2 elbilar - byta till timpris?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

2 elbilar - byta till timpris?

Inlägg av enoch85 »

Denna fråga har säkert diskuterats förut, gjorde en snabb sök men hittade inget direkt.

Nuläge
  • Solpaneler 12.5 kWp (väst/öst)
  • Batteri 11 kWh
  • Tesla M3LR (80 kWh(?))
  • Volkswagen e-UP (32 kWh)
Min plan just nu är att ladda så mycket som möjligt när solen lyser för att öka egenförbrukningen så mycket som möjligt. Jag har schema inställt på mina Easee och på sommaren blir detta perfekt, då bilens batteri hinner bli fullt innan solen gått ner (efter pendling från jobb). Vintern däremot (eller redan nu för den delen) tänker jag att det blir nattlig laddning för att inte ta av den lilla energi som skickas till 11kWh batteriet. Sen vill man ju inte ladda batteri med batteri heller. Skapar bara onödiga cykler på "hemmabatteriet". Kan även tillägga att jag "cappat" batteriets urladdning till 1 kW på samma tider som bilen laddas.

Jag har samlat på mig en del pott nu på LEVA-avtalet, och jag har kommer få första räkningen nu i oktober där det jag har skickat ut kommer att betala tillbaka sig. Tanken från början med detta avtal var att ackumulera så pass mycket under sommaren att jag skulle ha tillräckligt fram till typ januari-februari när solen börjar komma tillbaka. Nu inser jag dock att med 2 elbilar i hushållet så blir det svårt.

Tänkta optimeringar
Optimeringar som kan göras med några knapptryck är att sätta NIBE (F750) pumpen på att känna av spotpriser, och värma huset, samt varmvatten när priset är lågt. Jag har även haft funderingar på att stänga av varmvattentillförsel under dagen, och maxa på natten - det borde hålla under dagen.

Vid tecknande av timprisavtal så förlägger jag i så fall laddning av bilar mellan 00-05, det borde räcka för att ladda det som behövs på båda bilarna. Kör 16A idag med lastbalansering. Jag har Fronius växelriktare, samt Easee laddbox - finns det plugin till dessa som kan styra på spotpris för att optimera ytterligare?

I övrigt kan man ju ladda batteriet på natten och nyttja på dagen. Hört att många gör så. Då har man ~9-10 billiga kWh att nyttja varje dag.

Frugan bryr sig inte alls, så det kommer nog tvättas och lagas mat osv i tid och otid. Dock är det inte jättestora förbrukare i jämförelse.

Tänkt framtid (fråga)
Jag lyckades förhandla till mig 0 kr avgift på elprisavtalet med LEVA, och jag stör mig lite på att behöva betala en avgift för att få ta del av timpris. Tibber kör väl med 49 kr och Greenly med något liknade. Men, om vi bortser från det - är det en bra idé att köra timpris, eller ska jag bara fortsätta som vanligt? Vad brukar hända med potten som ligger kvar hos tidigare leverantör?

Och slutligen, timpris som timpris, eller är det olika hos olika handlare? Jag är tyvärr bunden till Skånska Energi, tänker inte gynna dem då dem ockrar och saltar priserna något ofantligt. Dock hade det varit skönt med allt på samma faktura. Lite OT; tycker man borde kunna få välja elnätsleverantör också.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: 2 elbilar - byta till timpris?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du verkar ha goda förutsättningar för timpris.

Jag ska själv gå över till timprisavtal från 1 november, och håller på att trimma in min anläggning lite.

Om vi börjar med det ekonomiska, med timpris står du som kund för risken och möjligheterna själv. Du måste även kunna klara av höga timpriser.

Med fast pris står elhandelsbolaget för risken, och du får betala en del för detta.

När det gäller försäljning av solel är det ju endast timpris som går att få idagsläget.

Har du möjlighet att flytta mycket av din elförbrukning till tider med lågt elpris är ju timpris mycket intressant.

Hur ska du lyckas få förbrukningen att matcha de låga timpriserna?

1.Du kan välja att ställa in tiderna själv manuellt
2.Du kan köpa någon tjänst med automatiskt elprisoptimering

I praktiken så innebär elprisoptimeringstjänster att det kan finnas möjlighet till ännu lägre elkostnader, eftersom dessa tjänster ofta i realtid övervakar och justerar vilken energikälla som prioriteras.

Då laddas automatiskt ditt energilager och elbilarna när elpriset är som lägst, och du kan använda din lagrade el när elpriset är som högst.

