Bonus på LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Bonus på LR

Inlägg av Arctic Drifter »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 20:23
jonasl skrev: 22 aug 2023 20:20
AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
Berika gärna tråden med en källa till ditt påstående om att 1,3 kWh skull räcka till 95% av alla resor!

Mina laddtillfällen sker till 99,9 % hemma, ändå står SuC för 10% av laddade kWh.
Bedömt 50 % av mina resor är under 2 km, ändå utgör de bedömt 2 % av milen jag kör per år.
(med ovanstående vill jag bara belysa hur missvisande det kan bli fokuserar på andelen resor)
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 23 aug 2023 08:35
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
Berika gärna tråden med en källa till ditt påstående om att 1,3 kWh skull räcka till 95% av alla resor!

Mina laddtillfällen sker till 99,9 % hemma, ändå står SuC för 10% av laddade kWh.
Bedömt 50 % av mina resor är under 2 km, ändå utgör de bedömt 2 % av milen jag kör per år.
(med ovanstående vill jag bara belysa hur missvisande det kan bli fokuserar på andelen resor)
Jag ligger på 30% SuC och 70% laddstolpar. 0% hemma.
Innan de satte upp laddstolpar i närområdet (och det fanns lediga platser i Bredden) låg jag tidvis på 70% SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 31 maj 2023 18:32
bara så att vi är överens här. Hänger inte riktigt med i svängarna.
Det är då glasklart att LR är bonusberättigad? eller vad menar du med glasklart :)

jag har tidigare varit beredd att sätta pengar på detta men ingen har velat.
Dvs jag får bonus på min LR 2023 och tar nu därmed ut en till.

Hälsn Pejvic ;)
Jag har nu fått slutgiltigt? svar från Transportstyrelsen:

"Som det verkar har vi antingen fått fel information eller missuppfattat Skatteverket tidigare när vi har frågat dem om varför de har publicerat olika priser i deras pdf och zip-fil för SKVFS 2022:34. Det är nu enligt deras besked priserna i deras pdf-fil för SKVFS 2022:34 som gäller och inte priserna som ligger i zip-filen. Vi behöver därför rätta prisuppgifterna som vi läste in i december 2022.

Priserna för Teslas modeller som tillverkas under 2023 är därmed:

23TE0001 Model 3 629 900

23TE0002 Model 3 Long Range AWD 707 900

23TE0003 Model 3 Performance AWD 749 900

23TE0004 Model S Plaid AWD 1 549 900

23TE0005 Model X Plaid AWD 1 587 900

23TE0006 Model Y 689 900

23TE0007 Model Y Long Range AWD 768 900

23TE0008 Model Y Performance AWD 808 90

Det innebär att varken Model Y Long Range eller Model Y Performance som tillverkats under 2023 kommer att få någon bonus."

Helt otroligt att det skall ta över 8 månader innan besked. Om ett system med Bonus/Malus för att styra bilköpare att göra bättre val skall fungera måste det vara förutsägbart.

Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare

Inlägg av Lewkis »

mikebike skrev: 23 aug 2023 11:22
Det är då glasklart att LR är bonusberättigad? eller vad menar du med glasklart :)

Hälsn Pejvic ;)

"Som det verkar har vi antingen fått fel information eller missuppfattat Skatteverket tidigare när vi har frågat dem om varför de har publicerat olika priser i deras pdf och zip-fil för SKVFS 2022:34. Det är nu enligt deras besked priserna i deras pdf-fil för SKVFS 2022:34 som gäller och inte priserna som ligger i zip-filen. Vi behöver därför rätta prisuppgifterna som vi läste in i december 2022.

23TE0001 Model 3 629 900

23TE0006 Model Y 689 900

Det innebär att varken Model Y Long Range eller Model Y Performance som tillverkats under 2023 kommer att få någon bonus."

Helt otroligt att det skall ta över 8 månader innan besked. Om ett system med Bonus/Malus för att styra bilköpare att göra bättre val skall fungera måste det vara förutsägbart.
Wooops, jag vet någon i denna tråden som kommer bli ledsen
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Haha ja vi får se hur detta slutar. De har ju skickat ut ansökan osv.
Hur de än slutar så är sista ordet inte sagt :lol:
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

pejvic skrev: 22 aug 2023 15:45
Fredrik j skrev: 22 aug 2023 15:24
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.

och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.

Precis så är det!
Jag håller med Toyota,
Du ger ju ingen data eller beräkningar för dina argument… varför är det bättre? Vart är uträkningen?
VilkenElbilBlirDet

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 20:36
Lunds universitet är säkert köpta av Toyota med :D

"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles.
"

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Verkar som det baseras på ”här och nu” och därmed är kortsiktigt. Vart finns det med i argumentet att långsiktigt kommer merparten av batteriproduktionen att baseras på återvinning? Hela argumentet ovan fallerar när man tänker långsiktigt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 23 aug 2023 11:43
Haha ja vi får se hur detta slutar. De har ju skickat ut ansökan osv.
Hur de än slutar så är sista ordet inte sagt :lol:
Ja, de har skickat ut ansökningar eftersom de inte visste förrän typ igår vad som gäller. Detta skall vara det slutgiltiga beskedet.
Det har aldrig varit något tvivel om att det är listan från 19/12 som gäller. Däremot hade de fått för sig att det var fel på den listan, men Skatteverket har nu förklarat att pdf:en stämmer.

Fortsättning på svaret från Transportstyrelsen:
"Vi har inte betalat ut någon bonus till någon av dessa bilar ännu och har pausat hanteringen till dess vi har rättat priserna.
Det här är väldigt olyckligt för de fordonsägare som kan ha fått felaktig information från oss
."

Om det är så att du anser att du blivit lovad bonus så tycker jag att du skall kontakta den person som gett dig det beskedet och fråga vad som gäller.

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det känns som att det här kan bli en potentiell följetång..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 23 aug 2023 12:45
Jag har haft en fortlöpande diskussion med Transportstyrelsen sedan början av maj och nu hävdar de att allt är utrett och klart.

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 23 aug 2023 12:45
Snarare slutet på en följetång som det ser ut.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Om nu många blivit lovade bonus vid kontakt med dem tidigare så finns det ju ett antal potentiellt missnöjda som kan driva det en säsong till. Men ni har helt rätt i att det redan är en följetång. Skönt att slippa delta. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 23 aug 2023 13:21
Om nu många blivit lovade bonus vid kontakt med dem tidigare så finns det ju ett antal potentiellt missnöjda som kan driva det en säsong till. Men ni har helt rätt i att det redan är en följetång. Skönt att slippa delta. :-)
Då hoppas jag att de fått det skriftligt. Jag har tidigare i tråden frågat om någon som fått positivt besked velat tala om hur och från vem de fått besked, men ingen har kontaktat mig.

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Att kriga med staten är dock inte lätt.
jag har dubbelkollat runt 20-30 ggr, mest på telefon innan jag hämtade den första.

Vill de nu stjäla 100.000 av mig så kommer jag se till att ta tillbaka dem på något sätt.
Riktigt fulspel av dem om jag inte får mina pengar. Fullständigt vidrigt beteende.

Har bland annat detta, sen vet jag inte hur mkt det är att komma med.
IMG_1022.JPG
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 23 aug 2023 15:49
jag har dubbelkollat runt 20-30 ggr, mest på telefon innan jag hämtade den första.

Vill de nu stjäla 100.000 av mig så kommer jag se till att ta tillbaka dem på något sätt.
Riktigt fulspel av dem om jag inte får mina pengar. Fullständigt vidrigt beteende.

IMG_1022.JPG
Troligtvis inte så mycket eftersom det ju står att dom inte kan kontrollera att prisuppgifterna stämmer.
Skulle du ha ett mail i vilket en tjänsteman skriver att en utpekade bil (med reg-nummer) är berättigad till bonus blir det nog en annan sak. Men varför skulle dom göra det? Det är ju det som är själva handläggningen.

Ta tillbaka dom på något sätt? Någon typ av bedrägeri då eller?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev: 23 aug 2023 15:56

IMG_1022.JPG
Troligtvis inte så mycket eftersom det ju står att dom inte kan kontrollera att prisuppgifterna stämmer.
Skulle du ha ett mail i vilket en tjänsteman skriver att en utpekade bil (med reg-nummer) är berättigad till bonus blir det nog en annan sak. Men varför skulle dom göra det? Det är ju det som är själva handläggningen.

Ta tillbaka dom på något sätt? Någon typ av bedrägeri då eller?
Alltså bedrar de mig så kan jag tänka mig det men så långt skall det väl ej gå.
De har senast i måndags förklarat för mig att bilen är berättigad bonus.
Om transportsstyrelsen endast består av tomtar så uppstår ju vissa problem såklart.
De kan istället tydligt säga att de isåfall inte vet ännu. jag har som sagt varit i kontakt med dem minst 20-30 gånger INNAN jag ändrade RWD till LR.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

IMG_1022.JPG
Det står ju där vilken föreskrift som gäller.
Skatteverket har helt enkelt schabblat en smula när man uppdaterat xtm-filen online utan att byta namn på den.
Pdf:en med samma namn har varit oförändrad sedan 20221219.

Jag kan tycka att det skall vara priset vid beställning som gäller, men det näst bästa är i så fall att man fastställer ett pris innan bilarna börjar levereras (som det är nu).
Alternativet att prislistorna kontinuerligt uppdateras är möjligen bra om priserna går ned, men det vanliga är ju att priserna går upp och skulle man riskera att bonusen uteblir eftersom bilen blivit dyrare än 700 000 sedan man köpte den.

PS. Jag har också varit i kontakt med dem ungefär 20 gånger, just eftersom de lämnat så olika besked har jag legat på för att få veta vad som verkligen gäller.

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Låter ju som Skatteverket är problemkällan ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

Arctic Drifter skrev: 23 aug 2023 08:35
Jag håller med Toyota,

Studie från Lunds Universitet 2021:

"
The extent to which PHEVs are actually driven in electric mode was investigated by Plötz et al. In a systematic overview of a sample of 73,000 PHEVs in USA and Germany, they found a clear relationship between the average EDS and the vehicle’s electric range [55]. For the Niro’s electric range (47 km) the average EDS exceeded 50%, which would put its real world GHG emissions below that of a BEV, even when fueled with gasoline (see Fig. 4). At 60 km electric range, the study showed that a 75% EDS was reached. As seen in Fig. 5, this would put a gasoline-powered PHEV on par with the BEV when using 2050 electricity. Switching from gasoline to HVO or an e-fuel would reduce the PHEV GHG emissions vastly below the BEV level at this EDS.
"

"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles. If mainly driven in electric mode, a fleet of plug-in hybrids also reduce the need for fuels to the point where it may be possible to meet the demand with sustainably produced renewable fuels that have low life cycle greenhouse gas emissions.
"
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

VilkenElbilBlirDet skrev: 23 aug 2023 12:03

"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles.
"

Verkar som det baseras på ”här och nu” och därmed är kortsiktigt. Vart finns det med i argumentet att långsiktigt kommer merparten av batteriproduktionen att baseras på återvinning? Hela argumentet ovan fallerar när man tänker långsiktigt.
Långsiktigt :D
Då kan vi ju också hoppas på vätgas, det verkar ju gillas här.
Jag menar precis som med batteriåtervinning, sån där teknik som man hoppas på men ännu inte finns.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

taliz skrev: 23 aug 2023 16:49
Varit i kontakt med dem med. De har hela tiden sagt att de själva läser textfilen men att jag måste kolla med Transportstyrelsen hur de kommer läsa listan. Men jag har länge förstått att en del på Transportsstyrelsen inte vet så mycket. Bland annat sa en tjänsteman där bestämt en gång att "det är ju bara att visa kvittot vad du betalat vid ansökan så är ju saken klar".

