Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:34
Airlift skrev: 07 nov 2023 17:28
SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:12
..

En framtid där världens rikaste individer har krossat fackföreningsrörelsen och kan göra som de vill på arbetsmarknaden tycker inte jag är särskilt 'tilltalande' och 'inspirerande'.
Har ställt frågan tidigare, men vad exakt är det msn som oorganiserad missar? Utöver fackens turordningsregler, deras so-so tjänstepension med höga avgifter och en löneutveckling som ger litet utrymme åt den enskilde att premieras för att tagit ett utökat ansvar inom egen befattning?
Vi, i Sverige, är inte slavar utan kollektivavtal, min erfarenhet.

Så hjälp gärna till med varför anställda ska tvingas till kollektivet. Demokratiskt? Inte vad det verkar.
Hur hade Sverige sett ut idag utan fackföreningsrörelsen?

Rätt svårt att veta eller hur...

Jag vill i alla fall inte bo i ett samhälle där arbetsmarknaden fungerar som i USA.
På vilket sätt skulle Sverige bli som i USA utan kollektivavtal? Vi har LAS, semesterlagen, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, etc..

Att leva på gamla meriter är däremot inte något som bör göras.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 07 nov 2023 17:49
SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:34
Airlift skrev: 07 nov 2023 17:28
SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:12
..

En framtid där världens rikaste individer har krossat fackföreningsrörelsen och kan göra som de vill på arbetsmarknaden tycker inte jag är särskilt 'tilltalande' och 'inspirerande'.
Har ställt frågan tidigare, men vad exakt är det msn som oorganiserad missar? Utöver fackens turordningsregler, deras so-so tjänstepension med höga avgifter och en löneutveckling som ger litet utrymme åt den enskilde att premieras för att tagit ett utökat ansvar inom egen befattning?
Vi, i Sverige, är inte slavar utan kollektivavtal, min erfarenhet.

Så hjälp gärna till med varför anställda ska tvingas till kollektivet. Demokratiskt? Inte vad det verkar.
Hur hade Sverige sett ut idag utan fackföreningsrörelsen?

Rätt svårt att veta eller hur...

Jag vill i alla fall inte bo i ett samhälle där arbetsmarknaden fungerar som i USA.
På vilket sätt skulle Sverige bli som i USA utan kollektivavtal? Vi har LAS, semesterlagen, arbetsmiljölagen, arbetstidslagen, etc..

Att leva på gamla meriter är däremot inte något som bör göras.
Tröskeln innan en privatperson stämmer ett företag är ju hög i sverige. Det kan ju ruinera dig om du inte skulle få rätt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 07 nov 2023 17:49
...] Att leva på gamla meriter är däremot inte något som bör göras.
Den här 'grundläggande relationen' mellan arbetare och de som administrerar produktion har alltid funnits, finns även idag, och kommer alltid att finnas – oavsett vilket år som kalendern anger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
poj
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 jan 2023 22:00

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av poj »

bylund skrev: 07 nov 2023 17:05
Elektrikerna skriver om Teslas verkstad i Danderyd. Menar de Werksta? I så fall drabbar det ju andra märkens ägare också. Eller har jag missat att Tesla har något där?
Jag tycker det ser ut som att Elektrikerförbundet inte har tänkt ordentligt i sitt varsel. Vid snabbkoll tyckte jag det såg ut som att man tagit med de verkstäder som Metall bara delvis blockerat, dvs även Werksta.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

poj skrev: 07 nov 2023 17:59
bylund skrev: 07 nov 2023 17:05
Elektrikerna skriver om Teslas verkstad i Danderyd. Menar de Werksta? I så fall drabbar det ju andra märkens ägare också. Eller har jag missat att Tesla har något där?
Jag tycker det ser ut som att Elektrikerförbundet inte har tänkt ordentligt i sitt varsel. Vid snabbkoll tyckte jag det såg ut som att man tagit med de verkstäder som Metall bara delvis blockerat, dvs även Werksta.
Elektrikerna hakar också på från den 17 november. Inget service- eller reparationsarbete vid Teslas tolv verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige kommer att utföras.

”Om något går sönder kommer ingen att laga det”, skriver elektrikerfacket.
från DN. Om någon supercharger går sönder kommer det ta en stund att fixa.( som IONITY.) :shock:
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev: 07 nov 2023 18:06
poj skrev: 07 nov 2023 17:59
bylund skrev: 07 nov 2023 17:05
Elektrikerna skriver om Teslas verkstad i Danderyd. Menar de Werksta? I så fall drabbar det ju andra märkens ägare också. Eller har jag missat att Tesla har något där?
Jag tycker det ser ut som att Elektrikerförbundet inte har tänkt ordentligt i sitt varsel. Vid snabbkoll tyckte jag det såg ut som att man tagit med de verkstäder som Metall bara delvis blockerat, dvs även Werksta.
Elektrikerna hakar också på från den 17 november. Inget service- eller reparationsarbete vid Teslas tolv verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige kommer att utföras.

”Om något går sönder kommer ingen att laga det”, skriver elektrikerfacket.
från DN. Om någon supercharger går sönder kommer det ta en stund att fixa.( som IONITY.) :shock:
Har inte läst vad det där nu är i DN, men "supercharger" syftar på Teslas snabbladdare. Så nej. Det syftar inte på laddare som ägs av IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev: 07 nov 2023 18:06
Om någon supercharger går sönder kommer det ta en stund att fixa.( som IONITY.) :shock:
Finns nog gott om firmor med elektriker som inte är med i facket som är villiga att ta över avtalen som Tesla kommer sägs upp ifall firmorna de idag har avtal med inte kan leverera tjänsten de sålt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

OfarligTesla skrev: 07 nov 2023 18:12
Mickep skrev: 07 nov 2023 18:06
Om någon supercharger går sönder kommer det ta en stund att fixa.( som IONITY.) :shock:
Finns nog gott om firmor med elektriker som inte är med i facket som är villiga att ta över avtalen som Tesla kommer sägs upp ifall firmorna de idag har avtal med inte kan leverera tjänsten de sålt.
Alt kommer det startas upp nya bolag ganska snabbt som tar över avtalen.

Men nu börjar jag seriöst tappa allt anseende för facket som de hade kvar hos mig…
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Om jag har en verkstad som har kollektivavtal och har en vinst på 100.000kr i veckan efter kostnader på att reparera Tesla bilar och för enkelhetens skulle har 100.000 i lönekostnader och 100.000kr i andra kostnader (hyra av lokaler verktyg mm.).
Hur mycket får jag då av facket när dom inför blockad mot arbete med Teslabilar?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Om nu Tesla har likvärdiga vilkor som ett kollektivavtal, hur kan facket tycka att det är värt detta ? Facket är ju totalt maktgalet…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Jag har en fråga som med all säkerhet har besvarats tidigare men jag orkar inte gå tillbaka 50 sidor för att kanske hitta svaret.

Jag har läst en del och lyssnat till fackets intervjuer men jag förstår fortfarande inte riktigt vart deras resonemang kommer ifrån.
Jag pratade med en person för någon vecka sedan när jag hade min Model y inne, enligt den personen så tjänade hen mer på Tesla och hade generellt sett bättre förmåner som pension etc än på exempelvis Werksta som hen kom från tidigare.

Om det nu är så vedervärdigt och illa så borde väl det upplevas av oss som lämnar in bilarna och kvaliten i arbetet borde lysa igenom, personalomsättningen borde vara skyhög etc.?
Lägg där till att jag tror att kulturen är något annorlunda där man förväntas jobba för lönen under styrda former (vilket inte alla kan hantera).
Jag har jobbat i rekryteringsbranschen under flera år och upplevt både det ena och det andra men det finns många företagare och arbetstagare som inte förstår relationen mellan varandra och bådas skyldigheter.

Jag blir bara förvånad över att det verkar vara så förlegad syn som facket verkar ha, förmåner och löner behöver inte vara exakt stöpta som facket kräver för att fortfarande matcha kollektivavtal.

Eller vad är det för dialog som förs, någon som är insatt?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Kort svar: För facket spelar det ingen roll om personalen på det aktuella företaget har det bra eller dåligt. Saknas kollektivavtal så blir det strejk.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 07 nov 2023 18:16
Om jag har en verkstad som har kollektivavtal och har en vinst på 100.000kr i veckan efter kostnader på att reparera Tesla bilar och för enkelhetens skulle har 100.000 i lönekostnader och 100.000kr i andra kostnader (hyra av lokaler verktyg mm.).
Hur mycket får jag då av facket när dom inför blockad mot arbete med Teslabilar?
Det är en del av kollektivavtalet att facket får ta ut dina anställda i sympatiåtgärder fast det råder fredsplikt er emellan. Fredsplikten gäller alltså bara åt ett håll.

Att du skulle få ersättning från facket när de följer kollektivavtalet tror jag blir svårt, men det kan man kanske.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

slugger75 skrev: 07 nov 2023 18:38
Kort svar: För facket spelar det ingen roll om personalen på det aktuella företaget har det bra eller dåligt. Saknas kollektivavtal så blir det strejk.
Precis så.
Och i tillägg spelar det heller ingen roll hur många eller få medlem facket har på en arbetsplats. Finns det inget kollektivavtal blir det blockad även om facket inte har några medlemmar.

Det handlar enbart om principen om den svenska modellen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Man får väl hoppas att tegelstenen placerats under lyftpunkten.
Model 3 SR+ 18" 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dinsdale skrev: 07 nov 2023 19:03
Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Man får väl hoppas att tegelstenen placerats under lyftpunkten.
Tycker det är svårt att se att det skulle vara en tegelsten och inte ngt annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40
Banane skrev: 06 nov 2023 19:36

Som att sänkt pension skulle vara en naturlag... Det beror väl på hur börsen går?
Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av rsk »

Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Buu... min bil ska in där om tre veckor. Undra om Trygg-Hansa kan skicka mig till någon annan. :)
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1122
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Nicke Nyfiken skrev: 07 nov 2023 18:45
slugger75 skrev: 07 nov 2023 18:38
Kort svar: För facket spelar det ingen roll om personalen på det aktuella företaget har det bra eller dåligt. Saknas kollektivavtal så blir det strejk.
Precis så.
Och i tillägg spelar det heller ingen roll hur många eller få medlem facket har på en arbetsplats. Finns det inget kollektivavtal blir det blockad även om facket inte har några medlemmar.

Det handlar enbart om principen om den svenska modellen.
Ja att det ska vara så jävla svårt att få in i huvudet för en del...
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

rsk skrev: 07 nov 2023 19:09
Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Buu... min bil ska in där om tre veckor. Undra om Trygg-Hansa kan skicka mig till någon annan. :)
Ja den här konflikten lär ju inte lösa sig innan Israel/Palestinakonflikten löser sig.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40
Banane skrev: 06 nov 2023 19:36

Som att sänkt pension skulle vara en naturlag... Det beror väl på hur börsen går?
Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Swallat
Inlägg: 40
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Swallat »

Om nu dom på Tesla har det bättre än facket kräver, fackets krav är bara en garanterad lägstanivå, inte ett tak.

Jag själv är rörmokare och inte fan ligger jag på Byggnads lögstalön enligt kollektivavtalet.

Så vad hindrar Tesla från att bara skriva på, Jo att Musk som är lite av en maktgalen idiot hatar tanken på att folk ska organisera sig för han vill ha 100% kontroll och styra med järnhand
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8771
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Banane skrev: 07 nov 2023 19:17
Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40
Banane skrev: 06 nov 2023 19:36

Som att sänkt pension skulle vara en naturlag... Det beror väl på hur börsen går?
Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Vi har det bra på vår arbetsplats men vi följer inte något kollektivavtal. Men om vi skulle bli tvingade så skulle en stor del av dom anställda få 5,5% mindre i pensionsavsättningar. Man skulle säkert behöva dra in på andra förmåner också för kunna betala den högre pensionen till dom som tjänar mest. Personligen skulle jag få bättre pensionsavsättningar men kanske att någon annan förmån skulle bli sämre.
Vi har några på jobbet som är med i facket men det är också så att ingen (jag gissar med stor säkerhet) tycker att det är dåliga villkor som det är nu på jobbet tvärtom är nog alla mer eller mindre väldigt nöjda.

Så på alla arbetsplatser skulle det absolut inte bli bättre utan sämre med kollektivavtal. Så det är väl bara att hoppas att facket inte får upp ögonen för oss :shock:

Skulle dom ge sig på oss så skulle jag verkligen kräva svar på många frågor och jag bara antar att dom måste svara innan dom påverkar min situation direkt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar