Bonus på LR

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 maj 2023 13:52

Re: Bonus på LR

Inlägg av Lewkis »

+46 skrev: 20 aug 2023 10:18
Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bonus på LR

Inlägg av Banane »

Lewkis skrev: 21 aug 2023 14:23
+46 skrev: 20 aug 2023 10:18
Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.
Det har de ju. Ja jag vet att det ska vara "pengar från Malus-skatten" men pengar har inget minne oavsett hur mycket "öronmärkta" de sägs vara. Hade det inte gått till elbilsbonus hade de mycket väl kunnat användas till bättre skola t ex. Saknas ju en del pengar där nu.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus på LR

Inlägg av Fredrik j »

Banane skrev: 21 aug 2023 14:30
Lewkis skrev: 21 aug 2023 14:23
+46 skrev: 20 aug 2023 10:18
Det finns alltid två sidor av samma mynt.
Jag fick 40 000 i miljöbonus när jag köpte min Model S privat (juni 2015). Den kostade mig nästan dubbelt så mycket som man fick betala för en lyxig fossilbrännare. Det innebar att jag fick tillbaka 40 000 från staten för att jag med skattade medel valde en elbil. Samtidigt så tjänade staten 120 000 mer i momsintäkt jämfört med den moms som utgick för en motsvarande fossilbrännare.
Att göra ett bilköp till en moralfråga är att göra det lätt för sig. Betydligt svårare blir det när det ska ska moraliseras rörande boende, arv, gåvor och förmögenheter, mm.
I slutändan så är det ytterst sällsynt att staten blir sittande med Svarte Petter….
Det största problemet är väl att folk tror att det är deras skattepengar som gått till att finansiera detta.
Det har de ju. Ja jag vet att det ska vara "pengar från Malus-skatten" men pengar har inget minne oavsett hur mycket "öronmärkta" de sägs vara. Hade det inte gått till elbilsbonus hade de mycket väl kunnat användas till bättre skola t ex. Saknas ju en del pengar där nu.
Jo dom har varit öronmärkta. Det är ju därför dom tagit slut flera gånger. Intäkterna från Malus räckte inte.
Att pengarna passerat förbi statskassan istället för att stanna på transportstyrelsen är ju bara formalia.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Bonus på LR

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Banane skrev: 20 aug 2023 07:43
pejvic skrev: 20 aug 2023 03:11
Banane skrev: 19 aug 2023 18:11
pejvic skrev: 19 aug 2023 15:18
Banane skrev: 18 aug 2023 19:39



Du är ju ett fantastiskt bra exempel på varför det var rätt att ta bort bonusen. Ditt missbruk av skattemedel är stötande.
Missbruk? Pengarna gavs ut för att sälja så många som möjligt, Tvärtom så har jag gjort vad jag lyckats med, att köpa många med bonus.
Det är ju mer stötande att inte köpa någon isåfall. Bonus var ju till för omställningen. jag har varit schysst att köpa många. Att gå plus räknar jag inte alls med. Hör av dig om du vill köpa min så att jag går plus. Har en svart LR med 300 mil som står avställd och väntar på att säljas isåfall. jag tror att jag går minus på den. Men jag gör en tjänst som hjälper till att skjutsa ut elbilar. Hoppas de nu kommer med någon ny slags premie till elbilar, som tex danmark eller norge som har specialregler gällande parkeringsavgifter, tullar osv.

Just nu bromsar de ju omställningen. jag bor där det bor mycket bilar och jag vill se fler elbilar i trafiken, inte färre.

Att tycka att det är fullt rimligt att berika sig själv på bidrag och inte förstå problematiken säger så mycket om dagens Sverige.
Men va?
är du riktig eller en ren fejkprofil?
Berika sig själv på bidrag?
Undra vem som betalat mest skatt här i Sverige. Du eller jag....
Tönt.
Du är alltså en sån som tycker sig förtjäna lite extra bidrag eftersom du betalar mycket skatt?

De bilar du köpt hade uppenbarligen blivit sålda ändå. Jag köper inte det argumentet.

Som sagt, skönt att bidraget är borta.
Hur menar du att elbilsförsäljningen uppenbarligen hade varit lika hög även om bonusen inte fanns?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Bonus på LR

Inlägg av pejvic »

VilkenElbilBlirDet skrev: 21 aug 2023 20:15
Banane skrev: 20 aug 2023 07:43
pejvic skrev: 20 aug 2023 03:11
Banane skrev: 19 aug 2023 18:11
pejvic skrev: 19 aug 2023 15:18


Missbruk? Pengarna gavs ut för att sälja så många som möjligt, Tvärtom så har jag gjort vad jag lyckats med, att köpa många med bonus.
Det är ju mer stötande att inte köpa någon isåfall. Bonus var ju till för omställningen. jag har varit schysst att köpa många. Att gå plus räknar jag inte alls med. Hör av dig om du vill köpa min så att jag går plus. Har en svart LR med 300 mil som står avställd och väntar på att säljas isåfall. jag tror att jag går minus på den. Men jag gör en tjänst som hjälper till att skjutsa ut elbilar. Hoppas de nu kommer med någon ny slags premie till elbilar, som tex danmark eller norge som har specialregler gällande parkeringsavgifter, tullar osv.