Och ja då förstår man att man behöver dubbelkolla inte bara en gång utan tio gånger.
Och ja - jag har en hel del dokumentation och jag kommer att göra iordning en ansökan där jag anser att jag uppfyller de kriterier som krävs.

Beställt i tid
ägt bilen en tid
max 700k betalat
samt
max 700 i nybilsprislistan.
sen är de bara att sätta igång att överklaga osv.

Mike hade de inte dessutom sagt t dig att du kunde få ett undantag har jag för mig du skrev? För att det blivit som det blivit.
Ansökan är inte avslagen förrän jag har den på bordet som sagt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 23 aug 2023 18:42
taliz skrev: 23 aug 2023 16:49
Varit i kontakt med dem med. De har hela tiden sagt att de själva läser textfilen men att jag måste kolla med Transportstyrelsen hur de kommer läsa listan. Men jag har länge förstått att en del på Transportsstyrelsen inte vet så mycket. Bland annat sa en tjänsteman där bestämt en gång att "det är ju bara att visa kvittot vad du betalat vid ansökan så är ju saken klar".

Och ja då förstår man att man behöver dubbelkolla inte bara en gång utan tio gånger.
Och ja - jag har en hel del dokumentation och jag kommer att göra iordning en ansökan där jag anser att jag uppfyller de kriterier som krävs.

Beställt i tid
ägt bilen en tid
max 700k betalat Har ingen betydelse
samt
max 700 i nybilsprislistan. FAIL
sen är de bara att sätta igång att överklaga osv.

Mike hade de inte dessutom sagt t dig att du kunde få ett undantag har jag för mig du skrev? För att det blivit som det blivit.
Ansökan är inte avslagen förrän jag har den på bordet som sagt.
Ja, ett undantag så tillvida att jag skulle få använda ett gammalt beställningsdatum, men övriga kriterier måste ändå vara uppfyllda. Sedan vet vi ju att ett löfte från någon på Transportstyrelsen inte är så mycket värt. ;)
Jag hade nog bett om ett intyg undertecknat av Generaldirektören innan jag vågat beställa någon bil. :lol:

VilkenElbilBlirDet

AktivEffekt skrev: 23 aug 2023 18:41
VilkenElbilBlirDet skrev: 23 aug 2023 12:03

"
"

Långsiktigt :D
Då kan vi ju också hoppas på vätgas, det verkar ju gillas här.
Jag menar precis som med batteriåtervinning, sån där teknik som man hoppas på men ännu inte finns.
”Inte finns”? Prova att googla innan du kommer med påståenden.

Precis samma resonemang som dom flesta av dina inlägg, saknar verklighetsförankring, fakta, logik och data.
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare

Inlägg av Vito Corleone »

Hej gänget!
1. Att det finns vissa som blir glad för att de har rätt även om detta innebär att andra inte kommer att få bonus…

2. Jag har haft kontakt med dem och det de har altid sagt är att jag skulle få en blankett för att fylla i och skicka dokument för att bevisa att bilen köptes eller beställdes innan 8:e nov 2022. Sedan skulle de titta på det och ta en beslut.

3. När jag vet att jag får bonus eller ej, kommer jag att dela det här och hoppas att andra också gör det, det var meningen med detta. Inte att det skulle vara en testosteron krig mellan folk som vill vara rätt…

Ha en trevlig helg allesammans!
Användarvisningsbild
Vito Corleone
Teslaägare

Inlägg av Vito Corleone »

mikebike skrev: 23 aug 2023 11:22

Hälsn Pejvic ;)

23TE0001 Model 3 629 900

23TE0006 Model Y 689 900

Hej, skulle du kunna dela namnet på rådgivaren som gav det detta info? Har prata med flera på TS och de hittar inte denna info på deras system, tack.
Skriv svar