Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Jag ser också många taxibilar vid laddstationerna. Pratade med en chaufför som körde Mercedes, han behövde ladda upp till 3 gånger per dag.

Fördelen är väl att förhoppningsvis byggs det ut med fler laddplatser.

Där ligger ju Tesla långt före alla andra.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Låter bra men tycker ändå att minuttaxa vore bra när man bara har 6 laddare per plats. Själv ger jag fullpris med mitt BMW kort, är väl typ 8.70 men laddar så sällan så det kvittar mitt, typ sportlovet men visst passar datum för SECC så lär jag få snabbladda en del. :roll: Håller väl med R_Edvinsson om det mesta men skulle kanske uttryckt mig mer nyanserat. :roll:
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Dafro skrev: 26 maj 2023 05:13
R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Låter bra men tycker ändå att minuttaxa vore bra när man bara har 6 laddare per plats. Själv ger jag fullpris med mitt BMW kort, är väl typ 8.70 men laddar så sällan så det kvittar mitt, typ sportlovet men visst passar datum för SECC så lär jag få snabbladda en del. :roll: Håller väl med R_Edvinsson om det mesta men skulle kanske uttryckt mig mer nyanserat. :roll:
Absolut skulle minuttaxa över 80% vara perfekt.
1-2:- extra i minuten skulle nog snabba på flödet vid stationerna.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Nu har jag fått Plug and Charge på den nya bilen som hittills bara funkar hos IONITY, väldigt smidigt.
Samt gratis abonnemang på Audikortet som gör att laddningen kostar 3,3 kr/kWh.
Annars har jag hållit mig borta här ifrån. 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Hur vet du att dom skriver om sin prislista?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

LasseTM skrev: 31 maj 2023 00:27
R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Hur vet du att dom skriver om sin prislista?
https://alltomelbil.se/laddningstjanste ... rislistan/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 26 maj 2023 06:17
Absolut skulle minuttaxa över 80% vara perfekt.
1-2:- extra i minuten skulle nog snabba på flödet vid stationerna.
Själv har jag alltid sagt att man borde ha minuttaxa under hela laddsessionen på snabbladdare (givet att det inte är många tomma laddare). För Ionity spelar det väl egentligen ingen roll varför det går långsamt för någon och andra hamnar i kö (kallt batteri, långsam bil, laddar till 100%) utan man bör betala för den tiden man tar upp laddaren när andra får vänta. En bil som gör sin laddning på 20 minuter bör såklart få betala lite mindre per kWh än den som gör det på 30 minuter osv.

Skönt att Ionity börjar höja priserna även om det är på tok för liten höjning enligt mig, skall de hålla såhär låga priser får de nog bygga 3 gånger så många laddare.
ObscureEconomist
Inlägg: 399
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 07:00
LasseTM skrev: 31 maj 2023 00:27
R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07
Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Hur vet du att dom skriver om sin prislista?
https://alltomelbil.se/laddningstjanste ... rislistan/
Intressant, vad blir bindningstiden på drive highway däremot?
Kan ju vara ett bra semesteralternativ tänker jag.
BMW i4 M50 -22
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

ObscureEconomist skrev: 31 maj 2023 10:30
R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 07:00
LasseTM skrev: 31 maj 2023 00:27
R_Edvinsson skrev: 25 maj 2023 22:24
Bengt-re skrev: 25 maj 2023 20:07


Det klokaste rådet är att hålla sig borta ifrån Ionity - det förlänger livet och förbättrar hälsan. Idiotköer med agra taxiförare, 100% laddande retards, folk som parkerar som krattor, blockar, folk som inte fattar hur man får igång laddningen och folk som låter bilen ladda klart medans de käkar en buffe så att bilen står och blockar 20 minuter efter de nått 100%.....

Nä, de låga priset drar till sig det absoluta bottenskrapet av idioter - är man intresserad av att komma fram så ladda någon annan stanns....
Låga priser hos Ionity är nog snart ett minne blott, och hetsen att ladda där hos alla med avtal.
Elli och alla medföljande abonnemang skriver om prislistan 1/6.
Då tickar även ionity över 5:-, även om du betalar 165:- i månadsavgift.

Tecknade precis om mitt avtal och räknar med 30-50% högre kostnad för snabbladdning under närmsta året.
Men valde det före Tesla då utbudet är ”bättre” och så är det sjukt bekvämt, och skulle Ionity vara ledigt ja då har jag t.o.m. PnC fom nu.
Hur vet du att dom skriver om sin prislista?
https://alltomelbil.se/laddningstjanste ... rislistan/
Intressant, vad blir bindningstiden på drive highway däremot?
Kan ju vara ett bra semesteralternativ tänker jag.
Har för mig det stod att det skall gå att teckna upp månadsvis.
Men med typ 5:-/kWh så hade jag nog valt att bara använda lämplig laddare och betala på plats.


Dock måste jag säga att Plug n Charge hos Ionity funkar grymt smidigt nu med en uppdaterad bil.
ObscureEconomist
Inlägg: 399
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av ObscureEconomist »

Sant, priserna har generellt gått ner en del nu tycker jag. Runt 5,50-6 kronor/kWh tycker jag det verkar ligga på nu.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LasseTM »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 10:20
R_Edvinsson skrev: 26 maj 2023 06:17
Absolut skulle minuttaxa över 80% vara perfekt.
1-2:- extra i minuten skulle nog snabba på flödet vid stationerna.
Själv har jag alltid sagt att man borde ha minuttaxa under hela laddsessionen på snabbladdare (givet att det inte är många tomma laddare). För Ionity spelar det väl egentligen ingen roll varför det går långsamt för någon och andra hamnar i kö (kallt batteri, långsam bil, laddar till 100%) utan man bör betala för den tiden man tar upp laddaren när andra får vänta. En bil som gör sin laddning på 20 minuter bör såklart få betala lite mindre per kWh än den som gör det på 30 minuter osv.

Skönt att Ionity börjar höja priserna även om det är på tok för liten höjning enligt mig, skall de hålla såhär låga priser får de nog bygga 3 gånger så många laddare.
Vad är nackdelen med låga priser?
Bygg flera laddare, det är ju orimligt att det ska vara dyrare att åka elbil per mil än att åka en dieselbil.
Tänk på att el ofta är närproducerat, låga transportkostnader osv osv.
Olja ska pumpas upp, transporteras, förädlas, transporteras, lastas om, transporteras osv osv.
Sjuka mängder energi som gått åt innan du har diesel/bensin vid din lokala pump och ändå är det billigare per energiinnehåll än vad elen är som har nästan 0 förluster vid transport och ofta är "närproducerat" som sagt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

LasseTM skrev: 31 maj 2023 11:56
Vad är nackdelen med låga priser?
Bygg flera laddare, det är ju orimligt att det ska vara dyrare att åka elbil per mil än att åka en dieselbil.
Tänk på att el ofta är närproducerat, låga transportkostnader osv osv.
Olja ska pumpas upp, transporteras, förädlas, transporteras, lastas om, transporteras osv osv.
Sjuka mängder energi som gått åt innan du har diesel/bensin vid din lokala pump och ändå är det billigare per energiinnehåll än vad elen är som har nästan 0 förluster vid transport och ofta är "närproducerat" som sagt.
Ja det säger väl sig själv? Det är inte bara elen som kostar när du snabbladdar utan också att någon har byggt en station med snabbladdare som har tillgång till en hög totaleffekt. Det är dessutom något som inte används jämnt under dagen eller året så kunderna kommer ofta kring samma tider. Hade det varit möjligt och lönsamt att bara bygga fler laddare och hålla priset lågt så hade ju alla operatörer byggt 100 laddare på varje station redan då de tjänat massvis med pengar.

Om det är fullt på stationen så tycker jag självklart det bör kosta mer att ladda än om det är tomt, speciellt bör det kosta mer att ladda en given mängd energi på längre tid än på kortare. Man bör helt enkelt betala för de resurser man använder.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 12:16
LasseTM skrev: 31 maj 2023 11:56
Vad är nackdelen med låga priser?
Bygg flera laddare, det är ju orimligt att det ska vara dyrare att åka elbil per mil än att åka en dieselbil.
Tänk på att el ofta är närproducerat, låga transportkostnader osv osv.
Olja ska pumpas upp, transporteras, förädlas, transporteras, lastas om, transporteras osv osv.
Sjuka mängder energi som gått åt innan du har diesel/bensin vid din lokala pump och ändå är det billigare per energiinnehåll än vad elen är som har nästan 0 förluster vid transport och ofta är "närproducerat" som sagt.
Ja det säger väl sig själv? Det är inte bara elen som kostar när du snabbladdar utan också att någon har byggt en station med snabbladdare som har tillgång till en hög totaleffekt. Det är dessutom något som inte används jämnt under dagen eller året så kunderna kommer ofta kring samma tider. Hade det varit möjligt och lönsamt att bara bygga fler laddare och hålla priset lågt så hade ju alla operatörer byggt 100 laddare på varje station redan då de tjänat massvis med pengar.

Om det är fullt på stationen så tycker jag självklart det bör kosta mer att ladda än om det är tomt, speciellt bör det kosta mer att ladda en given mängd energi på längre tid än på kortare. Man bör helt enkelt betala för de resurser man använder.
Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5484
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 10:20
R_Edvinsson skrev: 26 maj 2023 06:17
Absolut skulle minuttaxa över 80% vara perfekt.
1-2:- extra i minuten skulle nog snabba på flödet vid stationerna.
Själv har jag alltid sagt att man borde ha minuttaxa under hela laddsessionen på snabbladdare (givet att det inte är många tomma laddare). För Ionity spelar det väl egentligen ingen roll varför det går långsamt för någon och andra hamnar i kö (kallt batteri, långsam bil, laddar till 100%) utan man bör betala för den tiden man tar upp laddaren när andra får vänta. En bil som gör sin laddning på 20 minuter bör såklart få betala lite mindre per kWh än den som gör det på 30 minuter osv.

Skönt att Ionity börjar höja priserna även om det är på tok för liten höjning enligt mig, skall de hålla såhär låga priser får de nog bygga 3 gånger så många laddare.
Undrar varför för Sverige är så dyrt, mm.. vänta konsumenterna här önskar visst höge priser..

Jag skulle snarast önska fler laddare på Ionity så de inte blir kö.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av samuelsu »

Nect skrev: 25 maj 2023 10:55
Spännande igår på IONITY Gävle. Samtliga platser upptagna av bilar från ett och samma taxibolag. Platserna var upptagna väldigt länge och när en bil var klar kom en till från samma bolag och laddade…

Känns som att det här blir kul…
Klockan var runt 16.
Deltog i en diskussion på facebook i "elbilsladdning sverige" ang exakt det, BMW-taxi i Gävle/Ionity. "Vänligen upplys oss om varför din tid är mer värdefull än någon annans!" var ett mothugg trådstartaren fick. Det är väldigt svårt att beskriva så att alla förstår, hur det känns att köa på långresa då laddarna är upptagna av folk som laddar på 8kW och 93% mellan sina körningar eller på sina raster.
Min analogi i sammanhanget är att
Bara för att det är lagligt och tillåtet behöver du ju inte sitta och scrolla tiktok i all evighet just på toan, särskilt inte om det är kö utanför. Har du gjort det du ska och är klar kan du ju gå och sätta dig i soffan istället. Självklart kan och får du sitta kvar, men det är liksom inte trevligt mot dina medmänniskor.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 13:45
R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1091
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev: 31 maj 2023 13:52
Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
OT.
vet ärligt inte.
Men dagens tunnbrödsrulle i Arninge klockade in på 144:- 8-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:14
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
Vad hade logiken med det varit? Vid installerad effekt så kostar det inte mer att ladda snabbare, tycker däremot helt klart att en 350 kW laddare bör kosta mer att ladda på än en 150 kW laddare då det är en dyrare installation.

Det spelar inte heller någon roll varför man laddar långsamt, det kan vara att man laddar över 80% eller har en långsam bil, det blir samma resursutnyttjande så det är väl rimligt att man betalar lika mycket oavsett varför det går långsamt?

Men ja det hade varit smartare om de byggde fler laddare som lastbalanserar men det förändrar inte hur man bör ta betalt för att kunderna skall betala för de resurserna de faktiskt använder. Vi kan iaf säkert säga att dagens priser är för låga givet hur mycket kö och problem det blir, jag lär inte fortsätta med Ionityabonnemanget när mitt gratisår går ut för jag har aldrig kunnat ladda där.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:14
OfarligTesla skrev: 31 maj 2023 13:45
R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 13:08

Nja resonemanget haltar en del.

Jag kan förstå och köpa upplägget med en minuttaxa över 80%, att den höjs över 90% och sen blir 50:-/min när bilen är fulladdad.

Men att det skall varieras priser beroende på om stationen är full eller ej är omöjligt att administrera.
Och dessutom ohållbart då stationen kan vara full men ingen står och väntar, varför skall man inte få kunna gå stå kvar och ladda fullt om man nu vill det?

Lite som att priserna på ICA skulle variera efter längden på kassakön, eller att Günters korv i Vasastan skulle ta 250:- för en dubbel kabanoss när det var kö ;)


Gillar inte heller upplägget som tex Tesla har där det är dyrare att ladda dagtid än kvällstid…
Blir en knasig mekanism för att sprida ut kundernas behov.
Att ta extra betalt över 80% eller 90% gör dock inte att man tar betalt efter utnyttjad resurs, finns bilar som laddar snabbare över 80% än vissa gör vid 20% t.ex. så det hade blivit skevt. Sedan exakt hur man utformar det kan man såklart diskutera, Tesla har sitt sätt där de utgår från tider där de vet att trycket är högre vilket gör det lätt för kunden att planera och veta vad det kommer kosta redan innan vilket ju är bra. Att ta betalt efter hur belastningen ser ut just nu blir mer exakt men priset bir svårare att förutspå för kunden.

Din analogi med Ica fungerar inte speciellt bra eftersom du där betalar för varor och inte en tjänst. Däremot hade det inte varit så konstigt om Günthers tog olika betalt vid olika tider på dygnet, finns det gott om restauranger som gör så. Ett tydligt exempel är väl att se hur det brukar se ut med prissättningen på julbord, en vardagslunch i slutet på november brukar vara klart billigare än en söndagskväll precis innan jul. Finns massvis med exempel i världen där det kostar olika beroende på när man vill få tillgång till det och hur lång tid man vill få tillgång trots att det är samma sak som utförs, saker som priser för flygresor, parkering, taxi, hårklippning, leveranser, hantverksarbeten, hyra av olika saker osv. När man snabbladdar så är det två saker man gör, man köper el och hyr en stolpe/parkeringsplats under tiden man får i sig elen.

Visst behöver man inte göra så men då kommer personer med snabbladdande bilar subventionera de med långsamladdande bilarna (oavsett orsak till att de laddar långsamt) vilket man kan tycka är okej. Det blir också svårt att få till så att det inte är kö, jag tycker man helt enkelt bör se till att man kan vara relativt säker på att alltid få en plats på Ionity bara det att det kanske kostar mer. Köer existerar bara för att man har en dålig prissättning så folk betalar med tid istället för pengar, tiden är inte heller något som säljaren kan ta del av för att bygga ut sin verksamhet så den går förlorad.
Men om man nu skall betala efter utnyttjad resurs så kanske riktigt snabbladdande bilar med ditt resonemang skall betala mer än de som bara får ut låg effekt?

Dvs hade alla laddat långsamt skulle det bli billigare för operatören som fått lägre effektavgift. 8-)

Vad gäller tidstaxa över 80% så bygger det på att merparten av bilarna falkar ganska snabbt där över, vid 90% är de flesta lika snabba på en AC laddare.

Och man behöver sällan sällan sällan ladda till 100% för styvts sig dit man behöver. :roll:

Och allt hänger egentligen på att Ionity valde 4-6 stolpar med på tok för hög Max effekt istället för 8-12 smarta satelliter som kan lastbalansera från start.
Bilar som laddar snabbt betalar ju mer per minut och tjänsten dom erbjuder är 350 kW så ditt resonemang håller jag inte med om, skulle ju kunna vara hur stor del av effekten man nyttjar, över 200 kW ingen minuttaxa och sedan stigande ner till 50 kW och under där det blir dyrt så dessa bilar har ett incitament att ta en annan laddare.

Så ja jag är en av dom som tycker det är för billigt på ionity men det beror på det som du beskriver att dom bara har 6 laddare med fullt flås istället för att ha 2 kablar på varje och lastbalansering, och sedan om den som kommer först nyttjar så mycket effekt den behöver och nr 2 får det som blir över så tycker jag det känns rättvist och inte som vissa 150 som halverar båda nör en andra ansluter. Fattar faktiskt inte varför inte ionity gör om sina laddare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 31 maj 2023 15:15
taliz skrev: 31 maj 2023 13:52
Vad kostar en dubbel türinger på Günthers nuförtiden?
Där vad man en del för 15 år sen. :)
OT.
vet ärligt inte.
Men dagens tunnbrödsrulle i Arninge klockade in på 144:- 8-) :mrgreen:
:shock:
Tur man inte bor där uppe längre. Lunch på swedish express i Lund: 89kr
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Skriv svar