Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Den sitter som berg med endast en pyttesmal glipa runt om. Man kan inte alls öppna den med "en smörkniv eller en spårskruvmejsel" som manualen föreslår utan att skada plasten.
Måste den verkligen sitta fast med femton (15!) klämmor? Kan den verkligen inte ha nån hål eller ögla så man kan pilla bort den med fingret? Nu kan jag bara visa fingret åt den
Hur brukar ni få loss panelen utan att skrapa upp hela bilen?
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det finns trådar om det på forumet. Jag köpte av någon här inne ett plastverktyg som funkar bra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an!
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.
Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7435
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren.
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren.
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 516
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Man kan ju "motionera" den för att undgå det problemet med att den fastnar.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- WindMaster
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 27 maj 2022 10:58
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Jag använder en avdragare för cykeldäck i plast. Fungerar helt ok.
- PapaM
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
- Referralkod: ts.la/kristofer87983
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Jag har borrat ett hål i ena övre hörnet av luckan och så använder jag en sån där krok man har för att ta bort navkapslar etc med.
MYP svart/svart -23
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Limma fast metall på baksidan och öppna men magnet och tygskydd?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det skall vara en sjuhelvetes stark magnet då!
Jag använder två av de verktyg som någon designat för ändamålet.
Vissa har tydligen klippt bort varannan av hakarna för att underlätta borttagandet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 775
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det är värst första gången, då sitter den rejält. Men ett litet hål eller två och en sån där "krok" för navkapslar känns ju rätt smart ändå. Lätt att repa plasten.
Det är ändå en rejäl förbättring jämfört med Model 3!
Tibor, jag har en boll som hänger i ett snöre från taket, när den snuttar framrutan ska jag stanna. Har dock lite större garage än du, fick in 499 cm Audi A6 där en gång i tiden och nu har jag nog 30 cm marginal framåt och 10 bakåt
Det är ändå en rejäl förbättring jämfört med Model 3!
Tibor, jag har en boll som hänger i ett snöre från taket, när den snuttar framrutan ska jag stanna. Har dock lite större garage än du, fick in 499 cm Audi A6 där en gång i tiden och nu har jag nog 30 cm marginal framåt och 10 bakåt
Model Y LR AWD 2022
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.
F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
jonasl skrev: ↑05 sep 2023 17:03Det är värst första gången, då sitter den rejält. Men ett litet hål eller två och en sån där "krok" för navkapslar känns ju rätt smart ändå. Lätt att repa plasten.
Det är ändå en rejäl förbättring jämfört med Model 3!
Tibor, jag har en boll som hänger i ett snöre från taket, när den snuttar framrutan ska jag stanna. Har dock lite större garage än du, fick in 499 cm Audi A6 där en gång i tiden och nu har jag nog 30 cm marginal framåt och 10 bakåt
Jag byggde en enkel ram av brädor som jag lade på golvet mot garageväggen, då tog det lite lagom stopp när jag backade mot väggen och brädramen tog i mot däcken.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7732
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Man kan nästan få för sig att Teslas parkeringassistans fungerar dåligt med tanke på alla tips om plankor, bollar och brädor!
Inget av dessa tips hjälper mig som måste fickparkera varje gång jag kommer hem! Ett garage vore drömmen, men det kanske kan bli en carport åtminstone när vi går i pension och flyttar ut på landsbygden.
Inget av dessa tips hjälper mig som måste fickparkera varje gång jag kommer hem! Ett garage vore drömmen, men det kanske kan bli en carport åtminstone när vi går i pension och flyttar ut på landsbygden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig jag har några kvar sedan tidigare…TiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren.
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det är stor skillnad mellan det du först sa:Jerker skrev: ↑05 sep 2023 17:07Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.
F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "
Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."
Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 498
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Det finns 3D printade till S Palladium också, kolla med AAKEE. Min kollega använder ett verktyg för att öppna målarburkar till sin Y, fungerar perfekt säger han.Bjelke skrev: ↑05 sep 2023 17:42Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig jag har några kvar sedan tidigare…TiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2023 15:11Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren.
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Jag har haft samma konstruktion med de senaste fem bilarna, den första av dem hade inga sensorer alls
Men man kan köra rätt mycket längre än man tror när bilen skriker STANNA. Oavsett om det varit en Audi, VW eller en Tesla (med USS). Är det centimeternoggrannhet som krävs så är det inte så tokigt att få det!
Model Y LR AWD 2022
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.Legato skrev: ↑05 sep 2023 18:13Det är stor skillnad mellan det du först sa:Jerker skrev: ↑05 sep 2023 17:07Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.
F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "
Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."
Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.
Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
HAr du dessa själv så att du vet att de fungerar?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
Jerker skrev: ↑05 sep 2023 22:04Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.Legato skrev: ↑05 sep 2023 18:13Det är stor skillnad mellan det du först sa:Jerker skrev: ↑05 sep 2023 17:07Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.
F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "
Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."
Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.
Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).
Det är intressant att du tror att det inte är nödvändigt utifrån erfarenhet av en bil, när jag redan berättat att jag sett ett stort antal bilar med detta problem. Men du får väl helt enkelt fortsätta tro.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?
De kanske har suttit på utan att användas i nån större utsträckning, dvs inte utsatts för belastning. Då kanske de rostar fast. Men när ett tungt släp hänger på så vickas den i alla riktningar och lär inte ha nån chans att rosta fast.Legato skrev:Jerker skrev: ↑05 sep 2023 22:04Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.Legato skrev: ↑05 sep 2023 18:13Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "
Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."
Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.
Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).
Det är intressant att du tror att det inte är nödvändigt utifrån erfarenhet av en bil, när jag redan berättat att jag sett ett stort antal bilar med detta problem. Men du får väl helt enkelt fortsätta tro.