Väghållning model 3p
Moderator: Redaktion
- Mr Tesla Gbg
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2023 05:25
Väghållning model 3p
Hej!
Upplever att jag har dålig väghållning vid körning i lite högre hastighet.
Har tex mycket dåligt vägtryck vid körning i 140km/tim motorväg och vid kurvor med gupp..
Detta får bilen att tappa fästet (kränga)
Guppen behöver inte vara djupa utan är vanliga motorvägs gupp med lite gungning för en vanlig volvo v90 men för min model 3 så är det nästan att släppa efter för att inte fortsätta framåt i kurvorna?
Bilen har endast gått 900mil och däcken är ok?
Bilarna väger nästan samma?
Någon som har upplevt samma?
Mvh
Upplever att jag har dålig väghållning vid körning i lite högre hastighet.
Har tex mycket dåligt vägtryck vid körning i 140km/tim motorväg och vid kurvor med gupp..
Detta får bilen att tappa fästet (kränga)
Guppen behöver inte vara djupa utan är vanliga motorvägs gupp med lite gungning för en vanlig volvo v90 men för min model 3 så är det nästan att släppa efter för att inte fortsätta framåt i kurvorna?
Bilen har endast gått 900mil och däcken är ok?
Bilarna väger nästan samma?
Någon som har upplevt samma?
Mvh
Re: Väghållning model 3p
Vilka däck har du och vilket tryck är det i dem?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Väghållning model 3p
Jag har samma erfarenhet i högre farter. Upplevde bilen som väldigt instabil över ojämnheter.
Re: Väghållning model 3p
Vad är frågan?Mr Tesla Gbg skrev: ↑29 jul 2023 05:57Guppen behöver inte vara djupa utan är vanliga motorvägs gupp med lite gungning för en vanlig volvo v90 men för min model 3 så är det nästan att släppa efter för att inte fortsätta framåt i kurvorna?
Det kan nog bara du svara på…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Väghållning model 3p
Vilka hastihgeter är det vi pratar om här?
Jag har bara provkört M3P vid ett tillfälle så jag har inte så mycket egna erfarenheter att bidra med men kollade på Mishas turer på ringen.
Han tyckte fjädringen var mjuk men det är inte så konstigt, de flesta kunder kör ju trots allt inte på bana. Han kunde ändå köra på rätt bra och det verkar inte vara problem med instabilitet. Tyvärr så klarade bromsarna bara av ett par inbromsningar men det är välkänt att de är sorgligt underminsionerade.
Med lite uppgraderingar gick det ännu bättre
Jag kan tänka mig att det blir en hel del lyftkrafter bak pga den sluttande formen men bara om det går riktigt fort.
Den direkta styrningen är inte optimal för höga hastigheter. Kan det vara den som gör att det känns instabilt?
Jag har bara provkört M3P vid ett tillfälle så jag har inte så mycket egna erfarenheter att bidra med men kollade på Mishas turer på ringen.
Han tyckte fjädringen var mjuk men det är inte så konstigt, de flesta kunder kör ju trots allt inte på bana. Han kunde ändå köra på rätt bra och det verkar inte vara problem med instabilitet. Tyvärr så klarade bromsarna bara av ett par inbromsningar men det är välkänt att de är sorgligt underminsionerade.
Med lite uppgraderingar gick det ännu bättre
Jag kan tänka mig att det blir en hel del lyftkrafter bak pga den sluttande formen men bara om det går riktigt fort.
Den direkta styrningen är inte optimal för höga hastigheter. Kan det vara den som gör att det känns instabilt?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Väghållning model 3p
Den är väldigt snabbstyrd så man får vara väldigt försiktig med ratten i högre hastigheter.
Lätt att det svänger mer än man tänkt sig, och det kan förstås kännas överraskande och ostabilt.
Upplevde det också som att det var "lättare" att köra 200+ med min V60 än M3P.
I Volvon var det som man "drogs" framåt, i Teslan som om man "puttades".
Lätt att det svänger mer än man tänkt sig, och det kan förstås kännas överraskande och ostabilt.
Upplevde det också som att det var "lättare" att köra 200+ med min V60 än M3P.
I Volvon var det som man "drogs" framåt, i Teslan som om man "puttades".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Väghållning model 3p
Jag kan hålla med, blev en stor skillnad på upplevda väghållningen vid byte från M3P-19 till MYP-22
Karossen mycket mer vridstyv på YP om det kan ha med det att göra.
Autogefühl på youtube kommer jag ihåg har beskrivit liknande upplevelse.
Karossen mycket mer vridstyv på YP om det kan ha med det att göra.
Autogefühl på youtube kommer jag ihåg har beskrivit liknande upplevelse.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Väghållning model 3p
Jag upplevde inga problem med min 2021 M3P.
Hade ioffsg bytt till H&R sänkfjädrar och gjort grundligt noggrann hjulinställning innan jag körde på asfalt första gången, men jag upplevde den rätt ok. (Kör inspirerat iband och gillade körkänslan.
(Bromsarna var ett sorgligt kapitel för den som gillar att bromsa. Säkert bra Brembogrejer men inte anpassade till bilens vikt.)
Jag hann uppleva att bilen ”strutsade” lite med originalfjädrarna bak litegrann i gupp men körde aldrig riktigt på sommarväglag med sommardäck innan fjäderbytet.
Hade ioffsg bytt till H&R sänkfjädrar och gjort grundligt noggrann hjulinställning innan jag körde på asfalt första gången, men jag upplevde den rätt ok. (Kör inspirerat iband och gillade körkänslan.
(Bromsarna var ett sorgligt kapitel för den som gillar att bromsa. Säkert bra Brembogrejer men inte anpassade till bilens vikt.)
Jag hann uppleva att bilen ”strutsade” lite med originalfjädrarna bak litegrann i gupp men körde aldrig riktigt på sommarväglag med sommardäck innan fjäderbytet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Mr Tesla Gbg
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2023 05:25
Re: Väghållning model 3p
Tackar alla för inputen!!
Det verkar vara flera med samma grund och känningar ang detta, min bil är utrustad med Michelin 235/35 zr20 och den direkta styrningen verkar inta vara problemet känns mer som fjädring och viktfördelning?
Däcken nämns det också om att man upplevs skillnad på så får nog prova däck, fjäder, krängningspacket.
Om någon känns vid att ett direkt byte av något av detta har påverkat så säg gärna till så provar jag detta och kanske minimerar onödig kost.
Däcken sägs ha betydelse då dom är anpassade för axeleration och inte fart så börjar där.
Tack för dom snabba svaren!
Fortsatt trevlig semester på er alla
Det verkar vara flera med samma grund och känningar ang detta, min bil är utrustad med Michelin 235/35 zr20 och den direkta styrningen verkar inta vara problemet känns mer som fjädring och viktfördelning?
Däcken nämns det också om att man upplevs skillnad på så får nog prova däck, fjäder, krängningspacket.
Om någon känns vid att ett direkt byte av något av detta har påverkat så säg gärna till så provar jag detta och kanske minimerar onödig kost.
Däcken sägs ha betydelse då dom är anpassade för axeleration och inte fart så börjar där.
Tack för dom snabba svaren!
Fortsatt trevlig semester på er alla
-
- Inlägg: 5665
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Väghållning model 3p
Och däcktrycket? Vad låg det på för kalla däck?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5665
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Väghållning model 3p
Eller först bara kolla att hjulinställningen är korrekt på ngt välrenommerat ställe...Mr Tesla Gbg skrev: ↑29 jul 2023 19:45...] Däcken nämns det också om att man upplevs skillnad på så får nog prova däck, fjäder, krängningspacket. [...
Men först vore det som sagt intressant att veta vad däcktrycket låg på för kalla däck...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Mr Tesla Gbg
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2023 05:25
- Mr Tesla Gbg
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2023 05:25
- Mr Tesla Gbg
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 29 jul 2023 05:25
Re: Väghållning model 3p
Har inte märkt av någon dålig väghållning med 3P-20 i höga farter. Tvärtom skulle jag beskriva väghållningen som klart godkänd jfr med andra bilmärken.
Har bytt från original Michelin till Hankook och upplever
komfort, tystare kupé och fin känsla även i höga farter.
Har bytt från original Michelin till Hankook och upplever
komfort, tystare kupé och fin känsla även i höga farter.
Re: Väghållning model 3p
Inga problem att köra +200km/h med M3P på tex Autobahn.
Fungerar mycket bra även vid långdragna kurvor i de hastigheterna kränger inte så mycket och bra grepp.
Bra drag från 160 till 250 det jag har provat.
Mycket bra autobahn bil.
Kört ca 400mil nu i sommar med den i Europa.
Går inte jämföra med en seg och gungig Volvo ex XC60 där man tror man ska välta när man kommer i en kurva i typ 220km/h.
Volvo är mer byggd för svenska hastighetsförhållanden.
Fungerar mycket bra även vid långdragna kurvor i de hastigheterna kränger inte så mycket och bra grepp.
Bra drag från 160 till 250 det jag har provat.
Mycket bra autobahn bil.
Kört ca 400mil nu i sommar med den i Europa.
Går inte jämföra med en seg och gungig Volvo ex XC60 där man tror man ska välta när man kommer i en kurva i typ 220km/h.
Volvo är mer byggd för svenska hastighetsförhållanden.
Re: Väghållning model 3p
Däcken är knappast problemet.
Skulle gissa på fjädringen i så fall.
Den är ju "amerikansk", dvs rätt gungig. Sänkning bör hjälpa en del.
Skulle gissa på fjädringen i så fall.
Den är ju "amerikansk", dvs rätt gungig. Sänkning bör hjälpa en del.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väghållning model 3p
Det sas väl det, i praktiken är det dock tveksamt om det faktiskt var nån skillnad mellan LR och P.
Jag tyckte hursomhelst att fjädringen var alldeles för mjuk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Väghållning model 3p
Tror en del ligger i vad man kommer från med... Jag personligen kommer från BMW M, Mercedes AMG osv och är van vid klockrena chassin som är som strykjärn och upplever M3P som väldigt nervös och lätt i fronten i lite högre farter och att den tappar spåret vid minsta lilla ojämnhet.
Men den som kommer från en mer "normal" bil kan väl tycka den är kanon. Det enda jag vet är att jag läste massa om hur klockren den skulle vara i chassit och blev negativt överraskad över hur mycket sämre den var än jag förväntade mig. Är ju inget man direkt märker av i vardagskörning dock men lite chassiprylar lär göra susen för bilen.
Men den som kommer från en mer "normal" bil kan väl tycka den är kanon. Det enda jag vet är att jag läste massa om hur klockren den skulle vara i chassit och blev negativt överraskad över hur mycket sämre den var än jag förväntade mig. Är ju inget man direkt märker av i vardagskörning dock men lite chassiprylar lär göra susen för bilen.
Re: Väghållning model 3p
Det gick inte mäta någon skillnad mellan LR/P iaff.
Jag sänkte den själv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Väghållning model 3p
Tror att det var 1 cm sänkt fjädring för 3P äldre
årsmodeller
Re: Väghållning model 3p
Sänkningen av 3P togs bort i början av -22 enligt:
https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... t=cmp-true