DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Cederloken »

Jag är inte helt imponerad över färgvalet på träpanelerna i MY. Såg denna på youtube och tänkte göra en liknande variant för att få dem mörkare. Jag hade en burk med zar träbets som jag börjar med. Blir jag inte nöjd får jag köpa en ny burk
https://youtu.be/h-8k3g59GHs

Började att ta bort panelerna. Hade en uppsättning plastverktyg för att ta bort dessa inköpta på tässla. De är iallafall lätta att ta bort. Men jag skulle inte våga om några år när plasten blivit spröd.
IMG_3500.jpeg
Sen maskering, gick smidigt med en lite bättre målartejp.
IMG_3502.jpeg
Och vilket slipande. Jag räknade med att faneren är lövtunn så jag började med p320. Men det hände inte mycket. Lacken är tjockare än jag trodde framförallt på IPn, dörr panelerna gick lättare. Så p240 och mycket tålamod. Samt försiktighet för att inte gå igenom. Skadar nog inte att börja lite grövre ändå på IPn
IMG_3504.jpeg
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av B99 »

Jag hade nog valt en wrap i t ex carbon fiber som kan återställas men visa gärna resultatet.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Freez »

Handmåla panelen på en bil för 550 ksek, det känns inte helt rätt. Foliera möjligen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av bjelkeman »

Helt rätt. Tycker jag. Tycker att träpaneler i en Model 3/Y är apfult, så jag wrappade i något som ser ut som kolfiber, från 3M tror jag. Wrappade också den ”piano svarta” luckan mm mellan framsätena. Mycket bättre. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av SwedishAdvocate »

Freez skrev: 11 jul 2023 20:30
Handmåla panelen på en bil för 550 ksek, det känns inte helt rätt. Foliera möjligen.
Varför då?

Är man duktig kommer väl ett par fackmannamässigt mörkbetsade träpaneler bli minst lika snyggt som vilken foliering som helst.

Och Cederloken verkar ju kunna det här...

Personligen hade jag nog föredragit något i svart eller mkt mörk grå med så matt finish som möjligt. Och antagligen sån där woodgrain look eller vad det heter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av agehall »

Det är ju egentligen inga fel på panelerna som sitter i bilen - bara det att alla inte gillar färgen. Jag hade inte wrappat dem om jag inte gillat hur det ser ut utan snarare gått på att betsa dem precis som TS. Har man rätt prylar och vet vad man gör är det inte jättesvårt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Cederloken »

Smaken är ju som baken :lol: .
Som damen uttryckte det: ”Tesla har ju valt att göra en träpanel för att få bilen att se exklusiv ut. Tyvärr misslyckades de fullständigt med kulören ;)


Såhär såg det ut nu efter två betsningar när det torkat över natten. Och nej man målar inte på bets. Bilden gör inte färgen till rätta. Nu ska den få en försiktig slip med p600 sen ett tunnt lager spraylack för att få fram träeffekten ytterligare. Funderade på en högblank möbellack. Men det skulle bli för mycket träbåtskänsla.
IMG_3515.jpeg
Ska i ärlighetens namn säga att jag funderade på att tejpa panelen. Tyvärr så tycker jag att kolfiber folie är skitfult. Är ju inte i närheten av riktig kolfiber med 4 lager epoxy och en p1500 vattenslip som finish.
Har det som backup om detta projekt skulle ha misslyckats 🤪
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av agehall »

Ser ju bra ut så här långt!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Lurkern
Inlägg: 920
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Lurkern »

Nu får du öppna en business kring detta. Ser snyggt ut.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Ilduce77 »

Jag tycker det är fantastiskt med er som ger er på sådana här projekt och blir imponerad. Ska bli spännande att se resultatet.. 😀👍🏻
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Dr Mabuse »

Cederloken skrev: 12 jul 2023 09:29
Bilden gör inte färgen till rätta. Nu ska den få en försiktig slip med p600 sen ett tunnt lager spraylack för att få fram träeffekten ytterligare. Funderade på en högblank möbellack. Men det skulle bli för mycket träbåtskänsla.
Jag skulle vara orolig att lacka, speciellt med högblank, för att slippa risken för bländande reflexer på ytan från exempelvis solsken. Jag har högglans-lack på träpanelerna i min BMW, och frugan klagar ständigt på reflexer. Den mattare ytan på Tesla är bättre.

Edit: Jag är i alla fall imponerad av både skillz och modet att faktiskt göra det. Håller tummarna att det blir bra!
Senast redigerad av Dr Mabuse, redigerad totalt 1 gånger.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av taliz »

Är väl inte helt riskfritt med folie? Klistret kan väl "sätta sig" i trät och förstöra det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 13 jul 2023 13:30
Är väl inte helt riskfritt med folie? Klistret kan väl "sätta sig" i trät och förstöra det.
Ja, jag hade folie på dörrarna och när jag tog bort dem så följde en bit av lacken med på ett ställe. Nu har jag "hårda" paneler både på panelen och på dörrarna, så det syns inte...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Cederloken »

Då har jag fått dit panelerna

Svårt att få med färgen på bild men de är mycket mörkare, ådringen framträder tydligare och de har en varm rödaktig ton. Passar bra i min bil som är röd. På en vit eller svart bil hade jag föredragit en annan bets som ger ett mer svarvit effekt? Panelerna är inte så blanka som de ser ut på bilderna :D
IMG_3525.jpeg
IMG_3526.jpeg
Såhär ser det ut orginal
IMG_3528.png
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av agehall »

Sjukt snyggt jobbat! Jag är inte jätteförtjust i den där färgen, men oavsett mina preferenser är ju resultatet av ditt jobb utmärkt!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Dr Mabuse »

Ursnyggt!
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av ONSatan »

Coolt! Gillar tonen och hopppas de är mattare än på bild (vilket du skrev)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av taliz »

Bra jobbat!
Svart trä verkar ju rätt poppis hos andra tillverkare, vore intressant att se om det går att få till med Teslas paneler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 14 jul 2023 12:26
Bra jobbat!
Svart trä verkar ju rätt poppis hos andra tillverkare, vore intressant att se om det går att få till med Teslas paneler.
Googlade på engelska men hittade ingen som betsat panelerna svarta. Finns trådar på amerikanska forumet och ngn på Reddit, men ingen verkar ha betsat svart...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: DIY projekt: lacka de fula träpanelerna

Inlägg av Cederloken »

Jag använde zar 125 black walnut. Den fick en rödaktig ton av trät i inläggningen. Har tidigare betsat både furu och ek med denna burk och det blev mer som beskrivningen nedan.

Vill man ha mörkare så kanske 123 ”moorish teak” eller 135 ”charcoal” skulle funka. För en helsvart panel 123 ”black onyx”?


https://www.mppc.se/produkter/oljebaserad-trabets/
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Skriv svar