Just nu bromsar de ju omställningen. jag bor där det bor mycket bilar och jag vill se fler elbilar i trafiken, inte färre.

Att tycka att det är fullt rimligt att berika sig själv på bidrag och inte förstå problematiken säger så mycket om dagens Sverige.
Men va?
är du riktig eller en ren fejkprofil?
Berika sig själv på bidrag?
Undra vem som betalat mest skatt här i Sverige. Du eller jag....
Tönt.
Du är alltså en sån som tycker sig förtjäna lite extra bidrag eftersom du betalar mycket skatt?

De bilar du köpt hade uppenbarligen blivit sålda ändå. Jag köper inte det argumentet.

Som sagt, skönt att bidraget är borta.
Hur menar du att elbilsförsäljningen uppenbarligen hade varit lika hög även om bonusen inte fanns?
Jag gissar på minst 30% mindre elbilar om inte någon typ av incitament funnits.
Vet ej hur länge det pågick men mars 19 fick jag 60.000. den hade jag nog ej köpt annars.
Kanske ingen av de andra heller.
Nu kanske det rullar lite lättare.

Men se på Norge, det finns en anledning till att alla kör elbil där och det är ju att staten har sett till att det skall vara så.
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bonus på LR

Inlägg av Banane »

AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/

50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.

Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

Banane skrev: 21 aug 2023 22:04
AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/

50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.

Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
Från resvaneundersökningen 2020:
"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.
Andelen resor 150 kilometer eller längre är 1 procent, omkring 40 000 per dag."

Det blir väldigt många km som du täcker med en hybrid.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Bonus på LR

Inlägg av pejvic »

AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
Tror du är rätt ensam om det. Alla bilar som kommit hittills med dubbla system är typ skrotade. (etanol, gas osv)
I princip alla elhybrider är nog borta inom 10år. Varför skall man ha en extra motor att serva som läcker olja osv.
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

pejvic skrev: 21 aug 2023 22:38
AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/
Tror du är rätt ensam om det. Alla bilar som kommit hittills med dubbla system är typ skrotade. (etanol, gas osv)
I princip alla elhybrider är nog borta inom 10år. Varför skall man ha en extra motor att serva som läcker olja osv.
Du missade nog länken, forskningschefen för världens näst största bilföretag hade just den åsikten.
"Läcker olja" gjorde väl bilar för 50 år sedan, försök igen :-)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9366
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bonus på LR

Inlägg av mikebike »

Banane skrev: 21 aug 2023 22:04
AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/

50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.

Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
Håller med.
Jag cyklar till jobbet och tar bilen till köpcentret för att veckohandla. Tidvis blir det bara 3 km/vecka.
Ändå kör jag mer än 1500 mil per år.
Jag skulle tro att 90% av mina mil är resor betydligt längre än räckvidden hos de flesta laddhybrider.
Den XC60 laddhybrid jag kollade på hade dessutom bensindriven värmare :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9366
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bonus på LR

Inlägg av mikebike »

AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 22:24
"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
Lämpligt cykelavstånd alltså. Mindre lämpligt för en laddhybrid som inte kan laddas hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Bonus på LR

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 22:24
Banane skrev: 21 aug 2023 22:04
AktivEffekt skrev: 21 aug 2023 21:55
50% av alla bilresor är kortare än 5 km.
Bonus skulle man gett till hybridbilar med en max cylindervolym/batteristorlek istället för rena elbilar.
Jag är övertygad att miljönyttan hade varit betydligt större då.

https://alltomelbil.se/toyota-utspelet- ... r-elbilar/

50% av alla bilresor möjligen men inte 50% av antalet körda km. Det är en stor skillnad.

Många hybrider laddas inte särskilt ofta heller.
Från resvaneundersökningen 2020:
"Närmare tre femtedelar av arbetsresorna, 2,4 miljoner per dag, är kortare än 15 kilometer
(Figur 2.1). Andelen resor 30 kilometer eller längre är 19 procent, cirka 800 000 resor per dag.
Andelen resor 150 kilometer eller längre är 1 procent, omkring 40 000 per dag."

Det blir väldigt många km som du täcker med en hybrid.
Länken citerar Toyota som har varit starkt emot elbilar… kanske ska vara lite källkritiskt på information som kommer från dom (…).

Har inte läst undersökningen men du citerar ”arbetsresor”, givetvis är det dom kortare resorna.

Inte en chans att hybrider är bättre. Söker man lite hittar man mer opartiska källor på att elbilar går om bensin etc i miljöpåverkan redan efter några tusen mil.

