Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.+46 skrev: ↑20 aug 2023 10:18Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Bonus på LR
Moderator: Redaktion
Re: Bonus på LR
Re: Bonus på LR
Det har de ju. Ja jag vet att det ska vara "pengar från Malus-skatten" men pengar har inget minne oavsett hur mycket "öronmärkta" de sägs vara. Hade det inte gått till elbilsbonus hade de mycket väl kunnat användas till bättre skola t ex. Saknas ju en del pengar där nu.Lewkis skrev: ↑21 aug 2023 14:23Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.+46 skrev: ↑20 aug 2023 10:18Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Re: Bonus på LR
Jo dom har varit öronmärkta. Det är ju därför dom tagit slut flera gånger. Intäkterna från Malus räckte inte.Banane skrev: ↑21 aug 2023 14:30Det har de ju. Ja jag vet att det ska vara "pengar från Malus-skatten" men pengar har inget minne oavsett hur mycket "öronmärkta" de sägs vara. Hade det inte gått till elbilsbonus hade de mycket väl kunnat användas till bättre skola t ex. Saknas ju en del pengar där nu.Lewkis skrev: ↑21 aug 2023 14:23Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.+46 skrev: ↑20 aug 2023 10:18Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Att pengarna passerat förbi statskassan istället för att stanna på transportstyrelsen är ju bara formalia.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Bonus på LR
Hur menar du att elbilsförsäljningen uppenbarligen hade varit lika hög även om bonusen inte fanns?Banane skrev: ↑20 aug 2023 07:43Du är alltså en sån som tycker sig förtjäna lite extra bidrag eftersom du betalar mycket skatt?pejvic skrev: ↑20 aug 2023 03:11Men va?Banane skrev: ↑19 aug 2023 18:11pejvic skrev: ↑19 aug 2023 15:18Missbruk? Pengarna gavs ut för att sälja så många som möjligt, Tvärtom så har jag gjort vad jag lyckats med, att köpa många med bonus.
Det är ju mer stötande att inte köpa någon isåfall. Bonus var ju till för omställningen. jag har varit schysst att köpa många. Att gå plus räknar jag inte alls med. Hör av dig om du vill köpa min så att jag går plus. Har en svart LR med 300 mil som står avställd och väntar på att säljas isåfall. jag tror att jag går minus på den. Men jag gör en tjänst som hjälper till att skjutsa ut elbilar. Hoppas de nu kommer med någon ny slags premie till elbilar, som tex danmark eller norge som har specialregler gällande parkeringsavgifter, tullar osv.
Just nu bromsar de ju omställningen. jag bor där det bor mycket bilar och jag vill se fler elbilar i trafiken, inte färre.
Att tycka att det är fullt rimligt att berika sig själv på bidrag och inte förstå problematiken säger så mycket om dagens Sverige.
är du riktig eller en ren fejkprofil?
Berika sig själv på bidrag?
Undra vem som betalat mest skatt här i Sverige. Du eller jag....
Tönt.
De bilar du köpt hade uppenbarligen blivit sålda ändå. Jag köper inte det argumentet.
Som sagt, skönt att bidraget är borta.
Re: Bonus på LR
Jag gissar på minst 30% mindre elbilar om inte någon typ av incitament funnits.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑21 aug 2023 20:15Hur menar du att elbilsförsäljningen uppenbarligen hade varit lika hög även om bonusen inte fanns?Banane skrev: ↑20 aug 2023 07:43Du är alltså en sån som tycker sig förtjäna lite extra bidrag eftersom du betalar mycket skatt?pejvic skrev: ↑20 aug 2023 03:11Men va?Banane skrev: ↑19 aug 2023 18:11pejvic skrev: ↑19 aug 2023 15:18
Missbruk? Pengarna gavs ut för att sälja så många som möjligt, Tvärtom så har jag gjort vad jag lyckats med, att köpa många med bonus.
Det är ju mer stötande att inte köpa någon isåfall. Bonus var ju till för omställningen. jag har varit schysst att köpa många. Att gå plus räknar jag inte alls med. Hör av dig om du vill köpa min så att jag går plus. Har en svart LR med 300 mil som står avställd och väntar på att säljas isåfall. jag tror att jag går minus på den. Men jag gör en tjänst som hjälper till att skjutsa ut elbilar. Hoppas de nu kommer med någon ny slags premie till elbilar, som tex danmark eller norge som har specialregler gällande parkeringsavgifter, tullar osv.
Just nu bromsar de ju omställningen. jag bor där det bor mycket bilar och jag vill se fler elbilar i trafiken, inte färre.
Att tycka att det är fullt rimligt att berika sig själv på bidrag och inte förstå problematiken säger så mycket om dagens Sverige.
är du riktig eller en ren fejkprofil?
Berika sig själv på bidrag?
Undra vem som betalat mest skatt här i Sverige. Du eller jag....
Tönt.
De bilar du köpt hade uppenbarligen blivit sålda ändå. Jag köper inte det argumentet.
Som sagt, skönt att bidraget är borta.
Vet ej hur länge det pågick men mars 19 fick jag 60.000. den hade jag nog ej köpt annars.
Kanske ingen av de andra heller.
Nu kanske det rullar lite lättare.
Men se på Norge, det finns en anledning till att alla kör elbil där och det är ju att staten har sett till att det skall vara så.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
Re: Bonus på LR
AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.
Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
Från resvaneundersökningen 2020:Banane skrev: ↑21 aug 2023 22:04AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.
Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.
Andelen resor 150 kilometer eller längre är 1 procent, omkring 40 000 per dag."
Det blir väldigt många km som du täcker med en hybrid.
Re: Bonus på LR
Tror du är rätt ensam om det. Alla bilar som kommit hittills med dubbla system är typ skrotade. (etanol, gas osv)AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
I princip alla elhybrider är nog borta inom 10år. Varför skall man ha en extra motor att serva som läcker olja osv.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
Du missade nog länken, forskningschefen för världens näst största bilföretag hade just den åsikten.pejvic skrev: ↑21 aug 2023 22:38Tror du är rätt ensam om det. Alla bilar som kommit hittills med dubbla system är typ skrotade. (etanol, gas osv)AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
I princip alla elhybrider är nog borta inom 10år. Varför skall man ha en extra motor att serva som läcker olja osv.
"Läcker olja" gjorde väl bilar för 50 år sedan, försök igen

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9366
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bonus på LR
Håller med.Banane skrev: ↑21 aug 2023 22:04AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.
Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
Jag cyklar till jobbet och tar bilen till köpcentret för att veckohandla. Tidvis blir det bara 3 km/vecka.
Ändå kör jag mer än 1500 mil per år.
Jag skulle tro att 90% av mina mil är resor betydligt längre än räckvidden hos de flesta laddhybrider.
Den XC60 laddhybrid jag kollade på hade dessutom bensindriven värmare

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9366
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bonus på LR
Lämpligt cykelavstånd alltså. Mindre lämpligt för en laddhybrid som inte kan laddas hemma.AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 22:24"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: Bonus på LR
Länken citerar Toyota som har varit starkt emot elbilar… kanske ska vara lite källkritiskt på information som kommer från dom (…).AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 22:24Från resvaneundersökningen 2020:Banane skrev: ↑21 aug 2023 22:04AktivEffekt skrev: ↑21 aug 2023 21:5550% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.
https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.
Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.
Andelen resor 150 kilometer eller längre är 1 procent, omkring 40 000 per dag."
Det blir väldigt många km som du täcker med en hybrid.
Har inte läst undersökningen men du citerar ”arbetsresor”, givetvis är det dom kortare resorna.
Inte en chans att hybrider är bättre. Söker man lite hittar man mer opartiska källor på att elbilar går om bensin etc i miljöpåverkan redan efter några tusen mil.
Ta sedan även hänsyn till att långsiktigt (5, 10, 15 år?) kommer det finnas en stor mängd material att återvinna för produktion av nya batterier som kommer minska miljöpåverkan Markant vid produktion av elbilar. Kortsiktigt är elbilar bättre ur miljösynpunkt, långsiktigt är elbilar totalt överlägsna.
Re: Bonus på LR
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Re: Bonus på LR
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.Fredrik j skrev: ↑22 aug 2023 15:24Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.
Precis så är det!
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
Jag håller med Toyota,pejvic skrev: ↑22 aug 2023 15:45Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.Fredrik j skrev: ↑22 aug 2023 15:24Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.
Precis så är det!
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Re: Bonus på LR
Tur att marknaden inte håller med Toyota, då hade vi fortfarande inte haft några rena elbilar på våra gator.AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 17:51Jag håller med Toyota,pejvic skrev: ↑22 aug 2023 15:45Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.Fredrik j skrev: ↑22 aug 2023 15:24Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.
Precis så är det!
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bonus på LR
Nej, jag kan tänka mig en hybrid för att kunna köra billigare. Men det faller ju när laddhybriderna är dom dyraste varianterna samt drar så mycket bensin att en vanlig diesel blir ungefär lika billig att köra.pejvic skrev: ↑22 aug 2023 15:45Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.Fredrik j skrev: ↑22 aug 2023 15:24Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.
Precis så är det!
Har man hittat en elbil man vill ha så vill man ju inte ha någon fossilmotor i den.
Elbilarna är framtiden. Bara inte riktigt lika fort för alla.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4420
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bonus på LR
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 17:51Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?jonasl skrev: ↑22 aug 2023 20:20Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 17:51Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Bonus på LR
Lunds universitet är säkert köpta av Toyota med
"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles.
"
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles.
"
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4420
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Bonus på LR
Hur laddas de då, de där hybriderna med 1.3kWh batteri? Är det verkligen så stor del av de kilometrar som körs som är på resor som är kortare än 5 km?AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 20:23Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
Tillåt mig tveka. Även om jag skulle köra 2 st sådana resor varje dag så blir det bara 365 km och vi har kört mer än 20000 km senaste året.
Det är skillnad på teori och verklighet.
Model Y LR AWD 2022
Re: Bonus på LR
Av alla resor är ett dåligt mätetal. Av alla körda kilometer är ett bättre.AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 20:23Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?jonasl skrev: ↑22 aug 2023 20:20Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 17:51Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9366
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Bonus på LR
För 90% av resorna kan man cykla. Elcykel om man är lat, otränad eller handikappad (mer än jag).AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 20:23Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?jonasl skrev: ↑22 aug 2023 20:20Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?AktivEffekt skrev: ↑22 aug 2023 17:51Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Bonus på LR
Eller för att vara ”Toyota-vänlig”, köra fossilmoped!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX