Elon Musk sabbade för Ukraina

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Re: Elon Musk sabbade för Ukraina

Inlägg av DanneB »

Kriper skrev: 10 sep 2023 06:44
TiborBlomhall skrev: 09 sep 2023 18:27
Ja, du pekar på det stora problemet här, nämligen att Elon fått för sig att han kan fatta strategiska beslut om krigets utveckling. Hade Urkaina kunnat sänka en del av flottan så hade kanske kriget inte utvecklats som det gjort nu. Om det var någon som läste intervjuen i den artikel som jag delade från DN så "Genom att inte tillåta ukrainska drönare att förstöra en del av den ryska flottan via Starlink-interferens, har @elonmusk tillåtit denna flotta att avfyra Kalibr-missiler mot ukrainska städer. Som ett resultat dödas civila och barn", skrev Podolyak.

Ryssland har invaderat Ukraina och bedriver folkmord på deras mark. Flera länder har bistått Ukraina med olika vapen i syfte att vinna kriget över Ryssland. Det vore då konstigt om man plötsligt från säg USA, att förbjuda Ukraina att använda eller ha åsikter om hur eller när dessa vapen ska riktas. Detta är pudelns kärna i denna fråga. Varför tror Musk att han har kapacitet att blanda sig i startegiska frågor?
Vi kan vända och vrida på detta i evigheter. Elon driver ett företag och är inget land. Företaget SpaceX erbjöd Ukraina att använda Starlink gratis i sitt försvar. Därför aktiverade de inte Starlink över okuperade områden. Att Ukraina ändå ville använda Starlink i offensiva ändamål och därigenom bryta det avtal de hade, om defensivt ändamål, kan vi också diskutera till dödagar.
Vet inte hur de fick igång det till slut, om Elon gav med sig eller om det var Pentagon/USA:s militär som ordnade ett nytt avtal och som Ukraina åkte med på. Hur som, det är sådant som händer när privata aktörer och företag, som inte har några militära kontrakt, ser om sitt eget hus först.
Om du ska anklaga Elon för att ha tillåtit Ryssland att avfyra missiler, så kan du ju också fråga dig själv, varför inte du har gjort mer? Du kanske har tillåtit någon ryss leva, som sedan dödat en hel familj? Varför har du inte skickat ner en bunt med drönare? Varför......?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

DanneB skrev: 10 sep 2023 13:44
Företaget SpaceX erbjöd Ukraina att använda Starlink gratis i sitt försvar.
Företaget SpaceX erbjöd Ukraina att använda Starlink till civila ändamål. Internet till skolor och liknande. Som de gjort i andra katastrofdrabbade områden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 10 sep 2023 15:13
Företaget SpaceX erbjöd Ukraina att använda Starlink till civila ändamål. Internet till skolor och liknande. Som de gjort i andra katastrofdrabbade områden.
Det fanns mig veterligen inga speciella avtal mellan Ukraina och SpaceX eller begränsningar av användingen.
Oavsett det kan man konstatera är att Ukraina har haft ovärderlig nytta av Starlink, eftersom det är svårt/omöjligt att störa ut.

Det är dock, enligt min mening, helt orimligt och otroligt ostrategiskt att en privatperson (eller ett privat företag) ska lägga sig i utrikespolitik/konflikter/krig och ta ställning till konkreta what-if situationer som får liv eller död-konsekvenser oavsett beslut.

Det enda rimliga är att USA (som betalt merparten av terminalerna och uppkopplingarna genom USAID och DoD) bestämmer hur Starlink får användas i målområdet och att Starlink levererar en tjänst till USA:s försvar. Besluten om "deployment" måste fattas av folkvalda ansvariga politiker som får råd av experter.

Det är klantigt skött av samtliga inblandade och Elon får skylla sig själv om han får kritik. Han har satt sig själv i skiten genom att prompt ställa sig själv som person mitt i en konflikt. Hade han tänkt efter i fem sekunder borde väl han, som är så smart, kunna räkna ut hur det här skulle sluta? Narcissismens baksida...

Hela historien får mig att tänka på den här som jag läste nyligen: "Ensure Naval Supremacy And Reduce Wealth Inequality By Bringing Back The Liturgy"
https://www.astralcodexten.com/i/136287 ... he-liturgy
The American rich already enjoy spending their money on exciting vehicles - yachts for the normies, rockets for the more ambitious, Titanic submersibles for the suicidal. Why not redirect this impulse towards public service? Imagine the fear it would strike into the hearts of the Chinese when the USS Musk enters Ludicrous Mode in the waters off the Taiwan Strait, with Elon himself at the wheel. Imagine how efficiently the USS Jeff Bezos will deliver its payloads! And does anyone doubt that billionaires - usually careful to avoid taxes - will jump at the chance to do this?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 15:33
TiborBlomhall skrev: 10 sep 2023 15:13
Det fanns mig veterligen inga speciella avtal mellan Ukraina och SpaceX eller begränsningar av användingen.
Oavsett det kan man konstatera är att Ukraina har haft ovärderlig nytta av Starlink, eftersom det är svårt/omöjligt att störa ut.

Det är dock, enligt min mening, helt orimligt och otroligt ostrategiskt att en privatperson (eller ett privat företag) ska lägga sig i utrikespolitik/konflikter/krig och ta ställning till konkreta what-if situationer som får liv eller död-konsekvenser oavsett beslut.

Det enda rimliga är att USA (som betalt merparten av terminalerna och uppkopplingarna genom USAID och DoD) bestämmer hur Starlink får användas i målområdet och att Starlink levererar en tjänst till USA:s försvar. Besluten om "deployment" måste fattas av folkvalda ansvariga politiker som får råd av experter.

Det är klantigt skött av samtliga inblandade och Elon får skylla sig själv om han får kritik. Han har satt sig själv i skiten genom att prompt ställa sig själv som person mitt i en konflikt. Hade han tänkt efter i fem sekunder borde väl han, som är så smart, kunna räkna ut hur det här skulle sluta? Narcissismens baksida...
Nu går du händelserna i förväg. Vid tillfället var inte USA inblandade och SpaceX hade betalt all utrustning som skickats och därför också dikterat villkoren som företag. Först när USA som land blandade sig i och började betala, som det blev en vändning i frågan och de fick använda Starlink på det sätt de ville..
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 15:48
Nu går du händelserna i förväg. Vid tillfället var inte USA inblandade och SpaceX hade betalt all utrustning som skickats och därför också dikterat villkoren som företag. Först när USA som land blandade sig i och började betala, som det blev en vändning i frågan och de fick använda Starlink på det sätt de ville..
På vilket sätt påverkar det resonemanget menar du? SpaceX och Elon skulle kunna, och borde, kliva ur den här konflikten genom att delegera besluten om tjänstens användning i krigs/konflikt-områden till Pentagon. Det kunde ha skett dag 0, dag 400 eller vilken dag som helst däremellan.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 15:50
DanneB skrev: 10 sep 2023 15:48
På vilket sätt påverkar det resonemanget menar du? SpaceX och Elon skulle kunna kliva ur den här konflikten genom att delegera besluten om tjänstens användning till Pentagon dag -2, dag 2 eller dag 200.
Om du lyssnat eller läst vad Elon har sagt om frågan, och som kom fram här tidigare, så var användningsområdet till det civila och vad jag fattat det som defensiva försvaret. Som en privatperson eller företag, så har du rätt att ställa sådana villkor, för användning av dina tjänster.
Vill du ha andra villkor, får du fixa ett nytt avtal, vilket gjordes senare. Har man med företag att göra, så gäller det avtal man har eller så får man omförhandla eller skaffa ett nytt.
Gissar att du själv har ett antal avtal med företag, som du inte bara kan bryta eller ändra hur som helst.

Varför han inte delegerade besluten till Pentagon direkt, var för att de inte ville betala. SpaceX stod för utläggen och då blev det det användningsområde som de var bekväma med. När USA började betala, så var de USA som köpt tjänsten och villkoren.
Inget konstigt i företagsvärlden.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 16:01
Varför han inte delegerade besluten till Pentagon direkt, var för att de inte ville betala. SpaceX stod för utläggen och då blev det det användningsområde som de var bekväma med. När USA började betala, så var de USA som köpt tjänsten och villkoren.
Det här stämmer inte. USA (via USAID och DoD) betalade för många terminaler och uppkopplingarna långt innan den här händelsen inträffade. Det kom även terminaler från privata hjälporganisationer och EU-länder. SpaceX stod för en relativt liten del själva.

Oavsett tycker jag inte pengarna spelar någon roll i sammanhanget. En person med normalt sunt förnuft kanske borde inse att man inte är bäst lämpad till att fatta detaljbeslut om användning i en krigszon? Lägg över ansvaret på folkvalda politiker och deras experter. No brainer. Starlink hade redan fått all positiv reklam.

USAID Safeguards Internet Access in Ukraine through Public-Private-Partnership with SpaceX
Tuesday, April 5, 2022
https://www.usaid.gov/news-information/ ... hip-spacex

Sedan i somras finns det ett avtal med DoD som förhoppningsvis har rett ut det här ordentligt:
https://www.reuters.com/business/aerosp ... 023-06-01/
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 16:03
DanneB skrev: 10 sep 2023 16:01
Det här stämmer inte. USA (via USAID och DoD) betalade för terminaler och uppkopplingarna långt innan den här händelsen inträffade.

USAID Safeguards Internet Access in Ukraine through Public-Private-Partnership with SpaceX
Tuesday, April 5, 2022
https://www.usaid.gov/news-information/ ... hip-spacex

Sedan i somras finns det ett avtal med DoD som förhoppningsvis har rett ut det här ordentligt:
USAID är inte någon militär gren, utan mer en fristående hjälporganisation i USA, som var behjälpliga att skicka över terminalerna.
"The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency of the United States government that is primarily responsible for administering civilian foreign aid and development assistance."

Ser du någonstans på den sidan du länkade, att de hade tillåtelse att använda Starlink i militärt syfte?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 16:03
Det jag sagt hela tiden och att det gjort det. :shock: De har ju använt sina marina drönare i flera månader nu. :lol:
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Har jag sagt någon annat? Nu är du lite dryg med dina emojis måste jag säga. Jag är inte dum i huvudet och kan läsa nyheter.

Jag tycker som sagt att det är otroligt klantigt skött av alla inblandade (inklusive, och kanske mest av, Pentagon). Så länge vi inte har privata miljardärer eller privata företag som bestämmer utfallet av krig är jag glad. Du tycker annorlunda?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 16:26
Jag har jag sagt någon annat? Nu är du lite dryg med dina emojis måste jag säga.

Jag tycker att det är otroligt klantigt skött av alla inblandade som jag sa förut. Du tycker annorlunda?
Tycker bara att vi gått runt i en cirkel, där det jag sa från början nu bevisats. ;)

Klantigt skött eller inte? Jag vet hur företag fungerar och ser inget konstigt i det. Hade det varit ett statligt ägt företag, så hade det varit en helt annan fråga. Då hade detta aldrig hänt, men å andra sidan, så hade aldrig Starlink funnits då heller.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 16:30
Jag har jag sagt någon annat? Nu är du lite dryg med dina emojis måste jag säga.

Jag tycker att det är otroligt klantigt skött av alla inblandade som jag sa förut. Du tycker annorlunda?
Tycker bara att vi gått runt i en cirkel, där det jag sa från början nu bevisats. ;)

Klantigt skött eller inte? Jag vet hur företag fungerar och ser inget konstigt i det. Hade det varit ett statligt ägt företag, så hade det varit en helt annan fråga. Då hade detta aldrig hänt, men å andra sidan, så hade aldrig Starlink funnits då heller.
Jag svarade inte på, och hade inga synpunkter på ditt första inlägg.

Du har i princip rätt i det du skrev. Jag skriver inget annat. Trots detta så menar jag att den uppkomna situationen kunde enkelt ha undvikts av både SpaceX och DoD. SpaceX kunde ha delegerat beslut som inte SpaceX har kompetens över till någon annan. DoD kunde har betalat från början så hade det lösts snabbare.

Elon kunde ha gett fan i att Twittra sina rysslandsvurmande fredsplaner et.c
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 16:35
DanneB skrev: 10 sep 2023 16:30

Jag svarade inte på, och hade inga synpunkter på ditt första inlägg.

Du har i princip rätt i det du skrev. Jag skriver inget annat. Trots detta så menar jag att den uppkomna situationen kunde enkelt ha undvikts av SpaceX genom att delegera beslut som inte SpaceX har kompetens över till någon annan. DoD kunde har betalat från början så hade det lösts snabbare.
Som du säger att om Pentagon inte varit sena på bollen och skaffat ett avtal ASAP, när de insåg vilken nytta Starlink kunde göra. Så hade detta varit en ickefråga.
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Ingen kommentar på den. Inte alltid man håller med honom helt enkelt. :roll:

Får väl gå på hans Aspergers-konto.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 16:49

Jag är pappa till två diagnosbarn och är emot att man ursäktar skitbeteende på en påstådd funktionsnedsättning. Aspergers-diagnoser (högfungerande autism) inkluderar inte narcissism eller bristande impulskontroll. Jag tycker inte att Elon verkar ha några svårigheter med ömsesidigt socialt samspel, och hans barn verkar inte vara drabbade - trots att ärftligheten på Aspergers är väldigt hög...
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 16:53
DanneB skrev: 10 sep 2023 16:49

Jag är pappa till två diagnosbarn och är emot att man ursäktar skitbeteende på en påstådd funktionsnedsättning. Aspergers-diagnos inkluderar inte narcissism eller bristande impulskontroll.
Möjligt, men..
"Att ha ASD/Asperger kan medföra specialintressen som du ägnar mycket tid åt. Du har även svårt att förstå sociala koder och på vilket sätt du ska interagera och kommunicera, något som är självklart för andra men inte för dig."

Något har han ju dock, som gör att det blir fel ibland.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 17:00
Narcissistisk sociopat tror jag är rätt nära.
https://gotmusked.com/content/sociopathic-tendencies/

Givetvis är han även en fantastisk investerare/entreprenör. Han är inte direkt den enda ledaren med den här typen av egenskaper heller. :lol:
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 17:06

Givetvis är han även en fantastisk investerare/entreprenör. Han är inte direkt den enda ledaren med den här typen av egenskaper heller. :lol:
Allvarligt? Vad är det för skitsida du länkar till? En enda stor hat-site om Elon. Kan ju inte ta något på allvar där.

Har haft min beskärda del av chefer som betett sig som svin, så jag blev min egen istället. Lugnare så.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

DanneB skrev: 10 sep 2023 17:16

Allvarligt? Vad är det för skitsida du länkar till? En enda stor hat-site om Elon. Kan ju inte ta något på allvar där.

Har haft min beskärda del av chefer som betett sig som svin, så jag blev min egen istället. Lugnare så.
Jag har jobbat nära börs-VDar och ledningsgrupper i många år och folk är ofta narcissistiska och ibland sociopater. Det premieras av det skiktet.

Jag är i grund och botten entreprenör och har startat några bolag. Gillar smått över stort.

Ang Elon finns det så många källor på skitbeteende så länkar är egentligen överflödiga. Sajten kom upp på en Googling. Var det något speciellt du tyckte var fel? Läs Ashley Vance’s biografi?

Jag beundrar honom för en hel del saker men jag tycker att han är en mobbare och skitstövel också.

Han borde läsa Bamse: "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll" typ
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

spacecoin skrev: 10 sep 2023 18:00
DanneB skrev: 10 sep 2023 17:16

Jag har jobbat nära börs-VDar och ledningsgrupper i många år och folk är ofta narcissistiska och ibland sociopater. Det premieras av det skiktet.

Jag är i grund och botten entreprenör och har startat några bolag. Gillar smått över stort.

Ang Elon finns det så många källor på skitbeteende så länkar är egentligen överflödiga. Sajten kom upp på en Googling. Var det något speciellt du tyckte var fel? Läs Ashley Vance’s biografi?

Jag beundrar honom för en hel del saker men jag tycker att han är en mobbare och skitstövel också.

Han borde läsa Bamse: "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll" typ
Surprise ;)

"Putin hails Elon Musk as an 'outstanding person' and businessman"
https://www.reuters.com/world/putin-hai ... 023-09-12/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Även om man är framgångsrik kan man ha otur när man tänker och uttalar sig, ur en intervju med Elon:
Elon Musk on the request from the Ukrainian Government to turn on Starlink in Crimea: “We figured out that this was kind of like a Pearl Harbor like attack...So they really asked us to proactively take part in a major act of war”

En kanske inte riktigt bra och hållbar jämförelse.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Starlink, som normalt har mycket hög uptime, gick ner globalt under det stora angreppet mot ockuperade Sevastopol inatt. Slump eller samband?
https://downdetector.com/status/starlink/
Elbilist sedan 2014
Kriper

Inlägg av Kriper »

frippe skrev: 13 sep 2023 08:03
Även om man är framgångsrik kan man ha otur när man tänker och uttalar sig, ur en intervju med Elon:
Elon Musk on the request from the Ukrainian Government to turn on Starlink in Crimea: “We figured out that this was kind of like a Pearl Harbor like attack...So they really asked us to proactively take part in a major act of war”

En kanske inte riktigt bra och hållbar jämförelse.
Bara för att klargöra vad Elon och hans kumpaner skrattar åt: Pearl Harbor var en oprovocerad attack på det neutrala landet USA av den folkmördande krigsförbrytarstaten Japan. Krim är ockuperat av den folkmordsbenägna krigsförbrytarstaten Ryssland som oprovocerat attackerade Ukraina.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Klintan skrev: 13 sep 2023 09:17
Starlink, som normalt har mycket hög uptime, gick ner globalt under det stora angreppet mot ockuperade Sevastopol inatt. Slump eller samband?
https://downdetector.com/status/starlink/
Hata slumpen.

Ca 30min efter påbörjad attack gick hela Starlink ner globalt i ca 1h.

30 min för att Puttler ska nå herr Musk och för att Musk trycka på stoppknappen är väl ganska rimligt.

Musk faller som en sten snart…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nect skrev: 13 sep 2023 20:34

30 min för att Puttler ska nå herr Musk och för att Musk trycka på stoppknappen är väl ganska rimligt.
Vilka fantasier. :roll:

Det pågår ett fullskaligt krig mellan Ryssland och Ukraina, det är attacker och framryckningar hela tiden, men just i det här specifika fallet så drar Putin fram esset ur rockärmen och beordrar Musk att stänga ned Starlink? För att en timme senare ringa upp igen och ge Musk klartecken att åter starta upp ryggraden i Ukrainas militära kommunikationer?

Detta är förstås helt absurt och rent nys, hört talas om Ockhams rakkniv?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar