Jag äger sedan en tid tillbaka en M3 2022 med LFP-batteri, och tänkte att vissa skulle uppskatta en jämförelse mot BMW i4 samt mina initiala reflektioner efter ett par månader med min första Tesla.
Vad gäller elbilar har jag ägt och kört BMW iX3 under en längre tid, samt äger en i4 M50 sedan 1+ år, så mina ingångsvärden kommer därifrån. Dessutom har jag kört mestadels BMW sedan snart 30 år och gillar deras bilar, även om jag inte gillar allt BMW gör. Jag har hängt här på forumet en tid, mest för att skaffa mig en uppfattning runt kundnöjdhet och fallgropar.
Valet på just en M3 standard 2022 med LFP var att:
1. Gapet upp till MY är 150+ tKr, inte värt det för mig.
2. Med LFP kan/ska man tanka till 100% vilket avsevärt minskar gapet till M3 long range, vilket i sin tur inte motiverar priskillnaden. Dessutom ger LFP mig något bättre sömn vad gäller batteriets livslängd.
3. Gapet upp till motsvarande storlek till M3 hos BMW i4 är 250+ tKr, samt BMW har 9-12 mån leveranstid. Eftersom vi har en i4 så tänkte vi att vi provar äga en Tesla och kollar in hypen.
4. Motsvarande bilar i prisklass 450-520 tKr tycker jag personligen inte matchar det jag söker hos en ren elbil. Kia, Cupra och VW gillar jag inte. Dock är de kanske bra, har inte djupare inblick i det. Teslas nätverk är ett stort plus i denna kontexten, kontra samma bilar i samma prisklass.
Bilen vi köpte är alltså en M3 2022 LFP bättre begagnad (1000+ mil) i mint kondition, och jag valde just att köpa begagnad för att kunna kolla på bilen innan köp (hos handlare) och för att provköra. Det är en 2022 som innebär att vi har kvar p-sensorer runt om, samtidigt med Ryzen-uppdateringar är med. Batteriet är vad jag förstår ca 57.5 kWh användbar del, 62.3 kWh totalt. Utrymmesmässigt är den som BMW i4, kanske marginellt lite större i baksätet, men bakluckan är större i i4 (hatchback).
Positiva intryck:
A. Drivlinan verkar vara effektiv. Att bilen väger 400 kg mindre än i4 syns i förbrukningen. Där i4 drar 170-190 wh/km drar M3 120-140 wh/km. Kul med en effektiv elbil!
B. För den absoluta majoriteten är skärmens i/f OK. BMW specifika knappar är sjukt praktiskt och second nature, men det är helt OK i Teslan. Man vänjer sig när det gäller det mesta, om man inte måste gräva djupt i menyerna.
C. Sikten fram, den korta låga huven är nice. Bilen känns mycket mindre än i4.
D. Styrning är direkt och mycket bra, vilket är ovanligt i dagens bilar, när hydraulisk styrning är ett minne blott. Bra där.
E. Gott om plats i bilen med fack och sånt där, om man behöver det.
F. Mobilhyllan med laddning är kanon. Det borde BMW också ha (där finns det 1 plats och mobilen ligger platt på tvären).
G. Bilen känns hyfsat tajt. Inte skranglig.
H. Panorama funkar bra med den toningen som finns. Släpper in lagom ljus utan att grilla en på ljusa dagar. Bra där.
I. Knappar för att öppna dörrarna, vet inte om denna post ska vara här eller på negativt. De funkar bra, men det känns onödigt krångligt, de har fixat ett problem som inte fanns. Tesla vill inte att man ska använda den manuella "nödspaken" men har man gäster i bilen och glömmer att be dem öppna med knapp så drar de instinktivt i spaken. Annars funkar knapp-öppningen bra, även på utsidan funkar dörrhandtagen bra.