Ta sedan även hänsyn till att långsiktigt (5, 10, 15 år?) kommer det finnas en stor mängd material att återvinna för produktion av nya batterier som kommer minska miljöpåverkan Markant vid produktion av elbilar. Kortsiktigt är elbilar bättre ur miljösynpunkt, långsiktigt är elbilar totalt överlägsna.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus på LR

Inlägg av Fredrik j »

Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Bonus på LR

Inlägg av pejvic »

Fredrik j skrev: 22 aug 2023 15:24
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.

och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.

Precis så är det!
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

pejvic skrev: 22 aug 2023 15:45
Fredrik j skrev: 22 aug 2023 15:24
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.

och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.

Precis så är det!
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bonus på LR

Inlägg av taliz »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
pejvic skrev: 22 aug 2023 15:45
Fredrik j skrev: 22 aug 2023 15:24
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.

och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.

Precis så är det!
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Tur att marknaden inte håller med Toyota, då hade vi fortfarande inte haft några rena elbilar på våra gator.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bonus på LR

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 22 aug 2023 15:45
Fredrik j skrev: 22 aug 2023 15:24
Hybrider är ju en övergångslösning när inte utbudet av elbilar räcker till. En möjlighet att ta ett halvt steg och fortfarande få ha kvar dom attribut man värderar i sin bil.
En hybridmodell ska ju därför inte jämföras med den elbil kunden ändå inte köpt utan med den fossilbil av samma modell som den skulle ersätta.
Jag skulle kunna tänka mig laddhybridversionen av min fossilbil. Eldriften hade räckte långt till vardags och jag skulle kunna dra husvagn på semestern.
Problemet med hybriderna är att dom är så prestandafokuserade med relativt kraftiga bensinmotorer. Man skulle använt svagaste dieselmotorn istället.
Men som sagt, jag tror dom är en övergångslösning.
Precis, alla som har fossil kan "tänka sig" en laddhybridversion av sin fossilbil för att bidra till klimatet.

och ingen som tog steget direkt till elbil önskar sig en fossilmotor i den som hjälper till.

Precis så är det!
Nej, jag kan tänka mig en hybrid för att kunna köra billigare. Men det faller ju när laddhybriderna är dom dyraste varianterna samt drar så mycket bensin att en vanlig diesel blir ungefär lika billig att köra.

Har man hittat en elbil man vill ha så vill man ju inte ha någon fossilmotor i den.
Elbilarna är framtiden. Bara inte riktigt lika fort för alla.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4420
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bonus på LR

Inlägg av jonasl »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

jonasl skrev: 22 aug 2023 20:20
AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Bonus på LR

Inlägg av AktivEffekt »

Lunds universitet är säkert köpta av Toyota med :D

"
Specifically, it is found that plug-in hybrid electric vehicles, rather than being viewed as transitional, can be seen as an enabling technology for meeting ambitious climate goals. This is because their moderately sized battery packs reduce production phase greenhouse gas emissions compared to battery-electric vehicles. They also enable a limited supply of battery minerals to electrify a larger fleet, reducing the sustainability concerns around extracting sufficient amounts of minerals for a large fleet of battery-electric vehicles.
"

https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4420
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Bonus på LR

Inlägg av jonasl »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 20:23
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
Hur laddas de då, de där hybriderna med 1.3kWh batteri? Är det verkligen så stor del av de kilometrar som körs som är på resor som är kortare än 5 km?

Tillåt mig tveka. Även om jag skulle köra 2 st sådana resor varje dag så blir det bara 365 km och vi har kört mer än 20000 km senaste året.

Det är skillnad på teori och verklighet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Bonus på LR

Inlägg av Banane »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 20:23
jonasl skrev: 22 aug 2023 20:20
AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
Av alla resor är ett dåligt mätetal. Av alla körda kilometer är ett bättre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9366
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Bonus på LR

Inlägg av mikebike »

AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 20:23
jonasl skrev: 22 aug 2023 20:20
AktivEffekt skrev: 22 aug 2023 17:51
Jag håller med Toyota,
"stället för att sätta ett 110 kWh-batteri i en stor suv, så menar Gill Pratt att det är bättre och idag mer hållbart att fördela de resurserna till 84 stycken hybridbilar som vardera får ett batteri på 1,3 kWh."
men inser att det är fel forum att diskutera hybrider på...
Vad gör det där batteriet på 1,3kWh för nytta då menar du?

Nej, Toyota försöker bara förhala utvecklingen eftersom de själva ligger efter. Samma sak nu när de pratar om sitt "solid state"-batteri som kommer snaaaaaaart.
Naturligtvis därför att de 1,3kWh räcker för typ ~95% av alla resor och att många därför kan köra mestadels på el. Vad är svårt att förstå?
För 90% av resorna kan man cykla. Elcykel om man är lat, otränad eller handikappad (mer än jag).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Bonus på LR

Inlägg av agehall »

mikebike skrev: 23 aug 2023 07:06
För 90% av resorna kan man cykla. Elcykel om man är lat, otränad eller handikappad (mer än jag).
Eller för att vara ”Toyota-vänlig”, köra fossilmoped!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar