vi har också nu fått... vi har fler medlemmar nu än vi hade när konflikten började. Så vi har fått en medlemsökning på det sättet. Det är klart att det blir motsättningar. Det finns ett gäng som går ut, för att de vill se till att man får ett kollektivavtal och bättre villkor. Och så finns det ett gäng som inte ställer upp på det, och stannar kvar och jobbar och motarbetar det. Och då blir det tyvärr motsättningar. Det är så. Det blir det. Och det är inte så konstigt. Det blir mycket känslor i det här. Och det är tråkigt. Jag tror det är så här: Att det stora flertalet på Tesla. De vill ha kollektivavtal. Sen är det så att när vi hamnar i en situation där man vet att arbetsgivaren är djupt emot det och vill inte ställa upp på det, då blir det jättejobbigt att gå ut i konflikt. Och då kanske det är en del som tänker. Nej men okej. Jag vill inte ta den här fajten, jag vill inte ställa upp på det och då stannar man kvar och jobbar.
Reporter: Men den här personen är ju inte, så att säga rädd för, eller orolig för den grejen. Han är ju tvärtom bara nöjd med de villkor och avtal han har.
Veli-Pekka: Ja det kan vara så, att han är det. Det finns ju 120-130 individer på Tesla. och det finns säkert många olika åsikter om, om man är nöjd eller inte, och så vidare. Så att, alla åsikter finns där naturligtvis.