Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Banane skrev:

Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
[/quote]

Men som du skriver tidigare: det handlar om principen, inte den svage, i det här fallet bedömer facket att dom är starkare än Elon/Tesla.
Det ger mej inte intryck av att facket är svagt utan att dom känner sig trygga med att ha 10 miljarder i strejkkassa (enl nyheterna) och att dom har "våldsmonopolet".
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Vad händer om facket driver Tesla ifrån Sverige. Då har ju dom orsakat enorma förluster för väldigt många Tesla-ägare. Kan man gå samman och stämma facket?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Swallat »

Pontus skrev: 07 nov 2023 19:38
Banane skrev: 07 nov 2023 19:17
Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40


Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Vi har det bra på vår arbetsplats men vi följer inte något kollektivavtal. Men om vi skulle bli tvingade så skulle en stor del av dom anställda få 5,5% mindre i pensionsavsättningar. Man skulle säkert behöva dra in på andra förmåner också för kunna betala den högre pensionen till dom som tjänar mest. Personligen skulle jag få bättre pensionsavsättningar men kanske att någon annan förmån skulle bli sämre.
Vi har några på jobbet som är med i facket men det är också så att ingen (jag gissar med stor säkerhet) tycker att det är dåliga villkor som det är nu på jobbet tvärtom är nog alla mer eller mindre väldigt nöjda.

Så på alla arbetsplatser skulle det absolut inte bli bättre utan sämre med kollektivavtal. Så det är väl bara att hoppas att facket inte får upp ögonen för oss :shock:

Skulle dom ge sig på oss så skulle jag verkligen kräva svar på många frågor och jag bara antar att dom måste svara innan dom påverkar min situation direkt.
Varför skulle ni få lägre pensioner, facket har en LÄGSTA nivå som krav, sen kan företaget bäst fan dom vill betala mer därefter
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Swallat skrev: 07 nov 2023 19:30
Om nu dom på Tesla har det bättre än facket kräver, fackets krav är bara en garanterad lägstanivå, inte ett tak.

Jag själv är rörmokare och inte fan ligger jag på Byggnads lögstalön enligt kollektivavtalet.

Så vad hindrar Tesla från att bara skriva på, Jo att Musk som är lite av en maktgalen idiot hatar tanken på att folk ska organisera sig för han vill ha 100% kontroll och styra med järnhand
Nu fungerar ju hans företag precis tvärtom iofs.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Pontus skrev: 07 nov 2023 19:40
Vad händer om facket driver Tesla ifrån Sverige. Då har ju dom orsakat enorma förluster för väldigt många Tesla-ägare. Kan man gå samman och stämma facket?
Facket bryr sig inte om företag drivs från Sverige eller om arbetsgivare går i konkurs.

Stämma facket? Där finns nog inget att hämta.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

Många pratar om lägstanivå. Är det verkligen kostnadsneutralt för företaget med lägstanivå/golvet som finns i kollektivavtalet? Med tanke på motståndet från arbetsgivarsidan anar jag att fackförespråkarna gör det lite för lätt för sig i sin argumentation.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Swallat skrev: 07 nov 2023 19:43
Varför skulle ni få lägre pensioner, facket har en LÄGSTA nivå som krav, sen kan företaget bäst fan dom vill betala mer därefter
Nånstans får ju kostnaden tas för att hålla på och förhandla med fack. Och eftersom Fora smaskar i sig 1,5% får ju den nu anslutne arbetstagaren ta den kostnaden.

Fack it! :mrgreen:
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

slugger75 skrev: 07 nov 2023 19:45
Pontus skrev: 07 nov 2023 19:40
Vad händer om facket driver Tesla ifrån Sverige. Då har ju dom orsakat enorma förluster för väldigt många Tesla-ägare. Kan man gå samman och stämma facket?
Facket bryr sig inte om företag drivs från Sverige eller om arbetsgivare går i konkurs.

Stämma facket? Där finns nog inget att hämta.
Haha, det fanns väl lite drygt 10 miljarder i strejk-kassan?? 😂
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Tesla har kommenterat enligt en artikel från Feber.se

”Det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder. Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal."

https://feber.se/bil/tesla-kommenterar ... n/457970/
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

Nu kommer det kritik på hur facken hanterar krisen.
Tyvärr bakom paywall.

https://www.di.se/nyheter/almega-efter- ... inte-okej/

Svenskt Näringsliv har hållit en mycket låg profil i den eskalerande konflikten mellan Tesla och ett växande antal LO-förbund. Nu träder Almega-toppen Stefan Koskinen fram och markerar mot att LO väljer att ta ut medarbetare i strejk i företag med kollektivavtal.
”Det här försvagar den svenska modellen”, säger han.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Nect skrev: 07 nov 2023 20:09
Nu kommer det kritik på hur facken hanterar krisen.
Tyvärr bakom paywall.

https://www.di.se/nyheter/almega-efter- ... inte-okej/

Svenskt Näringsliv har hållit en mycket låg profil i den eskalerande konflikten mellan Tesla och ett växande antal LO-förbund. Nu träder Almega-toppen Stefan Koskinen fram och markerar mot att LO väljer att ta ut medarbetare i strejk i företag med kollektivavtal.
”Det här försvagar den svenska modellen”, säger han.
Ja jag har funderat över detta, blir det tillräckligt med nyheter internationellt så kanske politiker börjar blanda sig i bara för att man inte vill få Sverige att se mindre attraktivt ut för utländska investeringar. Kan tänka mig att det kan se rätt oattraktivt ut i många storföretags ögon om man kan tvingas bryta mot avtal man tecknat för att en extern part utför blockad mot sin avtalspart, de kan inte ens vara säkra med ett tecknat kollektivavtal och bra villkor för sina anställda.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nu lägger även Fastighetsanställdas Förbund varsel om blockad mot allt arbete relaterat till Tesla.

https://www.fastighets.se/om-oss/nyhete ... mot-tesla/
https://www.fastighets.se/siteassets/av ... 7804a44080

EDIT: Fast det verkar 'bara' vara städning utförd av två företag på fyra av Teslas anläggningar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Swallat skrev: 07 nov 2023 19:43
Pontus skrev: 07 nov 2023 19:38
Banane skrev: 07 nov 2023 19:17
Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50


Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Vi har det bra på vår arbetsplats men vi följer inte något kollektivavtal. Men om vi skulle bli tvingade så skulle en stor del av dom anställda få 5,5% mindre i pensionsavsättningar. Man skulle säkert behöva dra in på andra förmåner också för kunna betala den högre pensionen till dom som tjänar mest. Personligen skulle jag få bättre pensionsavsättningar men kanske att någon annan förmån skulle bli sämre.
Vi har några på jobbet som är med i facket men det är också så att ingen (jag gissar med stor säkerhet) tycker att det är dåliga villkor som det är nu på jobbet tvärtom är nog alla mer eller mindre väldigt nöjda.

Så på alla arbetsplatser skulle det absolut inte bli bättre utan sämre med kollektivavtal. Så det är väl bara att hoppas att facket inte får upp ögonen för oss :shock:

Skulle dom ge sig på oss så skulle jag verkligen kräva svar på många frågor och jag bara antar att dom måste svara innan dom påverkar min situation direkt.
Varför skulle ni få lägre pensioner, facket har en LÄGSTA nivå som krav, sen kan företaget bäst fan dom vill betala mer därefter
Det är ganska enkelt. För att företaget ska ha råd att betala mer i pension till dom som tjänar mest måste andra, dom som tjänar minst, gå ner i pension. I motsatts till vad många tror här så har inte alla företag en outtömlig kassa bara för att det är ett företag. Ska vi använda samma total budget som idag och pengarna ska omfördela som facket vill så får några mindre i pension.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Haha, elektrikernas förbund är ju inte kloka. De tänker alltså inte hjälpa Werksta med elproblem trots att Werksta deltar i blockaden? Det måste ju ha gått en säkring någonstans i förbundets huvudkvarter. Och listan på laddare, det verkar ju vara massa hotell som har destinationsladdare förutom superchargers? Maken till illa påläst innan man tar till stridsåtgärder har jag nog aldrig sett, de gör ju bort sig totalt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

SwedishAdvocate skrev:
Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
Har dom verkligen frågat sina medlemmar om dom vägrar eller är det fackets ord Bild
Har svårt att tänka mig att många arbetsgivare skulle vägra
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Dubbelpost
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 20:44
Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
Det blir ju bara sjukare och sjukare detta.

Håller helt med Almegas Stefan Koskinen, detta försvagar den svenska modellen.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Collin87 skrev:
SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 20:44
Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
Det blir ju bara sjukare och sjukare detta.

Håller helt med Almegas Stefan Koskinen, detta försvagar den svenska modellen.
Jag som elektriker står inte bakom detta påhitt.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Vad skulle hända om mitt företag som har kollektivavtal hjälper Tesla. Rent hypotetiskt alltså inte för att jag tror dom kontaktar mig.
Men vad skulle de blir för repressalier?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

PhR34k skrev: 07 nov 2023 21:06
Vad skulle hända om mitt företag som har kollektivavtal hjälper Tesla. Rent hypotetiskt alltså inte för att jag tror dom kontaktar mig.
Men vad skulle de blir för repressalier?
Ja bra fråga, utesluter dom ditt företag ifrån facket :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Banane skrev: 07 nov 2023 19:17
Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40
Banane skrev: 06 nov 2023 19:36

Som att sänkt pension skulle vara en naturlag... Det beror väl på hur börsen går?
Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Jovisst är det så. Jag tycker kollektivavtal är bra, där det behövs.
Jag menar inte att den svenska modellen bör avskaffas då den i vissa branscher säkerligen är nödvändig.
Det jag inte gillar är maktspelet som facket nyttjar i detta läget.
Där dom inte enbart sätter ett företag i trångmål utan även dess kunder.

Och skall vi prata om svagare så tror jag definitivt inte vi skall klassa Teslas tekniker som detta. Det råder brist på den kunskapen i branschen.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Pontus skrev: 07 nov 2023 21:11
PhR34k skrev: 07 nov 2023 21:06
Vad skulle hända om mitt företag som har kollektivavtal hjälper Tesla. Rent hypotetiskt alltså inte för att jag tror dom kontaktar mig.
Men vad skulle de blir för repressalier?
Ja bra fråga, utesluter dom ditt företag ifrån facket :D
Ett kryphål ut ur avtalet :lol:
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Collin87 skrev:
Pontus skrev: 07 nov 2023 21:11
PhR34k skrev: 07 nov 2023 21:06
Vad skulle hända om mitt företag som har kollektivavtal hjälper Tesla. Rent hypotetiskt alltså inte för att jag tror dom kontaktar mig.
Men vad skulle de blir för repressalier?
Ja bra fråga, utesluter dom ditt företag ifrån facket :D
Ett kryphål ut ur avtalet :lol:
Är det ett löfte? Bild
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 20:44
Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
Vilka oklarheter menar du råder?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Skriv svar