Ingen politiker är känd för att hålla sig till sanningen. Utom möjligtvis Alf Svensson.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Övriga KA anslutna företag vill inte ha företag som inte betalar till svenskt näringsliv, inte betalar till facket och samtidigt erbjuder bättre villkor så deras anställda byter till den fria arbetsgivaren. Man förstår att sådan öppen konkurrens är besvärande. Dugliga, erfarna bilmekar skulle kunna haft en helt annan löneutveckling genom att byta mellan sådana arbetsgivare som tvingas konkurrera med helt andra former om arbetskraften.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Strejken är tagen genom maoritetsbeslut. Lyssna på nyheterna, läs tidningen eller lyssna på representanterna för facket., de kan förklara tydligare än jag. På arbetsmarknaden vill majoriteten inte ha företag särskilt i en så stor bransch som sätter egna agendor och sämre villkor än för övriga. ?
Om nu svenska modellen är så bra, varför är då löneutveckling bättre i andra länder? Svensken har för varje år blivit fattigare mot resten.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Med samma resonemang som du för så har också andra medlemmar svarat 10 gånger, verkar som att du har lika svårt att ta in olika åsikter som du anser att andra har.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:0510:e gången jag svarar eller? Svårare eller vill inte förstå? Eller inte läst tidigare inlägg?agehall skrev: ↑01 dec 2023 06:53Fast bara när majoriteten håller med dig eller? Majoriteten av alla anställda på Tesla vill ju inte ha kollektivavtal och strejkar därför inte. Alltså borde ju inte Tesla teckna kollektivavtal enligt dig.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 21:41Som jag har nämt har jag respekt för allas fria val. Vi har en långtgånde demokrati i landet. Men märk väl en majoritetsdemokrati.
Strejken är tagen genom maoritetsbeslut. Lyssna på nyheterna, läs tidningen eller lyssna på representanterna för facket., de kan förklara tydligare än jag. På arbetsmarknaden vill majoriteten inte ha företag särskilt i en så stor bransch som sätter egna agendor och sämre villkor än för övriga.
Se tex gårdagens nyheter om matleveransutkörarna många fick ingen övertidsersättning. Men de kanske var nöjda ändå? Vem vill ha en sådan arbetsmarknad? Strejkbrytarna kanske? Eller inte?
IF Metall har uttryckt sig med samma resonemang som du och egentligen bara sagt att de inte har bra villkor, däremot aldrig förklarat i förhållande till vadå?
De har heller aldrig gått ut med några faktiska siffror på antalet strejkande eller hur många som vill ha kollektivavtal.
Det är lös argumentation med flyktiga argument som inte har påvisats.
Från Teslas sida så har man givit siffror, flertalet vittnesmål om motsatsen för vad IF Metall hänvisar till och flera av våra medlemmar berättar om första hands information från tekniker.
Jag kan oavsett dina argument eller hänvisningar till media inte tillgodose mig information som stöttar fackets påståenden.
Motparten har dock flera, så åter till ditt inledande resonemang, hur skulle du svara om du fått samma inledande frågeställning?
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Den svenska modellen är primärt bra för fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna!
Kontrollerad lönebildning ingår ju i detta...

Tesla Model Y Performance
-
Vilka länder har bättre?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 08:19Övriga KA anslutna företag vill inte ha företag som inte betalar till svenskt näringsliv, inte betalar till facket och samtidigt erbjuder bättre villkor så deras anställda byter till den fria arbetsgivaren. Man förstår att sådan öppen konkurrens är besvärande. Dugliga, erfarna bilmekar skulle kunna haft en helt annan löneutveckling genom att byta mellan sådana arbetsgivare som tvingas konkurrera med helt andra former om arbetskraften.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Strejken är tagen genom maoritetsbeslut. Lyssna på nyheterna, läs tidningen eller lyssna på representanterna för facket., de kan förklara tydligare än jag. På arbetsmarknaden vill majoriteten inte ha företag särskilt i en så stor bransch som sätter egna agendor och sämre villkor än för övriga. ?
Om nu svenska modellen är så bra, varför är då löneutveckling bättre i andra länder? Svensken har för varje år blivit fattigare mot resten.
-
Men om man har respekt för någon så uttrycker man sig inte så…erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 05:06Nej jag har respekt för honom, men håller inte med honom.Harry Haffa skrev: ↑30 nov 2023 21:48Du spred förakt över mekanikern i två inlägg.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 21:41Som jag har nämt har jag respekt för allas fria val. Vi har en långtgånde demokrati i landet. Men märk väl en majoritetsdemokrati. Jag förmodar att många inte riktigt ser det så nu.Harry Haffa skrev: ↑30 nov 2023 21:25Vilket jäkla påhopp på mekanikern… Riktigt dåligt beteende av dig.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 20:31
Individualism i högsta grad. Han ger fan i.......
"Sköt dig själv och skit i andra"
Jag ser det ur olika synvinklar om hur Sverige kan bli i framtiden. Teknikern gör som han själv vill så klart.
Detta som sker nu har inte skett på nästan 100 år och han är en del av detta. Bra eller dåligt? Avgör själv.
Jag hittade inte ovan fula ord själv, utan citerade.
Grova påhopp är det från dig. Lätt att hoppa på andra då de inte kan försvara sig.
Han är väl en riktig Svartfot som ska bekämpas och tryckas ned i dina ögon.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så sanningen är att gud finns?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
Jag anser att det inte struntas i de Teslaanställda. Facket får ingen insyn hos Tesla.Pontus skrev: ↑01 dec 2023 00:45Om vi ska strunta i vad dom som jobbar där tycker så kan vi lika gärna vara så barnsliga att vi säger att dom flesta I världen har inte kollektivavtal så då måste ju det vara det bästa...erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 20:42Jag ser det ur ett mycket större perspektiv.Teslabilen2023 skrev: ↑30 nov 2023 20:39Han och hans kollegor är ju också ett kollektiv. Fackbossarna är ett annat kollektiv som inte tillvaratar deras intressen.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 20:31Individualism i högsta grad. Han ger fan i.......Teslabilen2023 skrev: ↑30 nov 2023 20:24
Hans ord var att han inte strejkade eller var med i facket för att facket gav fan i vad han och hans kollegor tyckte.
IF Metall och LO-facken handlar inte om arbetarnas väl längre…
"Sköt dig själv och skit i andra"
Du gör inte det.
Vi ser olika.
Jämför med matutkörarna, gårdagens nyheter och ovan inlägg. De kanske är nöjda ändå? Trots att det skippas OB tillägg m.m. och att de med daglön arbetar på natten. De sätter ju systemet ur spel. Skall vi lyssna på de utkörarna och anamma det?
Jag tycker inte det.
Vad tycker du?
Vi kämpar bla i Sverige för att andra länder skall få det drägligare.
Lika barnligt kanske som att säga att i världen är cirka 55% av alla äktenskap arrangerade av olika grad. Har vi i Sverige fel som fördömer det?
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Strejken är tagen genom maoritetsbeslut. Lyssna på nyheterna, läs tidningen eller lyssna på representanterna för facket., de kan förklara tydligare än jag. På arbetsmarknaden vill majoriteten inte ha företag särskilt i en så stor bransch som sätter egna agendor och sämre villkor än för övriga.
Se tex gårdagens nyheter om matleveransutkörarna många fick ingen övertidsersättning. Men de kanske var nöjda ändå? Vem vill ha en sådan arbetsmarknad? Strejkbrytarna kanske? Eller inte?
Eller också var det inget majoritetsbeslut...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Självklart var det ett majoritetsbeslut, i Metalls styrelse.Credde skrev: ↑01 dec 2023 09:25Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Vad de som faktiskt påverkas tycker är ointressant.
Strejken handlar om facket, inte arbetarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Data finns här; https://cornucopia.se/2023/11/svenska-m ... eu-medlet/
Såklart även högre i utanför EU med såsom USA, Storbritannien, Schweiz.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- jonsalgerier
- Teslaägare
Ett majoritetsbeslut för en strejk är nog ganska lätt att få eftersom det finns stor chans att det är mest de som är intresserade av att driva frågan som dyker upp på ett fackmöte.
Men.... överhuvudtaget tror jag att detta är ganska enkelt.
Anledningen till att facket inte går ut med en siffra är att den siffran är dålig PR. Det skulle vara väldigt illa för blockadviljan på de företag som är uttagna om det kommer svart på vitt att det är ett drygt dussin på Tesla som faktiskt strejkar. Istället undviker man som flera påpekat frågan och svarar istället på hur många som borde strejka eller något annat ovidkommande. Det ser ju också bättre ut om man bara använder gruppen som är inom det yrkesområde som man varslat och inte hela personalen.
Utöver detta har ju Tesla kommit med en egen siffra (10%ish) och den är säkert på samma sätt vinklad så att den passar Tesla. Det vill säga, man räknar hur stor del av hela arbetsstyrkan som strejkar för att få en så låg siffra som möjligt och det faktum att facket inte gått ut och anklagat Tesla för att ljuga (det kommer mycket information så liten brasklapp att jag missat sådan info) kan egentligen bara betyda att siffran är hyfsat korrekt eller i alla fall inom marginalen för att inte kunna skapa jätterubriker att Tesla ljuger.
10% är nog ganska hanterbart för Tesla och oavsett hur man löser det är nog strejken allt annat än en kris och man gör nog analysen att just för ögonblicket är risken större för motparten att hamna i dålig dager så ned i skyttegraven och håll en låg profil.
Det är lite märkligt att inte all personal på Tesla varslats av sympatiserande fackförbund (tjänstemän), men det är nog helt enkelt så att där är anslutningsgraden ännu lägre och strejkviljan motsvarande riktigt låg.
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael269954
Det här är samma mentalitet och vurm för det kollektiva som man hör bland äldre ryssar som pratar om hur bra det var i Sovjet och särskilt under Stalintiden.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:0510:e gången jag svarar eller? Svårare eller vill inte förstå? Eller inte läst tidigare inlägg?agehall skrev: ↑01 dec 2023 06:53Fast bara när majoriteten håller med dig eller? Majoriteten av alla anställda på Tesla vill ju inte ha kollektivavtal och strejkar därför inte. Alltså borde ju inte Tesla teckna kollektivavtal enligt dig.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 21:41Som jag har nämt har jag respekt för allas fria val. Vi har en långtgånde demokrati i landet. Men märk väl en majoritetsdemokrati.
Tvärtom är det bättre för alla om dom innovativa företagen och deras anställda (tex Tesla , Spotify, Klarna) får frihet att forma sina egna villkor och slippa tvingas in under kollektivistiskt regelverk.
-
Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?Credde skrev: ↑01 dec 2023 09:25Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Ett samband?
I alla fall är det olagligt för en arbetsgivare att avkräva information från de anställda om de tillhör facket eller vilken fackförening man är med i. Det är frivilligt för de anställda att informera om det.
Teslas stjärnjurister tyckte eller krävde att Postnords anställda som inte är med i facket kunde dela ut deras post. Men enligt lag får Postnord inte fråga och kräva svar om vilka som inte är med.
. I sådana här fall när man skall hävda sin rätt måste man verkligen ha på fötterna och inte använda sig av Epa-jurister.
-
Undrar om du ens har läst under din länk?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 09:53Data finns här; https://cornucopia.se/2023/11/svenska-m ... eu-medlet/
EU snitt 4,4% och Sverige på 4,2% väldigt liten skillnad.
Eller du kanske tycker att det är en jätteskillnad?
-
Som matutkörarna som tog sig friheten? Tidigare inlägg.Teslabilen2023 skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det här är samma mentalitet och vurm för det kollektiva som man hör bland äldre ryssar som pratar om hur bra det var i Sovjet och särskilt under Stalintiden.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:0510:e gången jag svarar eller? Svårare eller vill inte förstå? Eller inte läst tidigare inlägg?agehall skrev: ↑01 dec 2023 06:53Fast bara när majoriteten håller med dig eller? Majoriteten av alla anställda på Tesla vill ju inte ha kollektivavtal och strejkar därför inte. Alltså borde ju inte Tesla teckna kollektivavtal enligt dig.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 21:41Som jag har nämt har jag respekt för allas fria val. Vi har en långtgånde demokrati i landet. Men märk väl en majoritetsdemokrati.
Tvärtom är det bättre för alla om dom innovativa företagen och deras anställda (tex Tesla , Spotify, Klarna) får frihet att forma sina egna villkor och slippa tvingas in under kollektivistiskt regelverk.
Skall de arbetsgivarna slippa regler också? Ha anställda som jobbar gratis övertid? Inte ha regelverk. De anställda är ju nöjda ändå. Vad är problemet brorsan jag får lön? Vad jag vet har ingen eller få klagat.
Matutkörning så som vi ser det idag är rätt nytt och innovativt och då tycker kanske du också att de arbetsgivarna skall ha gräddfil utan kollektiva regler på arbetsmarknaden?