Negativa eller mindre positiva intryck:
A. Vindrutetorkaren. Inte så dålig som jag väntade mig, men mycket långt från att vara bra. På Auto går den soliga torra sommardagar ibland, och när det regnar funkar den ibland, ibland inte alls. Jag har senaste mjukvaruversion.
B. Halv- och hel-ljus. Ljusår (!) från moderna lampor från tyskarna. I BMW i4 har jag laserlampor, där är BMW bokstavligen 20 år före Tesla. Min gamla BMW E90 hade bättre lampor än Tesla M3, med bättre automatfunktion.
C. Största problemet; brusig och bullrig bil i motorvägsfart, vilket är tröttande. Jämfört med BMW i4 som man kan köra i 160 km/h och viska till varandra i bilen så får man prata högt i Teslan vid 110 km/h. De 400 kg Teslan är lättare är nog stoppning i kupén.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
D. Jag blir inte riktigt klok på hur Tesla räknar räckvidd och förbrukning. WLTP 491 km, 100% laddning visar 420 km (är det rätt?), FAKTISK räckvidd i sommaren är på 100% till 20 % ca 290 km DEFENSIV körning (snitt 142 Wh/km). Extrapolerat över 100% ger det 360 km (!). 360/491 = 73% av WLTP och 360 km / 420 km = 85% av vad "datorn" säger i fulladdat läge. Om man kör mellan 100% till 20% (alltså ca 290 km) har man 290/491= 59% av vad reklambroschyren påstår. Samtidigt säger energiräknaren att vi använde 41 kWh, 287 km, 100% till 20%, 142 wh/km, vilket ger total förbrukad energi för körning 51,25 kWh. Normalt att 6kWh går till AC? (sentry mode icke aktivt hemma eller på jobbet). Här väntade jag mig mer, med en faktiskt räckvidd på 35-40 mil, men det verkar omöjligt.
E. Autopiloten är jag överraskad över hur dålig den är, kontra BMW. Tesla autopilot rycker i ratten när man ska byta fil, den beter sig oförutsägbart och nervöst. Det plingar hela tiden vilket stör föraren och de andra i bilen. BMW's är mjuk, förutsägbar och non-intrusive. Teslas autopilot funkar hyfsat, men det finns en del att finslipa på, och jag vågar knappt använda den utanför motorvägen, och helst inte med passagerare då de blir rädda när piloten fnattar ur. BMWs autopilot funkar mycket bättre och framförallt på mindre vägar.
F. Android auto / Apple carplay saknas. Varför? Jo för att man ska köpa Tesla premium connectivity. Störigt.
G. Tesla-appen är OK, även om jag upplever att BMWs app har mer funktionalitet. Jämnt skägg. Ibland har appen buggat och bilen har inte öppnat sig direkt, men det är bara någon enstaka gång.
F. Hann inte mer än hem från handlaren och första regnet innan ena baklampan blev immig/blöt. Service case skickat, vi får se hur det sköts. Hur kan det bli fukt i en lampa på en bil som nästan är ny?...
H. Stolarna är OK, men inte i paritet med BMW sportstolar. Inget adaptivt lårbensstöd eller njurstöd. Stolarna är sköna i Teslan, känns lite soffiga sådär, men inte sportiga och omfamnande. Håller man tempo i rondeller så får alla hålla i sig.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
I. Summern som låter när man stänger bakluckan i Teslan, är den hämtad från den billigaste kinesiska klockradion från 80-talet?
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Som helhet känns Teslan som en amerikansk variant av en japansk budgetbil. Den är inte premium. Den är good enough. Prisskillnaden upp till tyskarna, i detta fallet, bekostas av att den inte är premium. Jag är ändå nöjd, till priset sett. Dock saknar man den upplevda känsla av premium som tyskarna upplever. I övrigt är den helt ok att köra. Kraften i standard M3 är mer än nog till vardags, men förstås inget mot i4 M50.
Kanske Teslas andra modeller är bättre?
Har ni som kommer från liknade situationer samma intryck runt Tesla M3?