På så vis minskar dina elkostnader, men utan att du behöver kompromissa med komforten.

Själv har jag tänk börja med att manuellt ställa in laddningen av elbilarna och batterilagret mellan 24:00-06:00

Det går ju inte att jaga varje öre med denna lösning, utan det får blir lite grova drag. Oftast är det ju lägst pris på natten, men just idag är det mitt på dagen.

För att få detta att funka bra för min anläggning har jag utökat batterilagret till 30 kWh och huvudsäkringen till 25A. Då bör jag klara 18 timmars vinterdrift av huset.

Skulle tro att det borde kunna fungerar fint att ha energilagring utan att nyttja tilläggstjänster som Elprisoptimering.

Men det behövs nog tre olika inställningar, vinter, sommar och vår/höst.

Om ditt system inte är uppkopplat mot Nord Pools elpriser, kan systemet inte optimera din förbrukning fullt ut mot de allra lägsta priserna.

Men det finns fortfarande stora fördelar med energilagring.

Problemet kan vara att hinna ladda allt under några få timmar på natten, kör jag en elbilsladdning på 11kW och laddar batterilagret med 4 kW samt bergvärmen går igång hamnar jag på totalt 17 kW effekt. (Vi laddar normalt våra två elbilar varannan dag.)

Så du får väldigt köra hårt på din elnätsanslutning under dessa natttimmar.

.
Laddning_natt.PNG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Off Grid Byggaren skrev: 14 okt 2023 12:16

Problemet kan vara att hinna ladda allt under några få timmar på natten, kör jag en elbilsladdning på 11kW och laddar batterilagret med 4 kW samt bergvärmen går igång hamnar jag på totalt 17 kW effekt. (Vi laddar normalt våra två elbilar varannan dag.)

Bra input, tack!

Jag hade inte tänkt att nörda ner mig för att spara korvören, snarare använda de funktioner som redan finns, samt försöka tänka på konsumtion --> nattetid. Dock kanske det blir lite tajt med att få med allting som du skrev ovan. Hade inte ens tänkt på det. Jag har ju lastbalansering redan, och det är laddningen på bilarna som får lida om det inte finns tillräckligt. Tänker ändå att 5 timmar borde räcka gott och väl. VW kommer gå till typ 90% varje dag, och Teslan bara kring 50%. Kommer göra av med ca 700 kWh per månad på bilarna har jag räknat ut. Jag kör 20A på säkringen idag, 25A är ockerdyrt!

Gällande Greenly så verkar man kunna få ersättning för att man "lånar ut" sin laddare för att jämna ut frekvensen i nätet. Detta är ju en bra grej! Kanske skulle ta och starta ett avtal från 1 november, lite beroende på hur LEVA gör med utbetalning.

Någon som kan bjussa på en bra rabattkod? :D
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Timpris kostar väl inget att byta till? Du kan inte nekas timdebitering som privatperson.

Däremot kan det vara värt att veta att det är lag på att alla elnätsbolag måste införa effektavgift senast 1 januari 2027. Det är bara strax över tre år kvar innan säkringsabonnemangen försvinner (kan så klart gå fortare). Så fort man har effektavgift behöver man ta hänsyn till den och inte bara till elpriset. Det kan vara billigare att betala mer per kWh för att segladda i 12h än att maxa laddningen under 3h på natten. Och det kan i sin tur göra att det blir billigare att gå tillbaka till snittpris istället för timpris, för då kan man fortsätta laddningen under topparna. Undvik därför att i dagsläget investera i utrustning avsedd att maxa effektuttaget från elnätet under några få timmar i dagsläget.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Ja, det är en till parametrar att tänka på.

Jag själv har redan effektavgift, men inte på natten för närvarande.

Nu verkar ju en del elnätsägare införa effektavgift dygnet runt för privatkunder.

Då kan det bli dyrt att maxa effekten under några timmar.

Jag använder även batterilagret för att kapa effekttoppar dagtid. Kan spara 300-400:- per månad på vintern med den lösningen.

Greenly har ju en ny tjänst där de stänger av laddboxen en stund när det är hög belastning på hela Sveriges elnät.

Det ska ju kunna ge lite ersättning, men frågan är kommer det verkligen några slantar?

Ursprungligen kommer ju ersättningen från Svenska kraftnät, men de godkänner inte längre nya molntjänster.

Allt ska vara hårdvarustyrt, och de ska göra en certifiering med skarp test innan ersättningen godkänns.

Marknaden är nog inte helt mogen ännu för att vara mäklare med stödtjänster till elnätet.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Hårdvarustyrt, menas det lokal nätverkskommunikation då kanske? Det kan jag tycka är väldigt vettigt. Även certifiering är bra, så man får nån form av kvalitetssäkring.

Tydligen blev Zaptecs moln överbelastat eller låg nere av annan anledning härom veckan. Då fungerade inga lastbalanseringar eftersom man envisas med att dessa ska skicka sina kommandon via molnet istället för att öppna upp lokal kommunikation. Även Zaptecs egna lastbalanseringslösning går via molnet istället för att kommunicera lokalt, dito för Chargeamps och säkert även andra.

Sant även att en del kan ha effektavgift enbart del av dygnet. Undrar om man får ha kvar det 2027?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Off Grid Byggaren skrev: 14 okt 2023 18:01
Jag använder även batterilagret för att kapa effekttoppar dagtid. Kan spara 300-400:- per månad på vintern med den lösningen.
Det är verkligen hundralappar i månaden det kan handla om att kapa toppar, eller som i ditt fall kanske helt undvika last under tiden med effektavgift. Så det krävs att man laddar väldigt mycket under de billiga timmarna för att det ska löna sig att betala effektavgift för 11kW. Däremot är det faktiskt toppen för bostadsrättsföreningar där bostadsrätterna har en gemensam elanslutning med individuell debitering, för då finns det massor av effekt att tillgå nattetid. Där kan man dra på rätt bra utan att det kostar en krona extra för bilarna. Även vintertid, under förutsättning att man har fjärrvärme.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Hmm, intressanta tankar/fakta.

Man skulle ju kanske kunna byta till timpris och passa på i 3 år. År 2026 är vi ur lågkonjunkturen enligt beräkningar, så kanske kan spara några slantar.

Man blir ju inte belönad som trogen kund längre.

Och gällande "Timpris kostar väl inget att byta till?": Nä, men jag får en månadsavgift som jag slipper idag.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

enoch85 skrev: 14 okt 2023 17:18

Bra input, tack!

Jag hade inte tänkt att nörda ner mig för att spara korvören, snarare använda de funktioner som redan finns, samt försöka tänka på konsumtion --> nattetid. Dock kanske det blir lite tajt med att få med allting som du skrev ovan. Hade inte ens tänkt på det. Jag har ju lastbalansering redan, och det är laddningen på bilarna som får lida om det inte finns tillräckligt. Tänker ändå att 5 timmar borde räcka gott och väl. VW kommer gå till typ 90% varje dag, och Teslan bara kring 50%. Kommer göra av med ca 700 kWh per månad på bilarna har jag räknat ut. Jag kör 20A på säkringen idag, 25A är ockerdyrt!

Gällande Greenly så verkar man kunna få ersättning för att man "lånar ut" sin laddare för att jämna ut frekvensen i nätet. Detta är ju en bra grej! Kanske skulle ta och starta ett avtal från 1 november, lite beroende på hur LEVA gör med utbetalning.

Jag bytte till Greenely via elskling och fick bra rabatter på det viset - 17 öre och ingen månadsavgift, så kolla där. Jag är med i deras pilot som snart blir för alla och jag får tillbaka 50öre/laddad kwh i form av en voucher varje månad hos Northe. Vi får se hur det blir nu när dom öppnar för alla, verkar bli avdrag på fakturan enligt deras nya infosida. https://experience.greenely.com/virtuellt-kraftverk

Jag pm:ar min kod så kan du använda den om du vill. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

MrRun skrev: 14 okt 2023 21:35
enoch85 skrev: 14 okt 2023 17:18

Bra input, tack!

Jag bytte till Greenely via elskling och fick bra rabatter på det viset - 17 öre och ingen månadsavgift, så kolla där. Jag är med i deras pilot som snart blir för alla och jag får tillbaka 50öre/laddad kwh i form av en voucher varje månad hos Northe. Vi får se hur det blir nu när dom öppnar för alla, verkar bli avdrag på fakturan enligt deras nya infosida. https://experience.greenely.com/virtuellt-kraftverk

Jag pm:ar min kod så kan du använda den om du vill. :)
Tack!

Kolla här: vilket blir bäst med ca 16 000 kWh per år?
Screenshot_2023-10-15-00-06-19-03_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
IMG_20231015_001135.jpg
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Svårt att jämföra de två erbjudandena då spotpriset inte är samma.

Jag rekommenderar alla att söka via elpriskollen.se som redovisar alla erbjudanden på ett jämförbart sätt.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

msb skrev: 15 okt 2023 09:45
Svårt att jämföra de två erbjudandena då spotpriset inte är samma.

Jag rekommenderar alla att söka via elpriskollen.se som redovisar alla erbjudanden på ett jämförbart sätt.
Antingen gör jag fel eller så finns det inga timprisavtal i mitt postnummer på elpriskollen.se

Spontant så känns Elskling bäst då jag får påslagsavgiften via Greeenly till 12.821, medans den är 14.31 på Elskling med en rabatt på 17.24. Tänker att spotpriset bör vara per timme i vilket fall som helst och inte det som står utskrivet. Det skulle ju inte vara timpris annars, utan fast.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Elskling är ett bra tips om man vill slippa månadsavgiften. Det är bara att byta elbolag en gång om året, det finns så pass många elbolag att man under överskådlig tid att man aldrig hinner bli gammal kund. Och råkar man på nån som man varit kund hos förut kan man kontakta dem och be att bli bortglömd enligt rättigheterna som kom med GDPR.

Det kan ibland finnas andra rabatter utanför elskling, tex kan man få en zaptec go till ganska ok pris från greenely här https://laddboxbolaget.se/laddboxar/zap ... s=greenely och skellefteå kraft är (var?) delägare i chargeamps så de gav 100 kr rabatt varje månad i tre års tid om man installerade en chargeamps halo genom dem osv.
Har du Tesla kan du få 100 kr rabatt i tre års tid från skellefteå kraft https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... kanonpris/ . Du får fortfarande en månadsavgift så i praktiken är det 50 kr rabatt och inte 100, och något öre mer i spotprispåslag än via elskling men beroende på hur stor förbrukning du har kan det ändå vara mer värt att ta teslaerbjudandet (om du har tesla).
Finns säkert fler.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Dinsdale skrev: 15 okt 2023 11:58
Elskling är ett bra tips om man vill slippa månadsavgiften. Det är bara att byta elbolag en gång om året, det finns så pass många elbolag att man under överskådlig tid att man aldrig hinner bli gammal kund. Och råkar man på nån som man varit kund hos förut kan man kontakta dem och be att bli bortglömd enligt rättigheterna som kom med GDPR.

Det kan ibland finnas andra rabatter utanför elskling, tex kan man få en zaptec go till ganska ok pris från greenely här https://laddboxbolaget.se/laddboxar/zap ... s=greenely och skellefteå kraft är (var?) delägare i chargeamps så de gav 100 kr rabatt varje månad i tre års tid om man installerade en chargeamps halo genom dem osv.
Har du Tesla kan du få 100 kr rabatt i tre års tid från skellefteå kraft https://www.skekraft.se/privat/teslaaga ... kanonpris/ . Du får fortfarande en månadsavgift så i praktiken är det 50 kr rabatt och inte 100, och något öre mer i spotprispåslag än via elskling men beroende på hur stor förbrukning du har kan det ändå vara mer värt att ta teslaerbjudandet (om du har tesla).
Finns säkert fler.
Bra tips!

Förbrukar ca 16 000 kWh per år. 100 kr på fakturan motsvarar ca 100 kWh per månad förutsatt att priset är 1 kr vilket vi kan anta vara medel på ett år.

Jag tror jag ska avvakta tills jag fått in all data i Greenlyappen för att se hur mycket vi skulle sparat, eller inte sparat.

Nu är det ju billigt (och väldigt lockande) att byta då det blåser mycket. Men vad händer när det slutar blåsa?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

enoch85 skrev: 15 okt 2023 12:39
Dinsdale skrev: 15 okt 2023 11:58

Finns säkert fler.
Bra tips!

Förbrukar ca 16 000 kWh per år. 100 kr på fakturan motsvarar ca 100 kWh per månad förutsatt att priset är 1 kr vilket vi kan anta vara medel på ett år.

Jag tror jag ska avvakta tills jag fått in all data i Greenlyappen för att se hur mycket vi skulle sparat, eller inte sparat.

Nu är det ju billigt (och väldigt lockande) att byta då det blåser mycket. Men vad händer när det slutar blåsa?
Då stiger troligtvis elpriset.

Det är du själv som står för risken med timpris.

Ingen vet framtidens timpriser, en till sprängd gasledning kan till exempel innebära högre elpriser.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Skriv svar