Eller irländska asfaltsarbetare? Också otroligt innovativt då att knacka dörr och erbjuda omläggning. Utan avtal.
Men nu gäller det Tesla
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Facket vet precis hur många medlemmar de har och ingenting hindrar dem att redovisa det öppet så länge de inte berättar vilka individerna är.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?Credde skrev: ↑01 dec 2023 09:25Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Ett samband?
I alla fall är det olagligt för en arbetsgivare att avkräva information från de anställda om de tillhör facket eller vilken fackförening man är med i. Det är frivilligt för de anställda att informera om det.
Teslas stjärnjurister tyckte eller krävde att Postnords anställda som inte är med i facket kunde dela ut deras post. Men enligt lag får Postnord inte fråga och kräva svar om vilka som inte är med.
. I sådana här fall när man skall hävda sin rätt måste man verkligen ha på fötterna och inte använda sig av Epa-jurister.
Men det är uppenbart i detta fallet att anslutningsgraden är alldeles för låg för att få allmänhetens sympatier. Än värre för facket är att många av deras medlemmar struntar i att strejka. Hade det varit på annat sätt så hade facket basunerat ut det redan första dagen av strejken.
Förankringen i verkligheten för denna strejk är nog bland de lägsta vi sett på väldigt länge. Men som sagts tidigare så handlar denna konflikten om facket, inte arbetarna.
Arbetsgivaren däremot har ingen rätt att veta vilka som är fackligt anslutna. Det enda en arbetsgivare kan göra i en konflikt är att räkna ihop hur många som strejkar, vilket Tesla gjort i detta fallet och redovisat som att mer än 90% av de anställda går fortfarande till jobbet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael269954
Vi behöver lagar som hindrar avarter, tillåter strejker och blockader mot företag där majoriteten av dom anställda är för kollektivavtal, men som också förbjuder strejker och blockader om facket inte har med sig dom anställda. Det sistnämnda gäller så vitt vi vet Tesla. Inget annat har bevisats.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:46Som matutkörarna som tog sig friheten? Tidigare inlägg.Teslabilen2023 skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det här är samma mentalitet och vurm för det kollektiva som man hör bland äldre ryssar som pratar om hur bra det var i Sovjet och särskilt under Stalintiden.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:0510:e gången jag svarar eller? Svårare eller vill inte förstå? Eller inte läst tidigare inlägg?agehall skrev: ↑01 dec 2023 06:53Fast bara när majoriteten håller med dig eller? Majoriteten av alla anställda på Tesla vill ju inte ha kollektivavtal och strejkar därför inte. Alltså borde ju inte Tesla teckna kollektivavtal enligt dig.erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 21:41Som jag har nämt har jag respekt för allas fria val. Vi har en långtgånde demokrati i landet. Men märk väl en majoritetsdemokrati.
Skall de arbetsgivarna slippa regler också? Ha anställda som jobbar gratis övertid? Inte ha regelverk. De anställda är ju nöjda ändå. Vad är problemet brorsan jag får lön? Vad jag vet har ingen eller få klagat.
Matutkörning så som vi ser det idag är rätt nytt och innovativt och då tycker kanske du också att de arbetsgivarna skall ha gräddfil utan kollektiva regler på arbetsmarknaden?
Eller irländska asfaltsarbetare? Också otroligt innovativt då att knacka dörr och erbjuda omläggning. Utan avtal.
Men nu gäller det Tesla
-
Håller med om det som du skriver.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 10:52Facket vet precis hur många medlemmar de har och ingenting hindrar dem att redovisa det öppet så länge de inte berättar vilka individerna är.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?Credde skrev: ↑01 dec 2023 09:25Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Ett samband?
Men det är uppenbart i detta fallet att anslutningsgraden är alldeles för låg för att få allmänhetens sympatier. Än värre för facket är att många av deras medlemmar struntar i att strejka. Hade det varit på annat sätt så hade facket basunerat ut det redan första dagen av strejken.
Förankringen i verkligheten för denna strejk är nog bland de lägsta vi sett på väldigt länge. Men som sagts tidigare så handlar denna konflikten om facket, inte arbetarna.
Arbetsgivaren däremot har ingen rätt att veta vilka som är fackligt anslutna. Det enda en arbetsgivare kan göra i en konflikt är att räkna ihop hur många som strejkar, vilket Tesla gjort i detta fallet och redovisat som att mer än 90% av de anställda går fortfarande till jobbet.
Säkert är det så att anslutningsgraden är rätt låg och att det skulle skapa negativiteter mot blokaden. Det verkar som en väl slutsats.
Men vi andra 90% av Sveriges anställda med KA, det är oss det gäller. Dessa 80-90 st. eller hur många det är av strejkbrytarna skall inte stjälpa systemet för alla andra.
Jämför med matutkörarna.
-
Sverige ligger alltså under EU snittet. Pinsamt tycker jag. Men du säger att Sverige är bäst, herreguderfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:34Undrar om du ens har läst under din länk?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 09:53Data finns här; https://cornucopia.se/2023/11/svenska-m ... eu-medlet/
-
God tanke kanske. Börja med att skriva brev till alla 349 riksdagsmän och föreslå det.Teslabilen2023 skrev: ↑01 dec 2023 11:08Vi behöver lagar som hindrar avarter, tillåter strejker och blockader mot företag där majoriteten av dom anställda är för kollektivavtal, men som också förbjuder strejker och blockader om facket inte har med sig dom anställda. Det sistnämnda gäller så vitt vi vet Tesla. Inget annat har bevisats.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:46Som matutkörarna som tog sig friheten? Tidigare inlägg.Teslabilen2023 skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det här är samma mentalitet och vurm för det kollektiva som man hör bland äldre ryssar som pratar om hur bra det var i Sovjet och särskilt under Stalintiden.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:0510:e gången jag svarar eller? Svårare eller vill inte förstå? Eller inte läst tidigare inlägg?
Men nu gäller det Tesla
Eller sitt hemma och vänta på andra tider.
-
Har jag sagt att Sverige är bäst? Jag måste ha dåligt minne i så fall.Harry Haffa skrev: ↑01 dec 2023 11:11Sverige ligger alltså under EU snittet. Pinsamt tycker jag. Men du säger att Sverige är bäst, herreguderfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:34Undrar om du ens har läst under din länk?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 09:53Data finns här; https://cornucopia.se/2023/11/svenska-m ... eu-medlet/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hade blivit riktigt glad ifall denna fight handlade om vi övriga 90% av de anställda skulle omfattas av kollektivavtal, men jag tror inte det här påverkar den delen oavsett hur det går. Vi kommer nog tyvärr vara fast i kollektivavtalen även framöver.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 11:10Håller med om det som du skriver.
Säkert är det så att anslutningsgraden är rätt låg och att det skulle skapa negativiteter mot blokaden. Det verkar som en väl slutsats.
Men vi andra 90% av Sveriges anställda med KA, det är oss det gäller. Dessa 80-90 st. eller hur många det är av strejkbrytarna skall inte stjälpa systemet för alla andra.
Jämför med matutkörarna.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Nej det gäller inte oss 90% som har kollektivavtal.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 11:10Håller med om det som du skriver.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 dec 2023 10:52Facket vet precis hur många medlemmar de har och ingenting hindrar dem att redovisa det öppet så länge de inte berättar vilka individerna är.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 10:21Det kanske är konfidentiellt hur många? Något med lagen, juridiskt? Vet inte?Credde skrev: ↑01 dec 2023 09:25Om strejken är tagen genom majoritetsbeslut så fattar jag fortfarande inte varför IF inte kan gå ut och berätta precis hur många som strejker - då de som strejker nödvändigtvis måste vara medlemmer.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05
Ett samband?
Jämför med matutkörarna.
Jag förstår inte vad du är orolig för. Hur menar du att Teslas konflikt skulle påverka de som redan har kollektivavtal?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Norge och Danmark har jag nämnt tidigare, de är ju ganska jämförbara med oss också.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 09:08Vilka länder har bättre?Airlift skrev: ↑01 dec 2023 08:19Övriga KA anslutna företag vill inte ha företag som inte betalar till svenskt näringsliv, inte betalar till facket och samtidigt erbjuder bättre villkor så deras anställda byter till den fria arbetsgivaren. Man förstår att sådan öppen konkurrens är besvärande. Dugliga, erfarna bilmekar skulle kunna haft en helt annan löneutveckling genom att byta mellan sådana arbetsgivare som tvingas konkurrera med helt andra former om arbetskraften.erfaren bilmek skrev: ↑01 dec 2023 08:05