Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Zee
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 sep 2021 21:20

Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Zee »

Hej Tesla-entusiaster.

Jag äger sedan en tid tillbaka en M3 2022 med LFP-batteri, och tänkte att vissa skulle uppskatta en jämförelse mot BMW i4 samt mina initiala reflektioner efter ett par månader med min första Tesla.

Vad gäller elbilar har jag ägt och kört BMW iX3 under en längre tid, samt äger en i4 M50 sedan 1+ år, så mina ingångsvärden kommer därifrån. Dessutom har jag kört mestadels BMW sedan snart 30 år och gillar deras bilar, även om jag inte gillar allt BMW gör. Jag har hängt här på forumet en tid, mest för att skaffa mig en uppfattning runt kundnöjdhet och fallgropar.

Valet på just en M3 standard 2022 med LFP var att:
1. Gapet upp till MY är 150+ tKr, inte värt det för mig.
2. Med LFP kan/ska man tanka till 100% vilket avsevärt minskar gapet till M3 long range, vilket i sin tur inte motiverar priskillnaden. Dessutom ger LFP mig något bättre sömn vad gäller batteriets livslängd.
3. Gapet upp till motsvarande storlek till M3 hos BMW i4 är 250+ tKr, samt BMW har 9-12 mån leveranstid. Eftersom vi har en i4 så tänkte vi att vi provar äga en Tesla och kollar in hypen.
4. Motsvarande bilar i prisklass 450-520 tKr tycker jag personligen inte matchar det jag söker hos en ren elbil. Kia, Cupra och VW gillar jag inte. Dock är de kanske bra, har inte djupare inblick i det. Teslas nätverk är ett stort plus i denna kontexten, kontra samma bilar i samma prisklass.

Bilen vi köpte är alltså en M3 2022 LFP bättre begagnad (1000+ mil) i mint kondition, och jag valde just att köpa begagnad för att kunna kolla på bilen innan köp (hos handlare) och för att provköra. Det är en 2022 som innebär att vi har kvar p-sensorer runt om, samtidigt med Ryzen-uppdateringar är med. Batteriet är vad jag förstår ca 57.5 kWh användbar del, 62.3 kWh totalt. Utrymmesmässigt är den som BMW i4, kanske marginellt lite större i baksätet, men bakluckan är större i i4 (hatchback).

Positiva intryck:
A. Drivlinan verkar vara effektiv. Att bilen väger 400 kg mindre än i4 syns i förbrukningen. Där i4 drar 170-190 wh/km drar M3 120-140 wh/km. Kul med en effektiv elbil!
B. För den absoluta majoriteten är skärmens i/f OK. BMW specifika knappar är sjukt praktiskt och second nature, men det är helt OK i Teslan. Man vänjer sig när det gäller det mesta, om man inte måste gräva djupt i menyerna.
C. Sikten fram, den korta låga huven är nice. Bilen känns mycket mindre än i4.
D. Styrning är direkt och mycket bra, vilket är ovanligt i dagens bilar, när hydraulisk styrning är ett minne blott. Bra där.
E. Gott om plats i bilen med fack och sånt där, om man behöver det.
F. Mobilhyllan med laddning är kanon. Det borde BMW också ha (där finns det 1 plats och mobilen ligger platt på tvären).
G. Bilen känns hyfsat tajt. Inte skranglig.
H. Panorama funkar bra med den toningen som finns. Släpper in lagom ljus utan att grilla en på ljusa dagar. Bra där.
I. Knappar för att öppna dörrarna, vet inte om denna post ska vara här eller på negativt. De funkar bra, men det känns onödigt krångligt, de har fixat ett problem som inte fanns. Tesla vill inte att man ska använda den manuella "nödspaken" men har man gäster i bilen och glömmer att be dem öppna med knapp så drar de instinktivt i spaken. Annars funkar knapp-öppningen bra, även på utsidan funkar dörrhandtagen bra.


Negativa eller mindre positiva intryck:
A. Vindrutetorkaren. Inte så dålig som jag väntade mig, men mycket långt från att vara bra. På Auto går den soliga torra sommardagar ibland, och när det regnar funkar den ibland, ibland inte alls. Jag har senaste mjukvaruversion.

B. Halv- och hel-ljus. Ljusår (!) från moderna lampor från tyskarna. I BMW i4 har jag laserlampor, där är BMW bokstavligen 20 år före Tesla. Min gamla BMW E90 hade bättre lampor än Tesla M3, med bättre automatfunktion.

C. Största problemet; brusig och bullrig bil i motorvägsfart, vilket är tröttande. Jämfört med BMW i4 som man kan köra i 160 km/h och viska till varandra i bilen så får man prata högt i Teslan vid 110 km/h. De 400 kg Teslan är lättare är nog stoppning i kupén. :)

D. Jag blir inte riktigt klok på hur Tesla räknar räckvidd och förbrukning. WLTP 491 km, 100% laddning visar 420 km (är det rätt?), FAKTISK räckvidd i sommaren är på 100% till 20 % ca 290 km DEFENSIV körning (snitt 142 Wh/km). Extrapolerat över 100% ger det 360 km (!). 360/491 = 73% av WLTP och 360 km / 420 km = 85% av vad "datorn" säger i fulladdat läge. Om man kör mellan 100% till 20% (alltså ca 290 km) har man 290/491= 59% av vad reklambroschyren påstår. Samtidigt säger energiräknaren att vi använde 41 kWh, 287 km, 100% till 20%, 142 wh/km, vilket ger total förbrukad energi för körning 51,25 kWh. Normalt att 6kWh går till AC? (sentry mode icke aktivt hemma eller på jobbet). Här väntade jag mig mer, med en faktiskt räckvidd på 35-40 mil, men det verkar omöjligt.

E. Autopiloten är jag överraskad över hur dålig den är, kontra BMW. Tesla autopilot rycker i ratten när man ska byta fil, den beter sig oförutsägbart och nervöst. Det plingar hela tiden vilket stör föraren och de andra i bilen. BMW's är mjuk, förutsägbar och non-intrusive. Teslas autopilot funkar hyfsat, men det finns en del att finslipa på, och jag vågar knappt använda den utanför motorvägen, och helst inte med passagerare då de blir rädda när piloten fnattar ur. BMWs autopilot funkar mycket bättre och framförallt på mindre vägar.

F. Android auto / Apple carplay saknas. Varför? Jo för att man ska köpa Tesla premium connectivity. Störigt.

G. Tesla-appen är OK, även om jag upplever att BMWs app har mer funktionalitet. Jämnt skägg. Ibland har appen buggat och bilen har inte öppnat sig direkt, men det är bara någon enstaka gång.

F. Hann inte mer än hem från handlaren och första regnet innan ena baklampan blev immig/blöt. Service case skickat, vi får se hur det sköts. Hur kan det bli fukt i en lampa på en bil som nästan är ny?...

H. Stolarna är OK, men inte i paritet med BMW sportstolar. Inget adaptivt lårbensstöd eller njurstöd. Stolarna är sköna i Teslan, känns lite soffiga sådär, men inte sportiga och omfamnande. Håller man tempo i rondeller så får alla hålla i sig. :)

I. Summern som låter när man stänger bakluckan i Teslan, är den hämtad från den billigaste kinesiska klockradion från 80-talet? :)

Som helhet känns Teslan som en amerikansk variant av en japansk budgetbil. Den är inte premium. Den är good enough. Prisskillnaden upp till tyskarna, i detta fallet, bekostas av att den inte är premium. Jag är ändå nöjd, till priset sett. Dock saknar man den upplevda känsla av premium som tyskarna upplever. I övrigt är den helt ok att köra. Kraften i standard M3 är mer än nog till vardags, men förstås inget mot i4 M50.

Kanske Teslas andra modeller är bättre?

Har ni som kommer från liknade situationer samma intryck runt Tesla M3?
Senast redigerad av Zee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Nogo »

Det som är bättre på Y är bland annat ljudnivån i kupen samt summern låter mer premium på Y. Att åka i en Y med tanke på utrymmet och sitthöjden gör den galet mycket mer praktisk.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av mikebike »

E. Min svågers 3-serie kör mitt i vägen när mittlinjen är otydlig eller saknas. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av taliz »

150+k mer för en Y? Fick du den för 360k?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av tor-ake »

Zee skrev: 16 aug 2023 21:00

D. Jag blir inte riktigt klok på hur Tesla räknar räckvidd och förbrukning. WLTP 491 km, 100% laddning visar 420 km (är det rätt?), FAKTISK räckvidd i sommaren är på 100% till 20 % ca 290 km DEFENSIV körning (snitt 142 Wh/km). Extrapolerat över 100% ger det 360 km (!). 360/491 = 73% av WLTP och 360 km / 420 km = 85% av vad "datorn" säger i fulladdat läge. Om man kör mellan 100% till 20% (alltså ca 290 km) har man 290/491= 59% av vad reklambroschyren påstår. Samtidigt säger energiräknaren att vi använde 41 kWh, 287 km, 100% till 20%, 142 wh/km, vilket ger total förbrukad energi för körning 51,25 kWh. Normalt att 6kWh går till AC? (sentry mode icke aktivt hemma eller på jobbet). Här väntade jag mig mer, med en faktiskt räckvidd på 35-40 mil, men det verkar omöjligt.
Vad innebär "DEFENSIV körning"? Är det någon BMW-ägar-nomenklatur? :P Allt handlar om hur fort man kör. Men 360km är rimligt på svensk motorväg på sommaren, om det inte är för mycket trafik. Kör man på 90-väg (och håller 90!) då kommer man enkelt de 420 som står vid batterisymbolen när den är fulladdad. När jag åker till jobbet på sommaren, på 70 och 90-väg med tät trafik och kö, då är man på WLTP-förbrukning men ingen kör ju längre sträckor på det sättet. ACns förbrukning, och likaså batterivärmning är f.ö. inkluderad i energiräkningen för trippmätaren, men inte Sentry och klimatanläggning vid parkerad bil.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av taliz »

Vad visar BMWn vs WLTP undrar jag. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Zee
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 sep 2021 21:20

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Zee »

Hej. Med defensiv körning menar jag inga kraftiga accelerationer, nära skyltad hastighet, och blandad 50/70/90/110 km/h. Ingen sportig körning, utan lugn pendlarkörning. Det har inget med BMW att göra.

BMW:s uppskattade räckvidd är mycket mer exakt i bilens estimering då den bygger på hur aggressivt man kör och förbrukning över senaste 100-200 km (tror jag). Om det står att du har räckvidd på 400km så har du det, förmodligen mer. Det är min erfarenhet iaf.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Bengt-re »

Zee skrev: 16 aug 2023 22:21
Hej. Med defensiv körning menar jag inga kraftiga accelerationer, nära skyltad hastighet, och blandad 50/70/90/110 km/h. Ingen sportig körning, utan lugn pendlarkörning. Det har inget med BMW att göra.

BMW:s uppskattade räckvidd är mycket mer exakt i bilens estimering då den bygger på hur aggressivt man kör och förbrukning över senaste 100-200 km (tror jag). Om det står att du har räckvidd på 400km så har du det, förmodligen mer. Det är min erfarenhet iaf.
Det har det väl? Normalt folk kör så. Alltid...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Legato »

Zee skrev: 16 aug 2023 22:21
Hej. Med defensiv körning menar jag inga kraftiga accelerationer, nära skyltad hastighet, och blandad 50/70/90/110 km/h. Ingen sportig körning, utan lugn pendlarkörning. Det har inget med BMW att göra.

BMW:s uppskattade räckvidd är mycket mer exakt i bilens estimering då den bygger på hur aggressivt man kör och förbrukning över senaste 100-200 km (tror jag). Om det står att du har räckvidd på 400km så har du det, förmodligen mer. Det är min erfarenhet iaf.
Fast jag tror du blandar ihop funktionerna. Om du tar upp energigrafen i Teslan så får du estimerad räckvidd och den är numera imo väldigt exakt. Tar hänsyn till extremt mycket, inklusive tex vind och luftfuktighet...

Misstänker att du blandar ihop detta med km-siffran vid batteriikonen. Det är en konstant som bygger på EPA-testcykeln. Den påverkas inte av hur du kör
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Zee
Inlägg: 9
Blev medlem: 29 sep 2021 21:20

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Zee »

Bra tips där. Tack. Jag har inte helt listat ut hur energiappen i bilen funkar, men du har rätt att den visar mindre räckvidd som förmodligen mer exakt.

Vore kanon att ha denna i Tesla-appen i mobilen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av iAkita »

Tack för en saklig och detaljerad review. Stämmer ganska bra överens med vad jag själv upplever. Tesla är såklart väldigt bra på att bygga elbilar, men varför de uppfattas som premium av en del har jag aldrig förstått.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av bjelkeman »

[Autopiloten] plingar hela tiden vilket stör föraren och de andra i bilen.
Ställ in Joe mode så blir den tystare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av AAKEE »

Zee skrev: 16 aug 2023 21:00
Batteriet är vad jag förstår ca 57.5 kWh användbar del, 62.3 kWh totalt.
Batteriet hade 60.5 kWh ”full pack when new”, om du har det större, vilket du borde ha.

Av det är minst 4.5% buffer under 0% på skärmen.
LFP-bilarna har dynamisk buffer så den kan utökas när biien behöver det för att den är osäker på laddnibgsnivån. Buffern kan bli mer än 10% (upp till 12%, kanske mer) så då har du kanske bara 54kWh att köra på.
Batteriet tappar även kapacitet med tiden så du kan räkna med runt 5% tapp första året från bilen var ny.

Vill du ha liten buffer vilket innebär mer kapacitet att köra på ska du alltid ladda till 100%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av jonasl »

E. Autopiloten är jag överraskad över hur dålig den är, kontra BMW. Tesla autopilot rycker i ratten när man ska byta fil, den beter sig oförutsägbart och nervöst. Det plingar hela tiden vilket stör föraren och de andra i bilen. BMW's är mjuk, förutsägbar och non-intrusive. Teslas autopilot funkar hyfsat, men det finns en del att finslipa på, och jag vågar knappt använda den utanför motorvägen, och helst inte med passagerare då de blir rädda när piloten fnattar ur. BMWs autopilot funkar mycket bättre och framförallt på mindre vägar.
Om du blinkar innan filbytet och tajmar rattrörelsen rätt så "rycker" den inte i ratten. I övrigt håller jag med om att beteendet på varken adaptiv farthållare eller lane assist känns så förutsägbart som man skulle önska. Min fru använder aldrig de funktionerna. Har inte haft några andra bilar med lane assist (än Model 3 och Model Y) men adaptiva farthållaren i VAG-bilen jag hade innan dem var 100% konsekvent, man visste alltid hur den skulle fungera och reagera.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Norton009
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 feb 2023 13:17

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Norton009 »

Gick från Mercedes (hybrid) och kan bara hålla med dig i det mesta du skriver. Jag köpte dock en M3P så kraft finns :P
Provade en i4 M50 innan köpet - en riktigt bra bil och kul att köra, men valde M3P pga priset och leveranstiden. Sen föredrar jag nog Teslas infotainment system framför BMW´s
Teslan är fantastisk på mycket, men hade önskat lite mer premium på en del saker (knäpper och knackar som ett gammal skepp i inredningen ibland)
Men samtidigt ligger den så bra i pris så jag har överseende med det...
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Jjonas »

Fin genomgång! Tack!

Men du nämner inget om fjädring/chassi/komfort. Vad tycker du skillnaden är där?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Pladda12 »

Har en fundering kring buller/ljudnivå.
Har hört och läst att man upplever modell 3 som bullrig jämfört med t.ex tyska bilar. Frugans kollega plockade ut en likadan bil för 2 månader sen (model 3 LR) och han tycker att ljud/bullernivå är högre i Teslan än i den tyska bil han hade innan. Jag upplever det tvärtom. Har haft BMW och senast Mercedes men där vår ljudnivån på landsväg betydligt högre.
Kör jag 120km/h med Teslan så är det inget man tänker på och man kan prata med normalt läge och hör varandra väldigt bra. Blev överraskad att den är så tyst.
Kan det bero på vart bilen är byggd? Däcken spelar förstås in. Men att man kan uppleva ljus/bullernivån så olika är ju litr konstigt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av taliz »

Pladda12 skrev: 17 aug 2023 12:30
Har en fundering kring buller/ljudnivå.
Har hört och läst att man upplever modell 3 som bullrig jämfört med t.ex tyska bilar. Frugans kollega plockade ut en likadan bil för 2 månader sen (model 3 LR) och han tycker att ljud/bullernivå är högre i Teslan än i den tyska bil han hade innan. Jag upplever det tvärtom. Har haft BMW och senast Mercedes men där vår ljudnivån på landsväg betydligt högre.
Kör jag 120km/h med Teslan så är det inget man tänker på och man kan prata med normalt läge och hör varandra väldigt bra. Blev överraskad att den är så tyst.
Kan det bero på vart bilen är byggd? Däcken spelar förstås in. Men att man kan uppleva ljus/bullernivån så olika är ju litr konstigt.
Däcken påverkar extremt mkt.
Små fälgar och lågt däcktryck gör underverk i Model 3.
Kör man med 3 bar som dom ofta kommer med så är det ju som en tvättbräda.
Sänker man till 2,6 blir det enorm skillnad på komforten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Airlift »

taliz skrev: 17 aug 2023 14:32

Däcken påverkar extremt mkt.
Små fälgar och lågt däcktryck gör underverk i Model 3.
Kör man med 3 bar som dom ofta kommer med så är det ju som en tvättbräda.
Sänker man till 2,6 blir det enorm skillnad på komforten.

Kommit på hur man lär systemet att 2,6 är ok så man slipper den störiga symbolen och syrliga kommentarer i energiappen? Vore ju fint om man kunde göra som brukligt, ”ange nuvarande däcktryck som referenstryck”…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av jonasl »

Håller med, vi har inga som helst problem med att konversera i motorvägsfart i vår Model Y 2022. Trean från 2020 var dock klart bullrigare. Men asfaltens kvalite påverkar mycket också. Kanske mer än på andra bilar - och med odubbade vinterdäck är den definitivt snäppet tystare ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av taliz »

Airlift skrev: 17 aug 2023 14:47
taliz skrev: 17 aug 2023 14:32

Däcken påverkar extremt mkt.
Små fälgar och lågt däcktryck gör underverk i Model 3.
Kör man med 3 bar som dom ofta kommer med så är det ju som en tvättbräda.
Sänker man till 2,6 blir det enorm skillnad på komforten.

Kommit på hur man lär systemet att 2,6 är ok så man slipper den störiga symbolen och syrliga kommentarer i energiappen? Vore ju fint om man kunde göra som brukligt, ”ange nuvarande däcktryck som referenstryck”…
Har dom ändrat det? Min 2019 M3P larmade inte. Kanske beror på inställd hjulstorlek också? Jag hade 18".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3885
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 17 aug 2023 14:47
taliz skrev: 17 aug 2023 14:32

Däcken påverkar extremt mkt.
Små fälgar och lågt däcktryck gör underverk i Model 3.
Kör man med 3 bar som dom ofta kommer med så är det ju som en tvättbräda.
Sänker man till 2,6 blir det enorm skillnad på komforten.

Kommit på hur man lär systemet att 2,6 är ok så man slipper den störiga symbolen och syrliga kommentarer i energiappen? Vore ju fint om man kunde göra som brukligt, ”ange nuvarande däcktryck som referenstryck”…
Bilen är ju amerikansk och certifierad hos amerikanska EPA med. Sänker man trycket nämnvärt kommer förbrukningen öka.
För att bilen ska uppfylla miljöspecen måste bilen köras med korrekt tryck.

I USA översätter man elektrisk energi till mostvarande energiinnehållet i bensin och sedan räknas det om till Koldioxidutsläpp.
Bilen blir ju med andra ord miljöbov i USA om man har för lågt däckstryck.
(Hål i huvudet, men så är det. OBS! Skjut inte budbäraren ;))
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av Niklas Z »

Pladda12 skrev: 17 aug 2023 12:30
Har en fundering kring buller/ljudnivå.
Har hört och läst att man upplever modell 3 som bullrig jämfört med t.ex tyska bilar. Frugans kollega plockade ut en likadan bil för 2 månader sen (model 3 LR) och han tycker att ljud/bullernivå är högre i Teslan än i den tyska bil han hade innan. Jag upplever det tvärtom. Har haft BMW och senast Mercedes men där vår ljudnivån på landsväg betydligt högre.
Kör jag 120km/h med Teslan så är det inget man tänker på och man kan prata med normalt läge och hör varandra väldigt bra. Blev överraskad att den är så tyst.
Kan det bero på vart bilen är byggd? Däcken spelar förstås in. Men att man kan uppleva ljus/bullernivån så olika är ju litr konstigt.
Jag har kört BMW i4 M50 flera gånger. Den är tystare än min Model 3, men inte mycket. Att det skulle gå att viska till varandra i 160 km/h när man kör i4 är verkligen inget jag känner igen. redan i 110 km/h bullrar den mer än så. Senast förra veckan körde jag en BMW i4 M50 och då tog jag och passade på att jämföra bullret med min M3LR. Jag valde en väg med vad jag skulle säga är genomsnittlig svensk asfalt, inte extremt bullrig, men inte heller ny och fräsch. Jag körde exakt samma sträcka med både i4 och Model 3, direkt efter varandra, i båda fallen 110 km/h enligt GPS. Med appen i mobilen mätte jag 68 dB i i4 och 69 dB i Model 3. Ingen stor skillnad, men BMW:n upplevdes som något tystare. Därefter gjorde jag en likadan mätning på en annan väg, i 90 km/h. Då fick jag 63 dB i BMW:n och 65 dB i Teslan. Mätningen i 90 km/h gjordes på en väg på öppna fält, där det blåste sidvind, medan mätningen i 110 km/h gjordes på en väg i skog. Jag vet sen tidigare att Teslan är ganska känslig för vindriktningens påverkan på bullernivån, så det kan vara förklaringen till att skillnaden var större i 90 km/h.
Det ska sägas att jag gjort lite bulldämpning i min bil. Jag har satt buller dämpande material i dörrarna och i bagageutrymmet, men sådana insatser brukar sällan ha stor påverkan. Större påverkan har nog det faktum att jag monterat Hankooks Ion Evo däck, som rullar tystare än de jag haft tidigare. En annan är att jag inte kör omkring med högt lufttryck. Jag brukar köra på 2,5-2,6 bar.
Den enda elbil jag kört som verkligen imponerar vad gäller ljudnivå är Audi E-tron. Den jag körde var skodd med 55-profilsdäck på 19-tums fälg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av ONSatan »

Zee skrev: 16 aug 2023 21:00

2. … Dessutom ger LFP mig något bättre sömn vad gäller batteriets livslängd. …

Hög laddnivå sliter lika mycket på LFP som det gör på andra batterier. Skillnaden är att BMS måste kalibreras via hög laddning på LFP. Dvs, att BMS vet laddnivån prioriteras före batterilivslängd.

(Förövrigt håller jag med om mycket av det du skriver)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla M3 2022 LFP - en subjektiv review

Inlägg av taliz »

ONSatan skrev: 17 aug 2023 17:38
Zee skrev: 16 aug 2023 21:00

2. … Dessutom ger LFP mig något bättre sömn vad gäller batteriets livslängd. …

Hög laddnivå sliter lika mycket på LFP som det gör på andra batterier. Skillnaden är att BMS måste kalibreras via hög laddning på LFP. Dvs, att BMS vet laddnivån prioriteras före batterilivslängd.

(Förövrigt håller jag med om mycket av det du skriver)
Man får ju dock fler cykler ur det, dvs livslängden borde bli bättre.
Har för mig det är fler cykler med LFP till 100% än NMC/NCA till 80% också.
Själv tror jag att LFP(/varianter av det) kommer bli standard i alla bilar tids nog.
BYD har ju tex visat att man kan få in 82kwh i en bil av Model 3-storlek. Dvs det är redan nu "good enough".
Kanske NCM/NCA(eller mer troligt mer avancerade tekniker) hamnar i sportbilar och liknade där vikt är stor fokus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar