Nuläge
- "Smart avtal" via LEVA (https://www.levailysekil.se/elhandel/pr ... tkund.html).
- Solpaneler 12.5 kWp (väst/öst)
- Batteri 11 kWh
- Tesla M3LR (80 kWh(?))
- Volkswagen e-UP (32 kWh)
Jag har samlat på mig en del pott nu på LEVA-avtalet, och jag har kommer få första räkningen nu i oktober där det jag har skickat ut kommer att betala tillbaka sig. Tanken från början med detta avtal var att ackumulera så pass mycket under sommaren att jag skulle ha tillräckligt fram till typ januari-februari när solen börjar komma tillbaka. Nu inser jag dock att med 2 elbilar i hushållet så blir det svårt.
Tänkta optimeringar
Optimeringar som kan göras med några knapptryck är att sätta NIBE (F750) pumpen på att känna av spotpriser, och värma huset, samt varmvatten när priset är lågt. Jag har även haft funderingar på att stänga av varmvattentillförsel under dagen, och maxa på natten - det borde hålla under dagen.
Vid tecknande av timprisavtal så förlägger jag i så fall laddning av bilar mellan 00-05, det borde räcka för att ladda det som behövs på båda bilarna. Kör 16A idag med lastbalansering. Jag har Fronius växelriktare, samt Easee laddbox - finns det plugin till dessa som kan styra på spotpris för att optimera ytterligare?
I övrigt kan man ju ladda batteriet på natten och nyttja på dagen. Hört att många gör så. Då har man ~9-10 billiga kWh att nyttja varje dag.
Frugan bryr sig inte alls, så det kommer nog tvättas och lagas mat osv i tid och otid. Dock är det inte jättestora förbrukare i jämförelse.
Tänkt framtid (fråga)
Jag lyckades förhandla till mig 0 kr avgift på elprisavtalet med LEVA, och jag stör mig lite på att behöva betala en avgift för att få ta del av timpris. Tibber kör väl med 49 kr och Greenly med något liknade. Men, om vi bortser från det - är det en bra idé att köra timpris, eller ska jag bara fortsätta som vanligt? Vad brukar hända med potten som ligger kvar hos tidigare leverantör?
Och slutligen, timpris som timpris, eller är det olika hos olika handlare? Jag är tyvärr bunden till Skånska Energi, tänker inte gynna dem då dem ockrar och saltar priserna något ofantligt. Dock hade det varit skönt med allt på samma faktura. Lite OT; tycker man borde kunna få välja elnätsleverantör också.