Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Tellus skrev: 14 nov 2023 20:10
TSLA plus 15% sedan strejken började :D
All publicitet är bra :lol:
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tellus »

Airlift skrev: 14 nov 2023 20:13
Tellus skrev: 14 nov 2023 20:10
TSLA plus 15% sedan strejken började :D
All publicitet är bra :lol:
Ja, det går bra nu!
IMG_0518.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
SwedishAdvocate
Inlägg: 5692
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fosilfri2035 skrev: 14 nov 2023 19:43
...] Varför tjafsa om ett 100-tal anställda när som vissa redan har visat bolag har det betydligt sämre och fler anställda?
Ta vården till exempel.
Lite mer om det ovanstående...

När strejken började så handlade det om ca 120-130 mekaniker. Och i slutet av förra året hade Tesla 289 anställda totalt.

https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut

...så de borde ju rimligen ha passerat 300 anställda totalt vid det här laget. Och hur många fler inom den bransch som Metall organiserar avser de anställa nu efter att ha annonserat ut alla de här nya tjänsterna?...

Och det här är innan den så kallade 25 000 USD-bilen... Och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Europa. Hur många anställda inom den branch som Metall organiserar kommer Tesla har när de väl börjar sälja sin nya lilla bilmodell och dessutom lastbilar? Hur många anställda i Sverige kommer Tesla då ha totalt?

Och som har konstaterats tidigare i tråden så handlar ju den här konflikten som sagt om Metall. Och Metall organiserar inte vårdanställda...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

Jag har varit medlem i facket hela mitt yrkesverksamma liv (30 år). Och då inte medlem i if metall.

Jag har börjat fundera på om det verkligen är värt att betala varje månad för den här skiten eller om man skulle hoppa ur. If metall har verkligen lyckats.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Nect
elbilist
Inlägg: 1664
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

larsw skrev: 14 nov 2023 17:06
WilleTesla skrev: 14 nov 2023 16:49
Facebook Sweden AB hade 65 anställda 2022.
Va? Det utlovades ju 10000-tals jobb när Annie Lööf gav pengar till Facebook för att de skulle bygga en serverhall i Luleå.
Hon nämnde väl aldrig vilket land som skulle få jobben? 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

subarctic2123 skrev: 14 nov 2023 20:23
Jag har varit medlem i facket hela mitt yrkesverksamma liv (30 år). Och då inte medlem i if metall.

Jag har börjat fundera på om det verkligen är värt att betala varje månad för den här skiten eller om man skulle hoppa ur. If metall har verkligen lyckats.
Jag gick ur facket i början av arbetslivet eftersom de la sig i min anställning vilket resulterade i sämre villkor än jag ville ha. Sen svor jag att aldrig gå med i facket igen efter jag hörde hur lite fackpamparna jag träffade i arbetet faktiskt brydde sig om sina medlemmar.

Jag är egentligen inte det minsta förvånad över hur facken går på oskyldiga privatpersoner istället för Tesla, utifrån de jag träffat på så skulle jag bli förvånad om fackpamparna brydde sig det minsta om någon annan än sig själva. Inget fel med det egentligen, om man är ärlig och öppen med det.
Fredrik j
Inlägg: 11081
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Norrlands skrev: 14 nov 2023 19:31
Fredrik j skrev: 14 nov 2023 19:21
fth skrev: 14 nov 2023 19:18
VilkenElbilBlirDet skrev: 14 nov 2023 16:31
Allt detta om att facket inte ska använda sociala medier utan kollektivavtal..

Har Facebook, twitter etc anställda i Sverige?

Annars finns det ingen anledning att inte använda dom. Förutsättningarna på arbetsmarknaden utomlands är helt annorlunda med lagstadgade minimilön-nivåer etc.

väldigt mkt färre företag utomlands har kollektivavtal.. det är ovanligt.
Många av i tråden nämnda koncerner har ganska många anställda i Sverige:

Facebook Inc 145st
Amazon.com Inc 186st
Alphabet Inc 430st
Spotify Technology Sarl 1862st

Av dessa borde väl Alphabet/Google och Spotify vara högvilt för fackförbunden, inte minst Spotify, kronjuvelen i det svenska teknikundret, förhandlingarna om kollektivavtal strandade ju tidigare i år, men jag har iaf inte hört något om strejk eller andra åtgärder? :?

Spotify kvalar ju gott och väl in på topp 100 i Sverige map anställda...

/fth
Dock har dom väl inga IF Metall-medlemmar?
Vad har det för betydelse? Den svenska modellen gäller ju för alla.
Mycket dåligt argument
Det var nog egentligen inget argument. Bara en påpekande att du blandar ihop fackföreningar.
Unionen har ju förhandlingar med dom. Unionens konflikter är dock inte lika militanta som metalls. Det finns väl tjänstemän hos tesla också förresten?
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

SwedishAdvocate skrev: 14 nov 2023 20:22
Fosilfri2035 skrev: 14 nov 2023 19:43
...] Varför tjafsa om ett 100-tal anställda när som vissa redan har visat bolag har det betydligt sämre och fler anställda?
Ta vården till exempel.
Lite mer om det ovanstående...

När strejken började så handlade det om ca 120-130 mekaniker. Och i slutet av förra året hade Tesla 289 anställda totalt.

https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut

...så de borde ju rimligen ha passerat 300 anställda totalt vid det här laget. Och hur många fler inom den bransch som Metall organiserar avser de anställa nu efter att ha annonserat ut alla de här nya tjänsterna?...

Och det här är innan den så kallade 25 000 USD bilen... Och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Europa. Hur många anställda inom den branch som Metall organiserar kommer Tesla har när de väl börjar sälja sin nya lilla bilmodell och dessutom lastbilar? Hur många anställda i Sverige kommer Tesla då ha totalt?

Och som har konstaterats tidigare i tråden så handlar ju den här konflikten som sagt om Metall. Och Metall organiserar inte vårdanställda...
Absolut, jag håller med dig om att Tesla som arbetsgivare bara växer och att IF Metall inte tillhör vården.

Men som nämnt så vill IF Metall att man signerar ett kollektivavtal för att det skulle vara ”bättre” för anställda och arbetsgivare, vilket jag menar att vården är ett exempel som visar motsatsen.

Än en gång vill jag lyfta min upplevelse av kollektivavtal, vad är det som blir bättre?
Varför riktar sig Metall mot ett företag som bevisligen inte har problem med förmåner, anställningsvillkor och arbetsmiljö?
Och kom nu inte med kommentaren hot etc., vissa människor är på tok för känsliga och tar illa upp för vad som helst och spelar kränkt-kortet så fort man kan för lite sympatier.
Om det nu förekommer hot på arbetsplatsen och att det skulle vara en högre grad av olyckor samtidigt som att löner är dumpade så tror jag personligen att fler att bytt jobb och lämnat Tesla för andra arbetsgivare.

Eller tror du att Tesla har fullt med människor som går igång på hot, kroppsskador och psykisk ohälsa?

Känns rätt osannolikt och då är väl ändå de som vittnar om motsatsen mer trovärdiga?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1433
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Niclas »

Om man verkligen tycker att det IF metall och alla sympatistrejkande fackföreningar gör är bra, då har man verkligen tappat verklighetsförankring. Det är ju så uppenbart heltokigt att det faktiskt har blivit komiskt.
Jag tror IF Metall mfl kommer att tappa medlemmar på detta och jag tror aldrig att TM Sweden ab kommer att skriva på avtal.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Norrlands
Inlägg: 53
Blev medlem: 12 nov 2023 20:04

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Norrlands »

SwedishAdvocate skrev: 14 nov 2023 20:22
Fosilfri2035 skrev: 14 nov 2023 19:43
...] Varför tjafsa om ett 100-tal anställda när som vissa redan har visat bolag har det betydligt sämre och fler anställda?
Ta vården till exempel.
Lite mer om det ovanstående...

När strejken började så handlade det om ca 120-130 mekaniker. Och i slutet av förra året hade Tesla 289 anställda totalt.

https://www.allabolag.se/5569314098/bokslut

...så de borde ju rimligen ha passerat 300 anställda totalt vid det här laget. Och hur många fler inom den bransch som Metall organiserar avser de anställa nu efter att ha annonserat ut alla de här nya tjänsterna?...

Och det här är innan den så kallade 25 000 USD-bilen... Och innan Tesla börjar sälja lastbilar i Europa. Hur många anställda inom den branch som Metall organiserar kommer Tesla har när de väl börjar sälja sin nya lilla bilmodell och dessutom lastbilar? Hur många anställda i Sverige kommer Tesla då ha totalt?

Och som har konstaterats tidigare i tråden så handlar ju den här konflikten som sagt om Metall. Och Metall organiserar inte vårdanställda...
Handlar om Metall eller inte… Ja Metall har ju dragit in oss oskyldiga Teslaägare i detta som verkligen inte har med kollektivavtal eller inte att göra..
Sedan återigen…. Svenska modellen har ju nämnts hundratals ggr här. Så att blanda in tex vårdpersonal för en jämförelse är inte alls fel. Den svenska modellen ska väl gälla för alla oavsett förbund
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3711
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Niclas skrev: 14 nov 2023 20:45
Om man verkligen tycker att det IF metall och alla sympatistrejkande fackföreningar gör är bra, då har man verkligen tappat verklighetsförankring. Det är ju så uppenbart heltokigt att det faktiskt har blivit komiskt.
Jag tror IF Metall mfl kommer att tappa medlemmar på detta och jag tror aldrig att TM Sweden ab kommer att skriva på avtal.
Det börjar bli ett löjets skimmer över det hela och framstår som lätt desperat med blockaderna som slår mot andra än Tesla, så är det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Love_O
Inlägg: 208
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Love_O »

Att facket vill åt pengar är ju tydligt med deras aggressivitet.

En ombudsman på IF-metall har mycket facklig utbildning och är oftast väldigt bra påläst kring lagar (som gynnar facket såklart) men det kommer ju också med en kostnad. En kostnad som ligger mellan 40-70 tusen kr/mån. Ett högt pris som måste försvaras. Så det är inte konstigt att Metall försöker nu innan tesla blir allt för stora och har minimalt fackligt engagerade medarbetare hos Tesla.

Kostnaden för att vara med i facket är ju även den lönebaserad. Så ifall mekaniker på tesla tjänar bra, är ju det bara en bonus. Med kollektivavtal kan det enklare ”rekrytera” inom tesla för ja det kan hävda att det är så man gör (tar anställning och blir medlem i ett fackförbund för det finns kollektivavtal)

Facket är ju aggressiva i sin rekrytering utav medlemmar redan vid gymnasiet, genom att åka till skolor med fordonsutbildning så har det ”lektion” om facket och vad det gör samt rekryterar (det är ju gratis fram tills du har ett jobb).

Ha detta i åtanke nu när konflikten är i full gång.

Sen måste vi ju även slänga in lite ved i elden. Har jobbat för ett företag med kollektivavtal, tack vare facket så var även löneförhandlingen 1ÅR! Försenad och det ryktes bara på axlarna över det. Där blir den anställde lidande då exempelvis försäkringskassan inte betalar ut retroaktivt. Skall tilläggas var att detta är ett väldigt stort företag med många anställda.
Så nej tack facket och nej tack kollektivavtal.

men precis som med Jehovas Vittne så
Respekterar jag att det finns, men tvinga inte på mig något. Kollektivavtal = ska vara frivilligt
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

SwedishAdvocate skrev: 14 nov 2023 19:32
PhR34k skrev: 14 nov 2023 19:19
SwedishAdvocate skrev:
Beppe skrev: 14 nov 2023 13:36
SwedishAdvocate skrev: 13 nov 2023 17:43
...] i en värld utan fackföreningar så kommer det resultera i en 'arbetsmarknad' som den inom 'servicesektorn' i USA. Så det är bara att välja.
En märklig kommentar om du menar att vi står inför ett val mellan USA's servicesektor och den s.k. svenska modellen. Det finns ju inga som helst bevis för att de anställda på Tesla Sverige befinner sig i "USA - läge". det finns snarare bevis för ett fack som bara ser en lösning och som just nu enbart straffar dom som har kollektivavtal och är bilägare
Jag ser inte vad det är som skulle vara märkligt.

Som jag ser det:
Tyvärr är Elon av ngn anledning anti fackföreningar. Han liksom många andra motarbetar fackföreningar. Vad kommer hans linje leda till ifall han och alla andra som motarbetar fackföreningsrörelsen får som de vill?...

Och vadå enbart straffar "dom som har kollektivavtal och är bilägare"? Antar att du menar ägare till Teslabilar här. Fackföreningsrörelsens strejk och sympatiåtgärder är avsedda att drabba Tesla. Jag beklagar så klart att Teslaägare drabbas. Jag är själv bekant med Teslaägare, och jag har innan den här konflikten startade vid ett otal tillfällen lyft fram fördelar med Teslas bilar. Det har jag även gjort i säkert hundratals inlägg på det här forumet... Jag kan även erkänna att jag inte till 100% är insatt i alla de sätt som tredje man/ägare till Teslabilar drabbas av den här konflikten. Men skulden till det lägger inte jag hos fackföreningsrörelsen. Skulden lägger jag hos Elon. Tyvärr. Jag förstår inte alls hans inställning och ser personligen så klart att han 'i den bästa av världar' ändrar sig ASAP.
Måste fan ge dig en eloge. Sida efter sida i denna tråd så kämpar du för att få din åsikt igenom Bild

Har du en Tesla själv? Om ja, när kommer du känna att det blivit för mycket skit mot Tesla ägare? Kommer de bli först när inga Super Chargers är offline? Eller är det när inga reparationer kommer kunna göras på Tesla bilar? Är genuint nyfiken hur långt du tycker att IF Metal får gå.
Om det stämmer att ägare till Teslabilar nekas att få byta till vinterdäck så tycker jag det är att gå för långt.

När det gäller bilar som behöver repareras: Så länge det finns garanti – Vem är det som står för lånebil ifall bilen inte kan köras? Är det inte Tesla som betalar lånebilen?

När det gäller bilar där garantin har gått ut så tycker jag väl att dessa borde få repareras. Annars blir det väl lånebil via försäkringsbolag och då kommer väl försäkringspremierna drabba alla Teslaägare och det kan jag väl också tycka är orimligt.

Vad är det mer som har drabbat tredje man?

Men som sagt... Allt det här skulle ju gå att undvika ifall Elon undertecknar ett kollektivavtal som det som alla andra i branschen har klarat av att underteckna...
Om det råder avtalsfrihet, föreningsfrihet och att de anställda har det bra varför skall man signera ett avtal? Enbart för att tillgodose fackföreningsrörelsens fortsatta existensberättigande?
Försöker att förstå dina argument men får inte ihop det logiskt sett.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

SwedishAdvocate skrev: 14 nov 2023 19:32
Om det stämmer att ägare till Teslabilar nekas att få byta till vinterdäck så tycker jag det är att gå för långt.

När det gäller bilar som behöver repareras: Så länge det finns garanti – Vem är det som står för lånebil ifall bilen inte kan köras? Är det inte Tesla som betalar lånebilen?

När det gäller bilar där garantin har gått ut så tycker jag väl att dessa borde få repareras. Annars blir det väl lånebil via försäkringsbolag och då kommer väl försäkringspremierna drabba alla Teslaägare och det kan jag väl också tycka är orimligt.

Vad är det mer som har drabbat tredje man?

Men som sagt... Allt det här skulle ju gå att undvika ifall Elon undertecknar ett kollektivavtal som det som alla andra i branschen har klarat av att underteckna...
Det beror på varför bilen är inne, de flesta gånger som Teslor fixas av andra verkstäder så är det plåt arbeten mm vilket antagligen beror på att man kört på något. Detta är i så fall inget som Tesla behöver varken betala för eller erbjuda elbil till utan då är det försäkringsbolagen.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Nu även på LinkedIn.
IMG_0535.png
Användarvisningsbild
pberglund
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 14 feb 2022 01:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pberglund »

Kanske redan postats men intressant inblick i några av dom (enligt mig) mycket märkliga ingrepp i äganderätten som kommer med många kollektivavtal. Kan verkligen inte tänka mig att Tesla någonsin skulle gå med på ett sånt avtal. Det blir tydligt att kollektivavtal är långt ifrån det där självklara ’golvet’ som det pratas om från LO och från media.

https://www.di.se/debatt/kollektivavtal ... aste-bort/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

subarctic2123 skrev: 14 nov 2023 14:27
bjornnilsson skrev: 14 nov 2023 14:22
Den här måste förevigas.

IMG_9536.jpeg
Vilket av Spotify, Apple Music och Tidal har kollektivavtal?

På vilket sätt påverkar detta Tesla? Det är enbart tredje part i form av förare som får lyssna via sina telefoner istället. Tesla säljer väl inte bilar genom att man kan lyssna på detta?

Nu börjar det spåra ordentligt.
Kollade in Musiker förbundets hemsida och fick mig ett gott skratt. Ett par citat därifrån.
https://www.musikerforbundet.se/aktuell ... -pa-tesla/
"Musikerförbundet bedömer att Teslas affärsidé är att påskynda omställningen till ett hållbart samhälle och att utmana den fossildrivna bilindustrin med ett innehåll och en upplevelse som ligger i framkant – inte att utmana den svenska kollektivavtalsmodellen.

– Därför tror vi att en åtgärd som riktar sig mot själva innehållet i Teslas affär, körupplevelsen, på sikt kan vara ett viktigt sätt att påverka företaget. För vad vore en roadtrip utan bra musik?undrar Mattias Qvarsell."
"– Det är inte uteslutet att vi går vidare med blockad av ytterligare musik på Teslas mediaspelare, men det är inget vi kan ge besked om i nuläget, säger Karin Inde."
Det sista citatet kan vi få lite mer klarhet i från Vi Bilägare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/musik ... teslabilar
"Karin Inde som är förbundsordförande för Musikerförbundet poängterar att det inte är all musik som ska blockeras i Teslabilarna, utan bara ”Historien om Sverige”-musiken.

– Det handlar om en utgivning som är på gång. Det handlar om en markering från vår sida för att stödja Teslamekanikerna i deras kamp för den svenska modellen, säger Karin Inde till Vi Bilägare.

Förbundet ska nu förhandla med SVT och kravet är att musiken enbart ska gå att lyssna på i Teslas mediaspelare. Men det är också beroende av att strömningstjänsterna går med på blockeringen, och att den rent tekniskt går att genomföra.

– Det är en fråga för till exempel Spotify. Det finns tre musiktjänster i Teslas mediaspelare: Spotify, Tidal och Apple Music. Tekniken är otroligt avancerad så det borde gå, men det vet inte vi. Risken är att musiken måste stoppas överallt. Det antar jag att SVT kollar upp.

Samtidigt saknar exempelvis Spotify, som förbundet är beroende av för att få igenom kravet, svenskt kollektivavtal. Om Teslablockeringen inte går att genomföra är Musikerförbundet därför villiga att blockera musiken för alla lyssnare.

– Det kan drabba tredje person, ja. Som det emellanåt tenderar att göra när man gör sådana här insatser.

Om förbundet får igenom blockeringen av musiken, men den fortfarande går att lyssna på i strömningstjänsternas vanliga appar, finns det inget som hindrar en Teslaägare från att helt enkelt lyssna i mobilen via bilens högtalare.

Kan blockaden utökas till mer musik framöver?

– Det är inget vi har för avsikt att göra just nu. Men det är förstås något vi diskuterar, säger Karin Inde."
Vilken part räknas man till om man äger en Tesla? De medger att de medvetet ger sig på Teslas kunder på grund av ett säljargument, för att påverka Tesla som företag.
Ser en likhet mellan en kidnappare som tar barnen, för att få föräldrarna att göra något.

Personligen bryr jag mig nada om dem så skulle stänga ner hela Spotify för hela världen, då jag har musik nerladdat. Dock skulle det vara intressant att höra vad SVT har att säga, om att att stänga ute folk från Public Service.
Kanske är så att så fort materialet lämnar SVT-plattformen, så är det inte Public Service längre?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev: 14 nov 2023 23:40
Den var ju ändå rolig, att de beskriver mekanikerna som unga och rädda bara för att de inte vill ge en del av sin lön som stöd till fackpamparnas fortsatta navelpillande. Tycker jag snarare låter som att de är smarta än rädda.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av improwise »

Bara jag som har svårt att inte se likheter mellan LOs agerande och skiv- och filmbranschens när streaming osv slog igenom? Uppenbara panikreaktioner från organisationer som varit vana att bestämma men som nu plötsligt finner sig i en ny värld som man inte riktigt förstår och där man känner att man måste reagera men utan att riktigt förstå hur och då blir det lätt "more of the same". Det verkar även åtföljas av motsvarande "inarbetade" reaktioner på många håll, där man antingen är jätteför eller jätteemot, men få har några förslag på alternativa lösningar på problemet och utrymmet för produktiv diskussion är obefintligt.

Om det sen är bra eller dåligt med kollektivavtal är väl en mer komplicerad fråga, där det finns fördelar även för arbetsgivarna, men oavsett så känns det som en lösning på gårdagens problem på samma sätt som dagens fackförbund känns lika passé som CD skivan, dom har bara inte insett/accepterat det själva ännu. Därmed inte sagt att fackförbund som idé skulle vara fel, men då måste dom ersättas av nya som faktiskt har sina medlemmars bästa för ögonen.
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

pberglund skrev: 14 nov 2023 23:38
Kanske redan postats men intressant inblick i några av dom (enligt mig) mycket märkliga ingrepp i äganderätten som kommer med många kollektivavtal. Kan verkligen inte tänka mig att Tesla någonsin skulle gå med på ett sånt avtal. Det blir tydligt att kollektivavtal är långt ifrån det där självklara ’golvet’ som det pratas om från LO och från media.

https://www.di.se/debatt/kollektivavtal ... aste-bort/
Skönt att se att det börjar komma inlägg som belyser frågan från andra sidan också. Håller för övrigt med om problembeskrivningen och lösningen.
Model S P85DL+
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

mans71 skrev: 15 nov 2023 06:13
pberglund skrev: 14 nov 2023 23:38
Kanske redan postats men intressant inblick i några av dom (enligt mig) mycket märkliga ingrepp i äganderätten som kommer med många kollektivavtal. Kan verkligen inte tänka mig att Tesla någonsin skulle gå med på ett sånt avtal. Det blir tydligt att kollektivavtal är långt ifrån det där självklara ’golvet’ som det pratas om från LO och från media.

https://www.di.se/debatt/kollektivavtal ... aste-bort/
Skönt att se att det börjar komma inlägg som belyser frågan från andra sidan också. Håller för övrigt med om problembeskrivningen och lösningen.
.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 880
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

erfaren bilmek skrev:
Flera frågar vad poängen med kollektivavtal är:
Räcker detta?

Tjänstepension.
Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.

Lönerevision.
Om du inte har kollektivavtal har du inte per automatik rätt till medarbetar- och lönesamtal.

Övertids- och OB-ersättning?
Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.

Semesterdagar.
Enligt lag har du rätt till 25 betalda semesterdagar per år, kollektivavtal innehåller dock ofta fler semesterdagar.

Timmar heltid.
Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.

Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.

Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom?
Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.

Vad händer om du blir arbetslös?
Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
Ovan är jätteviktigt vid tex nedläggning eller om Tesla blir sålt eller går dåligt.


Har du rätt till restidsersättning och traktamente?
Om resor ingår i tjänsten är det viktigt att ha koll på om dessa ersätts särskilt. Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.

Vilka försäkringar följer av anställningen?
Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.


Många företag utan kolletivavtal följer ovan ändå. Men de är inte tvingade. De följer kollektivavtalen rätt och slätt för att de finns.
Diskussionen i denna tråd handlar mest om att arbetarna hos Tesla i Sverige inte vill ha kollektivavtal.

Dom grejerna du lyfter är jätte bra men är det nåt av det som Tesla inte har? Och om de inte har det så har dom något annat bra som kollektivavtal inte har?

De flesta som lyft kollektivavtal menar att de anställda hos Tesla är nästan korkade och att dom inte vet vad som är bäst för dom själva. Har skrivits flera ggr i denna tråd att ”Mekaniker är oftast lågutbildade”.

Gällande lönerevision så kan det ändå vara så att Kalle får mer i löneförhöjning än Pelle och att Pelles höjning är ytterst liten.

Vår kollektivavtal säger 5 veckor semester däremot säger våra tjänstemänsavtal 6 men då har dom ingen övertidsersättning.
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av vigge50 »

BAG skrev: 14 nov 2023 19:24
Tymrev skrev: 13 nov 2023 16:00
Nbju skrev: 13 nov 2023 15:23
Här står att däckfirmor också inkluderas.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/

Kedjan heter Citydäck och finns på 3 orter:
https://citydack.se/kontakta-oss
IF metall har ju hittills gått ut exakt med namn på vilka arbetsplatser Tesla-arbeten sätts i blockad på. Har inte läst om Citydäck nånstans. Kan det vara så att vissa arbetsgivare misstolkat och drar igång en blockad på eget bevåg?
Var och bytte till vinterdäck idag (lokal däckfirma) och fick info om jag kommit senare hade det nog blivit problem då flera däckfirmor kommer att tas ut i blockad gällande arbete med Tesla bilar.
Man kan ju hoppa att även om de går ut i blockad så är det endast att det inte kommer göra bytet, däremot är du fri att hämta ut dina vinterdäck. Om det skulle visa sig att däckhotell vägrar att lämna ut vinterdäck till Teslaägare så skulle det vara en skandal.
Skriv svar