erfaren bilmek skrev: ↑30 nov 2023 20:15
P1 kl 17:05 idag.
Mekaniker på Tesla är intervjuvad. Han strejkar inte för han är nöjd osv. Han pratar också om sina aktieoptioner.
Sverige blir mer individualistiskt. Detta ser man överallt i samhället. Bra eller dåligt? Dåligt tycker jag.
Killen är ett jättebra exempel på indivualism.
Bu eller bä?
Det han inte tänker på är att han undergräver för de flesta andra i Sverige genom att strejkbryta. Det blir svårare för de flesta andra att få igenom bra avtal och villkor.
Killen tänker individuellt och blir det på köpet att arbetsgivarna på sikt gör mer vad de vill. Detta som det minskades på i slutet av 1800-talet. Märkligt detta. Något liknande har man knappt sett under historisk tid.
Istället bör man så som jag ser det tänka kollektivt och själv vara beredd på att dra sitt strå till stacken och vara beredd på att offra lite.
Vill vi ha det som i USA på sikt? Hoppas inte.
PS. Jag röstar borgeligt och KA + fack är jätteviktigt tycker jag.
Jag vet att S startade detta en gång i tiden. Allt som S gör och gjorde är inte dåligt.
Hela ärligt, sluta nu.
Självisk, individualist och beredd att offra lite?
Han har lämnat sin ordinarie arbetsplats för att hjälpa sina kollegor som är underbemannade och jobbar på ett betydligt kallare ställe än tidigare!
Dessutom, strejkbryteri? han bryter ingen strejk eftersom han inte är med i facket, de kom fram när hon som intervjuar frågade.
Sluta lyssna med döva örat och bara lyft allt för din egen agenda.
Han säger klart och tydligt att han inte vill ha kollektivavtal och förklarade varför.
Det är dessa svar du har efterfrågat, lyssna!
Vad är det som är så svårt, lyssna med en opartisk ingång, har VP någonsin givit några konkreta svar?
Jag ska hjälpa dig, nej!
Den här killen förklarade varför han inte vill ha kollektivavtal, gav exempel på lönesättning, samma exempel som flera andra redan givit där du har argumenterat att det är ett golv, man får sätta vad man vill.
AG gör inte det när man har kollektivavtal, flera har vittnat och även denna kille.
Snälla sluta nu.