Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Senilis_garrulitas
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 26 maj 2023 10:07

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Senilis_garrulitas »

tor-ake skrev: 16 aug 2023 22:08
Zee skrev: 16 aug 2023 21:00

D. Jag blir inte riktigt klok på hur Tesla räknar räckvidd och förbrukning. WLTP 491 km, 100% laddning visar 420 km (är det rätt?), FAKTISK räckvidd i sommaren är på 100% till 20 % ca 290 km DEFENSIV körning (snitt 142 Wh/km). Extrapolerat över 100% ger det 360 km (!). 360/491 = 73% av WLTP och 360 km / 420 km = 85% av vad "datorn" säger i fulladdat läge. Om man kör mellan 100% till 20% (alltså ca 290 km) har man 290/491= 59% av vad reklambroschyren påstår. Samtidigt säger energiräknaren att vi använde 41 kWh, 287 km, 100% till 20%, 142 wh/km, vilket ger total förbrukad energi för körning 51,25 kWh. Normalt att 6kWh går till AC? (sentry mode icke aktivt hemma eller på jobbet). Här väntade jag mig mer, med en faktiskt räckvidd på 35-40 mil, men det verkar omöjligt.
Vad innebär "DEFENSIV körning"? Är det någon BMW-ägar-nomenklatur? :P Allt handlar om hur fort man kör. Men 360km är rimligt på svensk motorväg på sommaren, om det inte är för mycket trafik. Kör man på 90-väg (och håller 90!) då kommer man enkelt de 420 som står vid batterisymbolen när den är fulladdad. När jag åker till jobbet på sommaren, på 70 och 90-väg med tät trafik och kö, då är man på WLTP-förbrukning men ingen kör ju längre sträckor på det sättet. ACns förbrukning, och likaså batterivärmning är f.ö. inkluderad i energiräkningen för trippmätaren, men inte Sentry och klimatanläggning vid parkerad bil.
Har en M3 Long Range köpt i februari 2022. Har en snittförbrukning efter ca 4 000 mil med blandat stadskörning, landsvägskörning, motorvägskörning (hastigheter runt 120-130) i Tyskland, Frankrike och Spanien på 146 W/km som i verkligheten motsvarar en förbrukning på ca 2 % per mil. I etapper på 30 mil förbrukas ca 55-60%. Mer i stadskörning precis som vilken bil som helst oavsett bränsle. Många korta körsträckor i temperaturer runt +30-35 suger ju ACn initialt en hel del tills kupén håller rätt temp och samma vid många korta körsträckor i kallt väder. Men som sagt 146 W/km i snitt på 4 000 mil under 1 1/2 år är inte fy skam.
Edward123
Inlägg: 153
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Edward123 »

Niklas Z skrev: 17 aug 2023 15:04
Pladda12 skrev: 17 aug 2023 12:30
Har en fundering kring buller/ljudnivå.
Har hört och läst att man upplever modell 3 som bullrig jämfört med t.ex tyska bilar. Frugans kollega plockade ut en likadan bil för 2 månader sen (model 3 LR) och han tycker att ljud/bullernivå är högre i Teslan än i den tyska bil han hade innan. Jag upplever det tvärtom. Har haft BMW och senast Mercedes men där vår ljudnivån på landsväg betydligt högre.
Kör jag 120km/h med Teslan så är det inget man tänker på och man kan prata med normalt läge och hör varandra väldigt bra. Blev överraskad att den är så tyst.
Kan det bero på vart bilen är byggd? Däcken spelar förstås in. Men att man kan uppleva ljus/bullernivån så olika är ju litr konstigt.
Jag har kört BMW i4 M50 flera gånger. Den är tystare än min Model 3, men inte mycket. Att det skulle gå att viska till varandra i 160 km/h när man kör i4 är verkligen inget jag känner igen. redan i 110 km/h bullrar den mer än så. Senast förra veckan körde jag en BMW i4 M50 och då tog jag och passade på att jämföra bullret med min M3LR. Jag valde en väg med vad jag skulle säga är genomsnittlig svensk asfalt, inte extremt bullrig, men inte heller ny och fräsch. Jag körde exakt samma sträcka med både i4 och Model 3, direkt efter varandra, i båda fallen 110 km/h enligt GPS. Med appen i mobilen mätte jag 68 dB i i4 och 69 dB i Model 3. Ingen stor skillnad, men BMW:n upplevdes som något tystare. Därefter gjorde jag en likadan mätning på en annan väg, i 90 km/h. Då fick jag 63 dB i BMW:n och 65 dB i Teslan. Mätningen i 90 km/h gjordes på en väg på öppna fält, där det blåste sidvind, medan mätningen i 110 km/h gjordes på en väg i skog. Jag vet sen tidigare att Teslan är ganska känslig för vindriktningens påverkan på bullernivån, så det kan vara förklaringen till att skillnaden var större i 90 km/h.
Det ska sägas att jag gjort lite bulldämpning i min bil. Jag har satt buller dämpande material i dörrarna och i bagageutrymmet, men sådana insatser brukar sällan ha stor påverkan. Större påverkan har nog det faktum att jag monterat Hankooks Ion Evo däck, som rullar tystare än de jag haft tidigare. En annan är att jag inte kör omkring med högt lufttryck. Jag brukar köra på 2,5-2,6 bar.
Den enda elbil jag kört som verkligen imponerar vad gäller ljudnivå är Audi E-tron. Den jag körde var skodd med 55-profilsdäck på 19-tums fälg.
Fast nu jämför du en hyfsat optimerad M3 mot i4. Det samt att decibelskalan är logaritimisk talar ju för att skillnaden normalt är ganska stor.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Niklas Z »

Edward123 skrev: 18 aug 2023 14:25
Fast nu jämför du en hyfsat optimerad M3 mot i4. Det samt att decibelskalan är logaritimisk talar ju för att skillnaden normalt är ganska stor.
Som sagt tror jag inte mina ljuddämpningsåtgärder har haft någon betydande effekt. Vi vet från andras försök att effekten av sådana åtgärder är marginell. Dessutom är min bil av årsmodell 2020. Jag körde en Model 3 2023 i somras och den var tystare än min. Det var innan jag bytte till Hankookdäcken. BMW:n jag jämförde med var en 2023.
Att decibelskalan är logaritmisk är jag väl medveten om och det är även så att en skillnad på 1-2 dB inte är särskilt mycket. Det skiljer klart mer beroende på vilken asfalt man kör på.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Zee
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 sep 2021 21:20

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Zee »

Lyfter tråden lite. Snart dags för nya sommardäck. Sitter Michelin PS4 på nu. Finns det tystare alternativ som är ung. lika bra? Vi kör bilen till vardags, bankörning är icke på fråga.
carlf
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av carlf »

Zee skrev: 29 jul 2024 21:46
Lyfter tråden lite. Snart dags för nya sommardäck. Sitter Michelin PS4 på nu. Finns det tystare alternativ som är ung. lika bra? Vi kör bilen till vardags, bankörning är icke på fråga.
Det sitter Michelin e-primacy på 18” Model 3 Highland 2024. Mina däck är tysta tycker jag.
Model 3 2024
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av SwedishAdvocate »

carlf skrev: 29 jul 2024 22:46
Zee skrev: 29 jul 2024 21:46
Lyfter tråden lite. Snart dags för nya sommardäck. Sitter Michelin PS4 på nu. Finns det tystare alternativ som är ung. lika bra? Vi kör bilen till vardags, bankörning är icke på fråga.
Det sitter Michelin e-primacy på 18” Model 3 Highland 2024. Mina däck är tysta tycker jag.
Verkar som e-primacy med ljudisolerande skummgummi kan vara däcken med lägst ljudnivå:
AAKEE skrev: 22 jul 2024 21:45
enoch85 skrev: 22 jul 2024 18:43
Hmm, verkar som att e-primacy vinner även på buller.

Ok, nästa inköp klart!
Jag har inte kollat i superdetalj på det men det finns e-Primacy med och utan sånt ljudisolerande skumgummi inuti. Man vill nog ha det skumma gummit i ditt fall.
Jag som bara var ute efter galet låg förbrukning tog med flit den versionen utan skum och det hörs (bilen har ANR så det tar bort lite av det).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av DrSweden »

Är det någon som satt på Michelin e-primacy (Highland däcken) på sin äldre Tesla med (fd) PS4-däcken? Highland är ju en tystare bil än föregående modeller, så jämförelsen vore kul med Michelin e-primacy på en äldre bullrigare bil...

Sedan är ju det där med bullermarkeringen ett gissel. Dessa däck som då "ska vara så bra" har ju en db-märkning på 70db (tänker att det är väl ljudet man hör utanför), och många andra däck har ju så lågt som 68db (sett 67db tom?). Men om det är det eller vibrationer eller en kombination som gör upplevelsen inne i bilen blir bättre? Finns flera EV-däck som har lägre db än 70 och EV-däck förutom styvhet för extra vikt osv har nästan alltid en foam inuti, som någon 1cm skumgummikrans på insidan av däcket, som kanske borde mer ha med vibration än ljud att göra? Nästan som att vilken typ av foam som avgör mer än yttre db-talet?

Nästa grej blir sedan att det finns ju flera Michelin e-primacy 18" för min M3, vilken typ avses?

Och någon som vet om man köper sådana däck, är de alltid märkta med Tesla-märkning? Spelar det någon roll (om man ska få däckservice på vägen frågar de ju om "Tesla-däck".

Det kanske är lite overkill, men stör mig som fan på ljudet i min M3, och ska man nu sitta i ytterligare 4000 mil vore det bra om det blir rätt...

Hittade precis detta däck: Yokohama ADVAN dB V552, som flera test (och ChatGPT) säger är tystare, och ett konkret test jmf med PS4

https://tyregeek.com.au/yokohama-advan- ... ot-sport-4

Mot E primacy:

https://tyregeek.com.au/tyre-comparison ... 2=eprimacy
Senast redigerad av DrSweden, redigerad totalt 1 gånger.
manneson
Inlägg: 1111
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av manneson »

DrSweden skrev: 16 nov 2024 12:54
Är det någon som satt på Michelin e-primacy (Highland däcken) på sin äldre Tesla med (fd) PS4-däcken? Highland är ju en tystare bil än föregående modeller, så jämförelsen vore kul med Michelin e-primacy på en äldre bullrigare bil...

Sedan är ju det där med bullermarkeringen ett gissel. Dessa däck som då "ska vara så bra" har ju en db-märkning på 70db (tänker att det är väl ljudet man hör utanför), och många andra däck har ju så lågt som 68db (sett 67db tom?). Men om det är det eller vibrationer eller en kombination som gör upplevelsen inne i bilen blir bättre? Finns flera EV-däck som har lägre db än 70 och EV-däck förutom styvhet för extra vikt osv har nästan alltid en foam inuti, som någon 1cm skumgummikrans på insidan av däcket, som kanske borde mer ha med vibration än ljud att göra? Nästan som att vilken typ av foam som avgör mer än yttre db-talet?

Nästa grej blir sedan att det finns ju flera Michelin e-primacy 18" för min M3, vilken typ avses?

Och någon som vet om man köper sådana däck, är de alltid märkta med Tesla-märkning? Spelar det någon roll (om man ska få däckservice på vägen frågar de ju om "Tesla-däck".

Det kanske är lite overkill, men stör mig som fan på ljudet i min M3, och ska man nu sitta i ytterligare 4000 mil vore det bra om det blir rätt...
Många rekommenderar hankook ion.
Hursomhelst ger sänkt däcktryck stor påverkan på ljudet, så kör du med tex 3 bar nu kommer sänkning till 2,5 göra stor skillnad.
Nackdelen är att det tar mer energi och sliter mer däck, men det kanske det är värt för ökad komfort.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2210
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av tor-ake »

Rekommenderar ett par in-ear hörlurar med brusreducering om du ska åka långt. Alternativt skruva upp stereon. Det finns inga däck som kan ta bort vägdånet inne i kupén på model 3. Det är samma med mjuka vinterdäck som med hårda, sportiga sommardäck.

I highland har man troligen ändrat lite i både hjulupphängningarna och på ljudisoleringen inne i hålrum för att mildra problemet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av DrSweden »

tor-ake skrev: 16 nov 2024 14:05
Rekommenderar ett par in-ear hörlurar med brusreducering om du ska åka långt. Alternativt skruva upp stereon. Det finns inga däck som kan ta bort vägdånet inne i kupén på model 3. Det är samma med mjuka vinterdäck som med hårda, sportiga sommardäck.

I highland har man troligen ändrat lite i både hjulupphängningarna och på ljudisoleringen inne i hålrum för att mildra problemet.
Har tinnitus, dessa brusreducering har av någon anledning dålig effekt och förvärrar själva tinnitusen (provat massa olika)... Sedan som du säger har de nog gjort massa smarta uppgraderingar på Highland...
Skriv svar